برخورد صاعقه به موشک سایوز در زمان پرتاب

۴ شهریور ۱۳۹۸

روز گذشته و در جریان پرتاب موشک سایوز صاعقه‌ای به این موشک روسی برخورد کرد. خوشبختانه این اتفاق مانع پیشروی موشک سایوز در فضا نشد.

موشک سایوز روز گذشته در حال انتقال یک ماهواره به مدار زمین بود. با وجود برخورد صاعقه این پرتابگر توانست ماموریت خود را با موفقیت به انجام برساند و به مدار زمین برسد. سایوز حدود ۳/۵ ساعت بعد به مدار زمین رسید و محموله‌ی خود را طبق برنامه در مدار قرار داد.

سایوز ماهواره‌ی Glonass-M را به مدار زمین منتقل کرد. Golnass-M یک ماهواره‌ی موقعیت‌یابی است که نیروهای ارتش روسیه و اشخصاص غیرنظامی از آن استفاده خواهند کرد. در جریان برخورد صاعقه به موشک سایوز مشکلی برای ماهواره پیش نیامده است و سیستم‌های ماهواره‌ی Glonass-M بدون هیچ مشکلی مشغول فعالیت هستند.

برخورد صاعقه به موشک در زمان پرتاب اتفاق نادری است. اما پیش از این هم سابقه‌ی چنین اتفاقی وجود داشته است. در سال ۱۹۶۹ و در جریان ماموریت آپولو ۱۲ صاعقه دو بار به موشک ساترن ۵ (Saturn V) برخورد کرد. این حادثه باعث مختل شدن تعدادی از ابزارهای آپولو ۱۲ شد. اما با این وجود ساترن ۵ با موفقیت به مدار رسید. پس از آن با بازبینی دقیق سیستم‌ها و اقدامات دیگر گروه پشتیبانی در زمین و فضانوردان حاضر در فضاپیما مشخص شد آپولو ۱۲ شرایط مناسبی دارد و ماموریت فرود بر سطح ماه با موفقیت به انجام رسید.

هر چند که پیش از زمان پرتاب هر موشک شرایط آب و هوایی به دقت بررسی می‌شود اما کماکان نمی‌توان از بروز چنین اتفاقاتی به طور کامل جلوگیری کرد. پیش از آغاز ماموریت آپولو ۱۲ هوای محل پرتاب ابری بود اما خبری از طوفان و رعد و برق نبود. با این وجود صاعقه نه یک بار بلکه دو بار به موشک برخورد کرد. در حال حاضر پرتاب‌های ناسا با قوانین آب و هوایی سختگیرانه‌تری انجام می‌شوند و اقداماتی نیز برای محافظت سایت پرتاب و موشک از صاعقه در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه