علم می‌گوید شما نمی‌توانید مرد عنکبوتی باشید

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
مرد عنکبوتی چسبنده

شاید خیلی از شماها بعد از تماشای فیلم مرد عنکبوتی، دل‌تان می‌خواست قدرت‌های او مثل بالا رفتن از دیوار را داشته باشید. اما به خاطر بعضی از محدودیت‌های فیزیکی در تکامل، انسان نمی‌تواند مرد عنکبوتی باشد. این نتیجه‌ای است که محققان با بررسی دقیق و علمی این موضوع به آن رسیده‌اند. محققان دانشگاه کمبریج مشخص کرده‌اند که هر جانداری که بزرگ‌تر از نوعی مارمولک باشد، نمی‌تواند از دیوار بالا برود.

اگر یک انسان بخواهد مثل مارمولک از دیوار راست بالا برود باید اندازه‌ی پایش ۱۴۵ باشد.

زیست‌شناسان دانشکده‌ی جانورشناسی دانشگاه کمبریج در مقاله‌ای که در یک ژورنال معتبر علمی منتشر کرده‌اند، توضیح می‌دهند که هر چه یک جاندار بزرگ‌تر باشد، بخش بزرگ‌تری از بدن‌اش باید چسبنده باشد، تا بتواند به دیوار بچسبد. به طور خلاصه، اگر شما بزرگ‌ هستید، پای چسبنده‌تان هم باید بسیار بزرگ‌تر باشد.

بنابراین، در جانوری به کوچکی مورچه، کافی است ۰٫۰۹ درصد مساحت‌اش چسبنده باشد تا بتواند از دیوار بالا برود. این درصد در مارمولک به ۴٫۳ درصد افزایش می‌یابد. درصد برآورد شده برای انسان ۴۰ درصد مساحت‌اش است. اگر فقط از نصف بدن به عنوان چسبنده استفاده شود، این عدد باید ۸۰ درصد باشد.

چسبنده

به عنوان مثال، اگر یک انسان بخواهد مثل مارمولک از دیوار راست بالا برود باید اندازه‌ی پایش ۱۴۵ باشد. حتی اگر کل سطح جلوی بدن شما چسبنده باشد، فایده‌ای ندارد. چون اگر یک دست یا یک پای‌تان را برای بالا رفتن بلند کنید، از دیوار می‌افتید، چرا که بین بدن و سطح دیوار تماس کافی وجود نخواهد داشت.

البته، در این مطالعه فقط چسبنده‌های طبیعی در جانوران بررسی شد. هرچقدر قدرت چسبندگی ماده بیشتر باشد، مساحت مورد نیاز کمتر می‌شود. این محققان پی بردند که این نکته در بعضی از گونه‌های جانوران صدق می‌‌کند. اندازه‌ی این موجودات در مقایسه با اندازه‌ی پدهای چسبنده در بدن‌ آنها، با سرعت بیشتری افزایش می‌یافت، و به جای آن پدهای آنها چسبناک‌تر می‌شدند. به این ترتیب، شاید انسان‌ها هیچ‌وقت نتوانند با دست و پای‌شان بالا بروند. شاید بتوانیم این کار را با پدهای چسبناک مهندسی شده انجام دهیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۳ دیدگاه
  1. Avatar حامد

    وقتی چند سال دیگه سربازای آمریکایی با کفش و دستکش مخصوص تونستن از در و دیوار بالا برن میفهمی این تحقیقات بی دلیل نبوده عزیز دل من

  2. Avatar amir

    نه حالا خدای خجالت نمی کشند این فکرهارو میکنند چه فکری کردند اینو گفتن مردم میرند یک سیاره کشف میکنند اونوقت اینا اومد میگن علم می‌گوید شما نمی‌توانید مرد عنکبوتی باشید زیست‌شناسان دانشکده‌ی جانورشناسی دانشگاه کمبریج چه هوشی دارند باید بهشون نوبل داد

    1. Avatar nima

      هر کسی وظیفه و تخصصش

    2. Avatar unicorn

      حالا تو خودشو ناراحت نکن

    3. Avatar پوریا

      گاهی از همین تحقیق و بررسی های به ظاهر بی اهمیت مطالب بسیار مفید و حتی کشفیات متحول کننده بدست میاد.

  3. Avatar اسماعیل

    نشستن چه چیزی رو هم بررسی کردن!

    1. Avatar کینگ دروید

      چون از حد نیازهای اولیه فراتر رفتند و دنبال یک لقمه نون یا نهایتا یک خونه یا ماشین نیستند و میتونن تخیل کنند و همین تخیل رمز پیشرفت اونهاست….اینه که ما ده هزار سال دیگه هم از اینجایی که هستیم بالاتر نمیریم. حالا نون و آب بدو ما هم بدو دنبالش ….

      1. Avatar m.a

        احسنت گل گفتی

  4. Avatar جعفر

    بی زحمت بتمن و سوپرمن رو هم بررسی کنید 😀

    1. Avatar Pooya

      بتمن که فقط باید میلیاردر باشی، سوپر من هم که اصلا نمیتونی انسان باشی! D:

  5. Avatar arshia

    اه
    حیف شد میخواستم امشب برم مردم رو نجات بدم ها نشد

    لباسم رو هم خریده بودم??????????????

    1. Avatar marshal

      آخی

    2. Avatar amir

      خخخخخخخخخخخخ

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه