اگه قراره این هفته فقط یه چیز بخرید، کتاب‌خوان فیدیبوک را بخرید!

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

این هفته تصمیم گرفتیم داغ‌ترین گجتی که به بازار ایران اومده را به شما پیشنهاد کنیم. کتاب‌خوان دیجیتال «فیدیبو» این هفته به بازار اومد! نام این کتاب‌خوان «فیدیبوک» است. ممکنه شما هم در اخبار فقط خبر رونمایی از فیدیبوک را شنیدید ولی دقیقا نمی‌دونید این کتاب‌خوان چی‌کار می‌کنه و چطوریه. ویژگی‌های خوب زیاد داره و خیلی خوبه که می‌تونیم با چند نفر از کارشناسان دیجی‌کالا بشینیم و تجربه و نظر اون‌ها را در مورد کتاب‌خوان دیجی‌کالا بشنویم؛ با ما همراه باشید.

 

وحید

اصلا قبول. هیچ چیز کتاب کاغذی نمی‌شود. لذت ورق زدن و عطر کاغذ و استفاده از چوب الف را نمی‌شود با کتاب الکترونیک مقایسه کرد. یا مثلا حال خوش یادداشتی که برای یک رفیق قدیمی در صفحه‌ی اول کتابی که برایش هدیه گرفته‌ایم را با هیچ متری نمی‌توان اندازه گرفت. اصلا این‌ها به کنار، مگر می‌شود بی‌خیال قدم زدن لابلای کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب در این عصرهای بی‌نظیر اردی‌بهشتی شد؟ همه‌ی این‌ها قبول، ولی باید پذیرفت که ما فرزند این زمانه‌ایم. نسل ما شاهد بزرگ‌ترین تغییرات جهان مدرن بود. از کاست به سی‌دی، از نوار ویدیو به فایل‌های ۳بعدی تصویر و مهم‌تر از همه گذار از جهان بدون اینترنت به جهانی که حتا ثانیه‌ای بدون اتصال به شبکه‌ی جهانی نمی‌تواند نفس بکشد. کتاب هم از این مقوله مستثنا نیست. قرار نیست که همین امروز تمام کتابخانه‌مان را بگذاریم دم در یا خرید کتاب‌های کاغذی را بالکل تعطیل کنیم، اما از شما چه پنهان خواندن کتاب الکترونیک هم لذت خودش را دارد. فکر کنید بخشی از کتابخانه‌تان همیشه توی جیب یا کیف‌تان همراه شماست. راحت و سبک. خواندنش راحت است و همیشه در دسترس. پیش‌بینی من را اگر بخواهید باید بگویم کتاب‌خوان‌های الکترونیکی هم مانند بقیه ابزار دیجیتال به زودی فراگیر می‌شوند. باید بدون تعصب سراغش رفت و امتحانش کرد. با امکاناتی که این روزها کتاب‌ها و کتاب‌خوان‌های الکترونیک دارند، نوع جدیدی از لذت کتاب‌ خواندن را به نسل ما هدیه کرده‌اند.  اما گذشته از همه‌ی این‌ها، نکته‌ی مهم‌تری در میان است: کتاب را باید خواند، خواه حجاری شده روی سنگ، خواه چاپ شده روی کاغذ و خواه روی صفحه‌ی یک کتاب‌خوان الکترونیک.

رضا

من تا قبل از این که آیپد بخرم یه کرم کتاب حسابی بودم؛ اگه روزی چند ساعت کتاب نمی‌خوندم احساس خوبی نداشتم و شب‌ها تا چند صفحه از آخرین کتابم رو مرور نمی‌کردم خوابم نمی‌برد. بعد از خریدن آیپد و به خاطر نرم‌افزارهای هیجان انگیزی که برای خوندن کتاب الکترونیکی داشت به دنیای کتاب‌های الکترونیکی علاقمند شدم. منظورم از کتاب الکترونیکی فایل‌های PDF نیست، کتاب‌هایی که به معنی واقعی الکترونیکی بودند! کتاب‌هایی با فرمت EPUB که به من اجازه می‌دادن اندازه‌ی فونت و فاصله‌ی خطوط کتاب رو اونجوری که دوست دارم تنظیم کنم و بین فصول مختلف کتاب با لمس یک لینک سوییچ کنم. کارکردن با نرم‌افزار iBook و خوندن کتاب‌های الکترونیکی تجربه‌ی جالبی بود اما بعد از فروکش کردن هیجانات اولیه کم کم مشکلات رو هم دیدم! مشکل بزرگ اول این بود که به هیچ کتاب الکترونیکی فارسی‌ای روی این نرم‌افزار دسترسی نداشتم و گزینه‌های کتاب خوندنم به چندتا کتاب انگلیسی محدود می‌شد. مشکل بعدی هم نور صفحه‌ی آیپد بود که بعد از مدت کوتاهی چشمم رو به شدت اذیت می‌کرد و نمی‌تونستم مثل قبل چند ساعت بدون وقفه کتاب بخونم. مشکل بعدی رو اما چند سالی طول کشید که متوجهش بشم! بعد از چند سال متوجه شدم که میزان مطالعه‌ام خیلی خیلی کم شده و نه تنها دیگه کرم کتاب نیستم بلکه دیگه خیلی کم پیش میاد که بیش از ۱۰ دقیقه کتاب بخونم! یکم بیشتر که فکر کردم متوجه شدم علتش نوتیفیکیشن‌های اپلیکیشنای دیگه است که روی آیپدم نصب کردم. تا می‌اومدم کتاب بخونم یه نوتیفیکیشن از اینستاگرام یا تلگرام می‌اومد و من سریع به این اپلیکیشن‌ها سوییچ می‌کردم و وقتی به خودم می‌اومدم می‌دیدم چند ساعت گذشته و من هنوز سراغ کتاب برنگشته‌ام. راه حل این مشکلات استفاده از یک کتابخوان الکترونیکی بود. صفحه‌ی کتابخوان‌ها رو جوری می‌سازن که اگه چند ساعت متوالی هم بهش نگاه کنید اصلا احساس سردرد و سوزش چشم ندارید و نور آبی‌ای که نمایشگرهای گوشی‌ها و تبلت‌ها دارند توی کتاب‌خوان‌ها وجود نداره. ویژگی مهم بعدی کتاب‌خوان‌ها هم اینه که شما نمی‌تونید هیچ اپلیکیشن دیگه‌ای روش نصب کنید؛ وقتی می‌خواین کتاب بخونین می‌تونین گوشی‌تون رو کنار بذارید و بدون هیچ حواس پرتی‌ای ساعت‌ها با کتابتون مشغول باشید. مشکل دسترسی نداشتن به کتاب‌های فارسی ولی همچنان باقی می‌مونه که با اومدن کتاب‌خوان فیدیبوک این مشکل هم حل شده و می‌ریم که دوباره کرم کتاب بشیم.

فهیمه

اگر شما هم از آن آدم‌هایی هستید که می‌گن: کتاب کاغذی یه چیز دیگست و نمی‌تونم با کتاب الکترونیکی کنار بیام، باید بگم لذت حمل کردن چند ده‌تا کتاب تو یه دستگاه، اگر بیشتر از ورق زدن کتاب نباشه، کم‌تر نیست. به شخصه اعتقاد دارم یک عاشق واقعی کتاب، از هیچ فرصتی که بتونه توش کتاب بخونه، بی‌تفاوت عبور نمی‌کنه و حتی اگر شرایط خوندن نداره، به کتاب صوتی متوسل می‌شه. چه ساعت‌هایی که تو ترافیک یا مترو بودم و تو همون زمان، چندین کتاب رو با فیدیبو تموم کردم! اومدن «فیدیبوک» برای منی که به «فیدیبو» معتاد شده بودم، خبر خیلی خوبی بود.  باید اینو به جرات بگم حسی که از خوندن فیدیبوک می‌گیرم، هیچ تفاوتی با کتاب معمولی نداره و هیچ‌کدوم از این چیزهایی که درباره کنار نیمدن با کتاب الکترونیکی می‌گن، برام پذیرفته نیست. تو فیدیبوک هم شما مسخ جملات و کلمات می‌شین، به داستا‌ن‌ها سفر می‌کنید، با شخصیت‌ها زندگی می‌کنید و دنبال حوادث می‌دوید؛ اینو بهتون قول می‌دم. من از لحظه‌ای که کتاب‌خوان فیدیبو رو گرفتم تو دستم دلبسته‌اش شدم، چون هم کوچیک و خوش‌دسته، هم صفحه نمایشش طوریه که تا بهش نگاه نکنید، شاید درک نکنید چقدر دلخواه یه کتاب‌خوان حرفه‌ایه.

محمدعلی

من در طول روز حجم زیادی محتوای متنی می‌خونم که بیشتر از نوع مقاله هستند. اوایل در لپ تاپ کتاب می‌خوندم و بعد دیدم که خیلی سخته همیشه پشت میز باشم و یک آیپد ایر۲ خریدم تا بتونم توی اتوبوس، مترو و …  بتونم ازش استفاده کنم. مدتی هم در آیپد کتاب خوندم و دیدم خیلی به چشم آسیب وارد می‌کنه و نهایتا تصمیم گرفتم که یک پرینتر لیزری بخرم و مقالات را پرینت بگیرم. زمان زیادی از تهیه‌ی این پرینتر نگذشته ولی در هر بار استفاده از اون عذاب وجدانی به سراغم می‌آد که چرا من انقدر بی‌رحمم و باعث قطع شدن درختا می‌شم. از طرفی باید بین قرمزی چشمام و قطع شدن درختا یکی را انتخاب می‌کردم. چند روز پیش دیدم که تلاش بچه‌های فیبدیبو بالاخره به ثمر نشسته و  فیدیبوک با قیمت خیلی خوب قابل تهیه است. چندتا ویدئو ازش دیدم و طبق معمول توی توییتر نظر مردم را دربارش خوندم. طی چند دقیقه تمام ذوقی که برای تهیه اون داشتم به باد رفت چون متوجه شدم که برای تعویض صفحه کند هست و کلا بیخیال تهیه‌ی اون شدم. امروز که توی دفتر دیجی کالا مشغول کار بودم دیدم یکی از همکارا در حال کارکردن با فیدیبوک هست؛ ازش خواستم که چند دقیقه بهم قرض بده تا تست کنم. من قبلا با کیندل شرکت آمازون کار کرده بودم و اطلاعاتی هم از قبل درباره‌ی اینکه فیدیبوک از فارسی پشتیبانی می‌کنه و میشه کارت حافظه‌ توش قرار بدیم و فایلای  PDF و EPUB و… رو پشتیبانی می‌کنه، داشتم. همون اول خواستم نکات منفی فیدیبوک رو به همکارا بگم که دیدم نه واقعا نکته منفی وجود نداره. فقط باید در نظر داشته باشیم که این دستگاه فقط یک کتاب‌خوان هست، نه یک تبلت! کتاب‌خوان‌ها چون از جوهر الکترونیکی (E-Ink) برای نمایش تصویر استفاده می‌کنن، باعث اذیت چشم نمی‌شن ولی برای نمایش تصاویر و متن سرعت کم‌تری نسبت به تبلت‌ها دارن. درواقع این جزو خاصیت E-Ink هست و ربطی هم به کیندل آمازون بودن یا فیدیبوک نداره. ختم کلام اینکه فیدیبوک محصول دوست داشتنی برای من هست و در اولین فرصت حتما می‌خرمش.

صبا

یکی از اتفاقات واقعا بدی که تو چند سال اخیر داره به یه فاجعه تبدیل می‌شه، کتاب نخوندن ملته! یعنی انگار به جز بچه‌های محصل و دانشجوها کتاب دست‌گرفتن و مطالعه کلا منسوخ شده. البته هنوز هستن کسایی که عاشق کتاب خوندن باشن و بوی کاغذ کتاب، یا جلد نوی اون‌ها براشون جذاب باشه. حتی اگه کمی اهل مطالعه باشید و در کنارش اخبار فناوری رو هم دنبال کنید، باید «فیدیبو» رو بشناسین. یه وبسایت که ۲۴هزار جلد کتاب رو تو خودش جا داده و می‌تونه یه کتابخونه بزرگ باشه که تو جیبتون با خودتون اینور اونور می‌برید. شاید کتاب ‌خوندن تو گوشی یا کامپیوتر همیشه براتون مهیا نباشه یا شاید اصلا دوست نداشته باشین پشت میز بشینین و کتاب بخونین یا صفحه‌ی کوچیک گوشی چشمتون رو اذیت می‌کنه. من ترجیح میدم اوقات بیکاری یا شب موقع خواب وقتی با فراغ بال رو تخت یا مبل هستم کتاب بخونم. یه وسیله‌ای داشته باشم که کوچک و جمع و جور باشه و راحت بتونم هر جا که می‌خوام با خودم ببرمش. مطمئنم خیلی از شماها هم چنین چیزی رو ترجیح می‌دین. راستی می‌دونین فیدیبو یه کتابخوان ۸ اینچی به اسم «فیدیبوک» به بازار داده تا دیگه هیچ بهانه‌ای واسه کتاب ‌نخوندن نداشته باشید؟ توضیحاتش رو تو سایت دیجی‌کالا بخونید و تو خریدش شک نکنید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Avatar امیر

    کتابخوان با تبلت کلا فرق داره با یه جست و جو بهش میرسین

  2. Avatar امیر

    وقتشه ایکس ویژن و اسنوا و جی ال ایکس و فیدیبوک(که پشتیبانی دیجی کالا رو داره) و … روی بومی سازی قطعات الکترونیکی که زیاد استفاده میکنن سرمایه گذاری کنن تا با تولید تو تعداد بالا هزینه های محصول نهایی کم بشه و صنعت الکترونیک ایران از مرحله مونتاژ وارد توسعه تحقیق روی مرزش بشه و توسعه پیدا کنه تا بتونه تو بازار آسیا با کره و چین رقابت کنه ، قشر زیادی از نخبه هارو تشویق کردیم رفتن مهندسی و نخبه ترین هاشون میرن برق شریف . به این ها اعتماد کنین فروش شما و کل کشور رو میکشن بالا

  3. Avatar محمد

    کیفیتش مسلما در حد کیندل نمیشه. سفارش دادن چین بزنه براشون. بصورت sdk وارد می‌کنن و اینجا فقط یک مونتاژ ساده انجام میدن. نفس این کار اشکالی نداره. مشکل از اونجاست که تاجر ایرانی میره و کیفیت رو فدای قیمت میکنه. چاره‌ای هم نداره. بخواد مثل کیندل بزنه قیمتش بیشتر از خود کیندل میشه. چرا چون دولتمردان پشتیبانی نمی‌کنن. فقط شعار می‌دن که بیایین کتاب بخونید. آقا بیایید از دستگاه‌هایی که کمک به اعتلای شعور و دانش ملت می‌کنن عوارض نگیرید حتی یارانه بابتش بدید که قیمتش برای قشر متوسط و ضعیف نره بالا.

  4. Avatar اشکان

    سلام
    میشه لطفا پاورقی دنباله دار‌ها رو هم روی فیدیبو منتشر کنید تا بشه توش خوند. چون من الان فیدیبوک خریدم ولی نمیتونیم او‌ن‌ها رو بخونم.

  5. Avatar احسان

    من نابینا هستم و با نرم افزار تاکبک (Talkback) از مبایل و تبلتم استفاده میکنم. اتفاقاً از طرفدارهای پر و پا قرص فیدیبو هم هستم.
    حالا با این حساب فیدیبوک به درد من میخوره؟
    فیدیبو هوای امثال من رو هم داشته یا نه؟

    1. متاسفانه باید بگم که در حال حاضر نه.

  6. Avatar محمد

    به نظر من با این قیمت ارزش خرید نداره

    با این قیمت تبلت هوآوی مدل Mediapad T3 7.0 میخرم با یک دنیا امکانات بیشتر و قویتر .

    سرعت بالاتر
    حافظه بیشتر
    باطری بیشتر
    صفحه نمایش رنگی … که راحت میشه به حالت سیاه سفید مثل کتابخوانها تغییرش داد
    اندروید با کلی امکانات …

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه