از سیستم مبارزات تا جهان بازی؛ جزئیاتی از گیم‌پلی Rise of the Ronin منتشر شد

۵ دی ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
بازی Rise of the Rōnin

رونین (Ronin) یک سامورایی بدون استاد است. این شمشیرزنان سرگردان که از قید و بندهای مختلف رها شده‌اند، آزادند تا مسیر خود را انتخاب کرده و این آزادی، پایه و اساس بازی Rise of the Ronin را تشکیل می‌دهد. این اثر ماجراجویی از سازنده‌ی Wo Long: Fallen Dynasty و Nioh یعنی تیم نینجا (Team Ninja) اولین بازی اکشن جهان باز و انتخاب محور این استودیو است.

در توضیحات بازی آمده که در سال ۱۸۶۳ در ژاپن، بازیکنان یک رونین بی نام و نشان را کنترل می‌کنند که به‌ عنوان نوعی جنگجوی مزدور به نام Veiled Edge عمل می‌کند. این بازی در میانه‌ی دوره‌ای تاریخی که به عنوان «باکوماتسو» شناخته می‌شود، رخ می‌دهد. در یک دهه قبل در داستان، قرن‌ها انزوای ژاپن به لطف ورود کشتی‌های سیاه آمریکایی به رهبری فرمانده متیو سی. پری، پایان یافت و این شروعی برای دگرگونی چند ساله‌ی این کشور از حکومت نظامی‌گرای توکوگاوا شوگونات به امپراتوری‌های مدرن به وسیله‌ی اصلاحات میجی شد. کارگردان بازی فومیهیکو یاسودا (Fumihiko Yasuda) در این باره بیان کرده که این برخورد شرق و غرب و هرج و مرج سیاسی و اجتماعی ناشی از آن، هیجان‌انگیزترین و پر حادثه‌ترین سال‌های انگشت شمار در تاریخ ژاپن بوده است. یوسوکه هایاشی (Yosuke Hayashi)، تهیه‌کننده‌ی بازی، می‌گوید:

بازی Nioh در دوره‌ای به نام سنگوکو می‎‌گذرد. این دوره‌ای است که در آن سامورایی‌هایی حضور داشتند که به سبک سنتی می‌جنگیدند. با این حال ما باکوماتسوی جدید را می‌خواستیم که به نوعی پایان دوران ادو بوده و بسیار مدرن‌تر است. بنابراین از آنجایی که به ایجاد یک داستان تخیلی با الهام از دورانی خاص فکر می‌کردیم، احساس کردیم که این دوران امکان ایجاد یک محیط منحصربه‌فرد را فراهم می‌کند.

بازی Rise of the Ronin

گفتنی است که برخلاف Nioh و Wo Long، این بازی از آن عناصر ماوراء‌طبیعی بازی‌های ذکر شده دوری می‌کند و یک درام تاریخی است. یاسودا معتقد است که برای بازیکنان واجب است که کاملا خود را در داستان و محیط بازی غرق کنند. همچنین باید انتظار داشته باشید که با چندین چهره‌ی واقعی از آن دوران مانند ساکاموتو ریوما (Sakamoto Ryōma) و یوشیدا شوئین (Yoshida Shōin) روبرو شوید. در این میان اگرچه داستان در رویدادهای واقعی روایت می‌شود، اما یک اثر تخیلی است که بازیکنان به لطف گنجاندن انتخاب‌ها، آزادی زیادی در آن را دارند.

این اثر اولین بازی اکشن تیم نینجا محسوب می‌شود که دارای سیستم تصمیم‌گیری است که به دلخواه بازیکنان ماجراجویی را هدایت می‌کند. مکالمات در بازی دارای پاسخ‌های متعدد هستند و لحظات کلیدی داستان گزینه‌هایی مانند انتخاب برای کشتن یا نجات یک فرد را ارائه می‌دهند. البته انتظار نداشته باشید که تعداد زیادی از این تصمیمات در طول داستان اصلی خود را نشان دهند، اما انجام ماموریت‌های جانبی خاص مربوط به روایت اصلی یا تمرکز بر یک شخصیت مهم، به هدایت ماجراجویی کلی به سمت یکی از چندین پایان کمک می‌کنند. یک سری ماموریت‌های خاص وجود دارند که شامل کمک به شخصیت‌های خاص برای بهبود رابطه‌ی شما با آن‌ها می‌شود.

بازی Rise of the Ronin

یاسودا بیان می‌کند که مفهوم ارتباط موضوع اصلی بازی است. او می‌گوید:

شما با شخصیت‌های زیادی در طول داستان آشنا می‌شوید و می‌توانید با آن‌ها پیوند برقرار کنید و بسیاری از ماموریت‌های جانبی نیز به این شخصیت‌های تاریخی گره خورده است. همچنین سیستم تشکیل پیوند با مکان‌های مختلف نیز وجود داشته و با کمک به مردم در سرزمین‌های خاص، می‌توانید پیوند خود را با آن‌ها عمیق‌تر کنید. به طور کلی انگیزه‌ی زیادی برای کاوش در جهان حول این سیستم‌های پیوند با شخصیت‌ها و مکان‌ها وجود خواهد داشت.

می‌توان گفت که خود رونین بازی نماد این آزادی است. تیم نینجا او را به عنوان یک شخصیت با داستانی کامل توصیف می‌کند، اما تصمیم‌گیری به بازیکنان این امکان را می‌دهد که تصمیم بگیرند که او چگونه در داستان به تصویر کشیده شود. استودیوی سازنده چیز بیشتری از شخصیت یا هدف نهایی او فاش کرده، اما بازیکنان زمان زیادی برای شناختن او در حین پرسه زدن در محیط قابل کاوش بازی خواهند داشت. هایاشی می‌گوید این جهان باز چالشی مناسب برای استودیویی بود که به‌ طور سنتی برای ایجاد مراحل خطی شناخته می‌شد. او بیان می‌کند:

کاری که ما همیشه می‌خواستیم انجام دهیم این بود که یک اثر جهان باز ایجاد کنیم. فکر می‌کنم این یک گام بعدی طبیعی برای ما بود.

یاسودا نیز اضافه می‌کند که تیم نینجا آنقدر به طراحی بازی‌هایی که در آن بازیکنان هر چیزی را که حرکت می‌کند، می‌کشند عادت کرده است که ایجاد تجربه‌ای با شخصیت‌های پس‌زمینه‌‌ای مانند غیرنظامیان، چالش بوده است.

Rise of the Ronin

در رابطه با جهان بازی، این اثر شامل سه شهر بزرگ آن دوره است که شامل یوکوهاما، کیوتو و ادو است که امروزه با نام توکیو شناخته می‌شود. یاسودا بیان می‌کند که حومه و نواحی روستایی بین این شهرها توسط راهزنان و تهدیدات دیگر ویران شده و ماموریت‌های جانبی فراوانی حول حور آن وجود دارد. از نظر راه‌های حرکت سریع در نقشه، تریلرها شخصیت‌ها را سوار بر اسب نشان می‌دهند و همچنین یک گلایدر پرنده‌شکل را برای پرواز سریع در سطح شهر به کار می‌گیرند. بازیکنان همچنین دارای یک قلاب هستند که برای بالا رفتن سریع از فضاها به صورت عمودی و پرواز در هوا استفاده می‌شود که می‌تواند همراه با گلایدر برای انجام ترورهای هوایی استفاده شود.

یاسودا شمشیرزنی از راه نزدیک بازی را به عنوان عناصری آشنا از آثاری نظیر Nioh توصیف می‌کند. این بازی شامل سبک‌های مختلف مبارزه با سلاح است و به نظر می‌رسد که پری کردن یک مهارت مهم است. همچنین ظاهرا بازیکنان می‌توانند از ترفندهایی مانند آتش زدن کاتانای خود برای وارد کردن آسیب اضافی به دشمنان استفاده کنند. با این حال، رونین به دلیل استفاده از انواع سلاح‌ها شناخته می‌شد و این با سلاح‌های بلند نیزه مانند و ویران‌کننده‌ترین سلاحی که در دوره‌ی زمانی بازی ارائه شده یعنی سلاح‌های گرم نشان داده می‌شود. هجوم سلاح‌های گرم غربی مانند کلت و اسلحه‌های بزرگتر، یک عنصر حیاتی را به اکشن اضافه می‌کند. در واقع داستان بازی ممکن است بیشتر مبتنی بر واقعیت باشد، اما اکشن به همان اندازه که از یک عنوان تیم نینجا انتظار دارید، فوق‌العاده است.

Rise of The Ronin

تیم نینجا می‌گوید که سیستم مبارزات بازی حول مطالعه و یادگیری الگوهای حمله‌ی دشمن که پس از شکست‌های مکرر انجام می‌شوند، می‌چرخد که این به نوبه‌ی خود نشان می‌دهد که بازی به همان اندازه بازی‌های قبلی چالش‌برانگیز خواهد بود. در مورد مجازات مرگ به شیوه‌ی آثار سولزلایک که باید امتیازات از دست رفته‌ی خود را بار دیگر جمع‌آوری کنید و چگونگی گنجاندن آن در بازی با توجه به داستان واقع‌گرایانه‌ی آن، یاسودا تأیید کرد که این کار را انجام می‌دهد و بازی شامل یک منبع پیشرفت به نام کارما (Karma) است. توسعه‌دهندگان می‌گویند این کلمه نماد سرنوشتی است که مردم از یک زندگی به زندگی دیگر می‌برند. با این حال، یاسودا تصریح می‌کند که کارما فقط یکی از سیستم‌ها است. در واقع نوع سنتی دیگری از امتیاز تجربه (XP) وجود دارد که بازیکنان پس از مرگ آن را حفظ می‌کنند. طبق گفته‌ها جزئیات بیشتری از این سیستم در آینده فاش خواهد شد.

در نهایت Rise of the Ronin یک چالش هیجان‌انگیز برای تیم نینجا است. در حالی که تیم سازنده قبل از هر چیز به خاطر آثار اکشن محض شناخته شده است، اما مشتاق است که بال‌های خود را در ژانر جهان باز کند و متعهد به گفتن داستانی است که نسبت به دورانی که به تصویر می‌کشد، به نوعی قابل استناد باشد. سازندگان ابراز امیدواری کرده‌اند که بازیکنان موقع تجربه‌ی بازی روی پلی‌استیشن ۵ در ۲۲ مارس ۲۰۲۴ (۳ فروردین ۱۴۰۳)، احساس کنند که به این دوره‌ی مهم در تاریخ ژاپن سفر کرده‌اند.

منبع: Game Informer

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی


کنسول بازی سونی مدل PlayStation 5 ظرفیت 825 گیگابایت ریجن 1200 آسیا

مجموعه کنسول بازی سونی مدل PlayStation 5 Digital Edition ظرفیت 825 گیگابایت به همراه دسته اضافه

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه