برای نخستین بار، تصویر یک سیاره‌ی فراخورشیدی در حال حرکت ثبت شد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

تصویری که در بالا می‌بینید، شاید تنها نقطه‌ای کوچک باشد، اما سیاره‌ای فراخورشیدی را نشان می‌دهد که پیرامون ستاره‌اش در حال گردش است. پیش از این هم از چند سیاره‌ی فراخورشیدی به صورت مستقیم عکس گرفته بودیم،‌ ولی اولین بار است که توانسته‌ایم طی مدت زمان زیاد از آن عکس بگیریم و عکس‌ها را تبدیل به فیلم بکنیم.

محققان توانسته‌اند برای اولین بار، سیاره‌ای فرا خورشیدی را در حال حرکت نشان دهند.

اسم این سیاره‌ی فراخورشیدی، Beta Pictoris b است؛ سیاره‌ای گازی که ۱۲ بار از مشتری بزرگ‌تر است و پیرامون ستاره‌ای که ۶۰ سال نوری با ما فاصله دارد می‌گردد. این فاصله، ۳۵۲۷ در ۱۴ به توان ۱۰ مایل دور از زمین است. اگر هنوز هم فکر می‌کنید گرفتن این تصویر کار ساده‌ای بوده، این موضوع را هم در نظر بگیرید که Beta Pictoris b یک میلیون بار از ستاره‌ای که در اطراف‌اش می‌گردد تاریک‌تر است.

اصولا دیدن این سیاره نباید برای ما ممکن باشد، اما تیمی از اخترشناسان دانشگاه تورانتو توانسته‌اند با استفاده از تلسکوپ «جمنای» (Gemini) شیلی آن را ببینند. دوربین Gemini Planet Imager موانعی که اتمسفر زمین برای دیدن اجسام به‌جود می‌آورد را از بین می‌برد.

محققان حتی با استفاده از پیشرفته‌ترین سیستم‌های عکس‌برداری هم نتوانسته‌اند تصاویر سیاره‌های بیگانه را ثبت کنند. تمام دو هزار سیاره‌ای هم که شناسایی شده‌اند، از روش غیر مستقیم شناسایی شده‌اند. تا به حال معدود سیاره‌های فراخورشیدی را به طور مستقیم عکاسی کرده‌ایم.

البته رصدخانه‌هایی مثل «تلسکوپ فضایی جیمز وب» قرار است ابزارهای بیشتری در اختیار اخترشناسان قرار دهد. میلیاردها سیاره‌ی مختلف منتظر هستند تا کشف‌شان کنیم؛ تنها کافی است ابزارهای مناسب را در دسترس داشته باشیم. در فیلم زیر می‌توانید حرکت این سیاره را ببینید.

منبع: Gizmodo

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه