پرفروش‌های بازار کتاب، «جستارهایی در باب عشق»

۵ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

بازار نشر در هفته‌ی گذشته تحت تاثیر جریانات اجتماعی اخیر، رویکرد متفاوتی را دنبال کرد. در هفته‌ی گذشته، اقبال به برخی از کتاب‌های حوزه‌های دیگر نیز در کنار آثار ادبی بیشتر شده بود. به همین خاطر در این هفته سعی کرده‌ایم به معرفی سه کتاب پرفروش، در حوزه‌ی علوم انسانی بپردازیم:

۳- کتاب «جستارهایی در باب عشق» اثر «آلن دو باتن»

«هر نوع عاشق شدنی پیروزی امید بر دانش شخصی است. ما عاشق می‌شویم، به این امید که چیزهایی را که می‌دانیم در ما هست، در دیگری نیابیم: جبونی، ضعف اراده، عدم صداقت، سازشکاری و حماقت. حلقه‌ای از عشق بر گردن دوست می‌اندازیم و تصمیم می‌گیریم هر چه میان آن است عاری از خطاست. در معشوق کمالی سراغ می‌گیریم که در خودمان نمی‌‌یابیم.» – قسمتی از متن کتاب

«آلن دو باتن» به خاطر نوشتن کتاب «هنر سیر و سفر» در ایران به شهرت رسید. کتاب «جستارهایی در باب عشق» به لحاظ سبک نوشتاری، کتاب جالبی محسوب می‌شود. کتاب ترکیبی از روایت داستانی، درس اخلاق، فلسفه و دیدگاه نویسنده است. دو باتن به ساده‌نویسی اعتقاد دارد و معتقد است فلسفه باید در خدمت زندگی هر فرد باشد. این کتاب سومین کتابی است که «گلی امامی» از دو باتن ترجمه کرده است. مترجم به عنوان یک نویسنده‌ی ایرانی ساکن فرانسه، سال‌هاست که به کار نویسندگی و ترجمه می‌پردازد. امامی درباره این کتاب می‌گوید: «تصور کنید که اگر کتابی به عنوان جستار یا مقاله درباب عشق باشد، چه چیزی در آن می‌توان خواند. این کتاب درباره‌ی رابطه عاشقانه‌ای است که مراحل‌اش را از دیدگاه‌های فلسفی و روانشناختی بررسی کرده‌ایم. دو باتن نیز امروز یکی از سرشناس‌ترین و محبوب‌ترین نویسندگانی است که در ایران آثار آن را می‌خوانند.» کتاب را انتشارات «نیلوفر» منتشر کرده است.

۲- کتاب «درس‌های فلسفه اخلاق کانت» اثر «امانوئل کانت»

این کتاب درس‌گفتارهایی را شامل می‌شود که کانت به دانشجویان خود تدریس می‌کرده است. مباحث این کتاب در مورد نظریات کانت پیرامون «دین و اخلاق» است. در دروس این کتاب کانت، تقدیر انسان را به طور کامل به خودش مربوط می‌داند و به عقل برتری می‌دهد. کانت معتقد است معنای زندگی انسان در رسیدن به تکامل خلاصه می‌شود و در این راه «اخلاق» که از دین سرچشمه می‌گیرد، می‌تواند به عنوان مسیری برای رسیدن انسان به تکامل، موثر واقع شود. مباحث این کتاب را شاگرادان او جمع‌آوری کرده‌اند. در فصول اولیه این کتاب مباحثی در مورد حکمت عملی بررسی شده است و در فصل‌های باقیمانده، جزئیات فلسفه اخلاق مورد بحث قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، درفصل هشتم، کانت صفاتی همچون، دوستی، انصاف، صداقت و نیکوکاری و پرهیز از زیان‌کاری و انتقام و حسد را به عنوان وظیفه و تکلیف ما نسبت به دیگران معرفی می‌کند. این کتاب شصت و سومین جلد از مجموعه‌ «دانشنامه‌ی فلسفی استنفورد» است که از فروش خوبی بین علاقه‌مندان به فلسفه، برخوردار بوده است.

۱- کتاب «هاشمی بدون روتوش»

تا به حال کتاب‌های بسیاری در مورد مرحوم آیت‌الله هاشمی و اندیشه‌های او به چاپ رسیده است اما این کتاب سعی کرده است از دیدگاهی متفاوت به این شخصیت مهم تاریخ معاصر ایران، نگاه کند؛ از این رو این کتاب، اثری خاص‌تر در مقایسه با سایر کتاب‌های منتشر شده در این زمینه است. «هاشمی بدون روتوش» به عنوان پرفروش‌ترین کتاب این روزهای بازار کتاب در زمینه‌ی علوم انسانی است. کتاب در واقع شرح یازده مصاحبه با مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است. این مصاحبه‌ها را «فرشته‌سادات اتفاق‌فر» و «صادق زیباکلام» انجام داده‌اند. در این کتاب مصاحبه‌کنندگان سعی کرده‌اند در طراحی پرسش‌هایشان، صراحت لهجه داشته باشند و در مقابل مصاحبه شونده نیز سعی در ارائه ی پاسخی واضح دارد. کتاب شامل ارائه‌ی پرسش‌های متفاوت در مورد موضوعات مختلفی است. موضوعاتی همانند جنگ تحمیلی هشت ساله و جریانات سیاسی و اقتصادی دهه‌های گذشته. این گفتگوها در فاصله‌ی زمانی پنج ساله انجام شده و حاصل بیست ساعت گفتگوی مصاحبه‌کنندگان با مرحوم آیت‌الله هاشمی است. کتاب مذکور را انتشارات «روزنه» به چاپ رسانده است.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه