معرفی تعدادی از فیلم‌های برگزیده‌ی جشنواره‌ی ساندنس ۲۰۱۶

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

جشنواره‌ی فیلم ساندنس ۲۰۱۶ هم به پایان رسید و فیلم‌های برگزیده‌ی این جشنواره معرفی شدند.

موسسه‌ی ساندنس از سال ۱۹۷۸ با هدف جذب فیلم‌سازها به آمریکا و ایالت یوتا در این منطقه تاسیس شد. بنیان‌گذار آن، «استرلینگ فان واگنن» (Sterling Van Wagenen) بود.

این موسسه از سال ۲۰۱۲ اقدام به برگزاری جشنواره‌ی فیلم ساندنس کرده است. این رویداد هر سال دی ماه در ایالت یوتای آمریکا برپا می‌شود و در آن فیلم‌سازهایی از آمریکا و سایر کشورها شرکت می‌کنند. غالبا فیلم‌های مستند سینمای مستقل هستند که  در این جشنواره با هم رقابت می‌کنند. افرادی همچون «کوئنتین تارانتینو» (Quentin Tarantino)، «جیم جارموش» (Jim Jarmush)، «استیون سودربرگ» (Steven Soderbergh) و «کوین اسمیت» (Kevin Smith) فیلم‌های خود را اولین بار در این جشنواره عرضه کردند که پایه‌ی شهرت و ترقی‌شان را فراهم کرد.

در این‌جا تعدادی از فیلم‌های برگزیده‌ی جشنواره‌ی ساندنس ۲۰۱۶ را به شما معرفی می‌کنیم.

‌‌‌‌‌‌‌

dark-night-sundance

Dark Night

Dark Night

فیلم «شب سیاه» (Dark Night) به کارگردانی «تیم ساتون» (Tim Sutton) با محوریت تعریف داستان یک قتل عام هولناک در حومه‌ی شهر ارورای کلورادو می‌پردازد. در شب سیاه بیننده روال زندگی چند نفر از شخصیت‌ها را در طول روز دنبال می‌کند و در جریان دغدغه‌ها و رابطه‌های بین آن‌ها قرار می‌گیرد.

بر خلاف اثر قبلی این فیلم‌ساز، «ممفیس» (Memphis) که روایتی بیش‌تر شاعرانه و بدون هسته‌ی مرکزی بود، این یکی فیلمی با چارچوب تعریف‌شده و معمولی‌تر هست که حس جداافتادگی، کسالت حومه‌نشینی و خشونت در فرهنگ عامه را نشان می‌دهد.

‌‌‌

birth-of-a-nation

Birth of a Nation

‌‌Birth of a Nation

«تولد یک ملت» (Birth of a Nation) داستان کشیش ساه‌پوستی به نام «نت ترنر» است که اوایل قرن ۱۹ دست به یک شورش عیله سفیدپوستها و برده‌داری زد. در نتیجه‌ی این جریان ده‌ها  برده‌دار سفیدپوست کشته شدند.

این فیلم به کارگردانی «تیت پارکر» (Nate Parker) با بودجه‌ی محدود ولی بسیار وفادار به قواعد ژانر حماسی ساخته شد. کمپانی «فاکس سرچ‌لایت» (Fox Searchlight) این فیلم را به مبلغ ۱۷٫۵ میلیون دلار خرید. این بالاترین قیمتی بوده که تا حالا برای خرید یکی از فیلم‌های پخش‌شده در جشنواره‌ی ساندنس پرداخت شده است.

‌‌‌

manchester-by-the-sea-sundance

Manchester by the Sea

‌‌‌‌‌‌Manchester by the Sea

«منچستر کنار دریا» (Manchester by the Sea) ساخته‌ی «کنت لونرگان» (Kenneth Lonergan) یک درام قوی درباره‌ی انسان و منحصرا دنیای مردان است.

داستان فیلم درباره‌ی مردی هست که به ماساچوست می‌آید تا از برادرزاده‌اش مراقبت کند.

این فیلم در نیوانگلند ساخته شده و فلش‌بک‌های متعدد و تمیزی دارد. برداشت‌های بلند (Long Shot)، نحوه‌ی تدوین و مکث‌های طولانی در لحظه‌های خلوتی شخصیت‌های اصلی فیلم، همگی با هدف القای مفهوم تنهایی، بی‌پناهی و استیصال در برابر مصیبت، خوب از آب درآمده‌اند. موسیقی کلاسیک برای تکمیل زیبایی فیلم و فضای شخصیت‌های آن انتخاب مناسبی بوده است.

لونرگان درباره‌ی شرکت دادن فیلم‌اش در جشنواره‌ی ساندنس گفت: “کمی عصبی‌ام. این‌جا مراسم بزرگی به‌پاست و من آدم کوچکی هستم.” این فیلم با تحسین عالی تماشاچیان روبه‌رو شد و احتمال می‌رود که این فیلم در اسکار بعدی شرکت داده شود.

‌‌‌‌

blackout-experiments-sundance

The Blackout Experiments

‌‌‌The Blackout Experiments

«آزمایش‌های خاموشی» (The Blackout Experiments) درام سیاهی به کارگردانی «ریچ فاکس» (Rich Fox) درباره‌ی یک قاتل مازوخیست هست. در این فیلم مستند عده‌ای داوطلبانه در بازی‌های دردناک و مازوخیستی شرکت می‌کنند و اتفاق‌های پیش‌بینی نشده‌ای را تجربه می‌کنند که از سرحد تحمل‌شان خارج می‌شود و از نظر روانی آن‌ها را به چالش می‌کشد.

‌  ‌‌ ‌

swiss-army-man-sundance

‌‌Swiss Army Man

«مرد ارتش سوییس» (Swiss Army Man) یک درام آمریکایی، محصول سال ۲۰۱۵ است و «دنیل شاینرت» (Daniel Scheinert) و «دنیل کوان» (Daniel Kwan) مشترکا این فیلم را کارگردانی کرده‌اند.

داستان این فیلم درباره‌ی مردی به نام هنک (با بازی Paul Dano) هست که در یک جزیره‌ی متروک گرفتار می‌شود و علی‌رغم اشتیاق فراوان‌اش به بازگشت به خانه و خانواده‌اش، به مرور زمان امیدش را از دست می‌دهد؛ تا این‌که آب‌های آزاد یک جسم بی‌جان را هم به ساحل این جزیره می‌آورد. هنک می‌فهمد که قبل از دچار شدن به سرنوشتی مشابه این آدم مرده، باید راهی برای فرار پیدا کند. خلاقیتی که در دساتان و فرم بیانی به کار رفته، نقاط قوت فیلم هستند. در این فیلم «دنیل رادکلیف» (Daniel Radcliffe) نقش جسد را بازی می‌کند.

‌‌‌

nuts--sundance

Nuts

‌‌Nuts

«خل‌وضع‌ها» (Nuts) فیلم مستندی هست که «پنی لین» (Penny Lane) کارگردانی کرده. او استاد هنر و تاریخ هنر است و تصمیم گرفته فیلمی درباره‌ی یک شخصیت واقعی به نام «جان رومولوس برینکلی» (John Romulus Brinkley) بسازد. برینکلی یک پزشک آمریکایی بود که همه او را به لقب «دکتر غدد بزها» می‌شناختند و عموما شهرت خوبی نداشت. او در سال ۱۹۱۷ راه‌هایی برای برخی ناتوانی‌های و ضعف‌های فیزیکی پیدا کرده بود.

‌‌‌

sonita-sundance

‌‌Sonita

فیلم سونیتا (Sonita) به کارگردانی «رخساره قائم‌مقامی»، جایزه‌ی بهترین فیلم مستند بین‌الملل و همچنین جایزه‌ی منتخب تماشاگران جشنواره را از آن خود کرد. سونیتا داستان یک دختر افغان است که در ایران زندگی می‌کند، عاشق موسیقی رپ است، سواد خواندن و نوشتن ندارد و قرار است خانواده‌اش او را به ازای یک مبلغ قابل توجه، به عقد یک مرد مسن درآورند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه