نکسوس وان؛ گوگل پیکسل اولیه!

۱۴ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
نکسوس وان

گوگل با معرفی دو گوشی پیکسل و پیکسل XL مدعی شد که سرانجام اولین گوشی‌های خود را ساخته است. البته خیلی زود مشخص شد که در واقع این HTC بوده که با همکاری گوگل این گوشی‌های جدید را تولید کرده. اما صبر کنید! مگر پیش از این گوگل با همکاری HTC اولین گوشی خود را نساخته بود؟ نکسوس وان (Nexus One) که لوگوی کامل گوگل هم روی قاب پشتی آن خودنمایی می‌کرد. ظاهرا گوگل تصور کرده اگر HTC را راضی کند که این بار لوگوی خودش را از گوشی بردارد و نام گوشی را هم از نکسوس به پیکسل تغییر دهد، می‌تواند دوباره اولین گوشی خود را بسازد!

احتمالا دلیل اصلی گوگل برای فرار از تاریخ این است که قصد دارد اولین گوشی دومی که ساخته، یعنی همان دومین اولین گوشی که ساخته! منظورمان همان پیکسل است! بله؛ گوگل قصد دارد پیکسل شخصیت کاملا متفاوتی نسبت به نکسوس وان داشته باشد که دیگر قرار نیست نسل آن ادامه پیدا کند.

نکسوس‌ها در طول زمان شخصیتی پیچیده پیدا کرده بودند و مخاطب اصلی آن‌ها به جای مردم عادی، بیشتر گیک‌ها و دولوپرها بود. اما گوگل پیکسل شخصتی بسیار ساده و محبوب دارد و قرار است با عموم مردم دوست باشد. ما در دیجی‌کالا مگ برای این که از نکسوس‌ها یادی کرده باشیم، این مطلب موزه گجت‌های رترو را به اولین نکسوس یعنی نکسوس وان اختصاص داده‌ایم که شاید حالا بتوان آن را پیکسل اولیه نامید!

گوگل نکسوس وان را که با همکاری HTC و با اسم رمز HTC Passion ساخته شده بود در سال ۲۰۱۰ روانه‌ی بازار کرد. در آن زمان اندروید هنوز امکانات، محبوبیت و گستردگی شیرینی سنتی نوقای تبریز، بیسکوییت اوریو یا یک پای خوشمزه را نداشت! به همین دلیل نکسوس وان با اندروید نسخه ۲.۱ موسوم به Eclair (نوعی شیرینی خامه‌دار) روانه‌ی بازار شد.

علی‌رغم تمام امکانات خوبی که گوگل در ویدیوی تبلیغاتی بالا نشان می‌دهد، نکسوس وان از برخی از ساده‌ترین و اساسی‌ترین امکاناتی که امروز اصلا امکانات محسوب نمی‌شود، نظیر قابلیت دریافت چند لمس، محروم بود. البته گوگل به سرعت یک به‌روزرسانی برای این گوشی عرضه کرد که قابلیت استفاده از فرمان‌های حرکتی چندلمسی مانند Pinch to Zoom را به آن افزود.

گوگل بعدها نسخه‌های ۲.۲ و ۲.۳ اندروید را هم برای نکسوس وان عرضه کرد ولی از عرضه کردن نسخه‌ی ۴ به بهانه‌ی قدیمی بودن سخت‌افزار طفره رفت. البته نکسوس وان به لطف رام‌های کاستوم طعم بستنی نونی (Ice Cream Sandwich) یا به قوب بعضی‌ها بستنی حصیری را هم چشید!

در ویدیوهای زیر می‌توانید داستان نکسوس وان را از طراحی و تولید تا رسیدن به دست کاربر به روایت خود گوگل ببینید.

از نظر سخت‌افزاری نکسوس وان در زمان خودش گوشی بسیار پیشرفته و قدرتمندی بود. طراحی این گوشی، با آن چراغ نوتیفیکیشن LED چند رنگ که در داخل گوی سفید مات ترک‌بال (Trackball) قرار داشت هنوز هم جذاب به نظر می‌رسد. البته یکی از مشکلات همین گوی سفید این بود که بعد از مدتی گرد و غبار به آن نفوذ می‌کرد و رفته رفته سیاه می‌شد.

صفحه‌نمایش ۳.۷ اینچی نکسوس وان با رزولوشن ۴۸۰ در ۸۰۰ پیکسل ابتدا با تکنولوژی آمولد تولید شد، ولی به دلیل تامین نشدن قطعات، از ابتدای سال ۲۰۱۱ تکنولوژی صفحه‌نمایش به سوپر ال‌سی‌دی تغییر کرد.

دوربین ۵ مگاپیکسل با فوکوس خودکار، پردازنده‌ی ۱ گیگاهرتزی کوالکام اسکورپیون، پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۲۰۰، حافظه‌ی داخلی و حافظه‌ی رم ۵۱۲ مگابایتی و باتری ۱۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی قابل تعویض از دیگر مشخصات سخت‌افزاری این گوشی خاطره انگیز بود.

نکسوس وان نکسوس وان نکسوس وان نکسوس وان نکسوس وان نکسوس وان
  • نکسوس وان
  • نکسوس وان
  • نکسوس وان
  • نکسوس وان
  • نکسوس وان
  • نکسوس وان

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar وحید

    من این گوشی رو من سال ۹۰ با دو ماه اولین حقوقم فکر کنم حدود ۵۰۰ تومن بود اون موقع کلی ذوق میکردم زمان خودش گوشی خفنی بود و اون موقع صفحه نمایشش امولد بود یادش بخیر…..

  2. Avatar شایگان

    یادش بخیر ، من این گوشی را از امارات گرفتم noولی دکمه بغلش خراب شد یک بار تعمیر کردم و دیگه کار نکرد
    تو زمان خودش رو کم کنی بود
    واقعاً عالی بود

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه