اکران عجیب سینمای ایران و نقد و بررسی «عصبانی نیستم» و واکنش به فیلم فرهادی در کن

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

این هفته ویدیوکست سینمایی زمانی اجرا شد که اثر اصغر فرهادی فیلم همه می‌دانند هنوز در جشنواره کن به نمایش درنیامده بود. اما شبش فیلم فرهادی به عنوان افتتاحیه جشنواره کن به نمایش درآمد و حاضران در سالن لومیر در واکنش به فیلم فرهادی سه دقیقه ایستاده کف زدند که نشان از اقبال فیلم میان منتقدان دارد. هرچند هنوز هم نمی‌شود امیدوار بود که فیلم افتتاحیه جایزه‌ای از جشنواره بگیرد اما منتقدان پوزیتیو نظری داده که می‌توانیم امیدمان را حفظ کنیم. فیلیپه رویه در بررسی فیلم «همه می‌دانند» نوشته: «کن ۲۰۱۸ با دوستداران سینما خوب رفتار کرده و «همه می‌دانند» را به عنوان افتتاحیه انتخاب کرده است. اصغر فرهادی به حومه اسپانیا رفته و احساسات و حسادت را با حضور خاویر باردم و پنه لوپه کروز به‌تصویر کشیده است.» پیتر بردشاو از گاردین فیلم را درامی دردناک توصیف کرده و به بازی‌های قدرتمند آن اشاره کرده است. در کل نقدها روی فیلم فرهادی مثبت بوده و بخصوص از بازی پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم در فیلم تعریف کرده‌اند. در ویدیوکست بعدی بیشتر به فیلم‌های کن و بخصوص فیلم اصغر فرهادی خواهیم پرداخت.

اما این شماره بحث اصلی درباره مورد عجیب اکران سینمای ایران است. ۱۴ فیلم به صورت همزمان این روزها در سالن‌های سینمای ایران اکران شده‌اند که گیشه طبعا به کمدی‌هایی مثل «تگزاس» و «مصادره» روی خوش نشان داده و مخاطبان جدی‌تر سینما دنبال دیدن فیلم مانی حقیقی هستند که البته «خوک» به اندازه «اژدها وارد می‌شود» و حتی «عصبانی نیستم» منتقدان را راضی نکرده و فیلم «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان که مهم‌ترین و پرحاشیه‌ترین فیلم اکران این روزهای سینمای ایران است. اکران آنقدر شلوغ شده که خیلی‌ها نمی‌دانند آخرین فیلم مجید مجیدی هم این روزها روی پرده رفته است. زمانی مجیدی برایمان اولین کارگردان ایرانی بود که توانست به جمع پنج نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان راه پیدا کند و حالا کسی حتی از محصول مشترک او با سینمای هند با نام «آن سوی ابرها» خبر هم ندارد. فروش فیلم هم نشان از شکست آن دارد.

به عنوان یک فیلم سینمایی توصیه این هفته دیدن «عصبانی نیستم» است. فیلمی که بعد از پنج سال بالاخره اکران شد و در ویدیو آن را از نگاه نزدیکتر بررسی کرده‌ایم. اولین نقش‌آفرینی نوید محمدزاده در سینما که آنقدر درخشان بود که همان سال جایزه سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت که به دلیل حاشیه‌ها در اختتامیه برنده عوض شد و جایزه را به او ندادند. دانلود فیلم «عصبانی نیستم» در این چند سال خوشبختانه صورت نگرفت و حالا می‌شود فیلم را به صورت قانونی دید. «عصبانی نیستم» فیلمی است که روحیه دهه نود جوانان را در خودش دارد: سرخوردگی ناشی از بیکاری و نادیده گرفته شدن و درنهایت عصیانی که تراژیک می‌شود.

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه