هیدئو کوجیما؛ نابغه‌ی داستان‌سرایی صنعت بازی

امیرحسین میرزایی ۴ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۶:۰۰

هیدئو کوجیما (Hideo Kojima)، کارگردان و خالق مجموعه بازی‌های «متال گیر» است. او که در ۲۳ام آگوست سال ۱۹۶۳ میلادی به دنیا آمده، بیشتر کودکی‌اش را مشغول فیلم دیدن بوده است. خانواده‌ی کوجیما علاقه‌ی بسیاری به سینمای غرب و بالاخص هالی‌وود داشته‌اند و هیدئو از کودکی و به همراه والدین‌اش، فیلم‌های امریکایی می‌دیده است.

همین موضوع باعث می‌شود تا کوجیما علاقه‌ی بسیاری به سینما و کار در این صنعت پیدا کند. هیدئو کوجیما که در کنار سینما، به کتاب خواندن و مخصوصا خواندن رمان‌های جنگی و جاسوسی علاقه‌ی بسیار داشت، در نوجوانی برای خود کتاب هم نوشته بود. کوجیما می‌گوید که داستان‌های کوتاهی که برای نشریات می‌فرستاد، ۴۰۰ صفحه بودند و به همین دلیل چاپ نمی‌شدند. او حتی هنگامی که در دبیرستان بود، با عده‌ای از دوستان‌اش دوربین به‌دست گرفته و فیلمی آماتور با محوریت زامبی‌ها ساخته بود.

Kojima College

هیدئو کوجیما در زمان دانشگاه

با این حال، کوجیما برای مدتی فیلم، سینما و کتاب را رها کرد و در دانشگاه اقتصاد خواند. با تمام شدن درس‌اش، هیدئو مدتی به دنبال شغل گشت تا اینکه پس از بازی کردن تاثیرگذارترین بازی تاریخ یعنی «سوپر ماریو» تصمیم گرفت تا وارد صنعت بازی‌های ویدیویی شود.

کوجیما می‌گوید که او از همان ابتدا و با دیدن سوپر ماریو آینده‌ی داستان‌گویی را در بازی‌های ویدیویی دیده بود. خالق مجموعه‌ی متال گیر که درس کامپیوتر نخوانده و چیزی از برنامه‌نویسی نمی‌دانست، به عنوان مدیر پروژه در شرکت کونامی استخدام شد. کوجیما می‌گوید که خیلی‌ها در کونامی به این دلیل که چیزی از کامپیوتر نمی‌داند او و شغل‌اش را به سخره گرفته بودند. زمانی که کونامی وارد صنعت بازی‌های ویدیویی شد کسی به اسم “کارگردان” مراحل ساخت بازی‌ها را رهبری نمی‌کرد. کوجیما در اولین پروژه‌ی کاری‌اش، کارگردان بازی Penguin Adventure برای کامپیوتر MSX بود.

Kojima_1

اولین پلتفرم‌هایی که هیدئو کوجیما برای آن‌ها بازی ساخت، رایانه‌های شخصی بودند.

اواخر دهه‌ی هشتاد و با محبوبیت بازی‌های جنگی و نظامی، کوجیما هم تصمیم می‌گیرد تا در پروژه‌ی بعدی‌اش، یک بازی جنگی بسازد. او ایده‌اش را برای تیم‌اش مطرح می‌کند و همگی ایده‌ی او را رد می‌کنند. کوجیما می‌گوید که سپس مستقیما به پیش مدیران بالارتبه‌ی کونامی می‌رود و ایده‌اش را دوباره برای آ‌ن‌ها مطرح می‌کند: یک بازی جنگی که شخصیت اصلی‌اش به جای اسلحه، تنها یک پاکت سیگار و یک هدبند دارد.

مدیران کونامی ایده‌ی او را قبول می‌کنند و ساخت پروژه‌ای که نهایتا منجر به خلق «متال گیر» شد شروع می‌شود. بازی متال گیر در سال ۱۹۸۷ و برای کامپیوتر MSX2 عرضه شد. متال گیر به‌قدری بالاتر از بازی‌های هم دوره‌اش بود که منتقدین بسیاری از آن به عنوان پیشرفته‌ترین بازی دوران خودش یاد می‌کنند. متال گیر نه‌تنها سبک مخفی‌کاری به شکل امروزی‌اش را به بازی‌های ویدیویی معرفی کرد،‌ بلکه حتی داستانی عمیق و پر پیچ و تاب داشت.

Kojima_Office

هیدئو کوجیما در دفترش می‌نشیند و با دقت بالایی، در بازی‌های‌اش گشت و گذار می‌کند. او در مقابل‌اش نوت‌هایی دارد که هر تغییر یا ایده‌ای که داشته باشد، روی آن‌ها می‌نویسند یا نقاشی می‌کند. سپس این ایده‌ها به اعضای گروه داده می‌شوند؛ تغییرات انجام می‌شود و کوجیما دوباره آن‌ها را در بازی بررسی می‌کند. کوجیما به قدری روی بازی‌های‌اش حساس است و به تیم‌اش سخت می‌گیرد که می‌توان گفت تیم‌اش از او متنفر هستند.

بازی «متال گیر» به‌طور گسترده در غرب عرضه نشد، اما محبوبیت بالای این بازی کونامی را برانگیخت تا نسخه‌ای از آن برای کنسول NES بسازد. این بازی که بدون دخالت کوجیما ساخته شده بود، از زمین تا آسمان با متال گیر اصلی فرق داشت. کونامی پس از آن به تنهایی دنباله‌ای به اسم «انتقام اسنیک» (Snake’s Revenge) برای NES ساخت. این دنباله هم هیچ شباهتی به متال گیر نداشت. کوجیما که در این مدت با ساخت بازی‌هایی مثل Snatcher (1988) که یک بازی ماجرایی داستان-محور است خود را مشغول نگه داشته بود، با دیدن انتقام اسنیک، تصمیم می‌گیرد خودش دنباله‌ای برای متال گیر بسازد.

«متال گیر ۲: سالید اسنیک» در سال ۱۹۹۰ عرضه شد و باز هم از سوی منتقدین مورد توجه قرار گرفت. کوجیما سبک خود را پیدا کرده بود و در متال گیر ۲، توانست داستانی شگفت‌انگیز به همراه روند بازی خلاقانه‌ای ارایه کند. بسیاری از مکانیک‌ها و سیستم‌های متال گیر ۲، نه تنها بازی‌های دیگر این سبک را شکل دادند، بلکه هنوز هم در بازی‌های امروز استفاده می‌شوند.

Kiefer

کیفر سادرلند در آخرین شماره‌ی متال گیر سالید با کوجیما همکاری کرد.

بازی بعدی کوجیما، Policenauts در سال ۱۹۹۴ برای کامپیوتر عرضه شد. این عنوان هم یک بازی ماجرایی بود و ساختاری مثل Snatcher داشت. کوجیما در تمام بازی‌هایی که ساخته بود، عناصر داستان‌گویی را، آن هم با تلفیقی از نحوه‌ی داستان‌گویی شرقی و هالی‌وودی در خود جای داده بود.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی کوجیما با عرضه‌ی «متال گیر سالید» رقم خورد. از این بازی که در سال ۱۹۹۸ عرضه شد به عنوان اولین تجربه‌ی سینمایی در صنعت بازی‌های ویدیویی یاد می‌شود. بازی‌ها پس از متال گیر سالید، ساختاری بسیار سینمایی پیدا کردند.

MGS1-1

متال گیر سالید ۱ که برای پلی‌استیشن عرضه شده بود، روند ساخت بازی‌های پس از خودش را کاملا تغییر داد.

خیلی از منتقدین، متال گیر سالید را بهترین بازی کنسول پلی‌استیشن می‌نامند. محبوبیت بسیار بالای این بازی، کوجیما را مجبور کرد تا ساخت «متال گیر سالید ۲» را شروع کند. کوجیما می‌گوید سونی به‌قدری به متال گیر سالید و کوجیما اعتماد داشت که دو سال قبل از رونمایی پلی‌استیشن۲، سخت‌افزاری آماده را به کوجیما داده و به او گفته بود که برای کنسول بعدی‌اش بازی بسازد.

داستان زیبای «متال گیر سالید»، کوجیما را برانگیخت تا داستانی عمیق‌تر برای «متال گیر سالید ۲» بنویسد و این موضوع زیاد به مذاق بازی‌کننده‌ها خوش نیامد. متال گیر سالید ۲ به‌قدری عمیق بود و لایه‌های مختلف داشت که چند سالی است تحلیل‌گران بازی‌های ویدیویی مقالات مختلفی درباره‌ی آن می‌نویسند. به‌طور معمول هم از «متال گیر سالید ۲» به عنوان اولین بازی «پست-مدرن» تاریخ یاد می‌شود.

Kojima Productions

استودیوی بازی‌سازی کوجیما پروداکشنز در حال حاضر از هم پاشیده است. کوجیما اعضای این استودیو را خودش انتخاب کرده بود و بسیاری از آن‌ها، از شماره‌ی اول متال گیر سالید کوجیما را همراهی کرده بودند.

این موضوع باعث شد تا کوجیما برای ساخت «متال گیر سالید ۳» داستانی جدید بنویسد. متال گیر سالید ۳ برای کنسول پلی‌استیشن۳ ساخته شده بود، اما عرضه‌ی کنسول بازی بعدی سونی به‌قدری طول کشید که کوجیما تصمیم گرفت این بازی را برای پلی‌استیشن۲ عرضه کند، آن هم بدون اینکه چیزی از آن بزند. این موضوع فشار زیادی روی تیم کوجیما وارد کرد، اما بازی نهایی به قدری خوب از آب درآمد که بسیاری از منتقدان و تحلیل‌گران صنعت بازی‌های ویدیویی، «متال گیر سالید ۳» را بهترین بازی تاریخ می‌دانند.

Hideo Kojima Ground Zeroes

هیدئو کوجیما در بازی Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes یک شخصیت بود. چهره‌ی او با جزییات بالایی در بازی بازسازی شده است. نکته‌ی جالب، استفاده از عینک‌های مخصوص کوجیما در بازی است. عینک‌های برند J.F. Rey که کوجیما استفاده می‌کند، یکی از مشخصه‌های او هستند. J.F. Rey که یکی از بزرگ‌ترین طراحان عینک در دنیا است، امسال عینک‌هایی فقط برای کوجیما و بازی متال گیر سالید ۵ طراحی کرد.

ساخت «متال گیر سالید ۴» هم بالا و پایین‌های زیادی داشت. کوجیما که قصد نداشت این بازی را بسازد و کارگردانی‌اش را به «شویو موراتا» سپرده بود، توسط بسیاری از طرفداران متال گیر مورد تهدید مرگ قرار گرفت. کوجیما در نهایت تصمیم گرفت تا متال گیر سالید ۴ را هم به خوبی شماره‌های قبلی مجموعه بسازد.

Kojima_Puma_Jacket

هیدئو کوجیما در حال حاضر ۵۲ سال‌اش است، اما مثل بسیاری از آسیایی‌ها، چهره‌اش چیزی از سن‌ او نمی‌گوید.

کوجیما پس از ساخت «متال گیر سالید ۴»، تصمیم می‌گیرد تا «سفیر صلح» (Peace Walker) را که دنباله‌ای برای «متال گیر سالید ۳» است برای کنسول PSP بسازد.

در این میان، ساخت بزرگ‌ترین بازی کوجیما یعنی «متال گیر سالید ۵» هم پس از اتمام مراحل ساخت شماره‌ی چهارم شروع شده بود. کوجیما که یکی از مسوولان عالی‌رتبه‌ی شرکت کونامی بود، ۸ سال را صرف ساخت این بازی کرد؛ با این حال، با تغییر سیاست‌های کونامی و بسته شدن شعبه‌های ساخت بازی‌اش، این شرکت در سال ۲۰۱۵ هیدئو کوجیما را هم پس از حدود ۳۰ سال کار در کونامی، اخراج کرد.

Kojima_JJ_Abrams

هیدئو کوجیما به همراه J.J. Abrams کارگردان جدیدترین شماره از فیلم Star Wars. خود کوجیما هم به این موضوع اذعان دارد که دوستان‌اش بیشتر در هالی‌وود هستند تا ژاپن. خیلی از فیلم‌سازهای معروف امریکایی از دوستان صمیمی کوجیما هستند. او به همین دلیل هم استودیویی در لس‌آنجلس و هالی‌وود تاسیس کرده بود که البته یک ماه پیش و در پی قضایای کونامی و کوجیما تعطیل شد.

تحلیل‌گران بسیاری از هیدئو کوجیما به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در صنعت بازی‌های ویدیویی یاد می‌کنند. قدرت بالای کوجیما در کونامی، این امکان را برای او فراهم کرده بود تا با آزادی کامل هر حرفی که می‌خواهد در ساخته‌های‌اش بزند. در حال حاضر آینده‌ی هیدئو کوجیما در صنعت بازی‌های ویدیویی معلوم نیست، اما از گوشه و کنار شنیده می‌شود که شرکت‌های مختلفی در حال صحبت با هیدئو کوجیما برای جذب او هستند.

‌‌‌‌Biography_Quate

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

هیدئو کوجیما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: 

Twitter (ژاپنی)

Twitter (انگلیسی)

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

مطالب مرتبط:‌ 

– کونامی تایید کرد: استودیوی کوجیما پروداکشنز تعطیل شده است

– کوجیما کونامی را ترک کرد؛ کونامی انکار کرد

– نورمن ریداس امیدوار است که بازی سایلنت هیل جدید ساخته شود

– کونامی دیگر بازی تراز اول نمی‌سازد

– متال‌گیرسالید ۵: درد فانتوم قرار بود سه فصل داشته باشد

– متال‌گیرسالید ۵ گل کاشت

– موزه بازی: متال‌گیر ۱۹۸۷

– سازندگان متال گیر جدید در جهنم بازی می‌سازند

– کونامی طرح روی جلد بازی متال‌گیر سالید ۵: درد فانتوم را تغییر داد

– صداپیشه‌ی اسنیک: استودیوی سازنده‌ی متال‌گیر تعطیل شده است

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۷ دیدگاه
  1. mammad mammad

    بازی فقط سری siren

  2. احمد احمد

    جالب بودش !

  3. سیدمحمود سیدمحمود

    سلام خیلی جالب بود ، تا حالا فکر نکرده بودم برای ساخت بازی هم باید کلی زحمت کشید ! ممنونم

  4. امیر امیر

    مگه سونی جذب اش نکرد ؟

    1. امین امین

      بله جذبش کرد وعلت اصلی خارج شدنش از کونامی اپل بود که میخواست کوجیما و تیمش را از حوزه کنسول به سمت اپل سوق بده که در نهایت موفق نشد و سونی براش یک استودیو اختصاصی ایجاد کرد تا باز هم برای کنسول و اینبار دیگه اختصاصی برای PS4 گیم بسازه. آفرین به سونی و کوجیما…

      1. کامل کامل

        با این حساب سونی , اپل را از میدون خارج کرد….نشون میده سونی در زمینه گیم خیلی قویه و اپل به گردش نمیرسه و بی جهت تلاش میکنه جای سونی را تو گیم بگیره…..

  5. BIG BASS BIG BASS

    کوجیما خالقه گیمه نه بازی ساز تنها کسی هست فراتر بازی (احساساتو در گیر گیمر میکنه)

  6. علی نوروزی علی نوروزی

    خیلی مقاله خوبی بود.
    لطفا باز هم از این نوع مقاله ها بذارید!

  7. منصور منصور

    کوجیما تنها کسیه که میتونه منو پای کنسولم نگه داره…یعنی میتونست..

  8. مدل مانتو مدل مانتو

    من عاشق این بازی هستم
    مخصوصا متال گیر سلید که برای PS1 ساخته شد .
    یعنی شاید بگم بالا ۱۰۰ بار اون رو به پایان رسوندم .
    اسنیک شب و روز من بوده من ، خواب خوراک رو از من گرفته بود

  9. حسین حسین

    بنظرم این قدر که سونی به ساختن بازی های خاص با داستان های پیچیده و با تم سینمایی برای پلی استیشن علاقه داره ،مثل:
    Heavy Rain ، Beyond ، Last of Us و…
    اگه بتونه کوجیما رو جذب کنه یکی از بهترین اتفاقات تاریخ بازیسازی رخ میده ، فکر کن…

  10. hadi hadi

    بسیار عالی بود

  11. مصطفی مصطفی

    بازی متال گیر ۳ واقعا بهترین تجربه من در پلی استیشین ۲ بود .

  12. masoud masoud

    اگر بهترین نباشه یکی از بهترین هاست

  13. محمدرضا خان محمدی محمدرضا خان محمدی

    یادش بخیر من تا شماره ۴ این بازی رو بازی کردم
    مخصوصا شماره ۲و۳ رو نزدیک ۵-۶ بار تموم کردم اینقدر جذاب بود که حس تکراری بودن به ادم نمیداد

  14. محسن محسن

    به نظرم خاص ترین انسان در زمینه بازی تا به الان

  15. mehran mehran

    اصلا اشاره ای به بازی سایلنت هیل نشد تو این مطلب ولی من بیشتر از متال گیر برام تاریخ بازی سایلنت هیل مهمه…?