هوش مصنوعی چگونه در حال تغییر صنعت آموزش است

۱۵ شهریور ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
هوش مصنوعی

صنعت آموزش معمولا به آرامی تغییر می‌کند. به‌عنوان مثال، شکل و شمایل کلاس‌های درس در چند قرن اخیر تغییر چندانی نداشته است. با این وجود، وقتی که پای تکنولوژی در میان باشد، آموزگاران با اشتیاق زیادی به بهره‌گیری از روش‌های جدید روی می‌آورند. بسیاری از مدارس در سرتاسر جهان، از تکنولوژی‌های نوظهوری مانند کلاس‌های درس مجازی بهره می‌برند. همچنین تعداد دانش‌آموزانی که به جای بهره‌گیری از دفتر و کتاب از گجت‌های مدرن استفاده می‌کنند، به‌طور فزاینده‌ای رو به افزایش است. البته، بدون صحبت در مورد هوش مصنوعی نمی‌توان در مورد تکنولوژی‌های مدرن صحبت کرد. هوش مصنوعی به آهستگی در حال تغییر تمام وجوه صنعت آموزش است و در ادامه به چند مثال مربوط به این موضوع می‌پردازیم.

هوش مصنوعی مسیر آموزش دانش‌آموزان را شخصی‌سازی می‌کند

هوش مصنوعی

دو دانش‌آموز را تصور کنید که با توجه به سوابق آن‌ها، برنامه آموزشی جداگانه‌ای به آن‌ها اختصاص داده شده است. طبق پژوهشی که کمپانی Rand در همین زمینه انجام داده، دانش‌آموزانی که از برنامه‌های درسی شخصی‌سازی‌شده استفاده می‌کردند، در زمینه مواردی مانند ریاضی و ادبیات در مقایسه با میانگین کلی، ۳۰ درصد عملکرد بهتری داشته‌اند.

البته این موضوع می‌تواند از کلاس‌های درس هم فراتر برود. هوش مصنوعی حتی این قابلیت را دارد که به دانش‌آموزان برای انتخاب کلاس‌ها و حتی دانشگاه‌ها کمک برساند. به‌عنوان مثال، می‌توانیم به شرکت ۱UNI اشاره کنیم که یک استارت‌آپ مالزیایی است و با بهره‌گیری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، به دانش‌آموزان کمک می‌کند که با توجه به نقاط ضعف و قوتی که دارند، بهترین دانشگاه ممکن را انتخاب کنند.

آموزگاران با بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌توانند بهتر تدریس کنند

هوش مصنوعی

یکی از نتایج آموزش مبتنی بر زمان یا تکمیل سرفصل‌ها، به وجود آمدن دانش‌آموزان بی‌حوصله و دانش‌آموزانی است که از درس عقب می‌افتند. وقتی که آموزگار صرفا به این دلیل که سرفصل موردنظر را درس داده یا اینکه مقدار زمان مشخصی را صرف آن کرده، تدریس فصل جدیدی را شروع می‌کند، در این روش تضمینی برای اینکه تمام دانش‌آموزان متوجه موضوع مذکور شده باشند، وجود ندارد.

در عوض، در این روش معمولا دانش‌آموزانی که موضوع موردنظر را به خوبی فرا گرفته‌اند، خسته و بی‌حوصله می‌شوند و دانش‌آموزانی که از درس عقب افتاده‌اند، نمی‌توانند سرفصل‌های جدید را یاد بگیرند. با استفاده از هوش مصنوعی، آموزگار می‌تواند با دقت زیادی به نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزانش دسترسی داشته باشد. به‌عنوان مثال، یک سیستم بر اساس امتحانات می‌تواند تشخیص بدهد که هرکدام از این دانش‌آموزان در موضوعات درسی موردنظر در چه سطحی قرار دارند و با این اطلاعات، آموزگار می‌تواند طبق برنامه درسی دقیق‌تری تدریس کند.

ربات‌ها می‌توانند نحوه‌ی تدریس را به‌طور کلی تغییر دهند

هوش مصنوعی

وقتی که صحبت از هوش مصنوعی می‌شود، بسیاری از افراد به یاد انواع و اقسام ربات‌ها می‌افتند. ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به عنوان معلم‌های خصوصی انجام وظیفه کنند. به‌عنوان مثال فرض کنید که دانش‌آموزی برای انجام تکالیف خود با مشکل مواجه می‌شود. شاید یک معلم خصوصی برای توضیح دوباره این مفاهیم در دسترس نباشد و والدین هم نتوانند این موضوعات را تدریس کنند. در چنین موقعیت‌هایی، می‌توان از ربات‌های هوشمند استفاده کرد.

در این موارد، ربات در ابتدا می‌تواند سوالاتی را از دانش‌آموز مذکور بپرسد تا سطح تسلط او را تشخیص بدهد. بعد از این کار، ربات می‌تواند منابع آموزشی مناسبی را معرفی کند و در همین زمینه به دانش‌آموز کمک برساند. تعدادی از ناشران کتاب‌های آموزشی هم به بهره‌گیری از هوش مصنوعی روی آورده‌اند تا کتاب‌های آن‌ها به تجربه‌ی تعاملی بدل شود و با این کار، مطالعه و یادگیری این موارد دیگر یک فرایند تکراری و خسته‌کننده نخواهد بود.

در نهایت، هوش مصنوعی می‌تواند قوانین آموزشی را در سطح محلی، ملی و بین‌المللی تغییر دهد. مانند دیگر صنایع، در صنعت آموزش هم داده‌های زیادی وجود دارد که بدون استفاده رها می‌شوند. با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، می‌توان از این داده‌ها سر درآورد و با افزایش اطلاعات، راحت‌تر می‌توان راهبردهای بهتری را اتخاذ کرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد هوش مصنوعی؛ تاریخچه، تعاریف و کاربردها

منبع: E27

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه