ارتباطات امروزی وابسته به فناوری‌های نوین

۱۸ شهریور ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

ارتباطات امروزی وابسته به فناوری‌های نوین

فناوری نوع زندگی کنونی‌مان را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده و آن را تغییر داده است. ده سال پیش مجبور بودیم سفرهای درون شهری زیادی را پشت سر بگذاریم که شامل انجام کارهای بانکی، خبر گرفتن از یک دوست یا خرید یک وسیله می‌شد. در حالی که اکنون با تکنولوژی‌های نوین و پیشرفته‌ای که به وجود آمده است، امکانات بسیاری در اختیارمان قرار داده شده است. امکاناتی که به ما اجازه می‌دهد در حالی که در منزل‌مان حضور داریم، آن کارها را انجام دهیم، البته این امکانات معضلاتی را هم به همراه داشته است. معضلاتی که بیشتر به دلیل عدم فرهنگ‌سازی به وجود آمده است و متاسفانه باید گفت قبل از آنکه فرهنگ استفاده از پدیده‌ای به مردم آموخته شود، آن پدیده به کشور وارد و کاملا بر جامعه غالب می‌شود.

مهم‌ترین عیب شبکه‌های اجتماعی این است که تا فرهنگ استفاده از آن‌ها فراگیر شود، مشکلات و معضلاتی را به همراه خواهند داشت.
این مسئله بسیار تاسف‌برانگیز است که هر محیط و محفلی که می‌روید، تعدادی سرشان روی گوشی‌هایشان است و ارتباط‌های انسانی کم کم دارد از بین می‌رود و جای خود را به فضای دیجیتال و مجازی داده است. گویی آن دورانی که پیش‌بینی می‌شد روزی انسان از ماشینی که می‌سازد، شکست خواهد خورد و تسلیم آن خواهد شد، در حال وقوع است. در شرایطی که ارتباطات امروزی وابسته به این فضاها و فناوری‌ها شده است، نمی‌توان از آن‌ها گریز کرد. من نیز صفحه‌ای در اینستاگرام دارم و از طریق آن نگاه و دیدگاهم‌ را نسبت به مسائل اجتماعی و پیرامونم ابراز می‌کنم. شبکه‌های اجتماعی دارای مزایا و معایبی هستند که آن نکته مهم فرهنگ‌سازی در مورد آن‌ها بیشتر مصداق دارد. همیشه هر پدیده نویی با آزمون و خطای بسیار همراه است تا اینکه زمانی فرا برسد و کارکرد درست آن‌ها پیدا شود.

من به عکس و عکاسی علاقه‌مند هستم و تصور می‌کنم شبکه مجازی اینستاگرام امکان موثری برای به اشتراک گذاشتن ذهنیت و دیدگاه شما فراهم کرده است. من دوست دارم نگاه خودم را از پیرامونم در قالب عکس ثبت کنم و در اینستاگرام به اشتراک بگذارم اما به نظرم یکی از مشکلاتی که در شبکه‌های اجتماعی و به ویژه اینستاگرام وجود دارد، این است که هر عکس و موضوعی با دیگران به اشتراک گذاشته می‌شود. مواردی که بیشتر به هرزنامه‌های اینترنتی شبیه هستند که افراد مختلف هم آن‌ها را در صفحه‌شان کپی و پیست می‌کنند! به نظرم انتشار این‌گونه مطالب نشانه شخصیت افراد نیست و آنچه شخصیت و افکار شما را به دیگران نشان می‌دهد، مطالب و مواردی است که خودتان آن‌ها را تولید می‌کنید.

متاسفانه دنیای مجازی دچار یک مریضی دیگر هم شده و داشتن فالوئر و لایک بیشتر به یک برتری بدل شده است. در این فضاها همه سعی دارند یک کاراکتر مجازی خیلی باحال از خود ارائه بدهند! این روند اشتباهی است زیرا هر آدمی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که با بروز آن، طرفداران خاص خود را خواهد داشت.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. احسان خواجوی

    تحلیل روان و قابل توجهی بود.
    مخصوصا اشاره به مشکلات فرهنگی استفاده از فناوریهای ارتباطی از جمله شبکه های اجتماعی

  2. mediakadeh.ir

    واقعا که درسته

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه