فینال زودهنگام دو همسایه در جام جهانی ۲۰۱۸

۲۶ شهریور ۱۳۹۸

اگر قرار باشد اسم یک بازی را در جام جهانی ۲۰۱۸ فینال زودهنگام بگذاریم قطعا بازی فرانسه و بلژیک خواهد بود. این دو تیم به دلیل همسایه بودن سابقه ۶۰ بار بازی روبه‌روی هم را دارند. در ویدیوکست امروز افتخارات و ناکامی‌های دو تیم را در ادوار مختلف جام جهانی بررسی کرده‌ایم. فرانسه چه در دیدارهایش مقابل بلژیک و چه در کل جام جهانی تیم موفق‌تری بوده است.

فرانسه از همان دوره اول برگزاری جام جهانی در فهرست تیم‌های شرکت‌کننده حضور داشت. سال ۱۹۳۸ میزبان بود. سال ۱۹۵۰ که اولین جام جهانی بعد از جنگ جهانی دوم برگزار شد فرانسوی‌ها موفق به راهیابی به جام جهانی نشدند هرچند به دلیل صدمات جنگ از آنها دعوت شد ولی خودشان قبول نکردند. اولین مقامی که به دست آوردند در جام جهانی ۱۹۵۸ به میزبانی کشور سوئد بود که سوم شدند.

سال ۱۹۸۲ با حضور ستاره‌ای مثل میشل پلاتینی توانستند خودشان را به مرحله نیمه نهایی برسانند. آنجا در مقابل گربه سیاه‌شان آلمان غربی قرار گرفتند و مغلوب شدند. نکته جالب این بازی که در ویدیو هم مشاهده خواهید کرد حمله دروازه‌بان آلمان غربی، شوماخر به سمت بازیکن فرانسوی باتیستان بود که شدت ضربه‌اش باعث شد باتیستان چند ماه را در کما به سر ببرد اما درنهایت روی این خطا نه کارتی داده شد و نه ضربه پنالتی گرفته شد.

بهترین بازیکنان فرانسه را تا اینجای جام مورد بررسی قرار دادیم: لوریس دروازه‌بان، واران از خط دفاع، پوگبا هافبک و امباپه که ستاره جوان‌شان در خط حمله است. سرمربی فرانسوی‌ها دیدیه دشان ۴۹ ساله در ۴۹۰ بازی سرمربی تیم‌هایی چون موناکو و یوونتوس و مارسی بوده است. با تیم ملی فرانسه ۸۱ بازی انجام داده که ۵۱ پیروزی و ۱۵ شکست حاصل هدایت او از سال ۲۰۱۲ تاکنون است.

از آن طرف نکته جالب بلژیک حضور تیری آنری فرانسوی به عنوان کمک مربی روی نیمکت‌شان است. تیری آنری که زمانی کنار دیدیه دشان در تیم ملی فرانسه بازی می‌کرد و یکی از مهره‌های کلیدی تیم فرانسه هم بود. بلژیکی‌ها همیشه تیم بدشانسی بودند. از دور اول در جام جهانی حضور داشتند ولی تا سال ۱۹۷۰ در هر جام جهانی که حضور پیدا کردند در همان مرحله اول حذف شدند. سال ۱۹۸۲ بالاخره توانستند به عنوان صدرنشین گروه خودشان به مرحله بعد صعود کنند اما در دور دوم بدون گل حذف شدند. سال ۱۹۸۶ بالا آمدند اما به شوروی خوردند و ۳-۴ بازی را واگذار کردند. همیشه از گروه‌شان که بالا آمده‌اند به تیم‌های قوی مثل اسپانیا و آرژانتین و آلمان و برزیل خورده‌اند و حذف شده‌اند. اما این بهترین بلژیک همه این سال‌هاست. بامزه اینکه سال‌های پیش یک روزنامه از نسل فعلی بازیکنان بلژیک که در آن زمان کودک بودند به عنوان آینده‌های تیم ملی فوتبال این کشور یاد کرده بود. در حال حاضر کورتوا با قد ۱۹۹ سانتی‌متر و ۲۶ سال سن ستاره‌شان در دروازه است. او تا امروز ۷۸درصد سیوهایش موفق بوده و حتی یک خروج ناموفق از دروازه هم نداشته است. فرتونگن جزو بازیکنان سن و سال‌دارشان محسوب می‌شود که البته فقط ۳۱ سال دارد. چپ‌ پاست و ۸۶درصد پاس‌هایش در جام جهانی ۲۰۱۸ صحیح بوده‌اند. تازه اسم ادن هازارد یا فلاینی را به عنوان بازیکنان مهم بلژیک نیاوردیم. به جایش دی بروین و لوکاکو در فهرست حضور دارند که آمار لوکاکو حیرت‌انگیز است. او به طور متوسط در هر بازی ۸۱ دقیقه حضور داشته و هر ۸۲ دقیقه یک گل به ثمر رسانده است. بازیکنی که بهترین عملکردش را مقابل تونس و پاناما داشته و حالا امیدوار است که مقابل فرانسه هم بتواند خودی نشان بدهد.

جام جهانی 2018 در دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه