روز ششم جشنواره فیلم فجر ۹۸؛ توجه سینمای ایران به تاریخ معاصر

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

در ویدیوی روز ششم جشنواره فیلم فجر ۹۸ فیلم «لباس شخصی» اولین ساخته‌ی امیرعباس ربیعی را پویان عسگری مورد نقد و بررسی قرار داد. یکی از اتفاقات فرخنده‌ای که در سال‌های اخیر برای سینمای ایران افتاده است توجه به تاریخ معاصر است. اتفاقی که به گفته‌ی پویان عسگری سرآغازش با فیلم «چ» ساخته‌ی ابراهیم حاتمی‌کیا درباره‌ی مصطفی چمران بود. دهه‌ی نود سینمای ایران از لحاظ فرمی و فیلمبرداری و جلوه‌های بصری پیشرفت کرد و شاید همین اتفاق باعث شد که بتواند اتفاقات مهم تاریخ معاصر را بازآفرینی بکند. فیلم «لباس شخصی» محصول سازمان اوج که امسال در جشنواره‌ی فیلم فجر حضور دارد هم محصول همین اتفاق است. سازمان اوج یکی از اصلی‌ترین نهادهای دولتی است که در سال‌های اخیر از ساخت فیلم‌هایی درباره‌ی تاریخ معاصر حمایت کرده است. از فیلم «ایستاده در غبار» محمدحسین مهدویان بگیرید تا همین «لباس شخصی».

داستان فیلم «لباس شخصی» مربوط به اعضای حزب توده بعد از انقلاب است. این یک فیلم در ژانر فیلم‌های جاسوسی است و اولین تجربه‌ی خیلی از عواملش محسوب می‌شود. فیلمی که به وضوح وام‌دار دو قسمت «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان است. «لباس شخصی» بیشترین لطمه‌اش را از فیلمنامه‌اش می‌خورد.

در بخش بعدی به معرفی فیلم «کشتارگاه» ساخته‌ی عباس امینی پرداختیم. فیلمی که گروه بازیگران مسلطی مانند مانی حقیقی و حسن پورشیرازی و باران کوثری در آن جلوی دوربین رفته‌اند. «کشتارگاه» درامی اجتماعی است که به مساله قاچاق گوشت می پردازد و ماجرای پسری است که چند ماه است از فرانسه دیپورت شده و با پدرش در یک اتفاق هولناک شریک می‌شود. این فیلم در شهر آبادان جلوی دوربین رفته است.

آخرین فیلمی که معرفی شده «مردن در آب مطهر» ساخته‌ی نوید محمودی است که این‌بار برادرش جمشید محمودی تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده داشته است. برادران محمودی چند سال پیش با فیلم اول‌شان «چند متر مکعب عشق» در جشنواره‌ی فیلم فجر مورد توجه قرار گرفتند. فیلمی که کاراکترهای اصلی آن مهاجران افغان بودند و این فیلم آخرشان هم درباره‌ی همین شخصیت‌هاست. فیلم قصه‌ی چند مهاجر افغان را روایت می‌کند که قصد رفتن به اروپا را دارند. فیلم «مردن در آب مطهر» نتوانست نظر منتقدان را به اندازه‌ی فیلم اول برادران محمودی به خودش جلب کند.

آخرین اخبار و اطلاعات درباره‌ی فیلم‌های مختلف جشنواره را در صفحه‌ی ویژه‌ی جشنواره فیلم فجر ۹۸ بخوانید.

بیشتر بخوانید:
در روزهای جشنواره‌ی فیلم فجر ۹۸ نویسنده‌ی دیجی کالا مگ بشوید

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه