وقتی سیاه‌چاله رخ داد! (راه شیری – قسمت ۱)

۱۹ بهمن ۱۳۹۸

در اولین قسمت از مجموعه اینترنتی «راه شیری» به سراغ یکی از مهم‌ترین اخبار نجومی دهه‌های اخیر رفتیم؛ انتشار اولین تصویر واقعی از یک سیاه‌چاله در هفته‌های گذشته موجی از هیجان را در میان علاقمندان به نجوم و اخبار فضایی به راه انداخت. حالا و در اولین قسمت از برنامه نجومی راه شیری، سیاوش صفاریان‌پور به گفت‌وگو با کارشناسان خبره نجومی پرداخته تا پاسخ سوالاتی را پیدا کند که پس از انتشار اولین تصویر واقعی از سیاه‌چاله در ذهن علاقمندان به نجوم به وجود آمده بود.

شرکت در مسابقه

در این برنامه دکتر محمد‌تقی میرترابی و مهدی صارمی‌فر به عنوان کارشناس حضور دارند و یکی از کارشناسان ایرانی که در پروژه ثبت تصویر سیاه‌چاله مشارکت داشت، آن‌ها را همراهی می‌کند.

همچنین با توجه به همزمانی انتشار اولین قسمت از برنامه راه شیری با هفته نجوم، در بخش دیگری از برنامه، سیاوش صفاریان‌پور با یکی از منجمان کهنه‌کار کشورمان، دکتر محمدرضا نوروزی به گفت‌وگو نشسته و به اهمیت روز نجوم در ترویج این علم پرداخته است.

در مسابقه راه شیری شرکت کنید!

اما برای مخاطبان برنامه راه شیری که با علاقه به تماشای این برنامه می‌نشینند، مسابقه‌ای هم تدارک دیده‌ایم! پس از تماشای این برنامه می‌توانید در مسابقه راه شیری شرکت کنید و به سوالات ما پاسخ دهید. اگر برنامه را با دقت دیده باشید جواب تمام سوالات را در داخل برنامه می‌توانید پیدا کنید. جایزه مسابقه قسمت اول راه شیری یک قطعه شهاب سنگ واقعی است.

Digikala Mag Production چیست؟

Digikala Mag Production نام پروژه جدید دیجی‌کالا مگ است که قصد دارد محتوای متفاوتی از آنچه تا کنون از این وبسایت دیده‌اید تولید کند. «راه شیری» اولین محصول این پروژه است و برنامه‌های بعدی به زودی منتشر خواهند شد. انتقادات و پیشنهادات خود را در خصوص این برنامه با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۵ دیدگاه
  1. Avatar مجتبی

    اینکه آقای صفاریان پور سعی کردند نکات علمی و کلیدی بحث رو با مثال های ساده قابل فهم کنند واقعا درک مطلب رو آسونتر کرده بود.

    تشکر بابت برنامه ی عالیتون

  2. Avatar shahrzad

    سلام.خیلی خوشحالم ازینکه چنین برنامه ای رو میبینم که به سوالاتی که به عنوان یه فرد عادی و مبتدی داشتم پاسخ میده.ممنون از تمام عوامل برنامه مخصوصا آقای صفاریان پور که همیشه برنامه های جالبی رو تدارک میبینن

  3. Avatar معلم نجوم

    خیلی جالب و علمی و جذاب بود.
    فقط کاش بانویی که در یک قسمت برنامه به اجرا پرداختند از پوشش موجه تری برخوردار بودند.

    1. Avatar Jaam

      با همه وجودم ناراحت میشم وقتی همچین نظراتی میبینم، ولقعا چی باعث میشه که در یک ویدئو علمی، شما به پوشش فکر کنید؟ واقعا از درک این موضوع عاجزم
      مرسی دیجی کالا، از صمیم قلب تشکر میکنم، من شدیدا به نجوم علاقه مندم و این موضوع رو دنبال میکنم
      سپاس

    2. Avatar راد 110

      با سلام
      اگر از صدا وسیما چخش میشد افازات جناعالی جایگاه دولتی داشت بخش خصوصی که دنبال شما نفرستاده که راجع به پوشش صحبت میفرمایید.
      ضمنا از کل برنامه علمی که این همه زحمت کشیده شده تا با بودجه غیر دولتی ساخته بشه شما فقطرو اون ۳ دقیقه زون فرمودید واون تیکه ممکنه شما را حالی به حالی کنه. در عجبم

  4. Avatar محمد

    سلام این برنامه بسیار عالی و درجه یک میباشد به دوستان توصیه دیدن این برنامه را میکنم از دست ندهید . لطف کنید یک قسمت درباره کوانتوم و یا دنیای ماتریکس و جهان های موازی هم برنامه تهیه کنید

  5. Avatar رضا حكيمي

    با تشکر فراوان بسیار برنامه اموزنده ایی بود؛ممنون از همه عزیزان که در ترویج علم نجوم همکاری کردند ،صحبت در مورد نجوم فوق العاده به شیوایی بیان نیاز دارد که عزیزان بسیار مسلط بودند و دوست عزیزی که از اریزونا در برنامه بودند البته معلومات عالی داشتند اما تسلط به زبان فارسی نداشتند که البته مهم نیست ممنون ازایشان.

  6. Avatar محمدحسن

    واقعیتش انتظارم بیشتر بود! اما در کل خسته نباشید 🙂

  7. Avatar نیما

    فوق العاده بود
    به امید ادامه….

  8. Avatar امید نکونام

    سیاوش صفاریان‌پور مردی که کم نمیاره 🙂
    از جمله “اگر از دیدن آسمان شب لذت میبرید تماشای او رو به دوستان خود توصیه کنید” رسیده به این جمله که ” اگر از دیدن راه شیری لذت میبرید آن را بازنشر دهید”
    دمتون گرم شما و تیمتون که این کار یه تیم خوب و پایه میخواد وگرنه نشدنیه
    ما که لذت بردیم و بازنشر کردیم
    موفق باشید

  9. Avatar سعید جمشیدی

    خیلی خیلی خوشحال شدم از دیدن این مجموعه و این که دوباره میشه به دنیای آسمون شب رفت.
    به امید تداوم برنامه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه