نقد و بررسی گوشی Wileyfox Storm در دیجی‌کالا مگ

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه

شاید خرید گوشی با برند‌های معروف برای افرادی که به برند گوشی اهمیت می‌دهند، مهم باشد اما کسانی هم هستند که تنها به برند نگاه نمی‌کنند. این افراد بیشتر به دنبال کارآیی گوشی هستند و به‌نوعی صورت را به سیرت ترجیح نمی‌دهند. برند تازه‌وارد «وایلی‌فاکس» (Wileyfox) برای گوشی‌هایش از سیستم‌عاملی استفاده می‌کند که می‌تواند برای مشتاقان به استفاده سیستم‌عامل‌های منحصربه‌فرد بهترین انتخاب باشد.

Wileyfox_Storm_Review_13

«وایلی‌فاکس استورم» (Wileyfox Storm) بهترین گوشی وایلی‌فاکس تا تاریخ عرضه‌ی این مقاله است. سیستم‌عاملی که نهایت سازگاری را با سلیقه‌ی کاربرش دارد، صفحه‌نمایشی بزرگ و مناسب برای دیدن فیلم و بازی کردن، دوربین‌هایی که همراه با فلش‌هایشان تصاویر باکیفیت ثبت می‌کنند و سخت‌افزاری قدرتمند از ویژگی‌های مطلوب این گوشی خوش‌ساخت به شمار می‌رود. با دیجی‌کالا مگ در نقد و بررسی گوشی Wileyfox Storm همراه باشید.

سیستم‌عامل با طمع سیانوژن (سخت‌افزار، سیستم‌عامل و کارآیی)

لذ‌تی که دارندگان گوشی‌های نکسوس از آن بهره‌مند هستند، تجربه‌ی کار با اندروید ناب است. اندروید خالص به دلیل دریافت به‌روزرسانی‌های مکرر و به‌موقع می‌تواند یکی از دلایل خرید این سری از گوشی‌های اندرویدی باشد. همان‌طور که می‌دانید، اندروید خام اختیارات زیادی برای شخصی‌سازی در اختیار کاربرانش قرار نمی‌دهد. اما در گوشی استورم موضوع کمی متفاوت است. در این گوشی علاوه برداشتن تجربه‌ی اندروید خالص می‌توان از امکانات شخصی‌سازی کم‌نظیرش بهره برد. استورم با داشتن سیستم‌عامل «سیانوژن مد» (Cyanogen Mode) تمامی کم‌وکاستی‌های اندروید خالص را به‌خوبی پوشش داده است.

Wileyfox_Storm_Review_14

درست که این سیستم‌عامل مثل گوشی‌های سامسونگ، ال‌جی، سونی یا حتی هواوی، رابط کاربری اختصاصی ندارد یا بهتر بگوییم رابط کاربری آن مثل سری گوشی‌های نکسوس است اما امکاناتی را فراهم می‌آورد که با خرید استورم می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید. علاوه بر این، با سیانوژن می‌توانید خیال راحتی از به‌روزرسانی‌های آینده داشته باشید. در کنار این امکانات اگر «توسعه‌دهنده‌ی برنامه‌های اندرویدی» (Android Developer) هم هستید، می‌توانید با این گوشی از امکاناتی که مخصوص توسعه‌دهندگان تدارک دیده‌شده، استفاده کنید. این امکانات دقیقا مثل چیزی است که در گوشی‌های نکسوس شاهدش هستیم.

Wileyfox_Storm_Review_01

مدیریت دسترسی برنامه‌ها، شخصی‌سازی پیشرفته، امکان سفارشی کردن ساده، امکان کاستن یا افزودن برنامه‌های پیش‌فرض گوگل در هر زمانی که به آن‌ها نیاز داشتید، امکان حذف برنامه‌های پیش‌فرض سیستم‌عامل، امکان دسترسی به فایل‌های پوشه‌ی سیستم و مواردی که می‌توانند هرکسی را به این سیستم‌عامل علاقه‌مند کنند، از مشخصات سیانوژن هستند.

تمام گوشی‌هایی که تاکنون مخصوص توسعه‌دهندگان راهی بازار شده‌اند، کم‌وکاستی‌هایی در بخش‌های مختلف دارند، اما وایلی‌فاکس سعی کرده تا استروم را درنهایت کیفیت و با بیشترین امکانات راهی بازار کند. استفاده از تراشه‌ی میان‌رده‌ی اسنپدراگون ۶۱۵ باعث شده تا استورم سرعت و قدرت مطلوبی برای انجام امور روزانه گرفته تا بازی‌های نسبتا سنگین داشته باشد. این تراشه‌ی ۶۴ بیتی را می‌توان یکی از بهترین تراشه‌های میان‌رده دانست، چون در کنار قدرت مطلوبش، از مصرف پایینی هم برخوردار است.

Wileyfox_Storm_Review_05

این مصرف کم کمک می‌کند تا استورم با یک باتری ۲۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی بتواند تا تقریبا دو روز شارژ دهی موثر داشته باشد. در آزمون‌های دیجی‌کالا با این گوشی با توجه به تراشه کم‌مصرفش توانستیم تا ۵٫۵ ساعت وب‌گردی در حالت ۴G را تجربه کنیم که  برای هرکسی مطلوب است.

در کنار این تراشه، سه گیگابایت رم هم وجود دارد. دو گیگابایت از این مقدار رم در اختیار کاربر است، پس می‌توان به‌راحتی نتیجه گرفت نباید نگران باز کردن تعداد زیادی برنامه بود. این مجموعه‌ی سخت‌افزاری در آزمون AnTuTu توانست نمره‌ی ۳۰ هزار را کسب کند.

Wileyfox_Storm_Review_12

این گوشی دو سیم‌کارته از شبکه‌ی ۴G پشتیبانی می‌کند. همچنین ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی دارد. البته امکان استفاده از کارت حافظه‌ی جانبی تا حجم ۱۲۸ هم برای کاربرانش فراهم‌شده است. البته این کارت حافظه در شیار سیم‌کارت دوم قرار می‌گیرد و می‌توانید فقط از دو سیم‌کارت یا سیم‌کارت در کنار کارت حافظه‌ی جانبی استفاده کنید. رادیوی FM، بلوتوث، امکان مکان‌یابی با استفاده از فناوری A-GPS و همچنین امکان استفاده از فناوری محبوب OTG هم از دیگر قابلیت‌های استورم هستند.

اندازه و تراکم مناسب از جنس ال‌جی

این روزها فقط بزرگ بودن نمایشگر نمی‌تواند نظر کاربران سخت‌گیر را جلب کند. استورم نه‌تنها نمایشگر بزرگی دارد بلکه نمایشگرش از تراکم بالایی سود می‌برد. پنل LCD با فناوری IPS ساخت ال‌جی که تراکم ۴۰۱ پیکسل بر اینچ را به نمایش می‌گذارد، برای استورم استفاده در نظر گرفته‌شده‌ است. همچنین این پنل ۵٫۵ اینچ اندازه و ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل رزولوشن دارد.

Wileyfox_Storm_Review_04

این نمایشگر کاملا معمولی به نظر می‌رسد و هیچ امکان جدید یا خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است. در بخش تنظیمات مواردی مثل امکان خاموش کردن نمایشگر با دو بار ضربه روی آن، امکان تغییر DPI برای آزمودن برنامه‌ها در رزولوشن‌های مختلف، امکانی برای تنظیم خودکار رنگ و روشنایی گوشی مطابق با ساعات شبانه‌روز، امکان تغییر فونت و همچنین امکان حذف نوار وضعیت در بعضی از برنامه‌ها برای استفاده از تمام فضای نمایشگر به چشم می‌خورند. تمامی این امکانات مواردی هستند که سیانوژن برای وایلی‌فاکس استورم به همراه آورده است و نمایشگر گوشی امکانات سخت‌افزاری قابل‌بحثی ندارد.

در کل می‌توان گفت نمایشگر استورم برای بازی کردن، دیدن فیلم و وب‌گردی مناسب و راضی‌کننده به نظر می‌رسد.

عکاسی مناسب همراه با فلش

نه‌تنها برای حسگر ۲۰ مگاپیکسلی استورم بلکه برای دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی‌اش هم به فلشی از نوع LED در نظر گرفته‌شده است. برای دوربین اصلی، سنسوری ساخت شرکت سونی با کد IMX220 استفاده دارد. این سنسور سایز یک بر روی ۲٫۳ اینچ داشته و توسط یک لنز با دیافراگم f/1.8 همراهی می‌شود.

Wileyfox_Storm_Review_07

رابط کاربری دوربین هم به خاطر سیانوژن ساده و کارآمد شده است. کلید‌های مجازی ثبت عکس و فیلم‌برداری کنار هم قرارگرفته‌اند. همچنین با کشیدن انگشت از راست به چپ در رابط کاربری دوربین می‌توانید بین حالت‌های «اتوماتیک» (Auto)، عکاسی HDR، «ثبت تصویر در حال حرکت» (Action) و «عکاسی در شب» (Night) یکی را انتخاب کنید. سرعت ذخیره تصویر ثبت‌شده، کمی از آنچه در گوشی‌های دیگر شاهدش بودیم کندتر است.

کیفیت تصاویر مطلوب به نظر می‌رسد و از بافت نویز خبری نیست. رنگ‌ها حدومرزشان حفظ‌شده و رنگ‌پریدگی در تصاویر دیده نمی‌شود. اما تصاویر شفافیت و روشنایی لازم را ندارند این مورد برای تصاویری که در نور کم ثبت می‌شوند بیشتر مشهود است. در بخش تنظیمات هم امکان تغییر رزولوشن عکس، مقدار ISO و همچنین رزولوشن ویدیو وجود دارد. البته باید گفت این دوربین می‌تواند ویدیوهایی با رزولوشن Full HD و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. یکی از تنظیمات قابل‌توجه در رابط کاربری دوربین امکان تغییر نوع کدک صدا و تصویر در هنگام ضبط ویدیو است.

Wileyfox_Storm_Review_11

دوربین سلفی استورم، حسگری ۸ مگاپیکسلی با دریچه‌ی دیافراگم f/2.0 دارد. این دوربین برای ثبت تصاویر سلفی با روشنایی کافی، به فلشی از نوع LED مجهز شده است. تشخیص چهره و ضبط ویدیوهایی با رزولوشن HD و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه از قابلیت‌های این دوربین هستند.

طراحی و ساخت

تمام قسمت‌های استورم از پلاستیک ساخته‌شده است. جنس پلاستیک قاب پشتی مرغوب است. پلاستیک قاب پشتی استورم براق نیست و رنگ آن به سمت خاکستری می‌رود. قاب پشتی استورم کمی قوس دارد که به کنترل راحت و بهتر این گوشی بزرگ کمک می‌کند. پلاستیک مات قاب پشتی هم جنس و بافت خاصی دارد که مانع سرخوردن گوشی از دستتان می‌شود. خط و خش روی این قاب تاثیری ندارند، حتی اگر سعی کنید با ناخن روی آن خط بی‌اندازید، به‌راحتی می‌توانید آن را با چند بار دست کشیدن محو کنید. لوگوی تجاری روباه ویلی‌فاکس وسط این قاب را پرکرده است. البته عبارت ویلی‌فاکس هم به رنگ نارنجی در انتهای قاب کمی بالاتر از بلندگوی گوشی به چشم می‌خورد. دوربین از سطح قاب پشتی در حدود یک میلی‌متری بیرون زده که هنگام کار کردن با گوشی روی سطوح صاف شما راکمی آزار خواهد داد.

Wileyfox_Storm_Review_02

قاب جلویی هم با فناوری «شیشه‌ی یک‌تکه» (One Glass Solution) ساخته‌شده است. در این فناوری یکی از شیشه‌های صفحه‌ی لمسی را حذف می‌کنند، تا از قطر نمایشگر کاسته شود.

قاب دور گوشی جدا از قاب جلویی و پشتی ساخته‌شده و جنس آن‌هم مستحکم به نظر می‌رسد. شیار‌های سیم‌کارت باهم ادغام‌شده‌اند. کلید‌های کنترل صدا کمی بالاتر از حد معمول و در انتهای لبه‌ی راستی قرارگرفته‌اند که دسترسی به آن‌ها راکمی دشوار کرده است. اما کلید روشن/خاموش در جای مناسبی قرار دارد و می‌توانید به‌راحتی از آن استفاده کنید.

Wileyfox_Storm_Review_10

با توجه به پلاستیکی بودن استورم، وزن و ابعادش کمی زیاد است. این گوشی در حدود ۱۵۴ گرم وزن و ۸٫۵ میلی‌متر ضخامت دارد. جا دادن نمایشگر ۵٫۵ اینچی در قابی به ابعاد ۷۸ در ۱۵۴ میلی‌متر باعث شده تا فاصله‌ی لبه‌های بالا و پایین گوشی تا نمایشگرش زیاد شوند که این از زیبایی گوشی کاسته است. البته وایلی‌فاکس سعی کرده این فاصله را در پایین نمایشگر با کلید‌های کنترلی و در بالا با فلش دوربین، اسپیکر مکالمه و دوربین سلفی پر کند، اما بازهم این فاصله در نگاه اول جلب‌توجه می‌کند. کلید‌های زیر نمایشگر دارای نور پس‌زمینه هستند. کلید خانه که به‌صورت دایره‌ای است و در وسط گوشی قرارگرفته، نقش چراغ اعلان‌ها را هم بازی می‌کند. این کلید می‌تواند شما را از شارژ شدن گوشی و دریافت پیامک یا تماس ازدست‌رفته خبردار کند.

جمع‌بندی

خرید گوشی با برند‌هایی که آن‌طور که بایدو‌شاید معروف نیستند، شاید امری عادی نباشد. اما اگر قابلیت‌های ویلی‌فاکس استورم مثل نمایشگر ۵٫۵ اینچی با تراکم مناسب ۴۰۱ پیکسل بر اینچ، سخت‌افزار مبتنی بر تراشه‌ی اسنپ‌دراگون ۶۱۵ به همراه سه گیگابایت رم، دوربین اصلی ۲۰ مگاپیکسلی و سلفی ۸ مگاپیکسلی که هر دو به فلش مجهز شده‌اند، پشتیبانی از دو سیم‌کارت و شبکه‌ی ۴G و همچنین سیستم‌عامل محبوب سیانوژن را در نظر بگیریم، تصمیم به خرید آن شاید عادی و حتی بسیار ساده شود.

Wileyfox_Storm_Review_09

تمام انتظاراتی که از یک گوشی مناسب دارید را می‌توانید با ویلی‌فاکس استورم به نتیجه برسانید.

برای مشاهده‌ی جزییات بیش‌تر و خرید اینترنتی Wileyfox Storm بر روی لینک زیر کلیک کنید.

More_in_Digikala

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۷ دیدگاه
  1. مجتبی

    باسلام خدمت دوستان.من یک سال و۱۰ماه این گوشی را داشتم متاسفانه چندروز پیش خورد زمین تاچ وال سی دی شکست هیچ جا گیرم نمیاد…

    درکل گوشی عالی وبا کیفیتی هست حیف که خدمات ولوازم یدکی اصلا ندارهوبه خریدش نمی ارزد….
    مشکلی پیش امد باید یه گوشی دیگه بخری

  2. عبدالله

    یکی به دادم برسه پارسال گوشی رو خریدم بعد از چندماه متاسفانه تاچش شکست وهرچی دنبالش میگردم نمی تونم پیداکنم تاچ رو. حتی پاکستان هم رفتم پرسیدم گفتن چنین گوشی نیست اینجا اگه کسی سراغ داره یه خبر بهم بده ممنون میشم

  3. محمدی

    اصلا گوشی خوبی نیست
    مثل من پولتان را حرام نکنید یک ساله خریدم نتوانستم یه قاب براش پیدا کنم تازه چند روزی ست که دارم استفاده می کنم امروز چند تا از کلیدهاش کارنمیکنه هیچ یک از فروشگاه های معتبر هم اصلا قبولش ندارند

  4. ASHKAN

    ساام از کجا رم میخوره؟

  5. فاطمه

    گوشیه منم wileyfox،واقعا عالیه

  6. نرگس

    خیلی هنگ میکنه سیم کارتم بالا نمیاد گوشی اپدیت نمیشه

    1. عبدالله

      من که گوشیم هر روز اپدیت میشه خسته شدم از بس اپدیت کردم تازه چند روز گرفتم اما در کل راضی نیستم از منو

  7. حامد

    خانم زهرا فقط همین قدر از این سیستم عامل بگم که من کلی از گوشیهای آشناها رو روت کردم و این سیستم عامل رو روشون نصب کردم که بهتر از سیستم عاملی که کارخانه روش نصب کرده کار کنن. سیستم عاملی که نسبت به اندروید معمول سبک تر ه در نتیجه رم کمتری اشغال میکنه و برنامه ها راحتتر اجرا میشن و هنگ و لگ کمتری دیده میشه. کلی هم امکانات اضافه داره که مخصوص کاربرای حرفه ایه.
    این گوشی ظاهرا این سیستم عامل رو پیش فرض نصب کرده پس دیگه نیازی به روت کردن و ماجراهای روت که باعث ابطال گارانتی میشه نداره.

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه