از فیلم «Assassin’s Creed» چه می‌دانیم؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه

مدت کوتاهی است که اکران یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های سال ۲۰۱۶ یعنی «فرقه اساسین» (Assassin’s Creed) آغاز شده است. فرقه اساسین یکی از موفق‌ترین مجموعه بازی‌های ویدیویی بوده و اکنون تصمیم گرفته تا به یک فرانچایز سینمایی موفق هم تبدیل شود. جدا از اینکه اقتباس سینمایی از روی بازی‌ها ویدیویی، همانند «وارکرفت» (Warcraft) چندان موفق نبوده‌اند، اما با این حال کمپانی «یوبی‌سافت» و «فاکس قرن ۲۱» برنامه ریخته‌اند تا به موفقیتی چشمگیر دست یابند.

اما ما چه چیزی درباره‌ی این بلاک‌باستر شگفت‌انگیز می‌دانیم؟ در ادامه با دیجی‌کالامگ همراه باشید تا ببینیم با چه فیلمی طرف هستیم و یوبی‌سافت چه خوابی برای گیمرها و طرفداران بازی‌های فرقه اساسین دیده است.

1

تاریخ انتشار

کمپانی یوبی‌سافت از سال ۲۰۱۱ تصمیم داشته که فیلمی از سری بازی‌های فرقه اساسین بسازد؛ دلیل آن هم چیزی نبود جز موفقیت و محبوبیت بالای بازی‌ها. حتی در جولای همان سال هم اعلام شد که «مایکل فاسبندر» (Michael Fassbender) بازیگر نقش اصلی فیلم خواهد بود. اما یوبی‌سافت و کمپانی «سونی» نتوانستند به نتیجه برسند و ساخت فیلم فرقه اساسین به وقفه افتاد. مدتی بعد اعلام شد که کمپانی «New Regency» به کمک یوبی‌سافت آمده و «فاکس قرن ۲۱» هم قرار است نقش ناشر این اثر را ایفا کند. «مایکل لسلی» (Michael Lesslie) که فیلم «مکبث» (Macbeth) را در کارنامه دارد، برای نوشتن فیلم‌نامه فرقه اساسین در ژانویه ۲۰۱۳ به پروژه اضافه شد و در جولای همان سال «اسکات فرانک» (Scott Frank) هم روی بازنویسی فیلم‌نامه کار کرد. مدتی بعد، «جاستین کرزل» (Justin Kurzel) که بعدها با لسلی در فیلم مکبث همکاری کرد؛ برای سمت کارگردانی انتخاب شد و پروژه فرقه اساسین به صورت جدی کار خود را آغاز کرد.

حدود دو سال بعد یعنی در ۲۰۱۵ اعلام شد که کار تهیه‌ی فیلم آغاز شده و «ماریون کوتیار» (Marion Cotillard) هم به جمع بازیگران اضافه شده است. مراحل اصلی تولید فیلم از ۳۱ اوت ۲۰۱۵ در مکان‌هایی از قبیل «مالت»، «لندن» و «اسپانیا» شروع شد و تا ۱۵ ژانویه ۲۰۱۶ به طول انجامید و کاملا هم مخفیانه صورت گرفت، چون تا به حال حتی یک عکس هم از محل فیلمبرداری لو نرفته است!

طبق آنچه از پیش اعلام شده بود فیلم فرقه اساسین امروز ۲۱ دسامبر ۲۰۱۶ (۱ دی ۱۳۹۵) در ایالات متحده آمریکا اکران خواهد شد و بالاخره یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های یوبی‌سافت به پایان می‌رسد.

2

نیم نگاهی به فیلم فرقه اساسین

تریلر اول

بعد از اینکه اولین تریلر فرقه اساسین منتشر شد، خیلی از طرفداران به وجد آمدند و از اینکه قرار است لایو-اکشن مجموعه بازی محبوب‌شان را ببینند، خوشحال شدند. البته زمانی که مشخص شده بود بسیاری از شخصیت‌های اصلی داستان همانند «الطیر» و «اتزیو» حضور ندارند، کمی دلسردی در میان مخاطبان به وجود آمد؛ اما اولین تریلر نشان داد که فیلم فرقه اساسین از لحاظ بصری حرفی برای گفتن دارد. در این تریلر شاهد اکشن فوق‌العاده‌ای بودیم و ویژگی اصلی آن هم واقعی بودن آنها و بکار نبردن جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری است. فاسبندر در این باره گفته: “در دورانی که این همه جلوه‌های کامپیوتری دیده می‌شود، ما تصمیم گرفته‌ایم که به سراغ سبک کلاسیک و قدیمی برویم و فیلمبرداری را تا حد ممکن در مکان‌های واقعی انجام دهیم.

در این فیلم صحنه‌های زیادی در میان ساختمان‌ها وجود دارد که یکی از مهمترین آنها، پرش مشهوری که در بازی‌ها شاهد بودیم (Leap Of Faith) است. این صحنه کاملا واقعی بوده و توسط بدلکار معروف «دیمین والترز» (Damien Walters) صورت گرفته است.

اولین تریلر توانست نگاه اجمالی خوبی از لایو-اکشن فرقه اساسین بدهد اما یکی از نکات منفی این تریلر، نبود موسیقی اصلی مجموعه بازی‌ها است که امیدواریم حداقل در فیلم از این موسیقی استفاده شده باشد!

3

تریلر دوم

دومین تریلر فرقه اساسین که در ماه اکتبر منتشر شد، با تکیه بیشتر بر زمان حال و خشونت و غیرقابل پیش‌بینی بودن شخصیت اصلی فیلم یعنی «کالوم لینچ» با بازی فاسبندر همراه بود و توانست طرفداران زیادی را نسبت به فیلم امیدوار کند. در صحنه‌های اول تریلر، کالوم لینچ را می‌بینیم که در یکی از سلول‌های شرکت آبسترگو که در جبهه‌ی تمپلارها هستند، قرار دارد. یکی از مشخه‌های اصلی این تریلر این است که بازه‌ زمانی مشخصی ندارد و ممکن است در ابتدا سکانس‌های پایانی و در ادامه صحنه‌های ابتدایی فیلم را شاهد باشیم. برای مثال، به نظر می‌رسد که همین صحنه‌ی اولیه، مربوط به اواسط فیلم بوده و کالوم لینچ نقشه‌ی یک فرار درست و حسابی را در سر کشیده باشد!

مهم‌ترین چیزی که در این تریلر شاهد بودیم، اشاره‌ و ادای احترام به مجموعه بازی های فرقه اساسین است. در طول تریلر؛ تیغه‌های شخصیت «الطیر»، تیر و کمان «کانر کنوی»، تپانچه‌های «ادوارد کنوی» و عصای «جیکوب فرای» را می‌بینیم و احتمال می‌رود که در داستان فیلم، شاهد خط داستانی این شخصیت‌ها هم باشیم.

4

تریلر سوم

استودیوی فاکس سومین تریلر فرقه اساسین را منتشر کرد تا به بهترین تریلر این فیلم تبدیل شود. این تریلر که بیشتر صحنه‌هایش را در تریلرهای قبلی دیده بودیم، قسمت‌های بیشتری از گذشته‌ی شخصیت اصلی را به نمایش می‌گذارد. همچنین نگاه بهتری از کاراکترهایی که توسط «برندن گلیسون» (Brendan Gleeson) و «مایکل کی. ویلیامز» (Michael K. Williams) به نمایش درآمده‌اند را شاهد هستیم.

5

دست‌اندرکاران فیلم چه کسانی هستند؟

دو بازیگر اصلی فیلم فرقه اساسین، مایکل فاسبندر و ماریون کوتیار هستند که در فیلم مکبث هم شاهد هنرنمایی فوق‌العاده‌ی آنها بودیم. کارگردانی فیلم هم توسط جاستین کرزل صورت می‌گیرد که کارگردانی مکبث را هم بر عهده داشت. مایکل کی. ویلیامز و «آریان لابد» (Ariane Labed) هم در لیست بازیگران به همراه «جرمی آیرونز» (Jeremy Irons) و برندن گلیسون که در اکتبر ۲۰۱۵ به پروه اضافه شدند، حضور دارند. شخصیتی که آریان لابد به ایفای نقش آن پرداخته، در ابتدا به «آلیسیا ویکاندر» (Alicia Vikander) که برای هنرنمایی در فیلم «دختر دانمارکی» (The Danish Girl) برنده‌ی اسکار شد و در بازسازی جدید «توم ریدر» (Tomb Raider) هم به ایفای نقش می‌پردازد، اختصاص داده شده بود؛ ولی وی به دلیل حضور در فیلم «جیسون بورن» (Jason Bourne) نتوانست بازی در پروژه‌ی فرقه اساسین را قبول کند.

فاسبندر علاوه بر بازیگری، به عنوان تهیه‌کننده هم در کنار فهرست قابل توجه‌ای از جمله «فرانک مارشال» (Frank Marshall) که تهیه‌کنندگی فرانچایزهایی قبیل جیسون بورن و «دنیای ژوراسیک» (Jurassic World) را برعهده داشته، و همچنین «ژان ژولین بارونه» (Jean-Julien Baronnet) که مدیر عامل یوبی‌سافت پیکچرز است، حضور دارد. یوبی‌سافت پیکچرز بخشی از کمپانی یوبی‌سافت است که ساخت فرانچایز فرقه اساسین را برعهده داشته.

ژان ژولین بارونه به مجله فیلم فرانسوی «پریمیر» گفته: “ما یک نام تجاری عظیم هستیم و می‌خواهیم فیلمی همانند «بتمن آغاز میکند» (Batman Begins) و «بلید رانر» (Blade Runner) بسازیم“. این جمله نشان می‌هد که تیم سازنده‌ی فرقه اساسین واقعا هدف بزرگی را در ساخت فیلم خود دنبال می‌کردند.

یوبی‌سافت از سال ۲۰۱۲ سخت در تلاش بوده تا نظارت خلاقانه‌ای بر روی پروژه داشته باشد. در این چند سال، چهار نویسنده از جمله «بیل کالج» (Bill Collage)، «آدام کوپر» (Adam Cooper «مایکل لسلی» و «اسکات فرانک» بر روی فیلمنامه کار کرده‌اند.

7

داستان فیلم چیست؟

با توجه به اینکه شخصیت‌های جدیدی در این فیلم خلق شده‌‌اندکه در بازی‌ها جود نداشتند اما دنیای ساختگی فیلم همانند بازی‌های فرقه اساسین است، داستان فیلم چیزی همانند زیر خواهد بود:

کالوم لینچ در حین بازگشایی خاطرات ژنتیکی که موجب می‌شود خود را در میان ماجراجویی‌های جدش «آگیلار» (Aguilar) در اسپانیای قرن ۱۵ام ببیند، پی می‌برد که وی از نسل جامعه‌ی مخفی قاتلین است. بعد از به دست آوردن دانش و مهارتی خارق‌العاده، او آماده می‌شود تا به سراغ شوالیه‌های ظالم معبد (تمپلارها) در زمان حال برود.

با توجه به اولین تریلر؛ می‌دانیم که لینچ قرار است اعدام شود، اما در ادامه می‌بینم که وی توسط سوفیا ریکین (با بازی کوتیار) که برای صنایع «آبسترگو» کار می‌کند، از طریق ذهنش با جد خود یعنی آگیلار ارتباط برقرار می‌کند و در واقع به جای او قرار می‌گیرد. همچنین باید بگوییم که صنایع آبسترگو طرف تمپلارها قرار دارند.

پس به طور خلاصه، می‌توان اساسین‌ها را آدم‌خوب‌ها و تمپلارها را آدم‌بدهای داستان نامید. این دو جامعه‌ی مخفی، قرن‌هاست که وجود دارند و همیشه هم با یکدیگر کینه و دشمنی داشته‌اند.

8

فاسبندر در مصاحبه جدیدش با مجله‌ی امپایر توضیح داده که نقش او در فیلم فرقه اساسین بسیار مبهم و تاریک است. او در اینباره گفته: این فیلم همانند فیلم «جنگ ستارگان» (Star Wars) نیست که شما به سوی روشنایی یا تاریکی خواهید رفت. این فیلم از نظر اخلاقی کاملا مبهم است. هر دو گروه و فرقه تمپلارها و اساسین‌ها در لحظات خاصی ریاکارانه عمل می‌کنند و اینجا اصلا مشخص نیست که چه کسانی شخصیت خوب و چه کسانی شخصیت بد داستان هستند. به نظر من ]با توجه به این ویژگی[ مخاطبان هرچه بیشتر برای دیدن این فیلم تحریک خواهند شد. شما باید بدانید که چه احساسی در مورد این شخصیت دارید و آیا باید از آن حمایت کنید یا نه. فکر کنم این فیلم خیلی سرگرم کننده خواهد بود.

نکته‌ی دیگری که باید درباره‌ی فیلم فرقه اساسین گفته شود، این است که زبان فیلم در گذشته، اسپانیایی خواهد بود. بیشتر صحنه‌های فیلم مربوط به قرن ۲۱ است؛ برخی صحنه‌ها هم در در قرن ۱۵ام رخ می‌دهد که مشخص شده صحنه‌های مربوط به این قرن و زندگی آگیلار، با زبان اسپانیایی به نمایش در می‌آیند.

جاستین کرزل در اینباره اعلام کرده: “تیم تهیه‌کننده‌ی فیلم واقعا فوق‌العاده عمل کرده‌اند. ما با زبان انگلیسی به خوبی در طول فیلم کار کرده‌ایم. اما مشخص است که وقتی در این فیلم به گذشته سفر می‌کنید، دوست دارید با یک زبان اسپانیایی زیبا گفت و گو کنید. این موجب قوی‌تر شدن و با ارزش‌تر شدن فیلم می‌شود.

9

عناصر بازی‌ فرقه‌ی اساسین چگونه در این فیلم جای می‌گیرند؟

دستگاهی که کالوم لینچ با آن می‌تواند به گذشته سفر کند، «آنیموس» (Animus) نام دارد. این دستگاه لینچ را قادر می‌سازد تا خاطرات آبا و اجدادی خود را تجربه کند و مکان مخفی‌شده‌ی آثار باستانی‌ای قدرتمند به نام «تکه‌های عدن» (Pieces of Eden) را که هم اساسین‌ها و هم تمپلارها به دنبالش هستند، کشف کند.

یکی از اثرات جانبی مفید دستگاه آنیموس برای دست‌یابی به خاطرات اجدادی (که از لحاظ بصری کاملا با دستگاهی که در بازی‌ها وجود داشت تفاوت دارد)، این است که شخص قادر خواهد بود همانند جد چندین هزار‌ساله‌ی خود بدود، بپرد و دشمنانش را زخمی کند و درواقع از مهارت‌های آنها در زمان حال هم استفاده کند. این اثر که «اثر خونریزی» (The Bleeding Effect) نام دارد دلیلی بر این است که کالوم لینج در زمان حال، به یک بزن بهادر به معنای واقعی کلمه تبدیل می‌شود!

این احتمال وجود دارد که یکی از این مهارت‌ها که لینچ می‌تواند از آن در زمان حال استفاده کند، «دید عقابی» (Eagle Vision) باشد. دید عقابی قابلیتی است که فرد را قادر می‌سازد دنیا را به صورت سیاه و سفید ببیند و برای مثال دشمنانی که در پشت دیوار حضور دارند را با رنگی دیگر شاهد باشد. و یا حتی بتواند رد پاها را بر روی زمین ببیند و همچنین همانند یکی از صحنه‌های بازی، بتواند رمز ورود‌ها را در آزمایشگاه و صنایع آبسترگو بیاید.

10

مدیران یوبی‌سافت اعلام کرده بودند که بجای کسب درآمد از این فیلم، بیشتر بر این مورد تمرکز کرده‌اند تا راه را برای ساخت فیلم‌های اقتباسی از بازی‌های ویدیویی هموار کنند. البته طبیعی است که این کمپانی هم به دنبال فروش خوب فیلمش خواهد بود، اما در نظر دارد تا با این فیلم، طرفداران بیشتری شماره‌‌ی بعدی مجموعه بازی‌های فرقه اساسین را خریداری کنند. یوبی‌سافت علاوه بر این می‌خواهد فیلم‌هایی بر‌اساس بازی‌های «سگ‌های نگهبان» (Watch Dogs) و «گوست ریکان» (Ghost Recon) بسازد و با کمپانی‌های سونی و «برادران وارنر» (Warner Bros) وارد همکاری شود. در نتیجه میزان امتیازات و فروش فیلم فرقه اساسین تاثیر زیادی بر تصمیم‌گیری‌های یوبی‌سافت خواهد داشت.

تا اینجا که به نظر می‌رسد فرقه اساسین نتوانسته چندان نظر منتقدان را به خود جلب کند. تلاش کردیم در مطلبی دیگر نمونه‌هایی از نقدهای نوشته شده بر این فیلم را برای‌تان جمع‌آوری کنیم.

اما آیا فرقه اساسین موفق خواهد شد تا در گیشه سر و صدایی به پا کند؟ و یا همانند فیلم وارکرفت فقط دارای صحنه‌های چشم‌نواز و داستانی پیش پا افتاده خواهد بود؟ نظر شما چیست؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar محمد

    در انتظار محبوب

  2. Avatar ترفدار سونی

    یوبی سافت یکی از بهترین بازیهای دانیارو میسازه (assassins creed )پس فیلمش حتما خوب میشه 🙂

  3. Avatar ورمی کمپوست

    عالیه.. از اون فیلمای محشره

  4. Avatar علیرضا

    فیلمه خوبیه البته از نظر طرفدارا نه منتقدا

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه