عجله ندارم دانلودم زود تموم شه

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
اینترنت و دانلود

چند روز پیش می‌خواستم یک مودم همراه ۳G بخرم و تصمیم گرفتم برای انتخاب محصول مناسب از کارشناسان مرتبط مشورت بگیرم. همین که رفتم و موضوع را مطرح کردم، بلافاصله با این واکنش مواجه شدم که چرا ۴G نمی‌خرم. برای جواب این سوال باید یک لکچر مفصل می‌دادم، اما حوصله نداشتم و فقط به همین بسنده کردم که زیرساخت ۴G در ایران وجود ندارد. حتما شما هم مثل همکاران من با این گفته مخالفید، اما اگر ادامه این یادداشت را بخوانید، شاید نظرتان عوض شود.

تقریبا همه شما، گوش‌تان از تبلیغات اپراتورهای بزرگ ارایه‌دهنده خدمات تلفن همراه پر شده است. این شرکت‌ها سعی دارند با آب و تاب و زرق و برق زیاد برتری‌شان را به رخ بکشند و هیجان خرید سرویس‌هایشان، به خصوص بسته‌های اینترنتی را در ما ایجاد کنند. برای مجذوب کردن و به عبارت درست‌تر فریفتن ما هم روی سرعت زیاد اینترنت مانور می‌دهند. چند هفته پیش هم خبر اینترنت ۴G ثابت را شنیدیم که سرعت فوق‌العاده زیاد (احتمالا نزدیک به ۸۰ مگابیت بر ثانیه) را برای ما به ارمغان می‌آورد. این اپراتورها فقط روی سرعت سرویس‌شان تمرکز می‌کنند تا ما فراموش کنیم که دغدغه‌ی دیگری هم داریم و آن اینترنت نامحدود است که در حال حاضر در هیچ سرویس یا بسته‌ی اینترنتی به معنای واقعی‌اش، ارایه نمی‌شود، مگر سرویس ADSL کم سرعت مخابرات (۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه)؛ واقعا راضی به این همه سخاوتمندی نبودیم!

وقتی می‌گویم نامحدود منظورم نامحدود به معنای واقعی کلمه است. یکی از این اپراتورها که خیلی خوشحال تشریف دارند، بسته‌ای را با عنوان طرح نامحدود تبلیغ می‌کنند، اما وقتی وارد لینک آن می‌شویم، می‌بینیم با سفسطه‌ی «مصرف منصفانه» همان اینترنت حجمی را به ما می‌دهند. شرکت‌های ارایه‌دهنده ADSL هم سرویس نامحدود را خیلی شکیل و هنرمندانه به شکل محدود در اختیار ما می‌گذارند، مثلا تا ظرفیت ۲۴ گیگابایت می‌توانیم با سرعت خوب مصرف کنیم، اما از حد که بگذرد سرعت به طور لاک‌پشت‌وار پایین می‌آید. نامحدود یعنی بی هیچ حد و حصر! چه کسی را می‌خواهید فریب دهید؟

با تمام این اوصاف، با وجود محدودیت‌ها و خست در حجم دیتایی که می‌توانیم مصرف کنیم، چرا باید عجله داشته باشم که حجم ناچیز دیتای مصرفی‌ام با اینترنت ۸۰ مگابیتی ۴G زود تمام شود؟ می‌دانم، دانلود دست خودمان است، ولی اینترنت پرسرعت در کنار محدودیت‌های حجمی با این ارقام به شدت پایین، اما گران‌قیمت اصلا معنا ندارد و برای ما دانلودرها و گیمرها کافی نیست. البته که همیشه می‌توانیم حجم اضافه بخریم، به شرطی که جیب این سرویس‌دهنده‌ها را حسابی پر پول کنیم. ولی من حاضر نیستم فریب شعارهای پر زرق و برق تبلیغاتی را بخورم. خواهش می‌کنم شما هم فریب نخورید، توقعات‌تان را بالا ببرید. انشاءا… وقتی رفتم ژاپن، مودم ۴G که چه عرض کنم، ۵G می‌خرم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲۶ دیدگاه
  1. رضا

    مردم ایران انقدر از سرعت نت عذاب میکشن که نمیتونن فاز روشن فکری بردارنو بگن اینترنت فورجی زیرشاختش فراهم نیست.چیزی که الان برای همه ما مهمه سرعته و بس،چه یک کیلوبیت چه ۸۰مگ بالاتر.سرعت باشه مردم مصرفشون رو تنظیم میکنن بالاخره یا یه بوجه ایی دارن که صد گیگ میخرن یا ندارنو بیست پنج مگ میخرن!مهم سرعته سرعت!!!

  2. پاشا

    آخ گفتی

  3. فرهاد کیا

    فرض کنید دو تا ماشین در اختیار شما قرار دادن که با هیچکدومشون بیشتر از ۳۰ کیلومتر نمیتونید راه برید. یکی از ماشینا با سرعت ۱۰ کیلومتر بر ساعت و یکی دیگه با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت میکنه. کرایه هر دو ماشین هم یکسان هست. (تعرفه مصرف ترافیک در اوپراتور … برای نسل دوم، سوم و جهارم یکسان هست. ینی شما مثلا ۱۰ گیگابایت ترافیک خریداری میکنید و میتونید این ۱۰ گیگابایت رو با اینترنت E ، H و یا LTE استفاده کنید.در هر سه حالت مبلغ پرداختی شما ثابت هست. یعنی اوپراتور برای ارائه اینترنت پر سرعت از شما پول اضافه ای دریافت نمیکنه.) حالا سوال من اینه که تو این شرایط کدوم عقل سلیمی ماشینی رو انتخاب میکنه که سرعتش ۱۰ کیلومتر بر ساعته اونم به این دلیل که چون من عجله ندارم دلم نمیخاد زود تر به مقصد برسم پس ماشین کند تر رو انتخاب میکنم که گول تبلیغات دروغین در مورد ماشین پر سرعت رو نخورده باشم. چند لحظه در مورد یادداشت عجولانه، غیر کارشناسانه و غیر حرفه ای که نوشتید تامل کنید خودتون خنده تون میگیره خانوم غلامی عزیز 🙂

  4. محمد

    سلام
    خب والا چی بگیم
    بگیم تخصیر خودمونه یعنی باید یه مدت نت نگیریم
    و….
    اما خب واقعا تخصیر خود ما هست که از این طرح ها حمایت میکنیم و میخریمشون
    واقعا خیلی بده
    امیدوارم جریان این نت نامحدود که تا ۵ ماه دیگه میخواهد اجرا بشه واقعا اجرا بشه و قیمتشم منصفانه باشه

  5. Hamid21979

    مقاله ی بسیار خوبی بود. ولی نباید از این هم گذشت که تعرقه یه اینترنت با سرعت خوب و حجم نامحدود واقعا بالاس حتی تو کشورهای دیگه.میتونین برین تو سایت ISP های آمریکایی و قیمت رو مشاهده کنین

  6. احسان

    سلام
    حرف های خوب و کامل و به جایی نوشتید خانم غلامی
    حتی من خیلی وقته به دیگران توصیه میکنم به هیچ عنوان ای دی اس ال و وایمکس نگیرن
    چون اولا هردو منسوخ شدن و هم محدودیت دارن و همچنین بدتر از همه شرکت های ارائه دهنده اونها حسابی سر مشتری شیره میمالن و سرعتی خیلی کم رو به قیمتی گذاف میفروشن
    اما به نظر من هم چرا ۳g ؟ ۴g بگیرید
    هر دو مودم از یه اپراتور استفاده میکنن در صورت استفاده از یک سیم کارت
    و سرعت دانلود و بارگذاری و باز کردن صفحات اینترنت۴g به مراتب از ۳g بالاتره
    اما…به من همراه اول و رایتل رو پیشنهاد نمیکنم
    ممکنه به نظر بعضی استفاده از ایرانسل افت داشته باشه
    اما اگه ۴g ایرانسل رو امتحان کنید و همچنین تعرفه هاش رو ببینید مطمئنا نظرتون راجب سرویس ۴g ایرانسل عوض میشه
    ضمنا من اصلا قصد تبلیغ ندارم و قصدم راهنمایی بود

  7. TiT

    ما عادت داریم واسه چیزایی که جزء حقوق بدیهی و اولیه مونه هزینه اضافه پرداخت کنیم

  8. بنیامین

    یعنی خودمون با دستای خودمون با دزد قرار داد میبندیم برای دزدی از خودمون

  9. عطاءالله ایروانی

    عالی … مقاله فوق‌العاده‌ای بود ، از نویسنده محترم ، سرکار خانم غلامی متشکرم و البته از دیجی‌مگ .

  10. محمد

    سال هاست که ما کاربر ها با این مسئله دست پنجه نرم میکنیم و میدونیم مسئله اینترنت نامحدود یه شوخی بزرگ بیشتر نیست. چون اپراتور ها اگر بخوان اینترنت نامحدود به شکل واقعی ارائه بدن اون وقت مثل اینترنت مخابرات سرعت ها به شدتت افت میکنه این تعرفه های حجمی فقط برای کنترل پهنای باند هست و ارائه اینترنت نامحدود به این زودی ها اتفاق نخواهد افتاد.

  11. mahdispd

    عالی بود من از متن های انتقادی خوشم میاد.یکی از بهترین مقاله هایی بود ک تاحالا تو دیجی مگ خونده بودم این بود ممنون

  12. سام

    ممنون از مقاله زیبایتان

    متاسفانه با این ذهنیت سرعت و محدود کردن اینترنت نامحدود” ذهنیت ایرانی” رو از اینترنت خریدن “محدود” کردند.
    یادش بخیر آن زمان که نامحدود ۱ مگابیت داشتم واقعا از این محدود ۱۰ مگابینی کنونیم بسیار بهتر بود.
    هیجان دریافت اطلاعات و فایلی که شاید همون لحظه جهت استفاده نیازم نبود ولی با کندی میگرفتیم خیلی جذابتر بودکه حالا ۱۰ مگابیت سرعت دارم هیچ لذت و هیجان توش مشاهده نمی شود الی” زود به زود پول دادن” و خرج کردن براش.
    همه جای دنیا اینترنت” نامحدود” با کیفیت و سرعت خوب ارایه می کنند در ایران فقط دام پول خوری پیاده می کنند و همه را مجبور به یک انتخاب و سلیقه و راه تشویق می کنند. و حق انتخاب؟ اعتراض؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه