عنصر اصلی! (راه شیری – قسمت ۵)

۱۹ بهمن ۱۳۹۸

در پنجمین قسمت از برنامه راه شیری این سؤال را بررسی می‌کنیم که آیا ما فرزندان ستارگان هستیم؟ آیا عنصر اصلی سازنده‌ی بدن ما در دل ستارگان به وجود آمده است؟ و آیا ردپای عناصر بدن انسان به درون خورشید می‌رسد؟ پاسخ این سؤالات و موارد بیشتر را در این قسمت از برنامه‌ی اینترنتی راه شیری تماشا کنید.

جایزه‌ی مسابقه‌ی این قسمت، کارت هدیه‌ی یک میلیون تومانی خرید از دیجی‌کالاست که به یک نفر از کسانی که به تمام سؤالات پاسخ صحیح داده باشند اهدا خواهد شد.

بدن یک انسان ۷۰ کیلوگرمی از حدود ۷ ضرب در ۱۰ به توان ۲۷ اتم تشکیل شده است. این تعداد حدود ۶۰ عنصر از ۱۱۸ عنصر جدول تناوبی را شامل می‌شود. این اتم‌ها در قالب مولکول‌های مختلف در بدن ما قرار گرفته‌اند و در فرایندی بسیار پیچیده، سلول‌ها و در کل بدن ما را ساخته‌اند. هیچ می‌دانید این عناصر از کجا آمده‌اند؟ شاید تعجب کنید اگر بگوییم هیچ‌کدام از این عناصر به تازگی به وجود نیامده‌اند و میلیاردها سال پیش در دل ستاره‌ها ساخته شده‌اند. ما در حقیقت فرزندان ستاره‌ها و البته یک اتفاق بزرگ کیهانی هستیم.

زمانی که منظومه‌ی شمسی ساخته شد، یک سحابی بزرگ از عناصر پخش شده‌ی ستارگان وجود داشت که خورشید و همه‌ی سیاراتی که در منظومه‌ی شمسی می‌بینیم، از جمله زمین از دل این عنصرها ساخته شدند. از این بین هیدروژن در مرکز دیسک چرخنده‌ی برافزایشی جمع شد و خورشید را ساخت. در در واقع هرچه در فضا و دیگر سیارات می‌بینیم به جز عناصر موجود در جدول تناوبی از عنصر دیگری تشکیل نشده‌اند.

بیشتر بخوانید: چند درصد بدن ما در ستاره‌ها ساخته شده است؟

۹۹ درصد وزن بدن ما از ۶ عنصر اکسیژن، کربن، هیدروژن، نیتروژن، کلسیم و فسفر درست شده است. آن یک درصد باقی مانده را هم عناصری مثل منیزیوم، سولفور و آهن تشکیل داده‌اند. این که این عناصر چطور به وجود آمدند و چطور به بدن ما راه پیدا کردند را می‌توانید با دیدن قسمت پنجم راه شیری دریابید.

اگر از تماشای راه‌شیری لذت می‌برید، تماشای آن را به دوستان خود نیز پیشنهاد کنید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۵ دیدگاه
  1. Avatar shahrzad

    سلام.مثل برنامه های قبلیتون عالی بود.هرچی بیشتر پیش میرین بیشتر به عظمت خدا پی میبرم.واقعا حیرت انگیزه.ممنون

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه