چین با بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان به دنبال حیات فرازمینی می‌گردد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
تلسکوپ رادیویی

کشور چین هم با ساخت بزرگ‌ترین و حساس‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان به جمع کشورهایی پیوست که به دنبال حیات فرازمینی می‌گردند.

آخرین قطعه‌ی این تلسکوپ رادیویی کروی که ۵۰۰ متر قطر دارد. نصب شده است. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این تلسکوپ در ماه سپتامبر سال میلادی جاری عملیاتی می‌شود. طبق گزارش CCTV، تلویزیون ملی چین، این تلسکوپ رادیویی برای جستجو به دنبال حیات هوشمند در فضا طراحی شده است. اندازه‌ی این تلسکوپ ۳۰ برابر اندازه‌ی زمین مسابقه‌ی فوتبال است.

این دستگاه ۱۸۵ میلیون دلاری درون یک فرورفتگی طبیعی در جنوب غرب ایالت «گوئیژو» ساخته شده تا امواج الکترومغناطیسی در کار آن اختلال ایجاد نکنند. محیط این تلسکوپ ۱.۶ کیلومتر است و تقریبا از ۴۵۰۰ پنل تشکیل شده است. پس از اینکه تمام ایرادات این تلسکوپ رفع ‌شود، از آن برای تشخیص تپ اخترهایی استفاده می‌شود که بیش از ۱۰۰۰ سال نوری در اعماق جهان با ما فاصله دارند. تپ اختر به ستاره‌های نوترونی گفته می‌شود که با سرعت زیادی دوران می‌کنند.

«یو یولینگ»، یکی از محققان رصدخانه‌های نجومی ملی به CCTV گفت: «شناخت فیزیک بنیادی تپ اخترها به ما کمک می‌کند که بیگ بنگ را بهتر بفهمیم. در حال حاضر ما فقط می‌دانیم که پس از بیگ بنگ چه اتفاقی افتاد. اما درباره‌ی هر چیزی قبل از آن فقط می‌توانیم حدس بزنیم. بنابراین در این زمینه شک و تردیدهای بسیاری وجود دارد.»

چین اخیرا برای اینکه در حوزه‌ی علم و تکنولوژی جایگاه ویژه‌ای به دست بیاورد، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی انجام می‌دهد. چند هفته پیش با خبر شدیم که این کشور می‌خواهد در اعماق اقیانوس ایستگاه فضایی بسازد. ماه گذشته، «شی جینپینگ»، رییس جمهور این کشور، اعلام کرد تا صد سالگی پایه‌گذاری جمهوری چین، این کشور باید در زمینه‌ی علم و دانش به یک قدرت جهانی تبدیل شود.

منبع: Time

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar محمدرضا

    هنوز ده روزش نشده که براش اسم بزارن

  2. Avatar میثم

    این تلسکوپ اسم نداره؟؟؟

  3. Avatar نصرت الله

    با تشکر از جمع آوری چنین اطلاعاتی و در اختیار قرار دادن اون.
    از متن مقاله چنین برداشت میشه که هدف اصلی ساخت چنین تلسکوپی جستجوی هوش فرازمینی هست , درحالی که چنین هدفی تنها در مجموعه اهداف فرعی چنین پروژه ای جای میگیره…
    هدف اصلی این پروژه مطالعه تپ اختر هایی هست که نوسانات بسیار سریعی داره و برای تفکیک این نوسان ها به چنین ابعاد بزرگی از رادیو تلسکوپ نیازمندیم.
    بازهم تشکر میکنم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه