چرا سرعت پیشرفت قابلیت‌های فیلمبرداری با گوشی این‌قدر کم است؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
فیلمبرداری

اگر در چند سال گذشته پیگیر مراسم معرفی گوشی‌های هوشمند بوده باشید، احتمالاً با تمرکز برگزارکنندگان برای مانور بر قابلیت‌های دوربین گوشی‌های موردنظر آشنایی دارید. موضوعاتی از قبیل تعداد لنزهای دوربین، سنسورهای جدید و نرم‌افزارهای پیشرفته مربوط به عکاسی، معمولاً با سروصدای زیادی مطرح می‌شوند. با این حال، در این مراسم‌ها احتمالاً درباره قابلیت‌های فیلمبرداری با گوشی چیز زیادی نمی‌شنوید. حتی اگر به این موضوع اشاره شود، معمولاً در حد گذرا است.

بله، به‌خوبی می‌دانیم که این روزها بیشتر پرچمداران قادر به فیلمبرداری با رزولوشن بالا-معمولا ۴K-هستند و در این زمینه امکانات قابل توجهی را برای تغییر تنظیمات در اختیار کاربر قرار می‌دهند. ولی وقتی که پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه‌ی فیلمبرداری را با عکاسی مقایسه می‌کنیم، می‌توانیم سرعت بسیار پایین پیشرفت این حوزه را ببینیم. در این مطلب می‌خواهیم به دلایل این موضوع بپردازیم.

بی‌توجهی همه‌جانبه

فیلمبرداری

برای اینکه بی‌توجهی نسبت به قابلیت‌های فیلمبرداری گوشی‌های هوشمند را ترسیم کنیم، می‌توان به نقد و بررسی‌های سایت DxOMark اشاره کرد. فارغ از نظری که نسبت به این سایت و نحوه‌ی بررسی‌های آن‌ها دارید، بیشتر شرکت‌ها و کاربران نمرات اعطا شده از طرف این سایت را قبول دارند و وقتی کسی می‌خواهد بهترین دوربین موجود در گوشی‌ها را پیدا کند، معمولاً به این سایت سر می‌زند.

در این سایت، تقریباً ۸۰ درصد از نقد و بررسی به قابلیت‌های عکاسی اختصاص دارد و در انتهای مقالات، می‌توان بخش اندک مربوط به بررسی امکانات فیلمبرداری را مشاهده کرد. وقتی که DxOMark-که یکی از مهم‌ترین سایت‌های تخصصی بررسی دوربین گوشی محسوب می‌شود-قابلیت‌های فیلمبرداری را نادیده می‌گیرد، چنین اقدامی چه نوع پیامی را صادر می‌کند؟

بهتر است در این زمینه به مثال دیگری بپردازیم. در ادامه، می‌توانید تیزر تبلیغاتی گوگل پیکسل ۳ را مشاهده کنید:

مهم‌ترین نقطه قوت گوشی‌های پیکسل همواره دوربین آن‌ها بوده است و بخش اعظم این تیزر، به نمایش قابلیت‌های دوربین این گوشی برای ثبت عکس اختصاص دارد. در این تیزر فقط هنگام نمایش قابلیت‌های واقعیت مجازی، به‌طور غیرمستقیم به فیلمبرداری اشاره می‌شود.

در ادامه ویدیو معرفی رسمی گلکسی نوت ۹ سامسونگ قرار دارد. در این ویدیو، می‌توانید تمرکز سامسونگ را برای معرفی قابلیت‌های مربوط به عکاسی ببینید ولی حرفی از قابلیت‌های فیلمبرداری زده نمی‌شود.

وقتی که حتی سازندگان هم نسبت به امکانات فیلمبرداری گوشی‌های خود بی‌توجه هستند، چرا باید کاربران توجه نشان بدهند؟ در این زمینه فقط شرکت‌های سازنده و سایت‌های تخصصی بررسی دوربین مقصر نیستند، تقریباً در تمام نقد و بررسی‌های انجام‌شده توسط متخصصین سایت‌های تکنولوژی، توجه زیادی به امکانات فیلمبرداری نمی‌شود. ولی چرا شرکت‌ها و رسانه‌ها چنین قابلیت مهمی را نادیده می‌گیرند؟

توضیحات احتمالی

فیلمبرداری

در رابطه با این موضوع نمی‌توان فقط به یک دلیل اصلی اشاره کردی بلکه عوامل زیادی دخیل هستند. اولین و مهم‌ترین دلیل مربوط به بازاریابی است. زمانی که کمپانی‌ها گوشی جدیدی را معرفی می‌کنند، برای تبلیغات این محصولات نیاز به دلایل واضحی دارند تا با بهره‌گیری از آن‌ها بتوانند مزایای گوشی موردنظر را نسبت به رقبا به‌صورت روشن توضیح دهند. در بیشتر موارد، توضیح قابلیت‌های عکاسی بسیار ساده‌تر از امکانات فیلمبرداری است.

به‌عنوان مثال می‌توانیم به قابلیت نرم‌افزاری Night Sight گوگل اشاره کنیم که کیفیت عکس‌های ثبت‌شده در محیط‌های بسیار تاریک را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. ارائه‌ی توضیحات برای امکانات این مشخصه کار بسیار ساده‌ای است و یک کاربر حتی با شنیدن نام آن هم تا حد زیادی می‌تواند قابلیت‌های آن را حدس بزند.

بیشتر بخوانید: حالت شب می‌تواند کیفیت دوربین گوشی‌های میان‌رده را شگفت‌انگیز کند

در طرف مقابل، یک کمپین تبلیغاتی را تصور کنید که وظیفه‌ی آن، ارائه‌ی توضیحات برای بهتر بودن فیلمبرداری با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه نسبت به سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه است. البته ما به خوبی می‌دانیم که فیلمبرداری با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه، دو برابر سرعت بیشتری دارد ولی وقتی که یک کاربر اصلاً نمی‌داند که نقش فریم در ویدیو چیست، چگونه می‌توان این قابلیت را با زبان ساده برای او توضیح داد؟ مطمئناً چنین کاری غیرممکن نیست، ولی به سادگی «این گوشی می‌تواند در تاریکی عکس‌های فوق‌العاده‌ای ثبت کند» هم نیست.

دومین دلیل بی‌توجهی نسبت به امکانات فیلمبرداری می‌تواند مربوط به مشکلات فنی مربوط به ارائه‌ی قابلیت‌های هیجان‌انگیز برای فیلمبرداری باشد. تیم‌های تحقیق و توسعه برای ارائه‌ی قابلیت‌های جذاب در زمینه‌ی عکاسی کار ساده‌تری در پیش دارند و دلیل آن هم بسیار ساده است؛ در عکاسی نتیجه‌ی نهایی فقط یک عکس ثابت است ولی یک ویدیو مجموعه‌ای از هزاران فریم مختلف محسوب می‌شود.

به همین خاطر، شرکت‌های سازنده به جای اینکه بودجه هنگفتی را صرف بهبود قابلیت‌های فیلمبرداری کنند، این بودجه را برای بهبود و ارائه چندین مشخصه دیگر خرج می‌کنند. در رابطه با عدم توجه به این موضوع در نقد و بررسی‌های انجام شده، به نظر کاربران برمی‌گردد و کاربران معمولاً توجه چندانی به امکانات فیلمبرداری گوشی‌ها ندارند.

فیلمبرداری نمی‌تواند برای همیشه نادیده گرفته شود

فیلمبرداری

با وجود تمام موارد ذکر شده، این موضوع برای همیشه نمی‌تواند در این وضعیت بماند. مطمئناً در پارک‌ها، سفر و بسیاری از مکان‌های دیگر، می‌توانید افرادی را ببینید که مشغول فیلمبرداری برای شبکه‌های اجتماعی، ثبت یادگاری یا برای اهداف دیگری هستند.

با همه‌گیر شدن شبکه ۵G، کاربران راحت‌تر از گذشته می‌توانند فیلم‌های پرحجم خود را به شبکه‌های اجتماعی یا برای دوستان و خانواده خود ارسال کنند. در ضمن با توجه به افزایش روزافزون حافظه داخلی گوشی‌ها و ارزان‌تر شدن پلتفرم‌های مربوط به پشتیبان‌گیری، کاربران دیگر مانند گذشته نگران اتمام ظرفیت گوشی خود نخواهند بود.

همچنین باید خاطرنشان کنیم که شبکه‌های اجتماعی هم مرتباً از کاربران خود می‌خواهند محتواهای ویدیویی بیشتری را آپلود کنند. به‌عنوان مثال می‌توانید به محبوبیت استوری‌های اینستاگرام نگاه کنید که بخش زیادی از آن، ویدیوهای ضبط شده توسط کاربران است. در ضمن یوتیوب هم روزبه‌روز غول بزرگ‌تری می‌شود و با بهبود روزافزون قابلیت‌های فیلمبرداری گوشی‌ها، یوتیوبرهای بیشتری برای فیلمبرداری از گوشی‌های خود استفاده خواهند کرد.

البته نباید فراموش کنیم که در این میان، برخی از شرکت‌ها همچنان توجه زیادی به این قابلیت‌ها نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال ال‌جی کنترل تنظیمات ویدیو مانند بیت‌ریت، تنظیم صدا و دیگر موارد را امکان‌پذیر می‌کند و سونی هم قابلیت فیلمبرداری HDR با رزولوشن ۴K را معرفی کرده است. هواوی هم قابلیت بوکه ویدیو و امکان رنگی کردن بخشی از ویدیو را به ارمغان آورده است و گوشی‌های پیکسل هم از قابلیت فوکوس خودکار برای سوژه‌های متحرک هنگام ضبط ویدیو بهره می‌برند. بسیاری از کاربران شاید از این ویژگی‌ها خبر نداشته باشند، ولی بالاخره وجود دارند.

البته ظاهراً عدم توجه به قابلیت‌های فیلمبرداری در تیزرهای تبلیغاتی در حال تغییر است. تیزرهای تبلیغاتی که در این مطلب قرار دادیم به یاد دارید؟ حالا بهتر است تیزر تبلیغاتی مربوط به گلکسی اس ۱۰ را تماشا کنید.

در این تیزر به بخش زیادی از قابلیت‌های فیلمبرداری گلکسی اس ۱۰ از جمله HDR10+، لرزش‌گیر اپتیکال، فیلتر و روتوش خودکار اشاره می‌شود. به نظر می‌رسد شرکت‌ها کم‌کم از بی‌توجهی در قبال فیلمبرداری گوشی‌ها دست می‌کشند و توجه بیشتری به این موضوع نشان می‌دهند.

شما در این مورد چه فکر می‌کنید؟ آیا اصلاً قابلیت‌های فیلمبرداری گوشی‌ها برای شما اهمیتی دارد یا اینکه خواستار تمرکز بیشتر شرکت‌ها برای این موضوع هستید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: دوربین پاپ‌آپ بهترین راه‌حل برای کاهش حاشیه‌های نمایشگر است

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. سیدحسین هاشمی رهق

    دو عامل باتری و فضای ذخیره سازی برای انتخاب بین عکاسی و فیلمبرداری مهم هستند، با بهبود این دو گزینه مطمئنا انتخاب فیلمبرداری برای ثبت خاطره ها راهکار بهتری هست. بنابراین باید شرکتها آرام آرام از افزایش کیفیت ثبت عکس به کیفیت ثبت بازه های زمانی روی بیاورند.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه