رقابت تنگاتنگ «الویس» و «تاپ گان: ماوریک» برای صدرنشینی (باکس آفیس هفته)

۶ تیر ۱۴۰۱ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه
الویس

«الویس» (Elvis) و «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) این هفته رقابت نفس‌گیری را پشت سر گذاشتند و هر دو با فروش کمی بیش‌تر از ۳۰.۵ میلیون دلار شگفتی‌ساز شدند. در نهایت فیلم تازه‌ی تام کروز به صورت میلی‌متری برنده شد و جایگاه اول جدول باکس آفیس را از آن خودش کرد. این اتفاق از آن جهت حائز اهمیت است که «الویس» اولین هفته‌ی اکرانش را پشت سر گذاشت و این فروش برای فیلمی بیوگرافی با مخاطبان هدف عمدتا میان‌سال موفقیت بزرگی است. از سوی دیگر فروش بیش‌تر از ۳۰ میلیون دلاری «تاپ گان: ماوریک» آن را به معدود آثار سینمایی تبدیل می‌کند که در پنجمین هفته‌ی اکران هم همچنان مخاطبان خودش را دارد و خوب می‌فروشد.

به طور کلی می‌توانیم بگوییم باکس آفیس، آخر هفته‌ی درخشان و امیدوارکننده‌ای را پشت سر گذاشت و هر پنج فیلم اول جدول، فروش قابل‌توجهی داشتند؛ «دنیای ژوراسیک: قلمرو» (Jurassic World Dominion) و «تلفن سیاه» (The Black Phone) هر دو بیش از ۲۰ میلیون دلار فروختند و به ترتیب در رده جایگاه سوم و چهارم قرار گرفتند. همچنین «لایت‌یر» (Lightyear) اسپین آف تازه‌ی «داستان اسباب بازی» هم با ۱۷ میلیون دلار به رتبه‌ی پنجم جدول سقوط کرد.

جیم اور رئیس پخش داخلی یونیورسال درباره‌ی شرایط اکران در بهار و تابستان ۲۰۲۲ گفت: «این شرایط فراتر از دلگرم‌کننده است و نشان می‌دهد مردم واقعا دوست دارند به سینماها بازگردند». خوشبختانه آمارها نشان می‌دهد فروش بلیت سینماها با دوران پیش از همه‌گیری کرونا فاصله‌ی اندکی دارد. بازگشت به سینماها زمانی اتفاق می‌افتد که مخاطبان از رفتن به سالن‌های سینما واهمه نداشته باشند. بر اساس مطالعه‌ای که توسط گروه تحقیقات ملی آمریکا انجام شده در حال حاضر حدود ۸۸ درصد از مخاطبان با سینما رفتن «راحت یا خیلی راحت» هستند. این در حالی است که همین آمار یک سال پیش حدود ۵۹ درصد بود که نشان می‌دهد واکسیناسیون گسترده بر بازگشت مردم به زندگی عادی تاثیر بسزایی داشته است.

اما از پیش‌بینی وضعیت سینماها در هفته‌های آینده که بگذریم به تحلیل جدول باکس آفیس این هفته می‌رسیم. دنباله‌ی نوستالژیک «تاپ گان» (Top Gun) محصول سال ۱۹۸۶ از تبلیغات شفاهی خیره‌کننده‌ای بهره‌مند است که باعث شده این فیلم در پنجمین هفته‌ی اکران کاهش ناچیزی را در فروش تجربه کند و با ۳۰.۵ میلیون دلار از ۳۹۴۸ سالن سینمای آمریکای شمالی، همچنان صدرنشین جدول باکس آفیس باقی بماند. «تاپ گان: ماوریک» تا این جای کار ۴۸۴.۷ میلیون دلار فروش بین‌المللی داشته و در مجموع بیش از ۱ میلیارد دلار در سراسر جهان فروخته. البته بخش اعظمی از این مبلغ از اکران با فرمت‌های پیشرفته‌ی آی‌مکس و سه بعدی به دست آمده که تماشای این فیلم را مهیج‌تر هم می‌کند.

فیلم اکشن تازه‌ی تام کروز این هفته‌ی رکورد تازه‌ی دیگر را هم به نام خودش ثبت کرد و با پیشی گرفتن از «دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی» (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) به اولین فیلم سال ۲۰۲۲ و دومین فیلم در دوران همه‌گیری کرونا تبدیل شد که بیش از ۱ میلیارد دلار در سراسر جهان فروخته است (پیش‌تر «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» (Spider-Man: No Way Home) 1.9 میلیون دلار فروش جهانی داشت).

«تاپ گان: ماوریک» توسط  جوزف کوشینسکی کارگردانی شده و علاوه بر تام کروز بازیگران دیگری مثل مایلز تلر، جنیفر کانلی، جان هم، گلن پاول، لوئیس پولمن، اد هریس، مونیکا باربارو و وال کیلمر در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. ماجراهای قسمت دوم ۳۶ پس از فیلم اصلی اتفاق می‌افتد و کاپیتان ماوریک (تام کروز) را دنبال می‌کند که برای آموزش گروهی از خلبان‌های جوان و یاغی بازگشته است.

الویس

«الویس» به عنوان یکی از تحسین‌شده‌ترین آثار جشنواره‌ی کن، در یک رقابت نفس‌گیر و میلی‌متری، با فروش داخلی ۳۰.۵ میلیون دلار و اندکی کم‌تر از «تاپ گان: ماوریک»، جایگاه دوم جدول باکس را از آن خودش کرد. همچنین این فیلم با اکران در ۵۱ کشو فعلا ۲۰ میلیون دلار فروش بین‌المللی داشته و در مجموع ۵۰.۵ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته است.

فیلم به کارگردانی باز لورمن برداشت متفاوتی از زندگی الویس پریسلی هنرمند مشهور و یکی از نمادهای قرن بیستم است. آستین باتلر ایفای نقش الویس را بر عهده دارد و تام هنکس افسانه‌ای هم ایفاگر نقش کلنل تام پارکر مدیر فرصت‌طلب الویس است و تمام داستان اوج و سقوط این ستاره، از زاویه‌ی نگاه او روایت می‌شود. از بازیگران دیگر این فیلم می‌توان به هلن تامسون، ریچارد راکسبرا، اولیویا دی جونگ، لوک بریسی، ناتاشا باست، دیوید ونهام و کلوین هریسون جونیور اشاره کرد.

این فیلم بیوگرافی برای نخستین بار در جشنواره‌ی کن ۲۰۲۲ اکران و با استقبال خوب منتقدان روبه‌رو شد. فروش بالای فیلم در نخستین هفته‌ی اکران عمومی نشان می‌دهد مخاطبان هم فیلم را دوست داشتند و الویس پریسلی به عنوان یکی از اساطیر موسیقی هنوز هم میان نسل‌های مختلف طرفداران پر و پا قرصی دارد. «الویس» تا این جای کار امتیاز راتن تومیتوز ۷۸ از ۱۰۰ و متاکریتیک ۶۳ از ۱۰۰ را کسب کرده است.

نکته جالب درباره‌ی فیلم تازه‌ی باز لورمن این است که با استقبال خوبی از سوی خانواده‌ی پریسلی هم روبه‌رو شد که برای فیلم‌هایی در این حال و هوا نکته‌ی قابل تاملی است. لیزا ماری دختر الویس پریسلی در توئیتی از این فیلم به شدت تمجید کرد و نوشت: « تا الان دو بار فیلم «الویس« ساخته‌ی باز لورمن را دیدم. این فیلم بسیار دیدنی و عالی است. آستین باتلر (بازیگر نقش اصلی) قلب و روح پدرم را به زیبایی مجسم و تصویر کرده. به نظر من، عملکرد او ‌بی‌نظیر و در نهایت دقت و احترام است. شما می‌توانید عشق، توجه و احترام واقعی به پدرم را در این فیلم زیبا احساس کنید. در نهایت این چیزی است که من و فرزندانم و فرزندان آن‌ها برای همیشه می‌توانیم به آن افتخار کنیم».

«دنیای ژوراسیک: قلمرو» با ۵۵.۳ درصد افت این هفته با دو پله سقوط از صدرنشینی فاصله و در جایگاه سوم جدول باکس آفیس قرار گرفت. آخرین قسمت سه‌گانه‌ی «دنیای ژوراسیک» در سومین هفته‌ی اکران ۲۶.۴۴ میلیون دلار فروش داخلی داشت که با احتساب فروش بین‌المللی ۴۴۳.۸۸ میلیون دلاری، تا این جای کار ۷۴۶.۶۶ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته. بخش بزرگی از درآمد این فیلم هم مثل «تاپ گان: ماوریک» از اکران با فرمت‌های پیشرفته‌ای مثل آی‌مکس و سه بعدی به دست آمده است.

کالین ترورو که کارگردانی قسمت اول سه‌گانه‌ی «دنیای ژوراسیک» را بر عهده داشت در «دنیای ژوراسیک: قلمرو» و با حضور بازیگرانی مثل کریس پرت، برایس دالاس هاوارد، لورا درن، جف گلدبلوم، سم نیل، بی‌دی ونگ، عمر سی و ایزابلا سرمون روایتگر حماسه‌ی تازه‌ای در جهان دایناسورها است. ماجراهای این قسمت چهار سال پس از نابودی ایسلا نابور اتفاق می‌افتد؛ دایناسورها کاملا آزادانه کنار انسان‌ها زندگی می‌کنند و به شکار می‌پردازند اما این هم‌زیستی ظاهرا مسالمت‌آمیز آینده‌ی دنیا را تهدید می‌کند. آخرین قسمت این سه‌گانه‌ی مهیج و محبوب تا لحظه‌ی نوشتن این گزارش امتیاز راتن تومیتوز ۳۰ از ۱۰۰ و متاکریتیک ۳۸ از ۱۰۰ را کسب کرده است.

تلفن سیاه

اما «الویس» تنها فیلمی نبود که نخستین هفته‌ی اکرانش را با موفقیت پشت سر گذاشت، «تلفن سیاه» به عنوان یک فیلم ترسناک و جنایی هم وضعیت قابل قبولی داشت و با فروش داخلی ۲۳.۳۷ میلیون دلاری از ۳۱۵۰ سینمای آمریکای شمالی، در جایگاه چهارم جدول باکس آفیس قرار گرفت. این فیلم ترسناک در ۴۵ کشور اکران شده که با احتساب فروش بین‌المللی ۱۲.۴۷ میلیون دلاری در مجموع ۳۵.۸۴ میلیون دلار فروش جهانی داشته است. از آن جایی که «تلفن سیاه» با بودجه‌ی ۱۸ میلیون دلاری ساخته شده، با نگاهی به آمار فروش از همین ابتدا می‌توان حدس زد احتمالا در روزهای آینده به عنوان یکی از آثار پرسود ژانر وحشت شناخته شود.

اسکات دریکسون «تلفن سیاه» را کارگردانی کرده و بازیگرانی مثل ایتن هاک، میسن تامس، مادلین مک‌گراو و جیمز رانسون در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. فیلم روایتگر زندگی یک قاتل نقاب‌دار (ایتن هاک) است که پسر ۱۳ ساله را می‌رباید و او را شکنجه می‌دهد. این فیلم با درجه‌ی R اکران شده و تماشای آن برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود. فیلم تا این جای کار امتیاز راتن تومیتوز ۸۵ از ۱۰۰ و متاکریتیک ۷۹ از ۱۰۰ را کسب کرده است که نشان می‌دهد منتقدان هم مثل مخاطبان دوستش داشتند.

«لایت‌یر» با یک سقوط آزاد ۶۵.۱ درصدی سه پله در جدول باکس آفیس سقوط کرد و در دومین هفته‌ی اکران جایگاه پنجم را اشغال کرد تا ثابت کند باز لایت‌یرِ کریس ایوانز اصلا قصد ندارد «به سوی بی‌نهایت و فراتر از آن» اوج بگیرد. انیمیشن تازه‌ی پیکسار با در دست داشتن ۴۲۵۵ سینمای آمریکای شمالی ۱۷.۶۶ میلیون دلار فروش داخلی داشت که با احتساب فروش بین‌المللی ۶۳.۳ میلیون دلاری فعلا ۱۵۲.۳۷ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته است. البته ذکر این نکته ضروری است که اکران اسپین آف تازه‌ی «داستان اسباب بازی» به دلیل صحنه‌های جنسی نامتعارف که اصولا برای گروه سنی کودک و نوجوان مناسب نیست، در بسیاری از کشورهای عربی ممنوع شده است. این مورد بازخوردهای زیادی را در آمریکا به همراه داشت و بسیاری از والدین صراحتا اعلام کردند تمایلی ندارند فرزندانشان در یک فیلم انیمیشنی شاهد این صحنه‌ها باشند. شاید یکی از دلایل فروش پایین «لایت‌یر» و سقوط بیش‌تر در هفته‌ی دوم اکران در کنار عملکرد ضعیف کمپین‌های تبلیغاتی و عدم حضور بسیاری از محبوب‌ترین شخصیت‌های «داستان اسباب بازی»، همین مورد باشد.

انگوس مک‌لین اسپین آف تازه‌ی «داستان اسباب بازی» را کارگردانی کرده و چهره‌های شاخصی مثل کریس ایوانز، کیکه پالمر، دیل سولز، تایکا وایتیتی، پیتر سون و اوزو آدوبا صداپیشگی شخصیت‌های مختلف را بر عهده دارند. این فیلم اکشن و علمی- تخیلی ماجرای تکاور فضایی به نام باز لایت‌یر (کریس ایوانز)  را دنبال می‌کند که بعدها الهام‌بخش عروسکی به همین نام در فرانچایز «داستان اسباب بازی» می‌شود. باز و همکارانش در سیاره‌ای که ۴ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد گیر افتادند و باید با اجرای نقشه‌های محیرالعقول به خانه بازگردند.

رتبه‌ی ششم جدول باکس آفیس در اختیار جادوگر مارول با «دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی» قرار دارد که با فروش داخلی ۱.۷۲ میلیون دلاری نسبت به هفته‌ی گذشته دو پله سقوط کرده است. ماجراهای تازه‌ی دنیای سینمایی مارول با احتساب فروش بین‌المللی ۵۳۷.۸۲ میلیون دلاری تا هشتمین هفته‌ی اکران در مجموع ۹۴۷.۰۱ میلیون دلار فروخته است.

سم ریمی مغز متفکر سه‌گانه‌ی اصلی مرد عنکبوتی، کارگرانی «دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی» را هم بر عهده دارد. ماجرا درباره‌ی جراح مغز و اعصابی به نام استیون استرنج (بندیکت کامبربچ) است که پس از انجام یک طلسم خطرناک، به جهان‌های چندگانه سفر می‌کند تا با یک دشمن تازه‌ی مرموز و نسخه‌های دیگر خودش روبه‌رو شود. به جز کامبربچ بازیگران دیگری مثل چیویتل اجیوفور در نقش کارل موردو، الیزابت اولسن در نقش واندا ماکسیموف یا اسکارلت ویچ و خوچیتل گومز در نقش آمریکا چاوز (نوجوانی که توانایی سفر در جهان‌های چندگانه را دارد) هم حضور دارند.

در رتبه‌ی هفتم جدول باکس آفیس هم یک فیلم هندی به نام Jug Jugg Jeeyo قرار دارد. این فیلم کمدی رمانتیک به کارگردانی راج مهتا و حضور بازیگرانی مثل وارون داوان، کیارا ادوانی، انیل کاپور و نیتو کاپور روایتگر ماجرای دو زوج از نسل‌های مختلف است که هر کدام با چالش‌های زیادی در زندگی زناشویی روبه‌رو می‌شوند. Jug Jugg Jeeyo در نخستین هفته‌ی اکران با داشتن ۳۱۸ سالن سینما در آمریکای شمالی، ۷۲۵ هزار دلار فروخت.

همه چیز همه جا ناگهان

یکی از فیلم‌هایی که تا هفته‌ی چهاردهم اکران، پایداری خوبی در جدول باکس آفیس داشته و همیشه جایگاه خودش را میان رتبه‌های یک تا ده جدول حفظ کرده فیلم اکشن و علمی- تخیلی «همه چیز همه جا ناگهان» (Everything Everywhere All at Once) به کارگردانی دانیل کوان و دانیل شاینرت است. این فیلم این هفته هم با فروش داخلی ۵۳۳.۳۴ هزار دلاری با یک پله سقوط در جایگاه هشتم جدول باکس آفیس قرار گرفت. فیلم ماجرای یک مهاجر چینی را روایت می‌کند که توانایی سفر میان جهان‌های مختلف و ملاقات با نسخه‌های متفاوت خودش را پیدا می‌کند.

دیزنی با «فیلم برگری باب» (The Bob’s Burgers Movie) که دنباله‌ی سینمایی یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های انیمیشنی تلویزیون است، در پنجمین هفته‌ی اکران ۵۱۳ هزار دلار فروش داخلی داشت و با ۵۶.۳ درصد افت، جایگاه نهم جدول باکس آفیس هفتگی را از آن خودش کرد. این انیمیشن توسط لورن بوچارد و برنارد دریمن کارگردانی شده و اچ. جان بنجامین، دن مینتز، یوجین میرمن، لری مورفی، جان رابرتس، کریستن شال، زک گالیفیناکیس و کوین کلاین صداپیشگی شخصیت‌های مختلف را بر عهده دارند. ماجرا با ترکیدن لوله‌ی آب جلوی برگری باب آغاز می‌شود که می‌تواند این کسب و کار خانوادگی را کاملا با خاک یکسان کند، حالا همه‌ی اعضای خانواده باید برای حل بحران چاره‌ای بیندیشند.

در نهایت «بچه‌های بد» (The Bad Guys) با فروش داخلی ۴۳۹.۹۷ هزار دلار در دهمین هفته‌ی اکران جایگاه دهم را به خود اختصاص داد. داستان این انیمیشن در سرزمینی خیالی اتفاق می‌افتد که در آن انسان‌ها و حیوانات کنار هم زندگی می‌کنند. گروهی از حیوانات خلاف‌کار که با اعمالشان شرایط سختی را برای سایر شهروندان رقم زدند، ناگهان متحول می‌شوند و تصمیم می‌گیرند زندگی‌شان را در مسیر تازه‌ای قرار دهند اما همین تحول دردسرهای عجیبی ایجاد می‌کند. چهره‌های شاخصی مثل سم راکول، مارک مارون، آنتونی راموس، کریگ رابینسون و آکوافینا صداپیشگی شخصیت‌های مختلف را بر عهده دارند و فیلم توسط پیر پریفل کارگردان شده است.

نام فیلم هفته اکران فروش آخر هفته فروش کلی
تاپ گان: ماوریک
Top Gun: Maverick
۵ ۳۰.۵ ۵۲۱.۷۲
الویس
Elvis
۱ ۳۰.۵ ۳۰.۵
دنیای ژوراسیک: قلمرو
Jurassic World Dominion
۳ ۲۶.۴۴ ۳۰۲.۷۷
تلفن سیاه
The Black Phone
۱ ۲۳.۳۷ ۲۳.۳۷
لایت‌یر
Lightyear
۲ ۱۷.۶۶ ۸۸.۷۷
دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی
Doctor Strange in the Multiverse of Madness
۸ ۱.۷۲ ۴۰۹.۱۹
Jug Jugg Jeeyo ۱ ۰.۷۲۵ ۰.۷۲۵
همه چیز همه جا ناگهان
Everything Everywhere All at Once
۱۴ ۰.۵۳۳ ۶۶.۰۸
فیلم برگری باب
The Bob’s Burgers Movie
۵ ۰.۵۱۳ ۳۱.۰۴
بچه های بد
The Bad Guys
۱۰ ۰.۴۳۹ ۹۵.۴۸

* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است.

منبع: boxofficemojo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه