برگزیدگان جایزه «ابوالحسن نجفی» معرفی شدند

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
برگزیدگان جایزه ابوالحسن نجفی

برگزیدگان سومین دوره جایزه ابوالحسن نجفی معرفی شدند.

«احمد اخوت» برای ترجمه «اسب‌ها و آدم‌ها» نوشته ویلیام فاکنر، «زینب یونسی» به خاطر ترجمه «زلیخا چشم‌هایش را باز می‌کند» نوشته گوزل یاخینا، برگزیدگان سومین دوره جایزه «ابوالحسن نجفی» بودند.

منوچهر بدیعی، ضیا موحد، مهستی بحرینی، عبدالله کوثری، حسین معصومی‌همدانی، موسی اسوار و سعید رضوانی داوری سومین دوره جایزه ابوالحسن نجفی را بر عهده داشتند.

به برگزیدگان این جایزه نشان ابوالحسن نجفی، ۱۰۰ میلیون ریال وجه نقد اهدا شد.

اسب‌ها و آدم‌ها

رمان اسب ها و آدم ها اثر «ویلیام فاکنر» با ترجمه احمد اخوت توسط نشر افق وارد بازار شده است و از مجموعه داستان های پرطرفدار است. این کتاب تعدادی داستان کوتاه از فاکنر را شامل می‌شود که پیش از هر کدام، معرفی و مقدمه‌ای کوتاه به قلم اخوت درباره شان نوشته شده است. «ضربه ناجوانمردانه از شخص سوم»، «اسب‌های خالدار»، «دادگاه»، «پایان اِسنوپس»، «قاطری در حیاط» و «فریب خوردن سرِ یک اسب» عنوان داستان‌هایی هستند که در این کتاب چاپ شده‌اند.

به گفته فاکنر که تا حد مرگ از اسب می‌ترسد. نتیجه این ترس، داستان‌هایی درباره اسب‌ها و تاثیرشان بر زندگی مردم یوکناپاتافا شده است. یوکناپاتافا نام سرزمینی خیالی است که فاکنر خلق کرده است. اخوت در مطالب و مقدمه هایی که درباره داستان ها نوشته، چگونگی انتخابشان و تعقیب آدم های داستانی فاکنر در آثارش را تشریح کرده است.

زلیخا؛ چشم‌هایش را باز می‌کند

رمان زلیخا چشم‌هایش را باز می‌کند نوشته «گوزل یاخینا» در همان سال اول انتشارش در روسیه، توانست جایزه کتاب بزرگ روسیه و جایزه یاستا پولیانا به‌عنوان بهترین رمان سال ۲۰۱۵ را از آن خود کند و سپس در سال ۲۰۱۶ به مرحله نهایی جایزه بوکر روسی و جایزه مدیسی فرانسه راه یابد. این رمان در ظرف کمتر از سه سال به ۲۴ زبان زنده دنیا ترجمه شد، که یکی از آنها فارسی است: ترجمه زینب یونسی در نشر نیلوفر. «زلیخا چشم‌هایش را باز می‌کند» نمونه اثری دوفرهنگی است: داستان زنی تاتار و معتقد به خرافات در سفری شش‌ماهه با قطار مرگ به اردوگاه‌های کار، و سپس زنده‌ماندن و یافتن راه‌هایی برای زندگی‌کردن و عشق‌ورزیدن و امید به فرداهای روشن… «زلیخا چشم‌هایش را باز می‌کند» هر خواننده‌ای را ترغیب می‌کند در آن‌جایی که نشسته و فکر می‌کند نقطه پایانی زندگی اوست، یک‌بار دیگر چشم‌هایش را رو به زندگی باز کند و به سمت فردا حرکت کند.

 

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه