ناچ، حفره و طراحی کشویی؛ آینده‌ی گوشی‌های اندرویدی از آن کدام است؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
گوشی های اندرویدی

تعداد زیادی از گوشی های اندرویدی تازه‌نفس دیگر بریدگی نمایشگر یا ناچ سنتی را پشت سر گذاشته‌اند و به راه‌حل‌های جایگزین روی آورده‌اند. بسیاری از آن‌ها تصمیم گرفته‌اند از بریدگی قطره‌ای شکل بهره ببرند و تعدادی از نمایشگر حفره‌دار استفاده کرده‌اند و البته برخی از گوشی‌ها از مکانیزم کشویی یا دوربین پاپ‌آپ استفاده می‌کنند. در این مطلب به‌صورت خلاصه و مفید به این سه رویکرد نگاهی می‌اندازیم و در نهایت می‌خواهیم ببینیم که کدام‌یک برای آینده‌ی گوشی های اندرویدی بیشترین پتانسیل را برای موفقیت دارد.

نمایشگر حفره‌دار

گوشی های اندرویدی

احتمالا با دستگاه پانچ آشنایی دارید که حفره‌هایی را در کاغذ ایجاد می‌کند. حفره‌های نمایشگر هم که معمولاً در گوشه‌ی بخش فوقانی قرار دارند، یادآور چنین کاغذهایی هستند. هدف اصلی انتقال دوربین سلفی به یک حفره این است که شرکت سازنده بتواند حاشیه‌های نمایشگر را در چهار لبه تا حد ممکن کاهش دهد. با توجه به وضعیت فعلی، ظاهراً در سال ۲۰۱۹ تعداد زیادی از گوشی های اندرویدی به این نوع طراحی روی می‌آورند.

اگر این حفره کوچک باشد و بدون مزاحمت برای دیگر بخش‌ها در نوار وضعیت قرار بگیرد، در تجربه کاربری اختلال چندانی ایجاد نخواهد کرد. البته ایجاد چنین حفره‌ای می‌تواند به کاهش دوام نمایشگر منجر شود که مثلاً آنر ویو ۲۰ برای حل این مشکل از طراحی ۱۸ لایه‌ای استفاده کرده است. در نهایت فارغ از نظر ما در قبال این طراحی، فعلاً از طرف شرکت‌های سازنده مورد اقبال زیادی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: برو کنار ناچ؛ ۲۰۱۹ سال نمایشگر حفره دار است

بریدگی نمایشگر

گوشی های اندرویدی

بریدگی نمایشگر برای اولین بار در اسنشال فون پدیدار شد و خیلی زود مورد استقبال دیگر شرکت‌ها قرار گرفت. در این بریدگی، معمولاً دوربین سلفی، اسپیکر مکالمه، دیگر سنسورها و شاید دوربین ثانویه قرار بگیرد. در ابتدا، این ایده مورد تمسخر افراد زیادی قرار گرفت و البته در این میان پیکسل ۳ ایکس‌ال که می‌توان گفت مجهز به بزرگ‌ترین بریدگی نمایشگر است، سروصدای زیادی را ایجاد کرد. اگرچه این نوع طراحی حالا دیگر سابقه‌ی زیادی دارد، ولی هنوز هم گوشی‌هایی مانند ال‌جی V50 همراه با آن معرفی می‌شوند.

سپس گوشی های اندرویدی تصمیم گرفتند برای شکل و شمایل این بریدگی خلاقیت به خرج دهند و این‌گونه بود که بریدگی قطره‌ای شکل متولد شد. این بریدگی نسبت به بریدگی‌های کلاسیک کوچک‌تر هستند و کم‌تر توجهات را جلب می‌کنند و برخی از معروف‌ترین گوشی های اندرویدی مانند وان‌پلاس ۶T، شیائومی می ۹ و برخی از گوشی‌های سری گلکسی A و گلکسی M سامسونگ آن را تعبیه کرده‌اند.

یکی از ساده‌ترین راه‌حل‌ها برای کاهش حاشیه‌های نمایشگر، استفاده از بریدگی نمایشگر کلاسیک یا قطره‌ای شکل است. البته بهره‌گیری از این رویکرد به بهای تعبیه یک مشخصه تا حدی مخل تجربه کاربری تمام می‌شود ولی باید خاطرنشان کنیم که کاربران خیلی زود به حضور چنین مشخصه‌ای عادت می‌کنند. در حال حاضر، بیشتر گوشی های اندرویدی از این نوع طراحی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین بریدگی نمایشگر گوشی‌های هوشمند

طراحی کشویی

گوشی های اندرویدی

طراحی کشویی می‌تواند به‌صورت موتوری یا مکانیکی باشد. این یعنی برخی از گوشی‌ها به کاربر اجازه می‌دهند که به‌صورت دستی بخش دوربین را از قسمت اصلی خارج کنند ولی برخی دیگر با بهره‌گیری از موتور به‌طور خودکار چنین کاری را انجام می‌دهند. در ضمن باید بگوییم که برخی از سازندگان فقط دوربین را به‌صورت پاپ‌آپ طراحی می‌کنند ولی برخی دیگر قسمت کاملی را به‌صورت جداگانه در پشت پنل جلویی تعبیه می‌کنند که انواع و اقسام سنسورها را در خود جای می‌دهند.

مهم‌ترین مزیت این نوع طراحی این است که می‌تواند حاشیه‌های نمایشگر را تا حد زیادی کاهش دهد و در نهایت منجر به افزایش قابل توجه نسبت نمایشگر به بدنه می‌شود. ولی طراحی کشویی و دوربین پاپ‌آپ قطعات متحرک به گوشی اضافه می‌کنند که این موضوع علاوه بر افزایش احتمال خرابی، ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر آب را هم دچار مشکل می‌کند. ولی به‌خصوص در رابطه با دوربین پاپ‌آپ، افرادی که علاقه‌ی زیادی به سلفی گرفتن ندارند احتمالاً جذب این نوع طراحی می‌شوند. اما آیا شرکت‌های سازنده باید به‌صورت گسترده به بهره‌گیری از این نوع طراحی روی بیاورند؟

در این مطلب سه نوع رویکرد مختلف برای افزایش نسبت نمایشگر به بدنه را مطرح کردیم. به نظر شما کدام‌یک از آن‌ها بهتر است؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: جدیدترین نوآوری‌ها برای حذف بریدگی نمایشگر

منبع: XDA-Developers

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar ایلیا یارند پور

    چرا بحث میکنی

  2. Avatar !MAHD

    پانچ‌ها طراحی بهتری دارن

  3. Avatar shahabmp

    بدون شک هیچ کدوم! مطمئنا آینده گوشی های هوشمند دوربین سلفی زیر نمایشگره و همین الان مطمئنا توی بخش تحقیق و توسعه همه تولید کننده های بزرگ در حال کار روی اون هستن و تنها کافیه بتونن صفحه نماییش ها یا بخشی از اونو شفاف بسازن بعد میتونن خیلی راحت تصویر روی دوربین پخش کنن و با استفاده از پردازش موقع عکاسی حذفش کنن از دیتای سنسور.

    1. Avatar ADEL

      سلام من الان دارم در تاریخ ۳۰ دی ماه ۴۰۲ پیامتو میبینم و جواب میدم و امیدوارم از ی طریقی این پیام برات نوت بشه ک ببینی خواستم بگم تو واقعا از زمان حال خودت جلوتر زندگی میکنی و این چیزایی ک گفتی رو الان دارن توی سال ۲۰۲۴ بهش میپردازن تا عملیش کنن ولی تو چهار سال و نیم پیش تقریباً این فکرو داشتی دمت گرم هر جا هستی

  4. Avatar saeid_biologist

    من نمیفهمم حالا یک ذره بالا و پایین حاشیه داشته باشه چه مشکلیه.

  5. Avatar سید حسین

    اگر باتری گوشی خوبی میخوای الان بهترین باتری موجود هواوی p30 pro هست که ۸ ساعت کار سخت دوام میاره که عالیه

    اما الان دغدغه بیشتر مردم طراحی و دوربین است باتری با یه روز کار فقط نیم ساعت پر میشه که خیلی عالیه اگه بیش از حد به باتری توجه کنی که مثل نوت ۷ فاجعه میشه

  6. Avatar محمد

    افرادی مثل من که وسواس روی تقارن اشیا دارن،اصلا از نمایشگرهای حفره دار خوششون نمیاد چون یه طرف هست یه طرفی نیست!!!

  7. Avatar علی

    نه ناچ و نه حفره!فکر نمیکنم کسی با یخوره حاشیه بالا و پایین مشکل داشته باشه!اینهمه زمینه هست که گوشی های موبایل میتونن توش پیشرفت کنن نمیدونم چه گیری به حاشیه نمایشگر دادن!بزرگترین نیاز گوشیهای اندرویدی نیاز به بروز بودن و آپدیت های نرم افزاری هست که سال ها داره توش درجا میزنه و فقط گوگل خوبه و پروژه وانش تا حدی،مشکل بعدی که برای همه ی شرکت ها هست عمرباتریه که همه ازش مینالن ولی چون نمیتونن درحال حاظر این نقص ها رو برطرف کنن سعی در انجام کارهای بیهوده برای متفاوت جلوه دادن هستن.

    1. Avatar یونس ذکایی

      آقا چی داری میگی؟!! اتفاقاً مهم ترین و حیاتی ترین بخش گوشی واسه سازنده ها اینه. چون بهترین جاییه که میتونن روش مانور بدن و پوزه طرف مقابل رو به خاک بمالن، در حالیکه کیفیت نرم افزاری یا عمر باتری خیلی به چشم نمیان

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه