استرینگ کست: نوبل فیزیک امسال به چه کسانی رسید؟

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
نویسنده استرینگ کست
گوینده استرینگ کست
زمان 11:40
حجم فایل 8 مگابایت

جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۷ به سه دانشمند به نام‌های راینر ویس،بری سی بریش و کیپ اس تورن به دلیل تلاش‌هایشان در زمینه آشکارسازی لایگو  و مشاهده امواج گرانشی اعطا شد.

حدود ۱.۳ میلیارد سال پیش، در فضایی خیلی خیلی دورتر از ما، ۲ ابر سیاهچاله همدیگر را ملاقات می‌کنند.

این دو سیاه‌چاله جذب یکدیگر می‌شوند و با این کار یک رقص عجیب را با هم آغاز می‌کنند و به دور همدیگر می‌چرخند. چرخشی که با هربار دور زدن، دو سیاه‌چاله را به همدیگر نزدیک تر می‌کند تا این دو ابر سیاه‌چاله درنهایت به همدیگر برسند و یک ابر ابر سیاه‌چاله رو تشکیل بدهند. اما این چرخش انرژی زیادی را تولید می‌کند. انرژی‌ای که هر ۱/۱۰م ثانیه از آن برابر با ۵۰ برابر کل انرژی موجود در جهان آن زمان می‌باشد. انرژی‌ای که در گستره زمان و مکان منتشر شده و آن‌را طی می کند. انرژی‌ای که ۱۳۰۰ میلیون سال بعد به زمین رسیده و در فوریه ۲۰۱۶ توسط لایگو و با استفاده از یک اشعه لیزر ثبت می‌شود.

کشف امواج گراشنی یک دستاورد بزرگ برای انسان‌ها بود، دستاوردی که باعث اهدای نوبل فیزیک به کاشفان آن شد و تئوری انیشتین درباره ساختار جهان را بعداز گذر ۱۰۰ سال مطرح شدن آن ثابت کرد.

اما برای درک درست امواج گرانشی،‌ باید به ۱۰۲ سال پیش سفر کنیم و برویم به سوئیس. جایی که آلبرت انیشتین جوان مشغول کار بر روی نظریه جدید خودش بود.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. امیررضا نوری

    عالی بود
    لطفا در باره ی حس ششم و علت کج بودن مدار زمین و کشتی تایتانیک صحبت کنید بی صبرانه منتظرم ممنون

  2. سیدامیر سجادی

    عالی بود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه