پیش‌بینی شیوع بیماری‌های مسری از طریق داده‌های تلفن

۱۶ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

گروهی از محققان دانشگاه‌های هاروارد و پرینستون بایگانی تماس‌های تلفنی ۱۵ میلیون کاربر در کشور کنیا را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. هدف این کار، جاسوسی مردم نبود، بلکه آنها می‌‌خواستند شیوع بیماری‌های فصلی را مطالعه کنند.

تیمی از محققان دانشگاه‌های هاروارد و پرینستون داده‌های تماس‌های تلفنی و مکان مربوط به آنها را مورد مطالعه قرار دادند تا شیوع بیماری‌های مسری را پیش‌بینی کنند.

 این گروه از دانشمندان می‌خواستند امکان پیش‌بینی شیوع بیماری‌های فصلی مثل سرخک و سرخجه را از روی حرکت کاربران تلفن همراه بررسی کنند. بنابراین، آنها از بایگانی تماس‌های تلفنی در بازه‌ی زمانی ماه ژوئن ۲۰۰۸ تا ژوئن ۲۰۰۹ میلادی و همچنین مکان برقراری این تماس‌ها استفاده کردند. این دانشمندان سپس داده‌ها را با مواردی که بیماری سرخک در کشور گزارش شده بود، مقایسه کردند. نتایج آنها نشان داد که الگوی حرکتی سوژه‌های مورد آزمایش با مکان هایی که ییشترین خطر ابتلا به سرخک را داشتند، تطابق داشت. این یافته‌ها نشان می‌دهد که با زیر نظر گرفتن الگوهای جابه‌جایی و حرکت مردم به مناطق مختلف می‌توان شیوع بیماری‌های مسری در مناطق خاص را پیش‌بینی کرد.

استادیار دانشگاه پرینستون، سرپرست این گروه تحقیقاتی، عنوان کرد:
“بررسی‌های ما نشان می‌دهد که از داده‌های تلفن همراه می‌توان برای دست‌یابی به الگوهای حرکتی فصلی انسان‌ها استفاده کرد. این اطلاعات در فهم بیماری‌های مسری دوران کودکی مفید هستند. داده‌های تلفن می‌تواند تصویر خوبی از الگوهای حرکتی در مقیاس بزرگ کشوری ارایه دهد. از این اطلاعات هم می‌توان برای پروژه‌های درمانی محلی استفاده کرد.”

در آینده، این محققان برنامه دارند که همین روش را برای پیش‌بینی شیوع بیماری‌هایی مثل مالاریا و وبا آزمایش کنند. در نهایت هم این روش مورد استفاده‌ی پزشکان و دیگر متخصصان حوزه‌ی پزشکی قرار خواهد گرفت.

منبع: Engadget

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه