کفش‌های مجهز به لیزر به راه رفتن بیماران مبتلا به پارکینسون کمک می‌کند

۳۰ مهر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

ناتوانی در قدم برداشتن، یکی از علائم بیماری پارکینسون است. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، در حالی که می‌خواهند قدم بردارند، احساس می‌کنند پای خود با نیروی بسیاری به سمت زمین کشیده می‌شود و توانایی تکان دادن آن را ندارند. محققان دانشگاه توئنتی توانسته‌اند با استفاده از کفش‌هایی که لیزر مجهز هستند، با این مشکل بیمارانی که از پارکینسون رنج می‌برند، مبارزه کنند.

لیزر فقط زمانی روشن می‌شود که پا روی زمین قفل شده باشد و زمانی که پا شروع به حرکت کند، خاموش می‌شود.

افراد مبتلا به پارکینسون با تمرکز روی جسمی که نزدیک به پای آن‌هاست، و قرار دادن آن جسم به عنوان هدف، سعی کنند به سمت آن قدم بدراند. این جسم می‌تواند یک پارکت یا حتی یک ترک در زمین باشد. با این حال، همیشه هم جسمی برای تمرکز کردن روی آن وجود ندارد، در نتیجه قرار دادن نقطه‌ای در کنار پا می‌تواند به این افراد در راه رفتن و مقابله با بیماری خود کمک کند.

کفش‌های ساخته شد توسط محققان دانشگاه توئنتی به این افراد در راه رفتن کمک می‌کند. لیزر روی این کفش‌ها خطی در فاصله‌ی حدود ۳۰ سانتی‌متری جلوی کفش قرار می‌ٔدهد. بیمار سپس سعی می‌کند به سمت این خط حرکت کند. لیزر فقط زمانی روشن می‌شود که پا روی زمین قفل شده باشد و زمانی که پا شروع به حرکت کند، خاموش می‌شود.

پس از آزمایش این کفش روی ۲۱ بیمار، پژوهشگران مشاهده کردند که این کفش‌ها می‌تواند نزدیک به ۵۰ درصد جلوی این مشکل را بگیرد. مدت زمان قفل شدن پا هم به اندازه‌ی نصف کاهش یافته بود.

قرار است در قدم بعدی، کفش‌ها طوری ساخته شوند که لیزر آن‌ها فقط در صورتی فعال شود که بیماران به مشکل ناتوانی در قدم برداشتن برخورده باشند، چون در حال حاضر لیزرها همیشه روشن است.

منبع: Ubergizmo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه