هیوندای Kona Electric؛ بی رقیب در زمینه قیمت و مسافت طی شده

۲۸ آذر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

شرکت هیوندای هفته گذشته خودروی الکتریکی Kona Electric را معرفی کرد. هیوندای Kona Electric دومین خودروی کاملا برقی این شرکت است و با قیمت پایه ۳۶,۴۵۰ دلار از اوایل سال ۲۰۱۹ عرضه می‌شود. در نگاه کلی این قیمت با قیمت خودروهای معمولی و بنزینی کنونی تقریبا مشابه است.

از یک طرف این خبر فوق العاده‌ای است. این یک نشانه از این موضوع است که سازندگان خودرو در حال حاضر و با این قیمت، توانایی ساخت خودرویی با تکنولوژی کاملا برقی را دارند که هنوز چیز جدید و نایابی به حساب می‌آید. مسافتی که کنا الکتریک با یک بار شارژ طی می‌کند نیز حداکثر ۴۱۵ کیلومتر است. این مسافت ابدا برای یک خودروی برقی کم به حساب نمی‌آید. این نکته را هم در نظر بگیرید که فاکتور میزان مسافتی که با یک بار شارژ طی می‌شود، مهم‌ترین نکته‌ای است که می‌توان خریداران را به سمت خودروهای برقی، سوق دهد.

همین حالا در کنار خودروی کنا الکتریک، خودروهای برقی زیادی هستند که ساخته و عرضه شده‌اند. در ابتدا باید ذکر کنیم که فروش عمده هیوندای، روی خودروهایی با میانگین قیمتی ۲۵ هزار دلار است. این یعنی هنوز خریدارانی که به صرف هزینه بالاتر علاقه ندارند، به سمت Kona Electric نیز جذب نخواهند شد.

اما با این وجود تلاش شرکت هیوندای، شایسته تقدیر است. مسافت ۴۱۵ کیلومتری که Kona Electric با یک بار شارژ طی می‌کند، از بسیاری رقبای این خودرو که توسط شرکت‌های خودروسازی بزرگ ساخته می‌شوند، بیشتر است. این مسافت از خودروی Chevy Bolt EV ساخت جنرال موتورز ۳۲ کیلومتر بیشتر، از مدل پایه خودرو تسلا مدل ۳، ۶۱ کیلومتر بیشتر و از خودروی Nissan Leaf نیز حدود ۲۴۰ کیلومتر بیشتر است.

این مثال‌هایی که زدیم، مربوط به خودروهای مقرون به صرفه الکتریکی می‌شد. اگر بخواهیم مسافت ۴۱۵ کیلومتری Kona Electric را با خودروهای لوکس برقی مقایسه کنیم، بار دیگر متوجه می‌شویم که هیوندای چه کار بزرگی انجام داده است. کنا الکتریک با حداکثر مسافت ۴۱۵ کیلومتر، از Jaguar I-Pade با ۳۷۶ کیلومتر، از مدل پایه تسلا مدل اکس با ۳۸۱ کیلومتر و حتی از آئودی E-Tron با ۳۹۹ کیلومتر، بیشتر است. حتی خودروی برقی مرسد بنز با نام EQC نیز شنیده می‌شود مسافت ۳۲۱ کیلومتری را با یک بار شارژ طی می‌کند. تمامی خودروهایی که نام بردیم اگر قیمتی بیشتر از هیوندای Kona Electric نداشته باشند، قیمتی برابر با این خودرو خواهند داشت.

برای مثال خودروی Chevy Bolt EV با قیمت پایه ۳۶,۶۲۰ دلار عرضه می‌شود. ارزان‌ترین نسخه تسلا مدل ۳ نیز با قیمت ۳۵ هزار دلار عرضه خواهد شد اما هنوز زمان عرضه این خودرو مشخص نیست. در این بین احتمالا رقیب شرکت هیوندای، شرکت فولکس واگن خواهد بود که وعده داده خودروهایی برقی در رنج قیمتی ۲۰ هزار دلار عرضه کند اما خب هنوز نمی‌دانیم این خودروها با یک بار شارژ، چه مسافتی را می‌توانند طی کنند. در نهایت اگرچه هیوندای به ساخت خودروهایی ارزان قیمت مشهور است اما این بار ترجیح داده به جای کاهش قیمت، محصولی بهتر را در رده قیمتی ۳۵ هزار دلار عرضه کند.

در کنار کنا الکتریک، انتظار یک خودروی مشابه از طرف خواهرخوانده هیوندای یعنی شرکت کیا نیز باید داشته باشیم. شنیده می‌شود این شرکت به زودی یک خودروی الکتریک SUV با نام Niro EV معرفی خواهد کرد. مثل همیشه احتمالا از نظر پلتفرم و مشخصات فنی، این دو خودرو کاملا شبیه به یکدیگر خواهند بود و تنها از نظر طراحی خارجی و داخلی، با یکدیگر تفاوت دارند. انتظار می‌رود خودروی برقی کیا هم در همین محدوده قیمتی عرضه شود.

با عرضه خودروی هیوندای Kona Electric و کیا Niro EV، می‌توانیم به آینده خودروهای برقی امیدوارتر بشویم که بیشتر و بیشتر شاهد این خودروها مخصوصا در رده قیمتی پایین‌تر باشیم. شما درباره هیوندای Kona Electric چه فکر می‌کنید؟

منبع: TheVerge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه