اتفاق؛ منتقدان درباره‌ی برنده‌ی شیر طلایی جشنواره ونیز ۲۰۲۱ چه می‌گویند؟

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
فیلم اتفاق

فیلم «اتفاق» (Happening) به کارگردانی آندری دیوان جایزه‌ی شیر طلایی هفتاد و هشتمین دوره‌ی جشنواره ونیز را به خود اختصاص داد و در این مطلب نگاهی به مهم‌ترین نقدهای منتشر شده برای این فیلم درامِ فمنیستی انداخته‌ایم.

اتفاق یک فیلم درام زنانه با محوریت موضوع سقط جنین است که بر بازنمایی کامل و واقع‌گرایانه‌ی سختی‌های سقط جنین و محدودیت‌های قانونی موجود در این مسیر تمرکز دارد. این فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته‌ی آنی ارنو است که به داستان زندگی دختر دانشجوی فرانسوی در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی می‌پردازد که پس از بارداری ناخواسته، به دلیل نبود شرایط قانونی و امن برای سقط جنین، به سراغ راه‌های غیرقانونی و خطرناکی برای این کار می‌رود.

اینطور که پیداست آناماریا وارتولومی، بازیگر ۲۲ ساله رومانیایی، در نقش بازیگر اصلی اتفاق عملکرد خوبی داشته و اغلب منتقدان از بازی او راضی هستند. دومین ساخته‌ی آندری دیوان اکثر تماشاگران‌اش را راضی کرده است، اما بعضی از سینمادوستان نحوه‌ی پیشبرد داستان و شخصیت‌پردازی اتفاق را چندان نپسنیده‌اند و آن را فیلمی معمولی می‌دانند که به لطف جنبش‌های اجتماعی و نه دلایل سینمایی موفق به دریافت شیر طلایی شده است.

تا به این ساعت در پایگاه‌های راتن‌تومیتوز و متاکریتیک برای این فیلم به ترتیب بر اساس ۸ و ۴ بررسی امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰ و ۸۱ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است.

گزیده‌ی نقدهای فیلم اتفاق

گای لُج از ورایتی

  • امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

فیلم دوم آندری دیوان با صبر و حوصله و به دور از شتاب‌زدگی ساخته شده است. این فیلم دیوان را به عنوان یک استعداد بزرگ به جهان سینما معرفی می‌کند. اتفاق در ابتدا اجرا و لحنی ظریف دارد و رفته رفته بر بار تلخی، خشونت و واقع‌گرایی آن افزوده می‌شود و در انتها پا در قلمروی وحشت می‌گذارد.

بازیگر نقش اصلی در چهره‌ی خود یک احساس ناامیدی و نگرانی اسرارآمیزی دارد که در کنار شجاعت‌اش از او شخصیتی خویشتن‌دار می‌سازد. از نظر بصری اتفاق با استفاده از رنگ‌های خُنک بهاری و رنگ‌های سرخ مدادهای پاستل در قاب‌هایش سعی دارد از سایر فیلم‌های اینچنینی متمایز شود و به شکلی زیبا، اما ظالمانه مدام تفاوت دنیای شخصیت محوری‌اش با دنیای بیرون را به مخاطب یادآوری کند.

دیوید رونی از هالیوود ریپورتر

  • امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

اتفاق بُرشی از واقع‌گرایی اجتماعی فرانسه است و برای هر سینمادوستی که به آزادی‌های شخصی اهمیت بدهد، اثری جالب توجه خواهد بود. این فیلم تجربه‌ای سخت، دلسوزانه و بسیار صادقانه است و بی‌وقفه با زبان واقع‌گرای خود سعی دارد به مبارزه با غیرقانونی بودن سقط جنین در برخی مناطق جهان بپردازد و این عدالت‌خواهی سال‌هاست که با فیلم‌ساز است.

زان بروکس از گاردین

  • امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

این فیلم برگرفته از رمان خودزندگی‌نامه‌ای به قلم آنی ارنو است که ضربه و آسیب شخصی و فردی شخصیت اصلی را به صورت یک تریلر هولناک به نمایش می‌گذارد و بازی فوق‌العاده‌ی آناماریا وارتولومی در نقش دوشسن بسیار قابل توجه است. ما با فیلمی جدی، گیرا و شرافتمندانه مواجه هستیم.

لی مارشال از اسکرین

  • امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

فیلم دوم دیوان هم به موقع و هم مهم است. اما این باعث نمی‌شود که تماشای پانزده دقیقه‌ی انتهایی آن ساده‌تر شود. مقداری تنش احساسی در بخش‌های پایانی وجود دارد و این تنش‌ها به پایان به‌شدت ناراحت کننده‌ی فیلم منتهی می‌شوند. بخش زیادی از بار این کشمکش‌های احساسی و داستانی بر شانه‌های آناماریا وارتولومی، بازیگر جوانِ فرانسوی-رومانیایی گذاشته شده است.

جشنواره ونیز ۲۰۲۱ از ۱۰ تا ۲۰ شهریور (۱ تا ۱۱ سپتامبر) برگزار شد و علاوه‌ بر فیلم‌های جالب توجه‌ای که برای دریافت شیر طلایی با یکدیگر رقابت کردند، در بخش خارج از مسابقه هم فیلم‌های مهمی همانند «تل‌ماسه» از دنی ویلنوو و «آخرین دوئل» به کارگردانی ریدلی اسکات روی پرده رفتند.

منبع: Metacritic و RottenTomatoes

برچسب‌ها :
دیدگاه شما