برنامه‌های جدید اسپیس‌ایکس برای سفر به ماه و مریخ

۷ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
فضاپیمای استارشیپ اسپیس‌ایکس

ایلان ماسک شب گذشته نمونه آزمایشی سامانه پرتاب قدرتمند اسپیس‌ایکس، یعنی استارشیپ MK1، را رونمایی کرد. اسپیس‌ایکس قصد دارد به زودی این فضاپیما را وارد فاز عملیاتی کند.

این رویداد در یازدهمین سالگرد اولین پرتاب مداری موفق اسپیس‌ایکس انجام شد. پرتابی که در آن موشک فالکون ۱ با موفقیت به مدار زمین رسید.

طبق اعلام ایلان ماسک نمونه جدید فضاپیمای استارشیپ و موشک سوپر هوی می‌تواند حداکثر صد نفر را به ماه، مریخ و یا مقاصدی در اطراف زمین ببرد. ارتفاع این سامانه پرتاب به ۱۱۸ متر می‌رسد و به طور کامل قابلیت استفاده مجدد را دارد. پیش از این اسپیس‌ایکس نمونه اولیه فضاپیمای استارشیپ، یعنی استارهاپر، را در پرتابی زیرمداری آزمایش کرده بود.

جالب این جاست که پیش از به اتمام رسیدن فرآیند طراحی و ساخت این فضاپیما یک میلیاردر ژاپنی اولین صندلی آن را رزرو کرده است. Yusaku Maezawa به همراه تعدادی هنرمند با این فضاپیما در دهه‌ی ۲۰۲۰ به اطراف ماه سفر خواهند کرد.

یکی از اهداف اصلی ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس، مسکونی کردن دیگر کرات منظومه شمسی، مانند ماه و مریخ، است. تلاش او و شرکتش برای رسیدن به این هدف تا کنون نتایج ارزشمندی را نیز به همراه داشته است.

ایلان ماسک پیش از این اعلام کرده بود که هدف او از بنیان‌گذاری اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۰۲ مسکونی کردن کرات دیگر است. شرکت او پیش از این موشک فالکون ۹ و فالکون هوی را ساخته است و چندی پیش نیز آزمایش‌های مربوط به کپسول دراگون سرنشین‌دار را به انجام رساند. با این حال طبق گفته‌ی ایلان ماسک مریخ کماکان هدف اصلی باقی مانده است.

طرحی گرافیکی از فضاپیمای استارشیپ در سطح مریخ.
Credit: SpaecX

سیر تحول فضاپیمای استارشیپ

طراحی فضاپیمای استارشیپ اسپیس‌ایکس تا کنون چند بار تغییر کرده است. ایلان ماسک اولین بار در سال ۲۰۱۶ از این ایده خود سخن گفت.

در آن زمان او این سامانه را سامانه حمل و نقل بین سیاره‌ای یا ITS نامید. هدف از این پروژه نیز مسکونی کردن مریخ بود. ITS از یک فضاپیما با قابلیت استفاده مجدد و یک موشک تشکیل شده بود که به همراه هم ارتفاعی در حدود ۱۲۲ متر داشتند.

پس از آن اسپیس‌ایکس طراحی این سیستم را به‌روزرسانی کرد و آن را موشک فالکون بزرگ یا BFR نامید. این سیستم ارتفاعی در حدود ۱۰۶ متر داشت و عرض آن به ۹ متر می‌رسید.

ایلان ماسک بار دیگر و در سال ۲۰۱۸ طراحی دیگری را از این سامانه معرفی کرد. سامانه‌ای که ارتفاعش به ۱۱۸ متر می‌رسید. طراحی که امروز معرفی شد نیز ارتفاع مشابهی دارد. البته در طرح‌های مختلف فضاپیمای استارشیپ تفاوت‌هایی در تعداد موتورها و دیگر جزئیات نیز وجود دارد.

با اتمام طراحی این سامانه فضایی اسپیس‌ایکس قصد دارد هر چه زودتر وارد فاز عملیاتی شود و در مدت شش ماه با نمونه آزمایشی فضاپیمای استارشیپ به مدار زمین برسد. طبق اعلام اسپیس‌ایکس پروازهای سرنشین‌دار این فضاپیما احتمالا از سال آینده آغاز خواهد شد. البته اگر پروژه‌های آزمایشی کماکان طبق برنامه پیش بروند.

این در حالی است که اسپیس‌ایکس پروژه فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار را هنوز به پایان نرسانده است. ناسا قصد دارد تا از این فضاپیمای اسپیس‌ایکس برای اعزام فضانوردانش به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده کند. در حال حاضر تنها راه اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی فضاپیمای سایوز روس‌هاست و ناسا به شدت منتظر آغاز به کار فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار است.

شرکت ایلان ماسک راهی طولانی و سخت را پشت سر گذاشته است. اما کماکان اقدامات زیادی برای رسیدن به اهدافش پیش رو دارد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه