اسپیس ایکس نشت هلیوم را عامل انفجار فالکن ۹ اعلام کرد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
فالکن 9

چند هفته پیش، موشک فالکن ۹ اسپیس ایکس روی سکوی پرتاب منفجر شد. حالا این شرکت خبر داده که انفجار موشک بر اثر رخنه‌ای در «سیستم سردکننده‌ی هلیومی» محفظه‌ی اکسیژن در قسمت بالای این دستگاه رخ داد. اما اسپیس ایکس می‌گوید این اتفاق ارتباطی به انفجار فالکن ۹ در سال گذشته ندارد. در آن زمان، یک موشک در مسیرش به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی منفجر شد.

روز یکم سپتامبر، یکی از موشک‌های فالکن ۹ اسپیس ایکس روی سکوی پرتاب در دماغه کاناورال منفجر شد. این موشک طبق روال همیشگی برای پرتاب آزمایش می‌شد. قرار بود فالکن ۹ ماهواره مخابراتی «آموس ۹» را به فضا بفرستد، اما هم موشک و هم ماهواره از بین رفتند. این ماهواره قرار بود به سفارش فیسبوک در راستای برنامه این شرکت برای ارایه اینترنت رایگان به مناطق محروم ارسال شود.

شرکت اسپیس ایکس هنوز باید تعیین کند که چه چیزی منجر به ایجاد رخنه در سیستم هلیوم شد. اسپیس ایکس می‌گوید: «ما تمام عوامل احتمالی را به طور گسترده پیگیری کرده و به دقت آنها را بررسی می‌کنیم.» تیم بررسی سانحه این شرکت هنوز مشغول انجام تحقیقات است که شامل تحلیل ۳۰۰۰ کانال داده می‌شود.

در این میان، اسپیس ایکس می‌گوید سعی دارد تا هر چه زودتر پروازهای فضایی‌اش را از سر بگیرد و در نظر دارد در ماه نوامبر دوباره موشک پرتاب کند.

علاوه بر این، این شرکت سخت مشغول کار است تا موشک‌هایش را برای پروژه سرنشینان تجاری ناسا آماده کند. طی این پروژه اسپیس ایکس باید در چند سال آینده فضانوردان را به ایستگاه فضایی بفرستد و بازگرداند. این شرکت اشاره کرد که تشخیص علت اصلی انفجار ماه سپتامبر می‌تواند پروژه سرنشیان تجاری را قدرتمندتر سازد.

منبع: The Verge

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه