۱۰ بازی ویدیویی برتر که با الهام از سایلنت هیل ساخته شده‌اند

۲۹ فروردین ۱۴۰۳ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه
بهترین بازی‌های الهام گرفته از سایلنت هیل

سایلنت هیل (Silent Hill) یکی از بهترین آی‌پی‌های شرکت کونامی (Konami) و یکی از مهم‌ترین سری بازی‌های ویدیویی است که تاکنون ساخته شده است. این مجموعه از سال ۱۹۹۹ ژانر وحشت رواشناختی را در صنعت بازی تکامل داد و از بهترین آثار ترسناک این صنعت را در اختیار بازیکنان قرار داد. این سری به دلیل کیفیت بالایی که از خود نشان داد، روندی را ایجاد کرد که در آن توسعه‌دهندگان سعی کردند فرمول اصلی سایلنت هیل را در آثار خود بازسازی کنند.

بخوانید: سایلنت هیل از صفر تا صد؛ دنیا و مفاهیم

البته مجموعه‌ی سایلنت هیل، به طور کلی، نسخه‌های فوق‌العاده‌ای دارد که غیرقابل رقیب هستند، اما در طول سال‌های اخیر با پروژه‌های لغو شده و برخی نسخه‌های نه چندان جذاب، پرتویی از درخشش سابق خود را دارد. خوشبختانه، برخی توسعه‌دهندگان بازی‌هایی با الهام مستقیم از سایلنت هیل ساخته‌اند که تجربه‌ی آن‌ها برای طرفداران این سری خالی از لطف نیست. بنابراین در این مقاله به ۱۰ بازی ویدیویی برتر که با الهام از سری ترسناک سایلنت هیل ساخته شده‌اند، خواهیم پرداخت.

۱۰. Infliction

تهیه‌کننده: Caustic Reality / سازنده: Caustic Reality
سال انتشار: ۲۰۱۸
پلتفرم: PC

بازی Infliction

بازی Infliction که اغلب به‌عنوان جانشین معنوی پی‌تی شناخته می‌شود، یکی دیگر از بازی‌های ترسناک روان‌شناختی مستقل است که در حومه‌ی شهری کوچک اتفاق می‌افتد و در آن بازیکنان‌  شخصیت گری پروت را کنترل می‌کنند. بازیکنان خانه‌ای را کاوش می‌کنند که قطعا شبیه خانه‌ای است که بازیکنان در پی‌تی در آن رفت و آمد کرده و در این میان سوژه‌های تاریک را کشف می‌کنند. در این اثر خاص، قلب تاریک داستان خشونت است و اتمسفری تاریک را در راهرو‌های تاریک خود ایجاد می‌کن،  در حالی که عناصر دیگری را از پی‌تی به عاریت می‌گیرد تا وحشت بیشتری را به داستان وارد کند.

بازیکن داستان را از طریق سرنخ‌های محیطی و خاطرات تکه تکه شده کشف می‌کند و روایتی از خشونت خانگی و از دست دادن عزیزان را در کنار هم قرار می‌دهد. این وحشت روانی بسیار ناراحت‌کننده‌تر از تهدیدات هیولایی است که اغلب در این ژانر یافت می‌شود. در حالی که Infliction ممکن است فاقد مقیاس بزرگ سایلنت هیل باشد، اما ماهیت سری را به شکلی مناسب نشان می‌دهد. این گواهی بر قدرت ماندگار میراث سایلنت هیل است و ثابت می‌کند که وحشت روانی با اکتشاف شیاطین درونی رشد می‌کند.

۹. Cry Of Fear

تهیه‌کننده: Team Psykskallar / سازنده: Team Psykskallar
سال انتشار: ۲۰۱۲
پلتفرم: PC

بازی Cry of Fear

بازی Cry of Fear در راستای تبدیل شدن به اثری الهام گرفته از سایلنت هیل یکی از عجیب‌ترین داستان‌ها را دارد. این بازی در اصل یک ماد Half-Life بود که به یک تجربه‌ی مستقل و رایگان تبدیل شد. هرچند Cry of Fear یک کپی‌برداری صرف نیست و عناصر ترسناک روانشناختی‌ای که سایلنت هیل را بسیار نمادین کرده است، گرفته و آن‌ها را به درون یک تجربه‌ی تیراندازی اول شخص تزریق می‌کند و یک اثر منحصر به فرد از وحشت ایجاد می‌کند. تاثیر سایلنت هیل از همان ابتدا مشهود است. Cry of Fear شما را در نقش سایمون هنریکسون (Simon Henriksson) قرار می‌دهد که مرد جوانی است که در یک نسخه‌ی کابوس‌وار از زادگاهش به دام افتاده است. خیابان‌هایی که زمانی برای او آشنا بوده‌اند، در مه پوشیده شده‌اند و درست مانند دنیای دیگر (Otherworld) سایلنت هیل، این واقعیت تغییر یافته نشان‌دهنده‌ی آشفتگی درونی سایمون است.

موجودات عجیب و غریبی که سایمون را تعقیب می‌کنند نیز همه به ظاهر جلوه‌ای از عمیق‌ترین ترس‌های سایمون هستند. برخی حتی ارتباطاتی بین هیولا‌های تختخواب Cry of Fear و باس ماریا در سایلنت هیل ۲ پیدا کرده‌اند.البته این فقط اتمسفر و دشمنان نیستند که خاطرات سایلنت هیل را زنده می‌کنند. Cry of Fear از داستان‌سرایی محیطی با یادداشت‌های پراکنده و پیام‌های رمزآلود استفاده می‌کند که گذشته‌ی آشفته‌ی سایمون را کنار هم می‌گذارد. در نهایت در حالی که برخی از جنبه‌ها مانند صداگذاری ممکن است در احساس ناخوشایندی داشته باشند، هسته‌ی گیم‌پلی و فضای سرد بازی به طور غیرقابل انکاری تاثیرگذار هستند.

۸. Dementium: The Ward

تهیه‌کننده: Nintendo DS / سازنده: Renegade Kid
سال انتشار: ۲۰۰۷
پلتفرم: Nintendo DS, Nintendo 3DS , Nintendo Switch

بازی Dementium: The Ward

طرفداران سرسخت سری سایلنت هیل بعید است که از وجود جواهر پنهانی با نام Dementium: The Ward آگاه تباشند. این ماجراجویی ترسناک اول شخص که در سال ۲۰۰۷ برای Nintendo DS منتشر شد، فرود دلهره‌آوری را به یک چشم‌انداز ذهنی پیچیده ارائه کرد. الهام گرفتن از این سری تصادفی نبود زیرا سازندگان در ابتدا Dementium را به عنوان یک بازی سایلنت هیل برای DS پیشنهاد کردند اما کونامی در نهایت این پیشنهاد را رد کرد. بسیار مشابه به پروتاگونیست‌های سایلنت هیل، بازیکنان نقش ویلئام ردمور مبتلا به فراموشی را بر عهده می‌گیرند که در سالن‌های مخروبه‌ی آسایشگاه گرینوود از خواب بیدار می‌شود.

بازی با طراحی کابوس‌وار موجودات خود، فضای سایلنت هیل را بیشتر تداعی می‌کند. موجوداتی ترسناک با الهام از سبک گروتسک در تالارها پرسه می‌زنند و شکل آن‌ها بازتابی پیچیده از روان شکسته‌ی ویلیام است. این بازی مانند سایلنت هیل ۲ از ارائه‌ی تصاویر آزاردهنده نیز ابایی ندارد. در حالی که مکانیک‌های مبارزه در مقایسه با تمرکز سایلنت هیل روی پازل‌ها بیشتر به سمت اکشن گرایش دارند، کمبود منابع و اتکا به یافتن سلاح‌ها بازتاب عناصر ترس و بقای سری است. بسته‌های مهم مهمات و سلامتی محدود نیز بازیکنان را مجبور می‌کند که با استراتژی عمل کنند. در نهایت Dementium: The Ward اگرچه هیچوقت به طور رسمی لقب اولین اثر اول شخص سایلنت هیل را به خود نگرفت، اما تجربه‌ای هیجان‌انگیز ارائه کرد که مضامین اصلی سری را به خوبی به تصویر کشید.

۷. Detention

تهیه‌کننده: Red Candle Games / سازنده: Red Candle Games
سال انتشار: ۲۰۱۷
پلتفرم: PS4, PC, Nintendo Switch, Android

بازی Detention

در حالی که خیابان‌های مه آلود و آیین‌های مذهبی در سایلنت هیل عناصری نمادین هستند، وحشت واقعی آن در توانایی آن در آشکار ساختن اضطراب‌های شخصیت‌هایش نهفته است. این عمق روانشناختی همان چیزی است که توسعه‌دهنده‌ی تایوانی بازی با اثر ترسناک دوبعدی خود، Detention، قصد داشته آن را به تصویر بکشد و خود نیز به این موضوع اعتراف کرده است. این بازی یک اثر ماجراجویی در سبک اشاره و کلیک است که در طول دوره واقعی وحشت سفید تایوان در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی جریان دارد. بازیکنان در نقش وی، دانش‌آموزی که در مدرسه در کنار همکلاسی‌اش ری به دام افتاده است، پس از اینکه طوفانی ارتباط آن‌ها را با دنیای بیرون قطع می‌کند، قرار می‌گیرد. با این حال مدرسه‌ای که آن‌ها خود را در آن می‌بینند، به هیچ وجه معمولی نیست.

تأثیر سایلنت هیل با تاریک شدن اتمسفر آشکار می‌شود. مدرسه‌ی Greenwood High به بازتابی تغییر یافته از خود تبدیل می‌شود و فضای سیاسی ظالمانه و مبارزات درونی شخصیت‌ها را منعکس می‌کند. جلوه‌های وحشتناک ترس و گناه در سالن‌ها دیده می‌شود و پالت رنگی خاموش و سبک هنری دوبعدی فوق‌العاده زیبا حس ناراحتی مشابهی را تداعی می‌کند که یادآور دنیای غم‌انگیز سایلنت هیل ۲ است. بازی به عذاب روانی شخصیت‌هایش نیز می‌پردازد. وی و ری نه تنها با المان‌های هیولایی روبرو هستند، بلکه با محدودیت‌های دوره‌ی زمانی خود نیز روبرو هستند. این تمرکز بر وحشت انسانی در کنار عناصر فراطبیعی، ویژگی بارز بهترین نسخه‌های سایلنت هیل است.

بازی جانشینی شایسته برای سری سایلنت هیل است و از وحشت روان‌شناختی، فضایی دلخراش و تمرکز بر شیاطین درونی شخصیت‌ها استفاده می‌کند و آن‌ها را در یک محیط تاریخی منحصر به‌ فرد قرار می‌دهد. ببه طور کلی رای طرفداران سایلنت هیل که به دنبال برداشتی تازه از این ژانر هستند، Detention یک تجربه‌ی ضروری است. گفتنی است که این بازی در در سال ۲۰۱۹ اقتباسی لایو اکشن نیز دریافت کرد.

۶. Lone Survivor: The Director’s Cut

تهیه‌کننده: Superflat Games / سازنده: Superflat Games
سال انتشار: ۲۰۱۲
پلتفرم: PC, PS3, PS Vita, PlayStation 4, Wii U, Nintendo Switch

بازی Lone Survivor: The Director's Cut

برای طرفداران آثار ترسناک روانشناختی کلاسیک و به خصوص سایلنت هیل، Lone Survivor: The Director’s Cut از واجبات است. این جواهر مستقل بارزترین شباهتی که با سری سایلنت هیل دارد، در عناصر اتمسفر تاریک آن دیده می‌شود. دنیای متروک و پیکسلی Lone Survivor خیابان‌های مه‌آلود و ساختار‌های در حال پوسیدگی سایلنت هیل را تداعی می‌کند. حس ناراحتی در هر پیکسل دیده شده و سکوتی ظالمانه با جلوه‌های صوتی ناراحت‌کننده و نفس‌های تند قهرمان داستان به نمایش گذاشته می‌شود. در این میان مهمات در Lone Survivor کمیاب است و بازیکنان را وادار می‌کند تا به دقت مبارزه یا فرار را در نظر بگیرند.

از طرفی درست مانند پروتاگونیست‌های سایلنت هیل، قهرمان ناشناس Lone Survivor تحت تسخیر گذشته‌اش است و روایت بخش زیادی از خود را به تفسیر بازیکن واگذار می‌کند. گفتنی است که دنیای بازی به شدت تغییر می‌کند و خطوط بین واقعیت و توهم محو می‌شود. این مکانیک به طور مستقیم از سایلنت هیل الهام گرفته است. بنابراین اگر به دنبال یک ماجراجویی هیجان‌انگیز هستید که روح سایلنت هیل را تداعی کند و در عین حال پیچش‌های ترسناک خود را ارائه دهد، Lone Survivor: The Director’s Cut جواهری پنهان بوده که منتظر کشف است.

۵. Visage

تهیه‌کننده: SadSquare Studio / سازنده: SadSquare Studio
سال انتشار: ۲۰۲۰
پلتفرم: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S

ویزاژ

برخلاف دیگر بازی‌های لیست که بیشتر از بازی‌های کلاسیک سایلنت هیل الهام گرفته‌اند، Visage الهامی مستقیم از پی‌تی است که توسط سازندگان نیز تایید شده است. مهم‌ترین ارتباط بین دو بازی ذکر شده در اتمسفر نهفته است. هر دو بازی حول محیط‌های ظالمانه و ناامیدکننده می‌چرخند. خانه‌ی موجود در بازی هزارتویی پر از تصاویر آزاردهنده و حس دائمی از ترس است. در این میان چشم‌انداز اول شخص بازی به غوطه‌وری می‌افزاید و شما را مستقیما در مواجهه با وحشتی که در کمین است قرار می‌دهد.

مانند سایلنت هیل ۲، این بازی نیز به مسائل روانشناسی می‌پردازد. در واقع شما فقط خانه را کاوش نمی‌کنید بلکه شما فجایع رخ داده در آنجا را کشف خواهید کرد. داستان‌های تکه تکه شده و چهره‌های شبح مانند، گذشته‌ی تاریک ساکنان را نشان می‌دهد و شما را مجبور می‌کند با رنج آن‌ها روبرو شوید. در این میان خانه به خودی خود تبدیل به یک شخصیت می‌شود که مدام در حال تغییر و تحول است. ‌اشیاء به خودی خود حرکت می‌کنند، زمزمه‌های ناراحت‌کننده فضا را پر می‌کند و تاریکی شما را در بر می‌گیرد. این غیرقابل‌پیش‌بینی‌بودن شما را در موقعیتی قرار می‌دهد که هرگز نمی‌دانید چه وحشت‌هایی در گوشه‌ی بعدی در انتظار شما است. در نهایت این بازی را می‌توان بهترین اثر ساخته شده با الهام از پی‌تی دانست.

۴. The Dark Pictures Anthology: Little Hope

تهیه‌کننده: Bandai Namco / سازنده: Supermassive Games
سال انتشار: ۲۰۲۰
پلتفرم: PS4, PC, Xbox One, PS5, Xbox Series X/S, Nintendo Switch

بازی The Dark Pictures Anthology: Little Hope

سری The Dark Pictures یک مجموعه‌ی ترسناک است که توسط سازندگان آثاری نظیر آنتیل داون و The Quarry ساخته شده است. این سری به طور کلی الهامات زیادی از سایلنت هیل گرفته اما Little Hope بیشتر از بقیه عناصر این سری را به عاریت گرفته است. این بازی بازیکنان را به یک شهر مه آلود و منزوی می‌برد که یک مه غلیظ به عنوان مانع در آن عمل می‌کند، شخصیت‌ها را به دام می‌اندازد و اضطراب آن‌ها را تشدید می‌کند. درست مانند سایلنت هیل، مه در‌ این اثر فقط یک عنصر مربوط به اتمسفر نیست، بلکه نشان‌دهنده‌ی عذاب‌های روانی است که شخصیت‌ها با آن روبرو هستند.

فراتر از محیط، ‌بازی به شدت از مضامین سایلنت هیل استفاده کرده است. در حالی که اولین بازی سری دارک پیکچرز، Man of Medan، از سبک‌های اسلشر کلاسیک استفاده می‌کرد، این نسخه به قلمرو‌ی وحشت روان‌شناختی وارد شده و مضامین گناه، پارانویا و چنگال‌های ترسناک گذشته را بررسی می‌کند. این کاملا با کاوش سایلنت هیل در مورد آسیب‌های سرکوب شده و جلوه‌های هیولایی ناخودآگاه مطابقت دارد. به طور کلی این بازی به صورت مستقل بسیار جذاب است اما برای طرفداران سایلنت هیل، بازگشتی خوشایند به سبک و سیاقی آشنا از وحشت روان‌شناختی ارائه می‌کند که با روایتی خاص و انتخاب‌های تأثیرگذاری که The Dark Pictures Anthology به آن شهرت دارد، ارائه شده است.

۳. The Evil Within Series

تهیه‌کننده: Bethesda Softworks / سازنده: Tango Gameworks

شیطان درون

سری The Evil Within یک مجموعه در سبک ترس و بقا است که ترکیبی از رزیدنت اویل و سایلنت هیل را ارائه می‌کند، اما همچنان راهی برای خروج از سایه‌های پیشینیان با داستان منحصر به‌ فرد خود پیدا می‌کند. بازی اول سری توسط شینجی میکامی، خالق رزیدنت اویل و داینو کرایسیس کارگردانی شد. اولین بازی دارای دشمنان و صحنه‌هایی برگرفته از سایلنت هیل ۲ و Silent Hill: Downpour است. در واقع هنگامی که سباستین در تصادف با آمبولانس از خواب بیدار می‌شود مشابه‌ی تصادف ماشین حمل و نقل زندان داونپور در جنگل‌های مه آلود منتهی به سایلنت هیل است. در این میان یکی از باس‌های غول‌پیکر معروف به The Keeper با یک گاوصندوق فلزی روی سر که به عنوان Boxhead نیز شناخته می‌شود، شباهت زیادی به کله هرمی دارد.

از طرفی در حالی که The Evil Within بیشتر به اکشن متکی است تا سبک ترسناک روانشناختی سایلنت هیل، اما از داستان‌سرایی ظریف ابایی ندارد. جزئیات محیطی و یادداشت‌های مرموز به یک توطئه‌ی بزرگ‌تر در بازی اشاره می‌کنند که روایت‌ پراکنده‌ی سایلنت هیل را که از طریق کاوش آشکار می‌شود، منعکس می‌کند. در نهایت با اینکه این سری بیشتر به سری رزیدنت اویل نزدیک است، با این حال تاثیر غیرقابل انکار فضای سایلنت هیل، طراحی موجودات و نوع روایت، The Evil Within را به عنوان اثری مناسب برای طرفداران سایلنت هیل تبدیل می‌کند.

۲. The Medium

تهیه‌کننده: Bloober Team SA / سازنده: Bloober Team
سال انتشار: ۲۰۲۱
پلتفرم: PC, Xbox Series X/S, PS5, Nintendo Switch

بازی مدیوم

استودیوی بلوبر تیم در چند سال اخیر با ساخت آثاری نظیر لایه‌های ترس و بلیر ویچ، نامی برای خود در ژانر ترس دست و پا کرده است و ظاهرا علاقه‌ی زیادی به سری سایلنت هیل دارد. یکی از بارزترین جنبه‌های بازی The Medium مکانیک اصلی گیم‌پلی آن است. بازیکنان شخصیتی به نام ماریان را کنترل می‌کنند که می‌تواند به طور همزمان بین دنیای واقعی و دنیای ارواح حرکت کند. این مکانیک یادآور کاوش در دنیای دیگر سایلنت هیل است که بازتابی تحریف شده از روان قهرمان داستان است. در مدیوم، این دو دنیا در یک صفحه‌ی تقسیم شده ارائه می‌شوند و بازیکنان را مجبور می‌کند تا با وحشت‌هایی که در هر دو واقعیت نهفته است، مقابله کنند.

بازی فضای سایلنت هیل را با مناظر مه آلود، محیط‌های صنعتی در حال پوسیدگی و هیولاهای عجیب و غریب تداعی می‌کند. موسیقی بازی نیز که بخشی از آن توسط آکیرا یامائوکا، کهنه‌کار سایلنت هیل، ساخته شده است، تا مغز استخوان بازیکنان نفوذ می‌کند. بازی بازیکنان را مجبور می‌کند تا اطلاعات هر دو واقعیت را در نظر بگیرند و روایتی را ارائه می‌دهد که به مضامینی نظیر آسیب‌های روانی، احساس گناه و اندوه می‌پردازد. جالب است بدانید که استودیوی بلوبر تیم هم اکنون در حال ساخت بازسازی سایلنت هیل ۲ است و به نظر می‌رسد که می‌تواند بالاخره در این سری به طور مستقیم مشارکت داشته باشد.

۱. Alan Wake 2

تهیه‌کننده: Epic Games Publishing / سازنده: Remedy Entertainment
سال انتشار: ۲۰۲۳
پلتفرم: PC, PS5, Xbox Series X/S

الن ویک 2

بازگشت الن ویک در در نسخه‌ی فقط ادامه‌ی مبارزه‌ی او با تاریکی نیست بلکه سقوط به اعماق نوعی وحشت است که به شدت تحت تاثیر سری افسانه‌ای سایلنت هیل قرار گرفته است. در حالی که اولین بازی این سری اکشن را با روایت پرتعلیق خود ترکیب کرد، الن ویک ۲ رویکردی ترسناک‌تر را اتخاذ می‌کند و اتمسفر و عذاب روانی را بر تیراندازی‌‌های مکرر اولویت می‌دهد. این تغییر در گیم‌پلی نیز مشهود است. بازی بر کمبود منابع و احساس آسیب‌پذیری دائمی تاکید می‌کند. از طرفی مهمات محدود است و بازیکنان را وادار می‌کند که نبرد‌های خود را با استراتژی به جلو ببرند و به ابزار‌های محیطی مانند چراغ قوه برای حرکت در تاریکی تکیه کنند.

گفتنی است که خود توسعه‌دهندگان بازی به تاثیر سایلنت هیل، به ویژه تسلط آن در ایجاد ترس از طریق طراحی صدا و داستان‌سرایی محیطی اذعان کرده‌اند. دنیای الن ویک ۲ در یک غبار غلیظ و ظالمانه پوشیده شده است که خطرات را پنهان می‌کند و با ترس بازیکن از ناشناخته‌ها سر و کله می‌زند. در اینجا، شیاطین درونی آلن ظاهر می‌شوند و محیط به انعکاس وحشتناکی از وضعیت روانی او تبدیل می‌‌شود. بازی مشابه‌ی سری سایلنت هیل به بررسی قدرت ذهن انسان می‌پردازد. کشمکش‌های الن با نوشته‌های خودش و وقایع بازی اول به محوریت داستان تبدیل می‌شوند و با محو شدن مرز بین داستان و رویا، احساس ناامیدی در بازیکن ایجاد می‌شود. در نهایت الن ویک ۲ با پذیرش ریتم آهسته‌تار، تمرکز بر اتمسفر و کاوش عمیق‌تر در روان الن، نوید یک سفر وحشتناک را می‌دهد که بازیکنان را وادار می‌کند هر چیزی را که می‌بینند، زیر سوال ببرند.

منبع: The Gamer

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه