مرسدس با اختلاف به مقام اول گرندپری پرتغال در فصل ۲۰۲۱ فرمول یک رسید

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
لوئیس همیلتون پیروز مسابقه‌ی جایزه بزرگ پرتغال در فصل 2021 رقابت‌های فرمول یک

لوئیس همیلتون راننده‌ی مرسدس موفق شد با اختلاف زیاد پیش از ماکس فرستاپن و والتری بوتاس به خط پایان برسد و برنده‌ی گرندپری پرتغال به عنوان سومین مسابقه‌ی فصل ۲۰۲۱ فرمول یک باشد.

رد بول و مرسدس در کسب جایگاه نخست فرمول یک ۲۰۲۱ با هم رقابت شدیدی دارند و هر بار یکی از دیگری پیش می‌افتد. با برگزاری رقابت پرتغال این مرسدس است که از تمدید قرارداد خود با قهرمان جهان احساس رضایت کاملی دارد. «لوئیس همیلتون» (Lweis Hamilton) راننده‌ی این کمپانی در سومین مسابقه از فصل ۲۰۲۱ فرمول یک در پرتغال موفق شد در دورهای اولیه از خودروهای دیگر سبقت بگیرد و جایگاه برتر خود را تا پایان حفظ کند.

با این برتری قاطع، «ماکس فرستاپن» (Max Verstappen) دیگر راننده‌ی رد بول و «والتری بوتاس» (Valtteri Bottas) دیگر راننده‌ی مرسدس تمرکز خود را بر امتیاز سریع‌ترین دور گذاشتند تا فاصله‌ی خود را در جدول با او کاهش دهند.

این رقابت که در پیست بین‌المللی «الگاروه» (Algarve) شهر «پرتیمانو» (Portimão) پرتغال برگزار شد در رده‌های اول با برتری مطلق همیلتون چالش زیادی را شاهد نبود اما رده‌های بعدی چندین بار از یکدیگر سبقت گرفتند و این روند حتی در دورهای پایانی مسابقه هم حفظ شد.

رده‌بندی نهایی مسابقه

جایگاه راننده تیم دور زمان تأخیر
۱ United Kingdom لوئیس همیلتون مرسدس ۶۶ ۱:۳۴’۳۱.۴۲۱
۲ Netherlands ماکس فرستاپن رد بول ۶۶ ۱:۳۵’۰۰.۵۶۹ ۲۹.۱۴۸
۳ Finland والتری بوتاس مرسدس ۶۶ ۱:۳۵’۰۴.۹۵۱ ۳۳.۵۳۰
۴ Mexico سرجیو پرز رد بول ۶۶ ۱:۳۵’۱۱.۱۵۶ ۳۹.۷۳۵
۵ United Kingdom لاندو نوریس مک‌لارن ۶۶ ۱:۳۵’۲۲.۷۹۰ ۵۱.۳۶۹
۶ Monaco شارل لکلرک فراری ۶۶ ۱:۳۵’۲۷.۲۰۲ ۵۵.۷۸۱
۷ France استبان اوکون آلپاین ۶۶ ۱:۳۵’۳۵.۱۷۰ ۱’۰۳.۷۴۹
۸ Spain فرناندو آلونسو آلپاین ۶۶ ۱:۳۵’۳۶.۲۲۹ ۱’۰۴.۸۰۸
۹ Australia دنیل ریکاردو مک‌لارن ۶۶ ۱:۳۵’۴۶.۷۹۰ ۱’۱۵.۳۶۹
۱۰ France پیر گاسلی آلفاتاوری ۶۶ ۱:۳۵’۴۷.۸۸۴ ۱’۱۶.۴۶۳
۱۱ Spain کارلوس ساینز جونیور فراری ۶۶ ۱:۳۵’۵۰.۳۷۶ ۱’۱۸.۹۵۵
۱۲ Italy آنتونیو جوویناتزی آلفا رومئو ۶۵ ۱:۳۴’۳۴.۳۶۳ ۱ دور
۱۳ Germany سباستیان فتل استون مارتین ۶۵ ۱:۳۴’۳۹.۶۲۹ ۱ دور
۱۴ Canada لانس استرول استون مارتین ۶۵ ۱:۳۴’۴۰.۳۳۵ ۱ دور
۱۵ Japan یوکی سونودا آلفاتاوری ۶۵ ۱:۳۴’۵۶.۵۳۷ ۱ دور
۱۶ United Kingdom جورج راسل ویلیامز ۶۵ ۱:۳۵’۳۹.۳۶۴ ۱ دور
۱۷ Germany میک شوماخر هاس ۶۴ ۱:۳۴’۳۸.۸۵۱ ۲ دور
۱۸ Canada نیکلاس لطیفی ویلیامز ۶۴ ۱:۳۴’۴۱.۹۲۰ ۲ دور
۱۹ Russian Federation نیکیتا مازپین هاس ۶۴ ۱:۳۵’۴۶.۳۵۴ ۲ دور
Finland کیمی رایکونن آلفا رومئو ۱ ۱’۳۳.۶۷۳ ۶۵ دور

روند برگزاری رقابت جایزه بزرگ پرتغال

آغاز مسابقه

در آغاز گرندپری پرتغال از فصل ۲۰۲۱ فرمول یک، بوتاس که در کیفیت‌سنجی جایگاه اول را کسب کرده بود، یک شروع پرشتاب داشت و سپس به سمت پیچ پرسرعت دست راستی شماره ۱ رفت تا برتری خود را افزایش دهد و هم‌زمان فرستاپن هم پیش از عقب‌نشینی، نیم‌نگاهی به عبور از همیلتون داشت.

در پشت سر ردیف جلوی مسابقه، «سرجیو پرز» (Sergio Perez) با یک فرار آهسته جایگاه چهارم را از دست داد و به «کارلوس ساینز» (Carlos Sainz) اجازه داد تا هنگام حرکت به پیچ نخست، به جایگاه پنجم برسد. در حالی که «استبان اوکان» (Esteban Ocon) و «لاندو نوریس» (Lando Norris) هم جایی دورتر از دور نخست برای جایگاه ششم با هم رقابت می‌کردند و هم‌زمان مک‌لارن در دور خارجی پیچ ۱۱ زورآزمایی می‌کرد.

بوتاس در پایان دور نخست از ۶۶ دور، ۰.۸ ثانیه جلوتر بود اما این برتری خیلی زود با توقف مسابقه برای پاکسازی پیست از میان رفت. حضور خودروی ایمنی به مارشال‌های پیست «پورتیمائو» (Portimao) فرصت داد تا بقایای برخورد «کیمی رایکونن» (Kimi Raikkonen) با هم‌تیمی خود در آلفارومئو یعنی «آنتونیو جوویناتزی» (Antonio Giovinazzi) را در آغاز دور ۲ پاکسازی کنند.

با نزدیک شدن رایکونن به جوویناتزی، بال جلوی خودروی قهرمان رقابت‌های فرمول یک ۲۰۰۷ شکست و با رفتن به زیر خودرو، او را به مسیر ماسه‌ای مسابقه کشاند.

شروع دوباره‌ی مسابقه از دور ۷

در نهایت پس از دو بار توقف مسابقه برای پاک کردن مسیر اصلی، سرانجام در آغاز دور هفتم مسابقه از سر گرفته شد. بوتاس که عقب مانده بود، صبر کرد تا به یکی از پیچ‌ها برسد و سپس با یک غرش سرعت خود را افزایش داد تا همیلتون را کنار بزند. به این ترتیب فرستاپن هم توانست به همیلتون نزدیک شود و با یک حرکت جذاب در بخش بیرونی پیچ ۱ از او بگذرد و به تعقیب بوتاس برود.

در چند دور بعدی به‌نظر می‌رسید که همیلتون سخت در تلاش است تا پیش بیفتد و در نهایت جابه‌جایی فرستاپن به گوشه‌ی پیچ یکی مانده به آخر در دور ۱۰ می‌رسید، به راننده‌ی مرسدس شانس حمله داد و هم‌زمان بوتاس هم به کنار فرستاپن رسید.

هملینتون در اولین فرصت حمله کرد و با استفاده از «سامانه‌ی کاهش پسا» (DRS) به خط داخلی پیچ ۱ حمله‌ور شد تا مسیر حرکت را ببندد اما پس از آن فرستاپن در بخش بیرونی پیچ ۳ که حالا با حضور همیلتون محکم‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسید، دوباره برای کسب جایگاه خود حمله‌ور شد اما همیلتون او را از جاده خارج کرد و به تعقیب بوتاس رفت.

پس از آغاز دوباره‌ی مسابقه برای سومین بار، بوتاس و همیلتون کمی از فرستاپن فاصله گرفتند اما هم‌زمان که آن‌ها روی حفظ لاستیک‌های متوسط خود کار می‌کردند، او قاطعانه در بازی باقی ماند. بوتاس که در جایگاه نخست قرار داشت، راهی برای فرار همیلتون نگذاشته بود و این روند برای ۱ دقیقه و ۲۲ ثانیه هم ادامه داشت، اما هملیتون در انتهای دور ۱۹ هوشمندانه به مسیر مستقیم اصلی رفت و با استفاده از DRS در شروع دور بعد برای اول شدن حمله کرد.

لوئیس همیلتون راننده‌ی مرسدس پس از پیروزی در گرندپری پرتغال

لوئیس همیلتون راننده‌ی مرسدس پس از پیروزی در گرندپری پرتغال از فصل ۲۰۲۱ فرمول یک
Credit: Andy Hone / Motorsport Images

پیش افتادن همیلتون

بوتاس باز هم قصد داشت مسیر را ببندد و از خط داخلی مسیر دفاع کرد اما هملیتون با جابه‌جایی به خط بیرونی برای اولین بار در این مسابقه برتری را به‌دست آورد و خیلی سریع از هم‌تیمی خود فاصله گرفت.

با نزدیک شدن مسابقه به نیمه‌ی راه، هملیتون فاصله‌ی خود را به بیش از ۳ ثانیه رساند. فرستاپن همچنان در عقب خودروی بوتاس ادامه می‌داد اما نتوانست به اندازه‌ی کافی نزدیک شود تا آن را پشت سر بگذارد. بنابراین درست هنگامی که فاصله‌ی فرستاپن با بوتاس زیادتر شد، رد بول او را خواست تا در پایان دور ۳۵ لاستیک‌های خود را به سخت تغییر دهد. زیرا این راننده‌ی هلندی هر دو لاستیک جلوی خود را به حد مجاز نزدیک کرده بود.

بار بعد نوبت مرسدس بود که بوتاس را برای تعویض لاستیک فرابخواند و توقف ۳.۳ ثانیه‌ای او با ۱ ثانیه بیش از توقف ۲.۳ ثانیه‌ای فرستاپن، باعث شد که پس از پیوستن دوباره‌ی او به مسیر، تیم رد بول بتواند فاصله‌ی خود را کم کند.

پیست بین‌المللی پرتغال

پیست بین‌المللی پرتغال
Credit: Formula 1

در نهایت راننده‌ی مرسدس که گشتاور خود را روی لاستیک‌های تازه تعویض شده و سرد از دست داده بود، هنگام خروج از پیچ ۳ به فرستاپن که بر لاستیک‌های گرم‌تر سوار بود، فرصت داد تا فاصله‌ی خود را باز هم کم‌تر کند و با حمله به او در پیچ ۴سرانجام در پیچ تند سنجاقی مسیر، جایگاه دوم را به‌دست آورد.

جلوتر از آن هملیتون در پایان دور ۳۷ برای تعویض به لاستیک‌های سخت، البته کمی استفاده شده در مقایسه با لاستیک‌های کاملا جدید خودروی فرستاپن، وارد شد. پس از تعویض لاستیک و خروج از پیت‌استاپ، همیلتون ۳.۲ ثانیه نسبت به فرستاپن جلوتر بود. فرستاپن در ابتدا در حال کم کردن این فاصله بود اما در چند دور بعدی با توجه به این‌که همیلتون سریع‌ترین دورها را ثبت کرد، دوباره عقب افتاد.

پس از آن دیگر برتری همیلتون توسط رقبا تهدید نشد. هرچند او مجبور بود یک گام دیگر هم برای برتری بردارد و در مسیر اصلی، از پرز که پس از تعویض به لاستیک‌های نرم دور ۵۱ خود را آغاز می‌کرد، عبور کند.

تبریک مکس فرستاپن به لوییس همیلتون

تبریک ماکس فرستاپن به لوئیس همیلتون
Credit: Zak Mauger / Motorsport Images

رقابت برای جایگاه دوم

همیلتون ۲۹.۱ ثانیه زودتر از رقبای خود به پرچم پیروزی رسید و آن‌سوتر فرستاپن، بوتاس را از دورهای ابتدایی پشت سر خود حفظ کرده بود. همان کاری که راننده‌ی فنلاندی در اواخر نیمه‌ی نخست مسابقه انجام داده بود.

شکاف بین این دو رقیب زمانی بیشتر شد که بوتاس دو دور مانده به ۱۰ دور پایانی، با توجه به یک سنسور دمای اگزوز که برای مدت کوتاهی سرعت بیش از حد او را کاهش داد، هر بار ۲ ثانیه از فرستاپن عقب افتاد.

از آنجایی که بوتاس خیلی جلوتر از پرز بود که سریع‌ترین دور را با لاستیک‌های نرم از آن خود کرده بود، مرسدس در سه دور باقی مانده به پایان، از اتومبیل دوم خود به رانندگی بوتاس استفاده کرد تا بتواند امتیاز اضافی سریع‌ترین دورا را به تیم بازگرداند.

و بالاخره بوتاس با ثبت ۱ دقیقه و ۱۹.۸۶۵ ثانیه این کار را انجام داد. هرچند این رکورد فقط به این دلیل سریع‌ترین شد که فرستاپن با ثبت ۱ دقیقه و ۱۹.۸۴۹ ثانیه، در خروجی پیچ یکی مانده به آخر دور پایانی، بیش از حد حرکت عرضی داشت.

جایگاه‌های بعد از اول فرمول یک 2021 پرتغال

رقابت برای جایگاه‌های چهارم تا دهم
Credit: Mark Sutton / Motorsport Images

جایگاه‌های بعدی

در پشت سر سه راننده‌ی برتر رقابت پرتغال از فصل ۲۰۲۱ فرمول یک، پرز قرار گرفت که پس از شروع دوباره در پی برخورد به ساینز، در پشت نوریس حرکت کرده بود. پس از مدت کوتاهی، رد بودل از سرعت خود استفاده کرد تا دوباره جایگاه چهارم را پس بگیرد و پرز حرکت طولانی خود آغاز کرد تا عمر لاستیک‌های متوسطی که با آن‌ها آغاز کرده بود را افزایش دهد.

با جلو افتادن پرز، نوریس تلاش فراری برای استفاده از پیت‌استاپ‌ها را مشاهده کرد. جایی که او و ساینز لاستیک‌های نرم را با متوسط عوض کردند و سپس این راننده‌ی انگلیسی لاستیک‌های نرم خود را بیش از هم‌تیمی خود حفظ کرد.

ساینز در پایان مسابقه به جایگاه یازدهم سقوط کرد. در حالی که رانندگانی که در ابتدا پشت سر او بودند با تعویض به لاستیک‌های سخت، در بقیه‌ی مسابقه سریع‌ترین دور را کسب کردند.

نوریس با این مشکل روبرو نشد، زیرا پیش از چارلز لکلرک، که اولین راننده‌ای بود که با گذر از ساینز سقوط جایگاه او را آغاز کرد، به خط پایان رسید و پنجم شد. اوکان بالاتر از هم تیمی خود «فرناندو آلونسو» قرار گرفت که در مسیر طولانی‌تری که با لاستیک‌های سخت خود پیمود پیشرفت قابل توجهی داشت و هفتم شد.

«دانیل ریکیاردو» خیلی خوب از جایگاه ۱۶ در رده‌بندی آغازین پیشرفت کرد و در دورهای پایانی رقابت تنگاتنگی داشت و در نهایت جایگاه نهم را از آن خود کرد. پیر گاسلی هم توانست پیش از ساینز قرار بگیرد و جزو ۱۰ راننده‌ی برتر این مسابقه باشد.

سریع‌ترین دور مسابقه

جایگاه راننده تیم دور زمان تأخیر
۱ Finland والتری بوتاس مرسدس ۶۵ ۱’۱۹.۸۶۵
۲ Mexico سرجیو پرز رد بول ۵۵ ۱’۲۰.۶۴۳ ۰.۷۷۸
۳ Netherlands ماکس فرستاپن رد بول ۶۲ ۱’۲۰.۶۹۵ ۰.۸۳۰
۴ United Kingdom لوئیس همیلتون مرسدس ۴۷ ۱’۲۰.۹۳۳ ۱.۰۶۸
۵ Spain فرناندو آلونسو آلپاین ۶۶ ۱’۲۱.۰۳۲ ۱.۱۶۷
۶ Monaco شارل لکلرک فراری ۶۳ ۱’۲۱.۴۹۶ ۱.۶۳۱
۷ United Kingdom لاندو نوریس مک‌لارن ۵۵ ۱’۲۱.۶۹۶ ۱.۸۳۱
۸ France استبان اوکون آلپاین ۳۴ ۱’۲۱.۸۸۶ ۲.۰۲۱
۹ Canada لانس استرول استون مارتین ۵۹ ۱’۲۱.۹۷۰ ۲.۱۰۵
۱۰ Australia دنیل ریکاردو مک‌لارن ۶۴ ۱’۲۱.۹۸۷ ۲.۱۲۲
۱۱ France پیر گاسلی آلفاتاوری ۶۵ ۱’۲۲.۰۱۴ ۲.۱۴۹
۱۲ Japan یوکی سونودا آلفاتاوری ۶۱ ۱’۲۲.۰۵۸ ۲.۱۹۳
۱۳ Italy آنتونیو جوویناتزی آلفا رومئو ۶۰ ۱’۲۲.۱۶۷ ۲.۳۰۲
۱۴ Spain کارلوس ساینز جونیور فراری ۶۰ ۱’۲۲.۳۲۵ ۲.۴۶۰
۱۵ Germany سباستیان فتل استون مارتین ۶۰ ۱’۲۲.۴۱۶ ۲.۵۵۱
۱۶ United Kingdom جورج راسل ویلیامز ۶۰ ۱’۲۲.۶۵۴ ۲.۷۸۹
۱۷ Germany میک شوماخر هاس ۶۱ ۱’۲۲.۷۵۵ ۲.۸۹۰
۱۸ Canada نیکلاس لطیفی ویلیامز ۶۰ ۱’۲۳.۱۵۵ ۳.۲۹۰
۱۹ Finland کیمی رایکونن هاس ۶۴ ۱’۲۳.۶۴۱ ۳.۷۷۶

عکس کاور: لوئیس همیلتون پیروز مسابقه‌ی جایزه بزرگ پرتغال در فصل ۲۰۲۱ رقابت‌های فرمول یک

Credit : Steven Tee / Motorsport Images

منبع: Motor Sport

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه