سرگی برین؛ نمادی از یک مهاجرت موفق

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

به‌راحتی نمی‌توان عناوینی چون پنجمین نفر در فهرست قدرتمندترین افراد، سیزدهمین در فهرست فوربز ۴۰۰ و بیستمین نفر در میان میلیاردرها را به دست آورد. سرگی برین (Sergey Brin) یکی از موسسان شرکت معظم گوگل با همراه کردن توانایی علمی و شم اقتصادی توانسته به تمام آن‌ها دست یابد.

‌‌‌‌

سرگی برین، روس است و متولد مسکو پایتخت روسیه. او در ۲۱ام آگوست ۱۹۷۳ میلادی به دنیا آمده و تا ۶ سالگی در وطن خود زندگی می‌کرده است. ظاهرا در زمان شوروی سابق با خانواده‌های یهودی برخورد نژادپرستانه می‌شده و خانواده‌ی یهودی او هم علی‌رغم این‌که پدرش استاد دانشگاه در رشته‌ی ریاضیات بوده به ناچار وطن را به مقصد سرزمین فرصت‌ها ترک کرده‌اند.

sergey-brin

سرگی برین در خاطراتش آورده که سال‌ها بعد وقتی با یک تور دانش‌آموزی به سرپرستی پدرش از روسیه دیدار کرده و اوضاع امنیتی و نامساعد زادگاهش را دیده از پدر به خاطر این‌که رنج هجرت را برای پیشرفت او به جان خریده بسیار تشکر کرده است.

برین دوران تحصیل را در مدارس مری‌لند ایالات متحده گذراند؛ ولی این پدرش بود که در خانه در درس‌ها او را راهنمایی می‌کرد. سرگی برین سپس وارد دانشگاه ایالتی مری‌لند شد و در سال ۱۹۹۳ لیسانس گرفت. پس از اتمام دوران لیسانس، سرگی موفق به دریافت کمک‌هزینه تحصیلی شد و برای تحصیل در رشته‌ی کامپبوتر به دانشگاه استنفورد رفت. برای دوره‌ی دکتری هم این دانشگاه استنفورد بود که او را میزبانی کرد و در همین‌جا بود که آشنایی او با لری پیج (Larry Page) اتفاق افتاد.

1

سرگی برین در سمت راست تصویر و لری پیچ در سمت چپ تصویر

وقتی آن‌ها با هم آشنا شدند هردو دانشجوی دکتری بودند و علایق مشترک باعث شد دوستان خوبی برای هم بشوند. آن‌ها در حین تحقیق برای رساله‌ی لری و موضوع درجه‌بندی صفحات وب  به ایده‌ی یک موتور جست‌وجوی فراگیر رسیدند که وبگاه‌ها را بر اساس محبوبیت، رتبه‌بندی می‌کند. خیلی طول نکشید که برای کار روی ایده‌ی خود به‌طور موقت دانشگاه را ترک کردند و چندی بعد شرکت‌شان، یعنی گوگل را به ثبت رساندند. این کلمه از نام عددی گرفته شده که معادل یک با صد صفر جلوی آن است. در واقع آن‌ها با این نام‌گذاری می‌خواستند حجم زیاد داده‌هایی که باید توسط موتور آن‌ها کند و کاو می‌شد را نشان دهند. برای توسعه‌ی کارشان از خانواده، اقوام و دوستان تامین سرمایه کردند و با چند میلیون دلاری که جمع شده بود در سال ۱۹۹۸ شرکت گوگل رسما راه‌اندازی شد.

brin

از همان موقع تا‌کنون گوگل مقصد اصلی جویندگان وب بوده و روزانه بیش از ۲۰۰ میلیون جست‌وجو را میزبانی می‌کند. مقر گوگل خیلی زود از یک گاراژ کوچک به مجتمعی عریض و طویل در منطقه مشهور دره‌ی سیلیکون رفت. ولی با وجود وسعت کار، هنوز هم لری پیج و سرگی برین در کنار هم امور را اداره می‌کنند.

sergey

سرگی برین در کنار لری پیج به خاطر ایجاد تغییرات بزرگ در شیوه‌ی زندگی بشر جوایز بین‌المللی مهمی دریافت کرده است. او یکی از ۱۰۰ خلاق برتر جهان است که در اوج کارش کمتر از ۳۵ سال داشت. مدرک MBA افتخاری، دیس زرین از آکادمی موفقیت، کسب بالاترین جایزه‌ی مهندسی و جایزه‌ی بنیاد مارکونی (Marconi Foundation Prize) تنها بخشی از افتخارات او هستند.

سرگی-برین

در سال ۲۰۰۹ در رتبه‌بندی قدرتمندترین افراد جهان او در جایگاه پنجم قرار گرفت. سرمایه‌ی او تا پایان ۲۰۱۴ در حدود ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده شده و در جایگاه بیستم ثروتمندترین‌ها قرار دارد.

‌‌‌‌‌

فکر می‌کنید فراهم بودن بستر رشد در یک کشور چقدر در شکوفایی استعدادها موثر است؟ به نظر شما موفقیت شرکت‌های فناوری مطرح دنیا همچون گوگل، تا چه حد تحت تاثیر مهاجرانی بوده که از کشورهای دیگر در آن‌ها مشغول به کار شده‌اند؟

‌‌‌

شبکه‌ی اجتماعی:

گوگل پلاس

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه
  1. Avatar محمدرضا

    معلومه پدرش واقعا مسئولیت پذیر بوده. از مهاجرت گرفته تا کمک در درس و دیدار از روسیه.

    سرگی و لری هم هر دو دکتر بودن، برعکس موارد دیگه که اکثرا لیسانس را نیمه کاره ول کردن

  2. Avatar دانا

    منم برنامه نویسم اینام برنامه نویس . در پاسخ به سوالتون با نگاه کردن به وضیعت من و مقایسه با درآمد و وضیعت برنامه نویسان آمریکایی به راحتی میتونید نقش محل زندگی رو در موفقیت مشاهده کنید

  3. Avatar عاشق وطن

    دی جی کالای محترم و دوست داشتنی لطفا دقت بیشتر
    تیتر مطلب تحریک کننده است . اگه ذهن یک نفر خراب کنه شما باعث شدین
    نمادی از یک مهاجرت موفق
    اصلا خوب نیست میتونستید تیتر قشنگ تری بزنید
    مثال
    نمادی از یک فرد خلاق و موفق

  4. Avatar عاشق وطن

    سلام خیلی جالبه ولی من اینقدر به وطنم ایران علاقه دارم که برام خیلی سخته ببینم بچه های ممتاز ما میرن اون طرف و….
    اگه قرار باشه خلاقیتها و موفقیتها رو ببریم پس ایران خودمون چی؟ ما هم میتونیم بسازیم مثل همه
    بهتره اینقدر به فکر حاشیه نباشیم کمی و کاستی هست ولی مهمترین مسئله اینکه ما هستیم که میسازیم ما باید تغییر رو ایجاد کنیم
    همینجا ایران عزیز مونو

  5. Avatar یاشار

    پشتکار افراد در درجه اول اهمیته، این که بشینیم و غر بزنیم که چون محیط نامساعده ماهم اقدامی نمی کنیم، باعث عقب موندگیمون خواهد شد.

  6. Avatar Hossein

    درود بر همه،محیط یک جامعه چنان تاثیر گذاره که افرادی میشن بیل گیتس،مارک زاکربرگ و امثال اینها!!البته اراده شخص مهمترینه،با این حال جو جامعه خیلی قدرتمندانه میتونه افراد رو به سمتی سوق بده،اونا از نعمت جامعه خوب برخوردارن

  7. Avatar پروژه های الکترونیک

    بهترین ها را جمع کن بعد یک کشور قدرتمند بساز 🙂

    بنظرم کار جالبی هست که دانشگاه آلبرتا برای اولین بار اینکا را شروع کرد و هنوز هم ادامه دارد .

    الان هز سال ۱۰۰ نفر دانشگاه شریف میان که از اینها دوباره بهترین بهترین ها معمولا و البته کمی پول دار ها میرن دانشگاه های خوب دنیا اونجا یک کار موفق درست می کنن و کشور اونها را آباد می کنن . جالبه 🙂

  8. Avatar sam

    در مورد سوالات آخر:
    خوب معلومه خیلی خیلی تاثیر داره، فکر کنید مثلا به جای ایالات متحده مهاجرت میکرد به ایران! شاید الان مثل خیلی از مهاجران یک کارگز ساده میبود و نه تنها ایشون بلکه خیلی از افراد موفق در زمان، مکان و شرایط مناسب بودند و با کمی شانس به موفقیتی عظیم رسیدند

  9. Avatar فرزاد

    سلام مطلب بسیار عالی بود – بنده موافق این هستم که مهاجرت خوب عامل موفقیت هست و باید دید کشور مبدا و مقصد کجاست .. برای کشور ما از سمت کشور مبدا قضیه حل شده هست و میماند کشور مقصد که کجا باشد

  10. Avatar دوست

    خوبه
    ممنون و متشکر از مطالب مفیدتون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه