جاسوسی سازمان اطلاعاتی انگلیس از فعالان سیاسی در خاورمیانه

۱۱ مرداد ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

سازمان‌های جاسوسی همیشه از طریق هک کردن به دنبال نظارت و اعمال نفوذ بر وقایع سیاسی نیستند بلکه گاهی از شیو‌ه‌های دیگر در این مورد بهره‌ می‌گیرند.

اخیرا مشخص شده است که ستاد ارتباطات دولت انگلیس (GCHQ) که از سازمان‌های جاسوسی این کشور است از طریق ساخت یک کوتاه‌کننده لینک به نام Lurl.me امکان انتشار ایده‌های معترضین وقایع رخ داده در بهار عربی و انتخابات سال ۱۳۸۸ در ایران را فراهم می‌کرده است. خیلی از حساب‌ها که از این سایت استفاده کرده‌اند رصد شده و مورد بررسی این سازمان قرار گرفته‌اند. از این طریق ستاد ارتباطات دولت قادر بوده پی ببرد که فعالان چه اید‌ه‌ها و برنامه‌هایی دارند و سوای این از طریق بررسی تعداد کلیک برروی لینک‌هایی که از  این سایت استفاده کرده‌اند از روندهای روز هم مطلع می‌‌شدند.

ظاهرا این کوتاه‌کننده لینک از سال ۲۰۱۳ به بعد مورد استفاده قرار نگرفته. البته معلوم نیست که سازمان‌های مربوط در این امور به کل سیاست استفاده از این سایت‌ها را کنار گذاشته‌اند یا در این مورد تغییر استراتژی داشته‌اند. خبرنگاران در این زمینه از ستاد ارتباطات دولت انگلیس سوال‌هایی پرسیده‌اند و در حال حاضر پاسخ این بوده که سازمان مورد بحث از اظهارنظر در مسائل امنیتی معذور است. این موضوع از این جهت نگران‌کننده است که علاوه برسازمان‌های جاسوسی دولت‌ها هم می‌توانند از طریق ارائه خدمات این‌ چنینی اطلاعات گروه‌های مختلفی از شهروندان را کنترل کنند.

منبع: Engadget


مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه