عجله ندارم دانلودم زود تموم شه

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
اینترنت و دانلود

چند روز پیش می‌خواستم یک مودم همراه ۳G بخرم و تصمیم گرفتم برای انتخاب محصول مناسب از کارشناسان مرتبط مشورت بگیرم. همین که رفتم و موضوع را مطرح کردم، بلافاصله با این واکنش مواجه شدم که چرا ۴G نمی‌خرم. برای جواب این سوال باید یک لکچر مفصل می‌دادم، اما حوصله نداشتم و فقط به همین بسنده کردم که زیرساخت ۴G در ایران وجود ندارد. حتما شما هم مثل همکاران من با این گفته مخالفید، اما اگر ادامه این یادداشت را بخوانید، شاید نظرتان عوض شود.

تقریبا همه شما، گوش‌تان از تبلیغات اپراتورهای بزرگ ارایه‌دهنده خدمات تلفن همراه پر شده است. این شرکت‌ها سعی دارند با آب و تاب و زرق و برق زیاد برتری‌شان را به رخ بکشند و هیجان خرید سرویس‌هایشان، به خصوص بسته‌های اینترنتی را در ما ایجاد کنند. برای مجذوب کردن و به عبارت درست‌تر فریفتن ما هم روی سرعت زیاد اینترنت مانور می‌دهند. چند هفته پیش هم خبر اینترنت ۴G ثابت را شنیدیم که سرعت فوق‌العاده زیاد (احتمالا نزدیک به ۸۰ مگابیت بر ثانیه) را برای ما به ارمغان می‌آورد. این اپراتورها فقط روی سرعت سرویس‌شان تمرکز می‌کنند تا ما فراموش کنیم که دغدغه‌ی دیگری هم داریم و آن اینترنت نامحدود است که در حال حاضر در هیچ سرویس یا بسته‌ی اینترنتی به معنای واقعی‌اش، ارایه نمی‌شود، مگر سرویس ADSL کم سرعت مخابرات (۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه)؛ واقعا راضی به این همه سخاوتمندی نبودیم!

وقتی می‌گویم نامحدود منظورم نامحدود به معنای واقعی کلمه است. یکی از این اپراتورها که خیلی خوشحال تشریف دارند، بسته‌ای را با عنوان طرح نامحدود تبلیغ می‌کنند، اما وقتی وارد لینک آن می‌شویم، می‌بینیم با سفسطه‌ی «مصرف منصفانه» همان اینترنت حجمی را به ما می‌دهند. شرکت‌های ارایه‌دهنده ADSL هم سرویس نامحدود را خیلی شکیل و هنرمندانه به شکل محدود در اختیار ما می‌گذارند، مثلا تا ظرفیت ۲۴ گیگابایت می‌توانیم با سرعت خوب مصرف کنیم، اما از حد که بگذرد سرعت به طور لاک‌پشت‌وار پایین می‌آید. نامحدود یعنی بی هیچ حد و حصر! چه کسی را می‌خواهید فریب دهید؟

با تمام این اوصاف، با وجود محدودیت‌ها و خست در حجم دیتایی که می‌توانیم مصرف کنیم، چرا باید عجله داشته باشم که حجم ناچیز دیتای مصرفی‌ام با اینترنت ۸۰ مگابیتی ۴G زود تمام شود؟ می‌دانم، دانلود دست خودمان است، ولی اینترنت پرسرعت در کنار محدودیت‌های حجمی با این ارقام به شدت پایین، اما گران‌قیمت اصلا معنا ندارد و برای ما دانلودرها و گیمرها کافی نیست. البته که همیشه می‌توانیم حجم اضافه بخریم، به شرطی که جیب این سرویس‌دهنده‌ها را حسابی پر پول کنیم. ولی من حاضر نیستم فریب شعارهای پر زرق و برق تبلیغاتی را بخورم. خواهش می‌کنم شما هم فریب نخورید، توقعات‌تان را بالا ببرید. انشاءا… وقتی رفتم ژاپن، مودم ۴G که چه عرض کنم، ۵G می‌خرم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲۶ دیدگاه
  1. محسن

    خوشم آومد . به این می گن حرف حساب ( در مورد نامحدود) ولی در مورد سرعت من با سرعت بالا موافقم ، وقتی می خوام یه ماشین مجازی را دانلود کنم یا پیش نیاز های یه نرم افزار بزرگ را نصب کنم ، سرعت هم برام شاید بیشتر از حجم مهم می شه .
    زمان دانشجویی من اینترنت dialup بود با ساعتی بیشتر از ۳ هزار تومان (حدود سال ۷۸ ) و سرعت دانلود کمتر از ۱۰KB ، شاید اگر بعضی از همین اپراتور ها نبودند ما الان درحال جور کردن مدارک بودیم برای اینترنت ۱۲۸k اشتراکی …

  2. بهروز

    در درستی موضوعی که مطرح شد هیچ شکی نیست . فقط باید اضافه کنم که تمام این مشکلات تا دو سه سال پیش بیشتر هم بود . تا قبل از سال ۹۲ ، حداکثر سرعتی که نمایندگی های ADSL ارائه میدادن حدود ۲ مگابیت بود و سرعت شبانه رایگان هم که افتضاح (حدود ۱۲۸ کیلوبیت) . ولی خب در حال حاضر اینترنت رو تا سرعت ۱۶ مگ دارن ارائه میدن . اینترنت بنده پیشگامان مشهد هستش و چون خودم خیلی پیگیر هستم در مسائل قیمت و هزینه ، میدونم که این شرکت خدماتش رو خیلی با کیفیت و البته ارزان تر از بقیه ی شرکت ها ارائه میده . برای مثال از عید امسال که حدود ۶ ماه میگذره تا حالا دو بار هزینه های خدماتش رو ارزون کرده و سرعت اینترنت شبانه رایگانش رو هم تا ۲ مگابیت بر ثانیه افزایش داده . در ضمن خدمات ارزون قیمت تری هم در کنار سرویس های متنوع خودش داره که باعث شده قدرت انتخاب زیادی داشته باشی (مثلا ۱۲ گیگ ترافیک رو برای دو روز بهت میده ۳۰۰۰ تومن) .
    فقط مسئله ی تاسف بار اینجاست که بعضی از مناطق شهر مشهد مجهز به فیبرنوری شدن و تنها شرکتی که روی این نوع سیم خدمات اینترنتی میده مخابرات هستش که واقعا شرکت بی کیفیت هستش و البته شبانه رایگان هم نداره . به همین دلیل ما هم که داریم به اون مناطق نقل مکان میکنیم مجبوریم از مخابرات استفاده کنیم .
    درضمن وایمکس مبین نت هم جدیدا برای شهرهای بزرگ خدمات ارزون تر و با سرعت بهتری داره ارائه میده که برای فرار از اینترنت مخابرات میتونید از اون استفاده کنید .

  3. رضا پرتومتین

    مثل همین سرویس نامحدود های وایمکس ایرانسل – اسمش نامحدوده ولی گزینه ای مزارن جلوت بنام خط مشی یعنی تا یه حدی میتونی دانلود کنی حالا تا چه حد هم مشخص نیست خودشون میدونند

  4. سعید

    با اینترنت های کم سرعت مخابراتی به راحتی میتوان از تورنت و قابلیت های دانلود آن استفاده کرد
    یه ضرب المثلم صدق میکنه راجبش حتی:
    رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود
    رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

  5. رحمان

    با سلام و تشکر از شما
    می خواستم چند نمونه از این تبلیغات پرزرق و برق شرکت های ارائه دهنده اینترنت ای دی اس ال و ۳جی و ۴ جی همراه اول و ایرانسل خدمتتان عرض کنم
    ۱ شرکت ارائه ای دی اس ال (شاتل) تبلیغ بسته ۱۰۰ گیگ یکساله= واقعیت ۹۰گیگ برای ۳ ماه اول و ۱۰ گیگ برای ۹ ماه
    ۲ شرکت ارائه ای دی اس ال (آسیاتک) تبلیغ بسته ۹۶ گیگ یکساله = واقعیت ۹۰ گیگ برای سه ماه اول و ۶ گیگ برای ۹ ماه
    ۳ ایرانسل پوشش دهی تهران و کرج و غیره ولییییییییییییییییییییی در کرج فاز یک مهرشهر ۴جی تعطیل ۳ جی هم بعضی جاها جواب میده و بعضی جاها جی خالی. همراه اول هم اوضایش بهتر از این نیست به این می گوین پوشش سراسری ۴جی و ۳ جی که تبلیغ میشه

    1. علی

      اسیاتک الان ثبت نام کنی ۳ماه بعد میدن من ۳-۴ماه پیش ثبته نام کردم ۲روز پیش وصل شد

  6. farzad

    واقعا حرف دل ما رو زدید

  7. مهدی رضایی

    فرمایشتون درباره سرعت و قیمت اینترنت به شدت مورد تایید است
    اما درباره خرید مودم با توجه به مبلغی که هر ماه دارم خرج خرید اینترنت می کنم اختلاف قیمت بین مودم ۳g و ۴g در همین فروشگاه دیجیکالا برای برند دیلینک اونقدر زیاد نیست.

  8. علیرضا

    لایک داری واقعا

  9. خانلو

    سلام
    در اینکه وضع اینترنت در ایران اسفناکه شکی نیست .
    امیدوارم کامنتم تایید شه هر چند که نشه هم تعجب نمیکنم . در جواب اون کسی که با اسم “علی” نظر داده و اونقدر عصبی بوده که کامنتش پر از غلط های دستوری هستش : بیجا شما میکنی ! یادت نره که ما تا ۳۸ سال پیش این نبودیم و این شدیم . برای این خودمونو با کره مقایسه میکنیم که درست همزمان با کره ای ها صنعت خودروسازی تو ایران به راه افتاد . هفتاد سال پیش ! بله هفتاد سال پیش توی شیراز دانشگاهی درست شد که خواهر دانشگاه پرینستون نام گرفت ؛ دانشگاهی که نمونش از نظر ساختار و طراحی هنوز هم نه در ایران که در کل منطقه وجود نداره و معمارش “مینورو یاماساکی” بود همون معماری که برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی نیویورک رو طراحی کرد،همون برج هایی که ۲۰۰۱ زدن ریختنش.ما فقیر هم نیستیم و نباید وضعمون این باشه ، ازمون دارن میدزدن ، اینجا شاهراهه انرژی جهانه عموجان،به این معنی که مجموع ذخایر انرژی ایران در جهان اوله.فرض کنید عربستان ۱۰ واحد نفت داره و اوله از این نظر ، و ۳ واحد هم گاز داره ، روسیه هم با ۹ واحد عظیم ترین منابع گاز جهان رو در اختیار داره در کنار ۳ واحد نفت ، پس مجموع منابع انرژی عربستان میشه ۱۳ واحد و مجموع منابع روسیه هم میشه ۱۲ واحد ، حالا اگه ایران۷ واحد نفت و ۸ واحد گاز داشته باشه چی میشه؟میشه ۱۵ واحد در مجموع ! که این یعنی عظیم ترین منبع انرژی جهان ! در علوم سیاسی ایران رو “سرزمین قلب” به معنی قلب تپنده ی جریان انرژی میشناسن و اصطلاح تخصصیش اینه : Heart Land . آره اینجا ایرانه و حق ایرانی این نیست ، اگه وضعمون اینه برای اینه که اونایی که نباید دارن این کشتی شکسته رو میرونن . با احترام

  10. محمد

    در ارتباط با گرون بودن (سرسام آور بودن) هزینه اینترنت تو ایران کاملا با شما هم عقیده ام. ولی می تونم بگم هیچ جای دنیا به همچین بسته اینترنتی بی حد و حصری برنخوردم البته اگرهم باشه هزینش به شدت بالاست.
    مهم رقابتی بودن بازار و منصفانه تعیین کردن حدوده. اینترنتی که الان دارم استفاده می کنم ۵۰ مگ سرعتشه و حجم ۱۵۰ گیگ دانلود منصفانه داره بعد از این حجم هم سرعت به ۸ مگ کاهش پیدا می کنه که البته تا حالا برا من اتفاق نیوفتاده با توجه به این که تو ۲ پلتفرم ایکس باکس و پی سی آنلاین بازی می کنم و صدالبته فیلم دانلود می کنم. هزینه پرداختی هم ۷۵ لیر ترکیه در ماهه.

  11. ali

    واقعا حرف دل ما رو زدید

  12. Blank

    امیدوارم کامنتم تایید بشه 🙂
    چندروزیه که چند مطلب دارم اینجا میخونمو داره باعث میشه کم کم دیجی مگ از قسمت “هرروز چک میکنم” به “هرگز چک نمیکنم” جا به جا بشه .
    واقعا حس ساده لوح بودن بهم دست داد که وقت گذاشتم و خوندم این مطلب رو، تا اونجایی که من فهمیدم شما با عنوان “عجله ندارم دانلودم زود تموم شه ” مطلبی رو پست میکنید خانوم نویسنده، بعد درمورد این حرف میزنین که ۳g رو به ۴g ترجیح میدین و بعد سرعتی رو برای ۴g در دسترس در ایران عنوان میکنید که چیزی هست که از اینترنت ۴g باید انتظار داشت و بعد میگین اینترنت نامحدود ارزون میخوام و به adsl موجود ربطش میدین 😐
    مطلب متناقضه و بندهای اون هیچ ربطی به هم ندارن، قیمت اینترنت ایران از لحاظ قیمت بهترین کشور دنیا نیست، اینو همه میدونن و مقایسه های قیمتی قبلا زیاد بحث شده، اما نمیدونم واقعا انقدر مطالعتون کمه یا اینکه صرفا اعصابتون خورد بوده یچی نوشتین خالی بشین .اینترنت نامحدود تو تمام دنیا گرونه، مخصوصا درمورد اینترنت adsl، شما یه اینترنت اشتراکی دارین و دانلود بی رویه شما یعنی کیفیت پایین برند مورد نظر در ناحیه ای که شما توش هستین، بنابراین برای دانلود راحت و بی رویه باید پول بدین و این اتفاق تو کل دنیا داره میوفته .
    درمورد ترجیح دادن ۳g به ۴g و دلیلتون : واقعا ساده لوحانه ترین منطقی بود که تو عمرم شنیدم !(یا دراین مورد، خوندم)زیرساخت ۴g ایران درحال حاضر بهتر از ۳g هست، چون همون اپراتورهایی که عرض کردین برای تبلیغات و اهدافشون و گفتن عدد ۴ بجای ۳، قبل اینکه ۳g کامل و فراگیر داشته باشه شروع کرد به زیرسازی ۴g که البته ۴g قابل قبولی ارائه میده و درمورد قیمتش، قیمتش رو شاید عحیب بدونین اما قیمتش استاندارده اگه با قیمت اپراتورهای خارجی مقایسه بشه و اونهم باز همه جای دنیا برای حجم نامحدود باید هزینه کنید (اصلا عرفش اینه نویسنده عزیز) .
    نتیجه گیری : بهتر قبل از نوشتن مطالعه کنیم ! و مردم عزیز هم به دنبال منطق باشن و تا یکی گفت گرونه نوموخوام دست و سوت براش نزنین ! موفق باشید و اگر جوابی داشتین خوشحال میشم بشنوم نویسنده عزیز (البته اگه قبل نوشتن مطالعه کنید 🙂 )

    1. saeid

      بهتر بود که دوست عزیزمون Blankبرای اثبات صحت وسقم مطالبشون استنادی به سایت یا سایتهای معتبر می کردند و ما هم بعد از خواندن اطلاعات صحیح آن را با اطمینان نقل مجالس می کردیم.

    2. erfan

      بعید میدونم از نویسنده جوابی بگیری، میدونی چرا؟ چون این دقیقا شمایی که داری بدون مطالعه حرف میزنی و چیزایی که نوشتی اینقدر سهل انگارانه و بی اساس هست که اگر کسی هم در جریان باشه یا بقول خودت “مطالعه” داشته باشه نهایتش با یه خنده از کامنتت رد میشه. که البته من به لبخند بسنده نکردم و قصد هم ندارم باهات بحث کنم، ولی خلاصه آماری که سایت “فارنت” قرار داده رو میتونی بخونی تا روشن شی

      متوسط سرعت و قیمت اینترنت در جهان

      طبق آمار نت ایندکس سرعت دانلود «پهن باند» (اینترنتی که در خانه و محل‌کار با آن سروکار داریم) به‌طور متوسط ۲۳ مگابیت بر ثانیه است. سرعت آپلود پهن باند نیز به‌طور متوسط ۱۰.۷ مگابیت بر ثانیه است. بر اساس این آمار کاربران پهن باند به ازای دریافت هر مگابیت بر ثانیه ۵.۲۴ دلار پرداخت می‌کنند. همچنین متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در جهان ۱۲.۲ مگابیت بر ثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل ۵ مگابیت بر ثانیه است.

      متوسط سرعت و قیمت اینترنت در ایران

      ایندکس سرعت متوسط دانلود کاربران خانگی اینترنت در ایران را ۵.۶ مگابیت بر ثانیه اعلام کرده است. طبق ادعای نت‌ایندکس این آمار بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱,۵۲۹,۴۵۷ (یک‌میلیون و پانصد و بیست‌ونه هزار و چهارصد و پنجاه هفت) آی پی یکتا است که از ۲۳ مارس ۲۰۱۵ تا ۲۱ آوریل ۲۰۱۵ با استفاده از اوکلا اسپید تست سرعت اینترنت خود را چک کرده‌اند. طبق همین آمار متوسط سرعت آپلود در ایران ۳.۵ مگابیت بر ثانیه است. بر اساس اطلاعاتی که کاربران اوکلا اسپید تست در اختیار نت ایندکس گذاشته‌اند، متوسط قیمت اینترنت در ایران ۵.۹۵ دلار به ازای هر مگابیت بر ثانیه است.

      وضعیت ایران در رتبه‌بندی سرعت اینترنت پهن باند در جهان

      ایران در رتبه‌بندی سرعت دانلود پهن باند در جهان، در رتبه ۱۴۷ از میان ۲۰۰ کشور قرار دارد. همان‌طور که در شکل زیر می‌بینید ایران در این رتبه‌بندی پایین‌تر از عراق، بوتان، مراکش، جزایر ویرجینیا و بالاتر از ساحل‌عاج، نیجریه، کاستاریکا و لیبی قرارگرفته است.

      وضعیت ایران در رتبه‌بندی قیمت اینترنت پهن باند در جهان

      به قول سعدی «از هرچه می‌رود سخن دوست خوش‌تر است». شاید ما کاربران ایرانی با سرعت اینترنت مشکل داشته باشیم، اما در حال حاضر هیچی به‌اندازه قیمت آن اصطلاحاً برای ما «زور نمی‌آید». در این قسمت رنکینگ قیمت اینترنت در جهان را مشاهده می‌کنید. این رتبه‌بندی بر اساس قیمت اینترنت به ازای «دلار بر مگابیت بر ثانیه» است که اطلاعات قیمت اینترنت ۶۲ کشور بر مبنای اطلاعاتی که کاربران در اختیار سایت گذاشته‌اند ثبت‌شده است. در این رنکینگ کشورها به ترتیب اینترنت ارزان‌تر رتبه‌بندی شده‌اند.

      ایران در این رنکینگ در جایگاه ۴۶ قرار داشته و تنها ۱۶ پله با انتهای رنکینگ فاصله دارد. ایتالیا، عربستان، اسپانیا و نیوزلند بالاتر از ایران و مکزیک، فرانسه، آرژانتین و کلمبیا پایین‌تر از ایران قرار دارند

      شاید ابتدا با مقایسه متوسط قیمت اینترنت در جهان که ۵.۲۴ دلار برآورد شده است و متوسط قیمت اینترنت در ایران که ۵.۹۵ دلار تخمین زده‌شده است، حق را به ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت در ایران بدهیم و بگوییم که قیمت آن‌ها منصفانه است؛ اما مسئله این است که قیمت بسیار بالای اینترنت در چند کشور انتهایی لیست، بر روی بالا رفتن متوسط قیمت اینترنت در جهان تأثیر زیادی گذاشته است. با نگاهی به رنکینگ کلی قیمت در ۶۲ کشور جهان متوجه می‌شویم که در ۲۷ کشور ابتدایی این لیست قیمت اینترنت کمتر از ۳ دلار، یعنی حداقل نصف قیمت اینترنت در ایران است. چیز دیگری هم که باید درباره این لیست‌ها در نظر بگیریم، کیفیت بسیار پایین اینترنتی است که در اختیار کاربران ایرانی قرار دارد.

      پایان

      البته این رنکینگ سوای سرویس های حجمی هستش!

      پیشنهاد میکنم بجای ۲۰ و ۳۰ نگاه کردن و دنبال کردن رسانه های داخلی و به اصطلاح اونوریا “crybaby” بودن، به شعار خودت هر چند کم در همون حد گوگل کردن این موضوع عمل کنی بعد انتقاد کنی.

      1. مسعود

        صحبت های بالا به علاوه اینکه ، حداقل دستمزد یک کارگر در کشور های اروپایی ۳۰۰۰ دلار می باشد ولی در ایران ۲۶۰ دلار در ماه می باشد و به همین نسبت می توان گفت که قیمت اینترنت به ازای هر مگابایت بر ثانیه به حداقل حقوق می شود : ۰.۱۷ درصد در کشور های بالاتر از رده بندی ما ، ۲.۲۸ درصد در کشور خودمان.
        با این تفاصیر ببینید که واقعا قیمت اینترنت در کشور ما چقدر بالا است.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه