پیش‌بینی اسکار ۲۰۲۲؛ آیا فرهادی سومین اسکارش را می‌‌برد؟

۲۰ مهر ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

تاکنون ۲۵ کشور نمایندگان رسمی خود را برای شرکت در رقابت اسکار بهترین فیلم بین‌المللی معرفی کرده‌اند. در این میان چند نکته‌ی عجیب هم وجود داشت، مانند معرفی شدن فیلم رییس خوب (The Good Boss) به‌جای مادران موازی (Parallel Mothers) از کشور اسپانیا. یکی دیگر از اتفاقات عجیب، نبود فیلم پتیت مامان (Petite Maman) در لیست کوتاه کشور فرانسه بود که باعث می‌شود شانس اصلی رسیدن به رقابت اسکار بین رخ‌دادن (Happening) و تیتان (Titane‎) تقسیم شود.

آخرین فرصت برای ثبت فیلم‌ها برای رقابت در اسکار، ۱۰ آبان ۱۴۰۰ است و لیست کوتاه ۱۵ فیلم نهایی، ۳۰ آذر ۱۴۰۰ اعلام می‌شود. رأی‌گیری نامزدهای اسکار از پنج‌شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ آغاز می‌شود و تا سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ادامه می‌یابد. نامزدهای رسمی جوایز اسکار، روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ اعلام می‌شوند و مراسم اصلی، روز ۷ فروردین ۱۴۰۱ برگذار خواهدشد.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به فیلم‌هایی که شانس اصلی نامزدی اسکار در رشته‌ی بهترین فیلم بین‌المللی هستند:

۱. بدترین فرد در جهان (The Worst Person in the World)

  • محصول: نروژ/ ۲۰۲۱
  • نام اثر به زبان اصلی: Verdens verste menneske
  • کارگردان: یواخیم تری‌یر
  • بازیگران: رنات رینس، آندرش دنیلسن لی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۸ از ۱۰۰

پنجمین فیلم تری‌یر برای نخستین‌بار در جشنواره‌ی کن فرانسه اکران شد و توانست نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند. رینس برای نقش‌آفرینی درخشان خود در این فیلم، جایزه‌ی بهترین بازیگر زن جشنواره‌ی کن را به‌دست آورد و حالا فیلم تری‌یر یکی از اصلی‌ترین شانس‌های اسکار پیش‌رو و سرسخت‌ترین رقیب فرهادی است.

بدترین فرد جهان، سومین فیلم از سه‌گانه‌ی اسلو کارگردان است. دو فیلم قبلی این سه‌گانه، تلافی کردن (Reprise) و اسلو، سی‌ویکم آگوست (Oslo, August 31st) هستند که به‌ترتیب در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ اکران شدند.

۲. قهرمان (A Hero)

  • محصول: ایران/ ۲۰۲۱
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: امیر جدیدی، محسن تنابنده
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰

اصغر فرهادی در دهمین فیلم کارنامه‌ی خود، یک‌بار دیگر به وطن خود بازگشته و داستانی را از دل مردم هم‌زبان خودش روایت می‌کند. دهمین فیلم فرهادی نخستین‌بار در جشنواره‌ی کن فرانسه اکران شد و توانست جایزه بزرگ این جشنواره را هم، مشترک با فیلم فنلاندی کوپه شماره ۶ (Compartment No. 6)، به‌دست آورد.

فرهادی تاکنون سه‌مرتبه نامزد اسکار شده‌است؛ بهترین فیلم بین‌المللی و بهترین فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی برای جدایی نادر از سیمین (A Separation) و بهترین فیلم بین‌المللی برای فروشنده (The Salesman). او حالا به احتمال بسیار زیاد چهارمین نامزدی خود را به‌دست خواهد آورد و باید دید آیا می‌تواند سومین اسکار را برای خودش و کشورش به ارمغان بیاورد یا نه.

۳. کوپه‌ی شماره ۶

  • محصول: فنلاند/ ۲۰۲۱
  • نام اثر به زبان اصلی: Hytti nro 6
  • کارگردان: یوهو کاسمانن
  • بازیگران: سیدی هارلا، یوری باریسف
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۶ از ۱۰۰

سومین فیلمی که بیشترین شانس پیروزی در رشته‌ی بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۲ را دارد، فیلمی است که در جشنواره‌ی کن فرانسه هم کاملا پابه‌پای قهرمان فرهادی پیش‌رفت و به‌همراه آن جایزه‌ی بزرگ هیأت داوران را به‌دست آورد. کاسمانن که کوپه‌ی شماره ۶ دومین فیلم آبرومند بین‌المللی او است، پیش از این هم با فیلم شادترین روز زندگی اولی ماکی (The Happiest Day in the Life of Olli Mäki) ۲۰۱۶ توانسته‌بود توجه جشنواره‌های خارجی را به خود جلب کند. کوپه‌ی شماره ۶ داستان همراهی یک مرد و یک زن از دو دنیا، با روحیات مختلف، در یک کوپه‌ی قطار را روایت می‌کند که خیلی زود تفاوت‌هایشان را کنار می‌گذارند.

۴. گریختن (Flee)

  • محصول: دانمارک/ ۲۰۲۱
  • کارگردان: یوناس پوهر راسماسن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۸ از ۱۰۰

گریختن داستان مردی به نام امین را روایت می‌کند که برای اولین‌بار گذشته‌ی مخفی‌اش را برملا می‌سازد و داستان چگونگی گریختن خود از کشورش را تعریف می‌کند. گریختن برای نخستین‌بار در جشنواره‌ی فیلم ساندنس به نمایش در آمد و توانست جایزه‌ی بزرگ هیأت داوران در بخش مستند سینمای بین‌الملل را به‌دست‌آورد.

۵. من آدم تو هستم (I’m Your man)

  • محصول: آلمان/ ۲۰۲۱
  • نام اثر به زبان اصلی: Verdens verste menneske
  • کارگردان: ماریا شرادر
  • بازیگران: مارن اگت، دن استیونز
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰

دومین فیلم ماریا شرادر به‌عنوان کارگردان، اولین‌بار در جشنواره‌ی فیلم برلین به نمایش در آمد و توانست جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اصلی زن را از آن جشنواره به‌دست آورد. فیلم با بودجه‌ای بیش از ۳۰۹ هزار دلار ساخته‌شد. تدوین آن را هانس یورگ وایسبریخ انجام داده‌است و موسیقی آن را توبایاس واگنر ساخته‌است.

۶. رخ‌دادن

  • محصول: فرانسه/ ۲۰۲۱
  • نام اثر به زبان اصلی: L’événement‎
  • کارگردان: آودری دیوان
  • بازیگران: آناماریا وارتولومی، کیسی موتت کلین
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۱ از ۱۰۰

دومین فیلم آودری دیوان برای رقابت در بخش مسابقه‌ی هفتادوهشتمین جشنواره‌ی فیلم بین‌المللی ونیز انتخاب شد و توانست شیر طلایی این جشنواره را به‌دست آورد. رخ‌دادن، درباره‌ی مشکلات مادری جوان و تنها بودن در فرانسه‌ی ۱۹۶۳ است. علاوه‌ بر کارگردانی درخشان دیوان که نظر منتقدان را به خود جلب کرد، تصویربرداری خاص فیلم هم توانست نظرات مثبت بسیاری را برانگیزاند.

۷. دست خدا (The Hand of God)

  • محصول: ایتالیا/ ۲۰۲۱
  • نام اثر به زبان اصلی: È stata la mano di Dio
  • کارگردان: پائولو سورنتینو
  • بازیگران: تونی سرویلو، لوییزا رانیری
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۷ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۵ از ۱۰۰

سورنتینو با یک اسکار برای فیلم زیبایی بزرگ (The Great Beauty) آماده‌است که دومین نامزدی اسکار را به کارنامه‌ی درخشان خودش اضافه کند. دست خدا در جشنواره‌ی ونیز توانست جایزه‌ی بزرگ هیأت داوران را به‌دست آورد و جایزه‌ی مارچلو ماسترویانی را برای فیلیپو اسکاتی به‌ ارمغان بیاورد؛ جایزه‌ای که سال پیش روح‌الله زمانی برای فیلم خورشید مجید مجیدی توانسته‌بود آن را به‌دست‌آورد. فیلم‌برداری دهمین فیلم سورنتینو را داریو دآرجنتو انجام داده‌است و موسیقی آن را لله مارکیتلی ساخته‌است.

۸. تیتان

  • محصول: فرانسه/ ۲۰۲۱
  • کارگردان: ژولیا دوکورنو
  • بازیگران: ونسان لندون، میریم آکدیو
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۳ از ۱۰۰

دوکورنو برای تیتان توانست نخل طلای جشنواره‌ی فیلم کن فرانسه را به‌دست آورد و حالا یکی از شانس‌های اصلی اسکار بهترین فیلم بین‌المللی است. تیتان دربارهٔ قاتلی سریالی به نام الکسیا است که در کودکی صفحه‌ای از تیتانیوم در جمجمه‌اش قرار داده شده‌است. دوکورنو پیش از این برای فیلم خام (Raw) هم توانسته بود جایزه‌ی فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم را از جشنواره‌ی فیلم کن به‌دست آورد.

۹. هفت زندانی (۷ Prisoners)

  • محصول: برزیل/ ۲۰۲۱
  • نام اثر به زبان اصلی: ۷ Prisioneiros
  • کارگردان: الکساندر موراتو
  • بازیگران: کیریستین مالهیروس، رودریگو سانتورو
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۹ از ۱۰۰

فیلم پیشین موراتو، سقراط (Sócrates)، هم از سوی برزیل به‌عنوان نماینده‌ی اسکاری سینمای این کشور معرفی شده‌بود، اما نتوانست به لیست نامزدهای نهایی راه پیدا کند. حالا باید دید امسال موراتو با فیلمی که نخستین‌بار در جشنواره‌ی بین‌المللی ونیز به نمایش در آمد، موفق خواهد شد نخستین نامزدی اسکار را در سن ۳۴ سالگی به‌دست آورد یا نه.

۱۰. رییس خوب

  • محصول: اسپانیا/ ۲۰۲۱
  • نام اثر به زبان اصلی: El buen patrón‎
  • کارگردان: فرناندو لئون د آرانوا
  • بازیگران: خاویر باردم، مانولو سولو
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۰ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۴۰ از ۱۰۰

اسپانیا در اوج شگفتی، مادران موازی پدرو آلمودوار را کنار گذاشت و به‌جای آن، دهمین فیلم د آرانوا را برای رقابت بخش بین‌الملل اسکار معرفی کرد. رییس خوب، ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ در جشنواره‌ی فیلم بین‌المللی سن سباستین به اکران در آمد و حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا به لیست نامزدهای نهایی راه پیدا می‌کند یه نه.

بعضی دیگر از فیلم‌هایی که می‌توانند در ادامه‌ی لیست نامزدهای احتمالی اسکار بهترین فیلم بین‌المللی حضور یابند، به شرح زیر هستند؛

  • یک کیارا (A Chiara) از ایتالیا
  • دعاگویان آن‌چه دزدیده شده‌است (Prayers for the Stolen) از مکزیک
  • یک فیلم پلیسی (A Cop Movie) از مکزیک
  • ضربآهنگ کازابلانکا (Casablanca Beats) از مراکش
  • رویای تب‌آلود (Fever Dream) از پرو
  • کندو (Hive) از کوزوو
  • بره (Lamb) از ایسلند
  • ردی برجای نگذار (Leave No Traces) از لهستان
  • آبادی (Oasis) از صربستان
  • سامرگیبل (Sumergible) از اکوادور

منبع: variety

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. محد

    همه چی به قدرت لابی گری تهیه کننده فرانسوی فیلم بستگی داره تا جه حد بتونه آرای هیات داوران آکادمی رو بخره، کاری که تو اسکارهای قبلی فرهادی به کمک قطر انجام شد، احتمالا و به درصد بالا یه جایزه مشترک مثل کن بخرن واسه فرهادی…
    اصولا نام فرهادی مهم نیست تجربه ناموفق فیلم های ؛همه می دانند و گذشته نشون داد سینمای ایران و حتی فرهادی رو با نشان دادن اتوبان سه طبقه و مردم کت و شلوار پوش نمی خوان… بیشتر دوسدارن تصویر ایران در هزاره سوم مردمی مثل همون مارگیر رقص در غبار و همون جاده و همون ماشینا باشن…. فرهادی مواضب باش چی رو داری به چی میفروشی… البته در فیلم قهرمان سراغ تمدن ونقش برجسته های شیراز رفته اما همه تمدن چند هزار ساله ایران و فرهنگ اون خلاصه نمیشه به گلیم و نبات و هاونگ سنگی… وگرنه فیلم بدون تاریخ بدون امضا هم اگه به اسم فرهادی میرفت اسکار و لابی تهیه کننده های فرانسوی و قطری پشتش بود اونم اسکار میگرفت فیلمی که واقعا حرف حساب میزنه و اونم انسانیت تاریخ و امضا نداره واسه همه روزگارانه… اسکار سیاسی فایده داره، اگه فیلم ساز تو فرانسه فیلم ساخت و اسکار گرفت یعنی به دانش کارگردان تو فرم محتوا قاب بندی روایت گری جایزه دادن نه به نشن دادن عقب ماندگی های ایرانی

  2. Poya

    نه متاسفانه دیگر فرهادی اسکار نمی برد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه