اتحاد شرکت‌های بزرگ چینی علیه گوگل و پلی استور!

۱۸ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
پلی استور

هواوی، شیائومی، اوپو و ویوو، چهارتا از بزرگ‌ترین و برترین تولیدکنندگان گوشی هوشمند در کشور چین و البته در سراسر جهان هستند که قرار است در طراحی پلتفرمی جدید با یکدیگر همکاری کنند تا از این طریق وابستگی‌شان به پلی استور گوگل کاهش یابد.

به گزارش رویترز، این ۴ شرکت بزرگ قرار است با طراحی این پلتفرم جدید به توسعه‌دهندگان اجازه دهند برنامه‌های خود را به صورت یکسان برای هر فروشگاه عرضه کنند تا همه کاربران بتوانند به صورت همزمان از برنامه‌های مورد علاقه خود بهره‌مند شوند. Global Developer Service Alliance (با نام مستعار GDSA)، نام اتحادی است که هواوی، شیائومی، اوپو و ویوو آن را تشکیل داده تا از این طریق، گوگل و پلی استور غنی آن را به چالش بکشند!

از زمانی که دسترسی به گوگل پلی در چین مسدود شد، کاربران این کشور به دانلود برنامه‌ها از فروشگاه‌های مختلف عادت کرده‌اند که اکثر آن‌ها متعلق به شرکت‌هایی چون هواوی و اوپو است. خارج از چین اما گوگل پلی با فراهم نمودن یک بستر واحد برای توسعه‌دهندگان، این امکان را فراهم نموده تا آن‌ها برنامه‌های خود را در آن برای همه گوشی‌ها آپلود کنند و با در اختیار داشتن قریب به ۲.۶ میلیون برنامه، بزرگ‌ترین و پر استفاده‌ترین فروشگاه دنیاست! فروشگاه‌های شخص ثالث اما این بستر مشترک را نداشته و همین مشکل است که GDSA قصد دارد آن را از میان بردارد.

بیشتر بخوانید:‌ تعداد دانلود برنامه‌ و بازی در سال ۲۰۱۹ میلادی ۹.۱ درصد افزایش یافت!

به گزارش وب‌سایت این مجموعه ۴ عضوی، خدمات پلتفرم جدید قرار است ۹ کشور و منطقه را پوشش دهد که در بین آن‌ها نام هندوستان، اندونزی، روسیه و مالزی نیز به چشم می‌خورد. این ۴ شرکت هر کدام در یک بازار خاص فروش بسیار خوبی دارند. برای مثال شیائومی در کشور هند بی رقیب است و همینطور هواوی در اروپا (به نسبت یکدیگر)! اما خب در مجموع و طبق آماری که از سه ماه آخر سال قبل به ثبت رسیده، آن‌ها بیش از ۴۰ درصد کل بازار گوشی‌های هوشمند در جهان را در اختیار دارند که رقم بسیار زیادی محسوب می‌شود و اگر هواوی تحریم نبود، به احتمال زیاد شاهد افزایش آن نیز می‌بودیم!

پلی استور

بزرگ‌ترین مشکلی که معروف‌ترین شرکت حاضر در GDSA یعنی هواوی با آن مواجه خواهد شد، تحریم گوگل و لذا فقدان برنامه‌ها و خدمات این شرکت در محصولات هواوی است. این تصمیم سخت از جانب دولت آمریکا ضربه بسیار بزرگی به هواوی وارد کرد تا جایی که هواوی از عرضه جهانی سری میت ۳۰ نیز خودداری کرد! محصولی که از کیفیت ساخت فوق‌العاده بالایی برخوردار است و تنها نقطه ضعف آن را باید در تحریم‌ها جست‌و‌جو کرد. همچنین هواوی پیشتر اعلام کرد در حال کار روی یک سیستم‌عامل اختصاصی تحت عنوان هارمونی (HarmonyOS) است. هواوی برای رشد کاربران این سیستم‌عامل، بیش از ۱ میلیارد دلار روی توسعه آن سرمایه گذاری کرد تا از این طریق بتواند محیطی را برای کاربران فراهم آورد که دیگر نیاز به پلی استور و یا سیستم‌عامل اندروید حس نشود.

بیشتر بخوانید: ویدئوی تست مقاومت گوشی هواوی میت ۳۰ پرو؛ قدرت نمایی در اوج تحریم!

پلی استور با دریافت ۳۰ درصد از سود حاصل از فروش هر برنامه‌ای، درآمد زیادی را نصیب گوگل می‌کند. به نقل از یک موسسه تحقیقاتی، در سال گذشته این فروشگاه بزرگ توانست ۸.۸ میلیارد دلار برای گوگل درآمدزایی داشته باشد که رقم بسیار بزرگی است! حال که فروش گوشی‌ها در سطح جهانی مسیر رو به افولی را طی می‌کند، شرکت‌های چینی نیز می‌خواهند هرچه زودتر سهمی از این بازار برای خود دست و پا کنند.

به گزارش رویترز،‌ ماه مارس زمانی است که GDSA برای رونمایی از پلتفرم جدید خود در نظر دارند اما خب از آن‌جایی که شیوع ویروس کرونا در چین کسب و کار را تعطیل و کارمندان را خانه نشین کرد، این احتمال وجود دارد که عرضه پلتفرم جدید با تاخیر مواجه شود.

نظر شما در رابطه با اقدام این ۴ شرکت چیست؟ آیا اتحاد GDSA می‌تواند خطر بزرگی برای گوگل به حساب بیاید؟

منبع: theverge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar علی

    هارمونی قرار نیست فقط یه سیستم عامل برای موبایل باشه بلکه احتمالا برای اینترنت اشیا و… هم برنامه دارند. با توجه به اینکه بیشتر مهندس ها و محقق های داخل آمریکا چینی و اندی هستن طبیعیه که تحریم هواوی توسط ترامپ به ضرر گوگل تموم میشه. حداقل ۴۶% بازار دست شرکت های چینیه و ۱۲ درصد دست اپل و ۴۲ درصد دست شرکت‌های دیگه ی اندرویدی است. از اونجا که بیشترین سرمایه گذاری خارجی رو کره ای ها در چین انجام دادن، احتمال الحاق سامسونگ هم در چند سال آینده وجود داره چون سود کره هم در چینه. اگه شبیه سازی که چینی ها برای برنامه های آندروید ارائه میدن(که با وجود پردازنده های قوی گوشی های امروزی چیزی طبیعی است) تنها مانع پردازنده هاست که درصورت همکاری با سازنده های پردازنده تایوانی و خرید شرکت های اروپایی امکان ساخت ریزپردازنده رو هم دارند. در نظرسنجی که انجام شده بود کشورهای پیشرفته اروپایی مثل آلمان تمایل به همکاری با چین رو داشتن دلیلش هم تعرفه های آمریکا ضد خودروسازی ها و… اروپاست. درکل رقابت چین و آمریکا الان بر سر اینه که کی سهم بیشتری از هند و آفریقا بدست میاره. چون این دو بازآر آلان ارزان ترین بخش دنیا هستن ولی با سرمایه گذاری به بازارهای باارزشی تبدیل میشن. درسته دو قطبی سازی اتفاق میافته، ولی درهر صورت برنده متاسفانه یا خوشبختانه آمریکا نیست چون الان آمریکا با چاپ دلار داره کسری اش رو جبران میکنه (=زندگی کردن با کالای بقیه و دادن یه مشت کاغذ در ازای اوو کالا و خدمات) و فقط تا زمانی امکان پذیره که بقیه کشورها دلار رو قبول داشته. سر ماجرای دلارهای نفتی (petrodollar) اروپایی ها توسط آمریکا تحریم شدن و الانم سر خودرو و فولادسون تعرفه وضعکرده ترامپ. احتمالا شرط اروپا برای همکاری با آمریکا خرید نفت با یورو باشه و این یعنی پایان سلطه ی دلار(که مطمئنا آمریکا قبول نمیکنه). فقط مثل برگزیت یه مدت زمانی را تا اروپا از تسلط آمریکا خارج بشه. چین هم با طرح جاده ابریشم به این کار داره سرعت میده. به نظر میرسه تو این دهه شاهد کشیده شدن کشورهای پیشرفته ی اروپا به سمت چین و کشورهای هند و آفریقا و نیمه ی کمتر پیشرغ
    فته ی اروپا به سمت آمریکا باشیم. به این دلیل که آمریکا دنبال نیروی کار ارزون و تبدیلش به بازاری برای سرازیر کردن دلارهای کاغذیشه، چین هم دنبال کشورهای پیشرفته برای پرکردن خلأهای فناوری اش با آمریکاست. در کل آمریکا الان پیشرفته آست ولی اگه بازار دو قطبی بشه، چین با آزادکردن بازارش سرعت رشدش خیلی بالا میره، ولی پیش‌نیاز اینه که مطمئن باشه که از آمریکا جلو افتاده و شرکت هاش حمایت مستقیم نمی‌خوان. آمریکا هم حداقل ۵ سال زمان میبره که کارکنان ماهر چین رو با کسدر دیگه جایگزین کنه و الان می‌بینیم که گوشی های هندی کیفیت پایینی دارند. پیشرفته ترین خط تولید هم در چینه که شرکت های رباتیک آمریکا باید سعی کنن این خلا رو برای آمریکا پر کنن. بازار گوشی و خودرو و تولید پیشرفته نماد قالب بودن آمریکاو اروپا در گذشته بودن(اپل، بنز آلمان،…) که در هرسه الان چین جلوتره. دلیل حمایت بیشترم از چین جمعیته. چون اقتصاد درمورد افراده نه پول و رشد اقتصاد چین هر سال دارا بیشتر داخلی میشه.

  2. Avatar میلاد

    با وجود وابستگی به سیستم عامل اندروید (گوگل) و تجربه فروشگاه های دوم در هر پلتفرم باید گفت محکوم به شکست هست و شاید فقط یک پیام به گوگل باشه تا گوگل سرکیسه رو شل کنه برای هوآووی

  3. Avatar محمد

    سلام
    به نظر من این موضوع با فاصله زمانی حدودا ۵ ساله به خوبی جای خود را در صنعت موبایل چین باز می کند و می تواند با این فاصله زمانی به پختگی خوبی در پاسخگویی به کاربران گوشی های چینی برسد.
    نکته مهم زمانی رخ می دهد که این مسائل جهان را به سمت دو قطبی دیگری سوق می دهد و خبر از جنگ تمام عیار صنعتی و یار کشی صنعتی و اقتصادی میان دو ابر قدرت اقتصادی دنیا یعنی ایالات متحده امریکا و جمهوری خلق چین می دهد. موضوعی که شاید از امنیت دنیای حاضر بکاهد.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه