فیلم‌هایی که باید در تعطیلات عید ببینید؛ «کشتن گوزن مقدس»

۲۷ اسفند ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

عجیب و شگفت‌انگیز. وقتی زندگی از کنترل خارج ‌می‌شود و منطق و علم پاسخی برای وضعیت ندارند.

چرا باید کشتن گوزن مقدس را ببینیم؟

از همان ابتدا باید تکلیف‌تان را با فیلم مشخص کنید. کشتن گوزن مقدس یک فیلم جریان اصلی که قصدش فقط و فقط سرگرم‌کردن مخاطب به شکل سطحی باشد نیست. فیلمی است که مساله‌هایی جدی‌تر را در پس یک داستان بسیار عجیب پنهان کرده. اگر به فیلم‌هایی علاقه‌مندید که ذهن‌تان را درگیر می‌کنند و برای نزدیک‌شدن به مسیر درک آن‌ها باید حسابی موضوع را تجزیه و تحلیل دیدن این فیلم می‌تواند فکر خوبی باشد. کشتن گوزن برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه از جشنواره کن هم هست و در همین جشنواره یکی از کاندیدهای بهترین فیلم سال بود.

وقتی علم و منطق از کار میافتد

یک زوج پزشک، یک خانه آرام، دوتا بچه بامزه. همه چیز به نظر خوب و ایده‌آل می‌رسد. استیون مورفی که کالین فارل نقشش را ایفا می‌کند یک جراح قلب است. استیون چندباری به دیدن پسری نوجوان به اسم مارتین می‌رود. با افشای هویت مارتین برای مخاطب، نقش استیون در زندگی مارتین روشن می‌شود. فیلم از همین نقطه به بعد منطق معمول زندگی روزمره را از دست می‌دهد و استیون و آنا زوج پزشک، فرزندانشان را در کنار تماشاگر در بن‌بستی غریب قرار می‌دهد. لحظه‌ای که منطق روزمره، علم پزشکی و توانایی کنترل انسان بر موقعیت از کار می‌افتد. مواجهه یک جراح که گمان می‌کند همیشه می‌تواند موقعیت را کنترل کند با این شرایط، به شکل کلی‌تر نشان‌دهنده مواجهه انسان در طول تاریخ با پدیده‌هایی است که اساسا دربرابرشان پاسخی عینی و مشخص نداشته است. واکنش نهایی کاراکترها به سیر وقایع میخ‌کوب‌کننده فیلم آنقدر عجیب نیست اگر خودمان را در همان موقعیت فرضی در نظر بگیریم؛ موقعیتی که در جهان امروز تمام ابزارهای عقلانی انسان را فلج کند.

نام فیلم، «کشتن گوزن مقدس» و محتوای آن نوعی مواجهه دوباره با نمایشنامه معروف یونانی «افی‌ژنی در اولیس» نوشته اوریپید از شاعران و نمایش‌نامه‌نویسان یونان باستان است. چنین اشاراتی چندان عجیب نیست وقتی می‌دانیم کارگردان فیلم یورگوس لانتیموس یونانی است.

 کارگردان شاخص موج غریب یونان

«موج غریب» عبارتی است که منتقدان برای توصیف جریان جدیدی از فیلم‌های یونانی معاصر به کار برده‌اند. فیلم‌هایی متعلق به جریانی خاص در سینمای یونان که عموما هر تماشاگری را در بار نخست تماشا متعجب می‌کند. کاراکترهایی از خود بیگانه، از میان رفتن منطق معمول، استفاده از نمادپردازی همه بخش‌هایی از این موج سینمایی است که یورگوس لانتیموس ۴۵ ساله یکی از فیلم‌سازان شاخص آن است. لانتیموس که از سال‌های آغازین قرن بیست و یکم فیلم‌سازی را شروع کرد با ساخت فیلم دندان نیش به شهرت رسید. فیلم سینمایی خرچنگ که در سال ۲۰۱۵ ساخته شد این کارگردان یونانی را دوباره در معرض توجه قرار داد. دو فیلم مورد اشاره در کنار کشتن گوزن مقدس که در سال ۲۰۱۷ ساخته شده مهم‌ترین آثار این کارگردان را تشکیل می‌دهند.

منتقدان چه می‌گویند؟

نمره متا: ۷۳

نگاه منتقدان آمریکایی به فیلم جدید لانتیموس در مجموع مثبت بود. گرچه تعدادی از نقدها وجود بعضی تردیدها میان این گروه از منتقدان را بازتاب می‌دهد اما وجود نقدهای مثبت بیشتر نشان می‌دهد نگاه عمومی به کارگردان شاخص سینمای جدید یونان مثبت است. در ادامه تعدادی از این نقدها را می‌خوانیم:

برایان تلریکو/ سایت راجر ایبرت: فیلمی که سوالاتی با جواب‌هایی نه چندان روشن مطرح می‌کند و ما را در موقعیتی عجیب و ترسناک به تله می‌اندازد. موقعیتی که امید به پایانی خوش در آن بسیار اندک است. با عملکرد درخشان مجموعه عوامل فیلم در کنار نگاه شگفت‌انگیز لانتیموس به جزییات و ترکیب‌بندی‌ها باید گفت با یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۷ طرفیم.

تیم گریرسون/ پیست مگزین: کشتن گوزن مقدس فیلمی است که دوست دارید بی‌وقفه تماشایش کنید اما هم‌زمان هم بی‌وقفه اسیرتان می‌کند؛ شما اسیر شیوه ساخت فیلم می‌شوید حتی اگر آنقدرها هم دل در گروی نوع نگاهش نداشته باشید.

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar حسین میم

    لطفا نام انگلیسی فیلم‌ها رو در متن ذکر کنید

  2. Avatar علیرضا جهانیان

    سلام
    دوستان بنده این فیلم رو بعد از معرفی دیجیکالا مگ نگاه کردم.
    به افرادی که دوست دارند در تعطیلات فیلمی سرگرم کننده و نه چندان غم انگیز و استرس زا ببینند ، اصصصصصصلا توصیه نمیکنم.
    بنده زیاد فیلم ترسناک مثل کانجورینگ و آنابل و … دیدم ، اما این فیلم بیشتر روان ویرانگر هست .
    با تکنیک های ساخت فیلم کاری ندارم ولی حالم من یکی را بد کرد .

  3. Avatar Mojgan

    مرسی از پیشنهاد خوبتون من تو تعطیلات فیلم رو دیدم. این فیلم لیاقت تمام تعریف ها و تمجیدهایی که ازش شده بود رو داشت.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه