۵ روش مؤثر برای عکاسی بهتر با دوربین گوشی موبایل

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
عکاسی موبایل

برای گرفتن عکس‌هایی فوق‌العاده با استفاده از دوربین گوشی موبایل چه چیزی نیاز داریم؟ شاید اپلیکیشن‌های عکاسی متنوع برای ویرایش عکس و افزودن جلوه‌هایی ویژه مفید باشند ولی می‌توانید تنها با استفاده از اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین گوشی خود و رعایت چند نکته‌ی ساده در زمینه‌ی ترکیب‌بندی هم تصاویر بسیار زیبایی خلق کنید. در این آموزش با ۵ نکته آشنا خواهید شد که کمک می‌کند با دوربین گوشی موبایل چنان عکس‌های جذابی خلق کنید که انتشار آن‌ها روی اینستاگرام یا نمایش دادنشان به دوستان باعث افتخارتان باشد. مدرسه عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ را تا انتهای این مقاله همراهی کنید تا با هم ببینیم چگونه با ایجاد برخی تغییرات کوچک در تکنیک‌های عکاسی می‌توان ابزار لازم برای تبدیل شدن به یک عکاس موبایل فوق‌العاده را در اختیار داشت.

۱. تمرکز تصویر را از مرکز کادر دور کنید

ما اغلب به صورت غریزی تمایل داریم زمان گرفتن عکس با دوربین گوشی موبایل سوژه را در مرکز کادر قرار دهیم. شاید دلیل این موضوع این فرض اشتباه باشد که دوربین هم باید به همان شکل که ما از چشمانمان استفاده می‌کنیم روی سوژه تمرکز کند. عکسی که به این شیوه گرفته شود ممکن است خوب به نظر برسد ولی کاملا معمولی خواهد بود. با جابجا کردن نقطه‌ی تمرکز عکس از مرکز کادر می‌توانید به‌راحتی سوژه‌های جالب را در محلی غیرمنتظره قرار داده و عکس جذاب‌تری تولید کنید.

۰۱ - نکات حرفه‌ای عکاسی با دوربین گوشی موبایل

چرا در عکس بالا آسیاب بادی را در مرکز عکس قرار ندهیم؟ به این دلیل که با قرار دادن سوژه در محلی متمایل به لبه‌ی سمت چپ کادر می‌توانید تصویر غنی‌تری بسازید که چشم بیننده را به سمت انعکاس‌های جذاب درون آب و منظره‌ی زیبای شهر بندری در پس‌زمینه می‌کشد.

۰۲ - نکات حرفه‌ای عکاسی با دوربین گوشی موبایل

تنها با منتقل کردن نقطه‌ی تمرکز به سمت یکی از دو لبه‌ی کادر، شما به‌صورت خودکار ابعاد جدیدی را از محیط طبیعی سوژه آشکار خواهید کرد. این روش، روشی مؤثر است که اجازه می‌دهد بیننده دید وسیع‌تری نسبت به زیبایی منبع الهامی داشته باشد که باعث شده شما دکمه‌ی شاتر دوربین گوشی موبایل را بزنید. نقطه‌ی تمرکز در عکس پایین یک مجسمه‌ی گیراست که بر فراز شهر بوداپست قرار دارد. اگر مجسمه را در مرکز تصویر قرار داده بودیم به یک سیلوئت زیبا از آن می‌رسیدیم، ولی تمام عکس در همین خلاصه می‌شد.

۰۳ - نکات حرفه‌ای عکاسی با دوربین گوشی موبایل

با منتقل کردن مجسمه به سمت راست کادر، موفق شدیم شکوه سوژه را به‌طور کامل حفظ کنیم و علاوه بر آن نمایی مسحورکننده از غروب خورشید بر فراز شهر را هم در عکس بگنجانیم. تغییری به همین کوچکی اجازه می‌دهد با آشکار کردن بخش‌های بیشتری از محیط اطراف سوژه، تجربه‌ی کامل‌تری را از چنین لحظه‌های جادویی با بینندگان خود به اشتراک بگذارید.

۰۴ - نکات حرفه‌ای عکاسی با دوربین گوشی موبایل

کادربندی مرکزگریز تقریبا در هر شرایطی برای ایجاد یک زاویه دید نو خوب عمل می‌کند. دفعه‌ی بعدی که قصد عکاسی با موبایل را داشتید از مرکز کادر دوری کنید تا ببینید چه اتفاقات غافلگیرکننده‌ای در عکس‌هایتان رخ می‌دهد.

۲. از کادرهای طبیعی خاص استفاده کنید

کادربندی اطراف تصویر می‌توانید به یک عکس زیبا جذابیت بصری بیشتری ببخشد. اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارند که از آن‌ها می‌توانید برای افزودن فریم به عکس‌های موبایلی استفاده کنید، اما بسیار جالب‌تر خواهد بود که از عناصر طبیعی یا دست‌ساز بشر در عکس به‌عنوان کادرهایی منحصربه‌فرد بهره بگیرید. کادر یا فریم ساختاری است که نقطه‌ی تمرکز عکس را احاطه می‌کند. کادر می‌تواند از هر چیز طبیعی یا مصنوعی که متناسب با هدف بصری شما است ساخته شده باشد. با ساختن یک مرز کامل یا جزئی در اطراف سوژه می‌توانید توجه بیننده را به تصویر داخل آن کادر جلب کنید.

۰۵ - نکات حرفه‌ای عکاسی با دوربین گوشی موبایل

عکاس در عکس بالا با قرار دادن بخشی از حاشیه‌ی رودخانه در داخل یک کادر طبیعی به ما می‌گوید که این بخش اهمیت خاصی دارد.

۰۶ - نکات حرفه‌ای عکاسی با دوربین گوشی موبایل

بنابراین چگونه می‌توانیم برای عکاسی با دوربین گوشی موبایل، یک فریم مناسب پیدا کنیم؟ ابتدا دوربین گوشی را مستقیما به‌سوی مرکز تمرکز تصویری بگیرید که قصد ثبت کردن آن را دارید. سپس چند قدم عقب‌تر بروید و در لبه‌های کادر به دنبال هرگونه خط یا بافتی بگردید که می‌تواند نقش حاشیه را برای شما بازی کند. پنجره‌ها، درها و حصارها برخی از آشناترین کادرهایی هستند که در زندگی روزمره به آن‌ها برخورد می‌کنیم. ولی در طبیعت به کادرهای انتزاعی‌تری نظیر درختان، سایه‌ها، رودها و حتی ابرهای آسمان برخورد خواهیم کرد. این کادرهای انتزاعی می‌توانند چاشنی خلاقیت را به عکس‌های شما بیفزایند و آن‌ها را خارق‌العاده کنند.

۰۷ - نکات حرفه‌ای عکاسی با دوربین گوشی موبایل

در عکس بالا کوه و منظره‌ی سرسبز اطراف آن توسط ابرهای آسمان و سایه‌های روی زمین کادربندی شده است. در عکس زیر این تنه‌ی درخت و ساقه‌های آن هستند که سوژه‌ی اصلی (فردی که روی چمن‌ها در حال مطالعه است) را در کادری طبیعی قرار داده‌اند.

۰۸ - نکات حرفه‌ای عکاسی با دوربین گوشی موبایل

هیچ قانون سفت‌وسختی در مورد ظاهر کادرها وجود ندارد. هر چیزی که مرکز تمرکز عکس شما را تقویت کند می‌تواند به‌عنوان یک کادر در نظر گرفته شود.

۳. کادر عکس را تا لبه پر کنید

کادرها یا حاشیه‌های بصری تنها یک روش برای متمرکز کردن نگاه بیننده هستند. گزینه‌ی دیگر این است که به‌کلی از حضور کادر در عکس صرف‌نظر کنید. به‌جای استفاده از حاشیه‌ها می‌توانید کادر تصویر را کاملا با سوژه‌ی اصلی پر کنید تا تمرکز بیشتری روی آن ایجاد شود. با این روش چشم بیننده دیگر هیچ تردیدی در مورد سوژه‌ی اصلی عکس نخواهد داشت.

۰۹ - نکات حرفه‌ای عکاسی با دوربین گوشی موبایل

این روش به‌ویژه برای نمایش دادن مجموعه‌ای از اشیاء مشابه مناسب است. زمانی که اجازه دهید سوژه از لبه‌های کادر بیرون برود در واقع به ذهن بیننده این فرصت را داده‌اید تا بخش‌هایی را که نمی‌بیند تصور کند. این موضوع می‌تواند موجب پیدایش نوعی حس کثرت، نامتناهی بودن و مرموز بودن شود.

۱۰ - نکات حرفه‌ای عکاسی با دوربین گوشی موبایل

برای استفاده از این تکنیک بسیار مهم است که از ایجاد هرگونه فضای خالی در لبه‌های کادر خودداری کنید تا سوژه کل عکس را به‌طور کامل بپوشاند. بدین ترتیب تاثیر تصویر به بیشترین حالت خواهد رسید. تفاوت نمی‌کند یک سوژه چقدر بزرگ یا کوچک باشد، در تعداد زیاد هر سوژه‌ای می‌تواند نتایجی شگفت‌آور تولید کند و عکس‌های موبایلی جذابی بیافریند.

۴. به دنبال الگوهای تکرارشونده بگردید

حلقه‌های تنه‌ی یک درخت، امواج اقیانوس و کلیدهای پیانو در چه چیزی با هم اشتراک دارند؟ همه‌ی آن‌ها از الگویی تکرارشونده پیروی می‌کنند. جهان ما سرشار از الگو و تکرار است، ولی ازآنجاکه چشم ما به این الگوها عادت کرده ممکن است به‌سادگی از زیبایی آن‌ها عبور کنیم.

۱۱ - نکات حرفه‌ای عکاسی با دوربین گوشی موبایل

هرگاه متوجه حضور این فرم‌ها و حرکات تکرارشونده در جهان شوید در واقع روشی کاملا جدید برای گرفتن عکس‌های جذاب با دوربین گوشی موبایل کشف کرده‌اید. خطوط ریل راه‌آهن، تیرهای چراغ‌برق، صندلی‌ها و سایه‌بان‌ها… شاخه‌های درختان، گلبرگ‌های گل و امواج ساقه‌های گندم… همه‌ی این‌ها می‌توانند سوژه‌هایی بالقوه برای دوربین گوشی شما باشند.

۱۲ - نکات حرفه‌ای عکاسی با دوربین گوشی موبایل

اندکی درنگ کنید و به اطراف خود بنگرید. سعی کنید الگوهایی را بیابید که به‌طور مرتب با آن‌ها برخورد دارید ولی هیچ‌گاه در موردشان به‌خوبی فکر نکرده‌اید. این الگوها می‌توانند همان عناصر بصری قدرتمندی باشند که همیشه برای گرفتن عکس‌هایی جذاب با دوربین گوشی موبایل به دنبالش می‌گشتید.

۱۳ - نکات حرفه‌ای عکاسی با دوربین گوشی موبایل

هرچقدر بیشتر به دنیای اطراف خود دقت کنید، بیشتر الگوهای جذاب و شگفت‌انگیز برای عکاسی موبایل خواهید یافت. در عکس بالا استفاده از یک مجموعه‌ی عادی از مدادرنگی‌ها موجب ایجاد عکسی بسیار جذاب شده است.

۱۴ - نکات حرفه‌ای عکاسی با دوربین گوشی موبایل

۵. از خطوط راهنما برای روایت یک ماجرا استفاده کنید

هر عکاس باتجربه‌ای تایید خواهد کرد که خطوط راهنما یکی از قوی‌ترین ابزارها در عکاسی هستند. خطوط راهنما چشم بیننده را تشویق می‌کند که در طول تصویر برای رسیدن به یک نقطه‌ی تمرکز حرکت کند. گاه ممکن است این سفر بصری در تصویر با عبور از بافت‌ها و الگوهایی جذاب همراه باشد.

۱۵ - نکات حرفه‌ای عکاسی با دوربین گوشی موبایل

خطوط راهنما را به‌عنوان مسیرهایی در نظر بگیرید که توجه بیننده را به مرکز تمرکز تصویر متصل می‌کنند. برخی از خطوط راهنما شبیه بزرگراه‌هایی عریض هستند که چشم را بدون هیچ وقفه‌ای به‌سرعت به مقصد نهایی می‌رسانند. اما در موارد دیگر ممکن است این خطوط چشم را از میان پیچ‌وخم‌هایی حرکت دهند که بیننده را دعوت می‌کنند اندکی درنگ کرده و از منظره لذت ببرد. تصویر زیر نمونه‌ای است که از یک خط راهنمای کاملا آشکار یعنی پلکان بهره می‌برد. پلکان چشم را دعوت می‌کند تا برای رسیدن به بالای عکس مسیر آن را دنبال کند.

۱۶ - نکات حرفه‌ای عکاسی با دوربین گوشی موبایل

عکس زیر در ابتدا تمرکز بیننده را به سمت مه صبحگاهی جنگل هدایت می‌کند. سپس نگاه به پایین حرکت می‌کند تا متوجه شیب تند پله‌ها، نرده‌های لغزنده‌ی ساخته‌شده از بامبو شود و در نهایت به جلوی تصویر برسد.

۱۷ - نکات حرفه‌ای عکاسی با دوربین گوشی موبایل

هر چیزی را که کمک کند چشم بیننده به‌سوی سوژه‌ی اصلی هدایت شود می‌توان جزو خطوط راهنما محسوب کرد. خطوط راهنمای ساده‌ای نظیر ریل راه‌آهن، جاده‌ای در میان جنگل یا مسیر پله‌ها، همگی می‌توانند در خدمت این هدف قرار بگیرند. ولی اشاره‌ی یک انگشت یا حتی نگاه یک فرد هم می‌تواند همین کار را انجام دهد. نکته‌ی مهم این است که خطوط راهنما روایتی را طرح می‌کنند و نگاه بیننده را به جایی جذاب فرامی‌خوانند.

۱۸ - نکات حرفه‌ای عکاسی با دوربین گوشی موبایل

پیدا کردن خطوط راهنما می‌تواند کار دشواری باشد، بنابراین استفاده از این تمرین چندمرحله‌ای شاید به شما کمک کند. ابتدا از سوژه‌ی اصلی خود عکسی بگیرید و آن را بررسی کنید. سعی کنید به این سؤال پاسخ دهید: آیا خط یا الگویی وجود دارد که به نقطه‌ی تمرکز مورد نظر اشاره کند؟ هرگاه یک خط راهنمای بالقوه یافتید آن را در یک ترکیب‌بندی جدید به کار ببرید و عکس دیگری بگیرید. این پروسه را آن‌قدر تکرار کنید تا به تصویری راضی‌کننده برسید.

۱۹ - نکات حرفه‌ای عکاسی با دوربین گوشی موبایل

بار دیگر که برای عکاسی با دوربین گوشی موبایل بیرون رفتید سعی کنید این ۵ نکته‌ی ساده را در ذهن داشته باشید. فرقی نمی‌کند کجا هستید، با استفاده از این نکات و یک گوشی خوب شما هم می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده‌ای بگیرید که ارزش نگاه دوباره را دارند.

منبع: iPhone Photography School

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Avatar farzad

    عالی مختصر و مفید

  2. Avatar احسان

    ممنون از به اشتراک گذاری….
    خیلی مفید بود….

  3. Avatar داود

    مرسی محسن جان.دستت درست.

  4. Avatar Parham

    ممنونم واقعا متن کاملا عالی به دردبخور و خوبی بود.مرسی دیجی کالا

  5. Avatar نیما

    بسیار عالی، ممنون

  6. Avatar محمد جواد صفري

    واقعاً عالی بود . یه دنیا ممنون. لطفاً بیشتر مطالب مرتبط با عکاسی بزارین .

  7. Avatar میثم

    عالی بود!
    انصافاً پولی که از دیجی کالا میگیرین حلاله.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه