همه‌ی آنچه از Elden Ring می‌دانیم

۲۲ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۰ ۲۳ دی ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
بازی Elden Ring

جدیدترین ساخته‌ی استودیو فرام سافتور به احتمال زیاد مورد انتظارترین اثر ساخته‌شده توسط این استودیو است. در این دهه‌ی اخیر هیدتاکا میازاکی، خالق مجموعه بازی دارک سولز، با خلق آثار به‌‌‌یادماندنی و تأثیرگذاری که هر یک هویت خاصی دارند، توانسته جایگاه خاصی در میان گیمرها پیدا کند. اکنون پس از ساخت چند اثر تحسین‌شده، دوباره با بازی Elden Ring به سراغ اثر جدید و جاه‌طلبانه‌ای رفته تا دنیای تازه‌ای را برای طرفدارانش به ارمغان بیاورد.

نام هیدتاکا میازاکی در دنیای بازی‌های ویدیویی به‌اندازه‌ای بزرگ شده که به‌تنهایی بتواند هیجان طرفداران را به همراه داشته باشد. حال تصور کنید که او برای ساخت اثر جدیدش به سراغ نویسنده‌ی مشهور ژانر فانتزی و مجموعه‌ کتاب نغمه‌ی یخ و آتش -که سریال بازی تاج‌وتخت بر اساس آن ساخته شده است- رفته و با او برای خلق جهان این بازی همکاری کرده است. چنین ترکیبی می‌تواند نتیجه‌ی بسیار خوشایند و فوق‌العاده‌ای داشته باشد که برای هر طرفدار ژانر فانتزی و به‌ویژه فانتزی‌ تاریک بسیار ارزشمند و هیجان‌انگیز است.

بازی Elden Ring

داستان

جزییات دقیقی از داستان بازی منتشر نشده و هنوز چیزهای زیادی از آن نمی‌دانیم. راستش را بخواهید، حتی اگر «الدن رینگ» عرضه‌ شده بود، به دلیل شیوه‌ی خاص و گنگ روایی قصه‌گویی در بازی‌های میازاکی، کار دشواری برای توضیح جزییات داستانی آن داشتیم، چه برسد به حال که اطلاعات رسمی بسیار کمی از بازی «الدن رینگ» منتشر شده است. چیزی که تاکنون از داستان بازی می‌دانیم این است که «الدن رینگ» (یا بخواهیم به فارسی آن را «حلقه‌ی کهن» یا «حلقه‌ی مهتر» بخوانیم) متلاشی شده و تأثیری عظیم و بزرگ روی دنیای بازی گذاشته است. هیدتاکا میازاکی در یکی از مصاحبه‌های خود درباره‌ی این موضوع گفته است:

«الدن رینگ» نامی است که به مفهوم چیزی مرموزی داده شده که خود جهان بازی را شکل داده است. این حلقه متلاشی شده و باعث چنین واقعه‌ای گشته است. اهمیت و مفهوم این موضوع، یکی از مهم‌ترین مضامین بازی است.

چیزی که میازاکی در مورد مضمون بازی تاکنون اعلام کرده بسیار جذاب است و این وعده‌ را می‌دهد که دوباره شاهد داستانی عظیم با افسانه‌ها و پس‌زمینه‌ی غنی باشیم. نکته‌ی دیگری که ما را حتی برای بازی Elden Ring هیجان‌انگیزتر می‌کند،  نقش جورج آر. آر. مارتین است. مارتین قرار است برای این بازی افسانه‌های پشت جهان این اثر را بنویسد و از این طریق دنیای منحصر‌به‌فردی در یک اثر ژانر فانتزی تاریک خلق کند. میازاکی در گذشته اعلام کرده که گفتگوهای زیادی که بین او و مارتین انجام شده، پایه و اساس خلق جهان و افسانه‌های دنیای بازی «الدن رینگ» بوده است. او توضیح می‌دهد که این افسانه‌ها پر از شخصیت‌های جذاب و دراماتیک، به همراه انبوهی از المان‌های عرفانی و مرموز خواهد بود.

میازاکی یکی از طرفداران آثار مارتین بوده و همین قضیه می‌تواند تا حدی دلیل حضور این نویسنده معروف ژانر فانتزی را در بازی Elden Ring توجیه کند. میازاکی اشاره می‌کند که در جریان گفتگوها، او مضمون و ایده‌هایی که در ذهن داشته را با مارتین به اشتراک گذاشته تا هر دو بتوانند راحت‌تر درباره‌ی آن بحث کنند. با توجه به آثار مارتین و به‌ویژه مجموعه‌ی «نغمه‌ی یخ و آتش» و همین‌طور آثار گذشته‌ی میازاکی باید انتظار یک فانتزی تاریک غنی و منحصر‌به‌فرد را داشته باشیم. البته، نمی‌دانیم شیوه‌ی روایی بازی قرار است به‌سوی کدام یک از این دو سوق پیدا کند. هرچند احتمال می‌دهیم که از این نظر شباهت بیش‌تری به بازی‌های قبلی هیدتاکا میازاکی وجود داشته باشد.

بازی Elden Ring

 جهان و محیط بازی الدن رینگ

اگر جورج. آر. آر. مارتین به یک ‌چیز معروف باشد، آن ویژگی به احتمال زیاد خلق جهان‌های سیاه و بی‌رحم و با شخصیت‌های پیچیده‌ است. از آن سمت میازاکی هم همیشه با سری سولز و دیگر آثارش نشان داده که خلق فضا و اتمسفر خاص را کاملاً بلد است. به همین خاطر، می‌توانیم تا حد زیادی از نتیجه‌ی این همکاری هیجان‌زده باشیم. مثل بسیاری از زمینه‌های دیگر، در مورد جهان و محیط بازی الدن رینگ هم اطلاعات رسمی زیادی وجود ندارد اما با توجه به تریلر اول بازی و بعضی از شایعه‌ها، می‌توان به گمانه‌هایی دست یافت. هنوز نمی‌دانیم که قرار است نام جهان بازی Elden Ring چه باشد و البته در تریلر به نمایش درآمده در E3 هم جزییاتی از نام جهان اثر گفته نشد. هرچند این را می‌دانیم که جهان بازی اپن‌ورلد خواهد بود و به احتمال زیاد از بازی‌های قبلی میازاکی هم بزرگ‌تر است.

بااین‌وجود، اگر کمی به تریلر بازی Elden Ring دقت کنیم، به رگه‌ها و شباهت‌هایی از اساطیر و قصه‌های نورس در آن می‌رسیم. پس بیراه نیست که تصور کنیم الهام‌هایی از اساطیر نورس یا حتی وایکینگ گرفته شده باشد. این قضیه وقتی پررنگ‌تر می‌شود که در یکی از شایعه‌های اخیر بازی اعلام شده که ساختار جهان بازی شباهت‌هایی به «درخت جهان» در اساطیر نورس یا همان «ایگدراسیل» معروف خواهد داشت و از آن الهام‌هایی گرفته شده است. این منبع، به وجود المان‌هایی از داستان‌های سلتی هم اشاره کرده بود. هرچند این یک شایعه است و به‌صورت رسمی تائید نشده و برای تعیین درستی آن باید صبر کنیم، اما با توجه به شواهد اندکی که در دستمان است، می‌توانیم احتمال بدهیم که این مورد صحیح باشد. علاوه بر این، میازاکی هم در یکی از صحبت‌های قبلی خود درباره‌ی جهان بازی به وجود قلعه‌های مختلف اشاره کرده بود که به‌وضوح می‌تواند نشانگر یک محیط فانتزی قرون‌وسطی‌ای باشد. اگر همه‌ی این موارد را همچون جورچین در کنار هم بگذاریم، بیشتر جور درمی‌آیند.

همچنین این را هم تقریباً می‌دانیم که درون بازی نژادهای گوناگونی وجود دارند که به‌صورت جزئی برخی از آن‌ها را هم در تریلر یا تصویر مفهومی لو رفته‌ی احتمالی دیده‌ایم. منظورم همان موجودی است که در تریلر با موهای بلند قرمز و یک سلاح عظیم دیده می‌شد. با این‌ حال، غیر از این گونه، نژادهای مهم دیگری هم در بازی وجود دارند که در داستان و جهان اثر تأثیرگذار خواهند بود. همچنین یکی از شایعه‌ها به این نکته‌ اشاره کرده بود که در نقشه‌ی الدن رینگ بیش از یک سرزمین وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های ظاهری خود را دارند و حتی دشمنان آن‌ها هم احتمالاً فرق می‌کند.

گیم‌پلی

میازاکی تاکنون چند بار سعی کرده تغییرات کوچک و بزرگی در بازی‌هایش ایجاد کند. اولین بار بخشی از این تغییرات را در ساختار بازی «بلادبورن» دیدیم و پس از آن حجم بیش‌تری از این تغییرات در «سکیرو» دیده شد. با این حال، علیرغم این موضوع، همچنان طعم بازی‌های خالق سری سولز منحصر‌به‌فرد و مشابه هم بودند. به نظر می‌رسد که چنین چیزی در بازی Elden Ring هم ادامه داشته باشد. با وجودی که تفاوت‌هایی نسبت به الدن رینگ و آثار قبلی خالقش وجود خواهد داشت، اما تاکنون چندین نفر اشاره کرده‌اند که ساختار بازی همچنان به شکلی است که طرفداران بازی‌های میازاکی از آن بسیار خشنود خواهند شد.

همان‌طور که سکیرو وزنه‌ی اکشن بازی را بالاتر برده بود، «الدن رینگ» قرار است همین کار را برای المان‌های نقش‌آفرینی انجام دهد. در واقع یکی از نکاتی که تاکنون تائید شده همین است که تمرکز روی المان‌های نقش‌آفرینی در این بازی بیشتر خواهد بود. برخلاف سکیرو که یک قهرمان ثابت و با نام و پیشه‌ی مشخص داشتید، در این بازی دوباره به روند رایج بسیاری از نقش‌آفرینی‌ها می‌توانید شخصیت خود را خلق کنید. طبق گفته‌های میازاکی، در بازی الدن رینگ شما با سلاح‌ها، جادوها و شیوه‌های مختلفی برای از پای درآوردن دشمنان مواجه خواهید شد که برای بازیکن این فرصت را  فراهم می‌کند تا سبک و استایل خاص گیم‌پلی خود را پیدا کند و ببیند که کدام روش برای او مناسب‌تر است.

یکی از نکاتی که از آن مطمئن هستیم، ساختار اپن‌ورلد بازی است. طبق گفته‌های میازاکی، اپن ورلد بودن بازی الدن رینگ بیش از دیگر آثار استودیو فرام سافتور مشهود است و حتی بیش از سری دارک سولز به شما برای کاوش در جهان بازی آزادی‌ می‌دهد. او می‌گوید که این قضیه یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ویژگی‌ها و تفاوت‌های این نسخه است. البته ساختار اپن ورلد بازی همچنان شباهت بیش‌تری به آثار قبلی فرام سافتور دارد تا اینکه بخواهد مثل بسیاری از آثار دیگر بازار باشد. همین قضیه آن را کمی خاص می‌کند. میازاکی می‌گوید:

به همین دلیل، جهان و روایت بازی و همین‌طور عمق و آزادی عمل بازیکن در کاوش در محیط به‌صورت قابل‌توجهی افزایش یافته است. از نظر حجم و گستردگی، بدون شک الدن رینگ بزرگ‌ترین بازی ما است. خلق یک ‌گونه‌ بازی جدید برای ما چالش بزرگی بود. ما تصمیم گرفتیم اثر اپن ورلدی بسازیم که با استایل خودمان جور درمی‌آید و روی چیزی تمرکز کردیم که در آن بهتر هستیم.

اگرچه همان‌طور که اشاره کردیم، المان‌های نقش‌آفرینی بازی پررنگ‌تر از قبل خواهند بود اما از آن‌سو همچنان اکشن و ویژگی‌های رایجی که در سری سولز با آن‌ها آشنا هستیم، در بازی وجود خواهند داشت. در واقع همچنان اکشن و مبارزات نقش قابل‌توجهی در بازی دارند و به احتمال زیاد از این نظر باید در انتظار تجربه‌ای نزدیک و مشابه نسبت به دیگر ساخته‌های استودیو فرام‌ سافتور باشیم. این یعنی به احتمال فراوان بازی Elden Ring مبارزات دشوار و چالش‌برانگیز و همین‌طور نبردهای نفس‌گیر و خاص با باس فایت‌های به‌یادماندنی را از دیگر آثار میازاکی به ارث خواهد برد. این موضوع به‌جرئت یکی از شناسه‌های آثار میازاکی است. همچنین گفته شده که انواع جادوهای مختلف در این نسخه وجود خواهد داشت که گسترده‌تر از بازی‌های قبلی خواهند بود.

یکی از نکاتی که به‌صورت تقریبی در تمام شایعه‌ها و اخبار مهم بازی الدن رینگ به آن اشاره کرده‌اند، وجود چرخه‌ی شبانه‌روزی در بازی و همین‌طور سیستم پویای آب‌وهوا است. در صورت صحت شایعه‌ها، این قضیه نه‌تنها از نظر ظاهری در بازی اثرگذار خواهد بود و به واقع‌گرایی آن می‌افزاید بلکه در گیم‌پلی هم نقش مهمی ایفا خواهد کرد. برای مثال، طبق یکی از شایعه‌ها، گاهی اوقات دشمن‌هایی که در روز با آن‌ها مواجه خواهید شد با دشمنان شب فرق می‌کنند. حتی ممکن است نبرد دشواری با یک باس فایت طولانی شود و از اواخر روز تا پاسی از شب ادامه داشته باشد. حتی در یکی از این شایعه‌ها اشاره شده که موقعیت دشمنان در محیط پویا خواهد بود و مانند آثار قبلی فرام سافتور، دشمنان همیشه در یک مکان حضور نخواهند داشت. این قضیه می‌تواند تحول بزرگی در بخشی از ساختار بازی‌های این استودیو باشد که تنوع و جذابیت بازی را بیشتر می‌کند.

موسیقی

تاکنون می‌دانیم که خانم یوکا کیتامورا وظیفه‌ی آهنگسازی بازی الدن رینگ را برعهده دارد. در گذشته کارهای او را به عنوان آهنگساز دارک سولز ۳ و سکیرو دیده بودیم. او در توییتر در پاسخ به سوال کاربری از حضور خود در این بازی خبر داد. هرچند حضور او به عنوان آهنگساز اصلی تایید شده است ولی ممکن است آهنگسازان دیگری هم در ساخت موسیقی‌های بازی نقش داشته باشند.

بازی Elden Ring

تاریخ عرضه و پلتفرم‌های بازی

مدت‌زمان نسبتاً زیادی از نمایش و معرفی رسمی بازی Elden Ring در E3 سال ۲۰۱۹ سپری شده و همچنان اطلاعات جدیدی از بازی در دسترس نیست. هرچند در زمان معرفی برخی انتظار داشتند که شاهد عرضه‌ی بازی در سال ۲۰۲۰ باشیم اما در ۲۰۲۰ حتی نمایش و اطلاعات رسمی جدیدی هم از بازی منتشر نشد. با این حال، این قضیه باعث نشده تا عطش طرفداران نسبت به این اثر کاهش پیدا کند تا جایی که «الدن رینگ» توسط مخاطبان مراسم گیم اواردز به‌عنوان مورد انتظارترین بازی ۲۰۲۱ شناخته شد. در واقع هنوز تاریخ عرضه‌ی رسمی بازی مشخص نشده ولی اگر بخواهیم خوش‌بین باشیم و این نکته را در نظر بگیریم که بازی از چند سال پیش و حداقل پس از عرضه‌ی بسته‌ی الحاقی دارک سولز ۳ در حال ساخت بوده، این احتمال وجود دارد که بازی در سال ۲۰۲۰ منتشر شود و به‌زودی خبرهای جدیدی از آن بشنویم. همچنین به‌تازگی شایعه‌هایی منتشر شده که همگی ذکر کرده‌اند مراحل ساخت بازی مدت‌هاست که تمام شده و اکنون در مرحله‌ی صیقل دادن و رفع مشکلات بازی به سر می‌برد. این شایعه‌ها اشاره کرده‌اند که قرار بوده بازی در سال ۲۰۲۰ عرضه شود ولی به خاطر همه‌گیری کرونا و مشکلات ایجادشده، تاریخ عرضه‌ی بازی به ۲۰۲۱ موکول شده است.

در مورد پلتفرم‌ها کار کمی راحت‌تر است. با توجه به اولین تریلر بازی، می‌دانیم که بازی برای پلی‌استیشن ۴، ایکس باکس وان و کامپیوترهای شخصی منتشر خواهد شد. بااین‌وجود، با توجه به اینکه اکنون کنسول‌های نسل نهمی هم عرضه شده‌اند، بیراه نیست که انتظار داشته باشیم در زمان عرضه یا حداقل مدتی پس از عرضه نسخه‌ی نسل بعدی بازی Elden Ring هم منتشر شود. حتی شاید بخشی از تأخیر بازی به خاطر بهینه‌سازی اثر برای کنسول‌های نسل نهمی بوده است.

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما