خاندان شجریان و پرزیدنت ترامپ در سینما

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

قسمت چهارم ویدیوکست سینمایی بوم دو بخش دارد. در بخش اول به فیلم‌های جدید اکران سینماهای جهان می‌پردازیم. از این هفته سه فیلم مهم قرار است روی پرده سینماها بروند که قاعدتا در فصل جوایز امید زیادی خواهند داشت. اولی فیلم فارنهایت ۱۱/۹ مستند ساخته مایکل مور است.

مایکل مور یکی از معدود مستندسازانی است که تقریبا به اندازه یک فیلمساز داستان‌گو میان مخاطبان عام هم تماشاگر دارد. با «بولینگ برای کلمباین» جشنواره‌ها جدی‌اش گرفتند. با مستند «فارنهایت ۹/۱۱» درباره رابطه آمریکا با گروه القاعده و جنگ افغانستان حرف زد. تاریخی که به فاجعه یازده سپتامبر اشاره داشت. اسم فیلمش را از کتاب ری بردبری و فیلم اقتباسی تروفو از روی آن یعنی «فارنهایت ۴۵۱» عاریت گرفته بود. در کتاب بردبری فارنهایت ۴۵۱ دمایی بود که کتاب‌ها در آن می‌سوختند و مایکل مور عقیده داشت که در فارنهایت ۹/۱۱ آزادی سوخته است.

این‌بار در مستند جدیدش سراغ ترامپ رفته که به عقیده مایکل مور و خیلی از دموکرات‌های دیگر دیوانه‌ای در کاخ سفید است. او در فیلمش ترامپ را از شب پیروزی در انتخابات تا کاخ سفید تعقیب کرده است و به تندی به سیاست‌های این مدت ایالات متحده آمریکا حمله کرده. اکران این فیلم در آستانه انتخابات کنگره آمریکا قطعا امیدی برای دموکرات‌هاست تا جهان را از دست ترامپ نجات بدهند.

فیلم دیگری که روی پرده خواهد رفت «برادران سیسترز» ساخته ژاک اودیار است. در حاشیه جشنواره فیلم ونیز درباره این فیلم زیاد صحبت کردیم که احتمالا در ایران هم پرطرفدار خواهد شد چون فیلم اقتباسی از کتاب محبوب «برادران سیسترز» نوشته پاتریک دویت است که پیمان خاکسار آن را ترجمه کرده و نشر چشمه به بازار داده و مدت‌ها جزو پرفروش‌های بازار کتاب بود. این اولین فیلم اودیار است که به زبان انگلیسی ساخته می‌شود و بازیگران نقش اولش جان.سی.رایلی و جیک جیلنهال هستند. فیلم داستان دو برادر آدمکش است که به دنبال یک کاشف طلا هستند. اودیار با اولین فیلم انگلیسی‌زبانش شانس زیادی برای رقابت با فیلم‌های هالیوودی دارد.

فیلم سوم که کمتر درباره‌اش صحبت شده «کولت» ساخته واش وستمورلند است. کارگردانی که او را با فیلم «هنوز آلیس» (Still Alice) به یاد می‌آوریم. فیلمی که بازیگر نقش اولش جولین مور برای بازی در آن اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برد و به همین دلیل هیچ بعید نیست که امسال این شانس نصیب کایرا نایتلی هم بشود که بازیگر نقش اول «کولت» است. بخصوص که فیلم «کولت» از آن سوژه‌هایی است که جان می‌دهد برای این روزهای هالیوود و جنبش برابری زنان و مردان. فیلم داستان مردی است که همسرش را وادار می‌کند به نام او رمان بنویسد. وقتی رمان‌ها با موفقیت روبه‌رو می‌شوند زن می‌خواهد از زیر سایه شوهر بیرون بیاید.

خط داستانی فیلم مخاطب را یاد «چشمان بزرگ» تیم برتون می‌اندازد.

و بخش دوم ویدیو به مناسبت تولد محمدرضا شجریان، استاد بزرگ آواز ایران به فیلم «دلشدگان» علی حاتمی پرداختیم که موسیقی آن کار حسین علیزاده و آواز محمدرضا شجریان است. محمدرضا شجریان نه فقط بخاطر یک فیلم «دلشدگان» که به طور کلی شمایلی برای فرهنگ و هنر ایرانی است. حواسمان به آن اوایل فیلم «جدایی نادر از سیمین» باشد که سیمین وقتی می‌خواهد از خانه بیرون بزند آلبوم شجریان را با خودش می‌برد. انگار که این تکه‌ای از فرهنگ و هنر ایران باشد که می‌خواهد همراهش ببرد.

خوشبختانه همایون شجریان به خوبی توانسته جایگاه پدرش را در سینما پر کند. حالا ترکیب همایون با فیلم‌های حمید نعمت‌الله از «آرایش غلیظ» گرفته تا «رگ خواب» و «شعله‌ور» منجر به نتایج درخشانی شده است. خاندان شجریان حالا به گردن سینمای ایران هم حق بسیار دارند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. هوبر خردمند

    خیلی خوب بود. مرسی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه