عجله ندارم دانلودم زود تموم شه

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
اینترنت و دانلود

چند روز پیش می‌خواستم یک مودم همراه ۳G بخرم و تصمیم گرفتم برای انتخاب محصول مناسب از کارشناسان مرتبط مشورت بگیرم. همین که رفتم و موضوع را مطرح کردم، بلافاصله با این واکنش مواجه شدم که چرا ۴G نمی‌خرم. برای جواب این سوال باید یک لکچر مفصل می‌دادم، اما حوصله نداشتم و فقط به همین بسنده کردم که زیرساخت ۴G در ایران وجود ندارد. حتما شما هم مثل همکاران من با این گفته مخالفید، اما اگر ادامه این یادداشت را بخوانید، شاید نظرتان عوض شود.

تقریبا همه شما، گوش‌تان از تبلیغات اپراتورهای بزرگ ارایه‌دهنده خدمات تلفن همراه پر شده است. این شرکت‌ها سعی دارند با آب و تاب و زرق و برق زیاد برتری‌شان را به رخ بکشند و هیجان خرید سرویس‌هایشان، به خصوص بسته‌های اینترنتی را در ما ایجاد کنند. برای مجذوب کردن و به عبارت درست‌تر فریفتن ما هم روی سرعت زیاد اینترنت مانور می‌دهند. چند هفته پیش هم خبر اینترنت ۴G ثابت را شنیدیم که سرعت فوق‌العاده زیاد (احتمالا نزدیک به ۸۰ مگابیت بر ثانیه) را برای ما به ارمغان می‌آورد. این اپراتورها فقط روی سرعت سرویس‌شان تمرکز می‌کنند تا ما فراموش کنیم که دغدغه‌ی دیگری هم داریم و آن اینترنت نامحدود است که در حال حاضر در هیچ سرویس یا بسته‌ی اینترنتی به معنای واقعی‌اش، ارایه نمی‌شود، مگر سرویس ADSL کم سرعت مخابرات (۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه)؛ واقعا راضی به این همه سخاوتمندی نبودیم!

وقتی می‌گویم نامحدود منظورم نامحدود به معنای واقعی کلمه است. یکی از این اپراتورها که خیلی خوشحال تشریف دارند، بسته‌ای را با عنوان طرح نامحدود تبلیغ می‌کنند، اما وقتی وارد لینک آن می‌شویم، می‌بینیم با سفسطه‌ی «مصرف منصفانه» همان اینترنت حجمی را به ما می‌دهند. شرکت‌های ارایه‌دهنده ADSL هم سرویس نامحدود را خیلی شکیل و هنرمندانه به شکل محدود در اختیار ما می‌گذارند، مثلا تا ظرفیت ۲۴ گیگابایت می‌توانیم با سرعت خوب مصرف کنیم، اما از حد که بگذرد سرعت به طور لاک‌پشت‌وار پایین می‌آید. نامحدود یعنی بی هیچ حد و حصر! چه کسی را می‌خواهید فریب دهید؟

با تمام این اوصاف، با وجود محدودیت‌ها و خست در حجم دیتایی که می‌توانیم مصرف کنیم، چرا باید عجله داشته باشم که حجم ناچیز دیتای مصرفی‌ام با اینترنت ۸۰ مگابیتی ۴G زود تمام شود؟ می‌دانم، دانلود دست خودمان است، ولی اینترنت پرسرعت در کنار محدودیت‌های حجمی با این ارقام به شدت پایین، اما گران‌قیمت اصلا معنا ندارد و برای ما دانلودرها و گیمرها کافی نیست. البته که همیشه می‌توانیم حجم اضافه بخریم، به شرطی که جیب این سرویس‌دهنده‌ها را حسابی پر پول کنیم. ولی من حاضر نیستم فریب شعارهای پر زرق و برق تبلیغاتی را بخورم. خواهش می‌کنم شما هم فریب نخورید، توقعات‌تان را بالا ببرید. انشاءا… وقتی رفتم ژاپن، مودم ۴G که چه عرض کنم، ۵G می‌خرم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲۶ دیدگاه
  1. hamidreza

    این کلمه ی نا محدود الان یه کلاه برداریه بزرگه و به نظر من باید با شکایتهایه مردم این کلمه رو بردارن یا واقعا نا محدود باشن

  2. هادی اوستان

    از خوندن مطلب تند و داغ تون لذت بردم.
    از اینکه با شما همکارم بسیار مفتخرم.

  3. Mohamma:D

    بررسی اینترنت نامحدود از این جهت که توسط شرکت های ارائه دهند تنها به عنوان ی تبلیغ ازش استفاده میشه و در واقعیت کاملا محدود هست کاملا درست و بجا بود. البته تو چند سال اخیر این خیر واقعی بودن خیلی بیشتر شده. من چندین سال پیش تازه ۲ مگ اومده بود از یکی از اپراتورهای وایمکس که گرفتم ساعت رایگان داشت و واقعا رایگان بود. سرعت هم واقعا عالی بود. شاید من تو ساعت رایگان روزی بالای ۵ گیگ مفید دانلود می کردم. تازه از نرم افزار های خاص استفاده نمی کردم. و واقعا نامحدود بود و هیچ محدودیت سرعتی و حجمی نداشت. خب اون زمان افراد عادی اطلاع زیادی از این طرح ها نداشتند. در ساعت غیر رایگان اصلا استفاده ای نمی کردم و به همون اینترنت مخابرات بسنده می کردم. خب واقعا هم دلم برای اپراتور می سوخت. ولی اینکه الان به اسم نامحدود شرایط مختلف برای دانلود میذارن و سرعت رو کاهش میدن واقعا فقط کار تبلیغاتی هست.
    برای دانلودر ها به نظرم همین اینترنت مخابرات خیلی خوب تر هست. آهسته هست ولی پیوستس. من که لیست دانلود رو پر می کنم و میذارم میرم و عجله ندارم دانلودم زود تموم بشه. ولی خب اینم مشکلات خودش رو داره.
    ولی از این نظر که خیلیا فکر می کنن تو مثلا چین یا ژاپن خیلی هزینه اینترنت پایین هست و سرعت و حجم بالا و نامحدود واقعا اینطور نیست. هزینه های اینترنت در تمام دنیا قابل توجه هست. بیشتر کیفیت و واقعی بودن خدمات باعث بهتر شدن اینترنت در سایر کشورهاست.

  4. امیر

    یکی از بهترین مطلبی که در دی جی کالا خوندم همین بود.

  5. علی

    سلام
    چه عرض کنم
    وقتی مطلب شما به اندازه کافی گویای واقعیت است
    به امید روزهایی که اینترنت پرسرعت و نامحدود واقعی داشته باشیم

  6. نوید

    حرف درست و حسابی که جایی برای پاسخگویی هم نمیزاره، خیلی خوب بود

  7. INFINITE

    دوستان من نمیدونم کجا زندگی میکنید که هنوز سرعت اینترنت تون ۱۲۸ و ۵۱۲ هست !!!
    ما که داریم تو شهرستان زندگی میکنیم،اینترنت adsl داریم باسرعت ۱۶ مگ واقعی و سرعت دانلود ۱۶۰۰ و دانلود کاملا نامحدود و رایگان شبانه با همین سرعت …
    اینترنت ۳g گوشی هم تقریبا تا ۴ الی ۵ مگ واقعی هست سرعتش…
    جدای از اینکه بارها تست سرعت گرفتم، کلی بازی بالای ۲۰ گیگ رو کاملا رایگان (شبانه) تو مثلا دو شب دانلود کردم. و البته کلی فیلم و سریال full hd
    حالا دوستان تو تهران چجوری از این سرعت ها حرف میزنن نمیدونم، شاید به خاطر تراکم جمعیت بالا و حجم بالای مصرف باشه …
    تازه با قندشکن هم فیلم های یوتیوب نه با کیفیت اصلی، ولی با کیفیت قابل قبولی بدون وقفه نمایش داده میشه.
    دوستان من نمیگم همین خوبه و همه چی اوکیه، ولی اوضاع به این بدی که شما میگید هم نیست؛
    حداقل واسه ما که نیست …

    1. lwxtd

      دوست من احتمالا از دستشون در رفتی. صداش در نیار وگرنه بفهمن دیگه کارت تمومه.

    2. سام

      این حرفایی که شما بیان کردی، بیشتر تخیلیه تا مبتنی بر واقعیت ، دوست عزیز … ما همه تجربه کار با اینترنت داریم و اونقدر ها هم گیج نیستیم که معنای سرعت واقعی رو نفهمیم ! در ضمن سرعت ۱۶ مگ واقعی ، سرعت دانلود ۱۶۰۰ نیست !

      1. INFINITE

        دوست عزیز
        همونطور که گفتم من بارها با speed test سرعت رو اندازه گرفتم
        اون ۱۶۰۰ هم که گفتم واسه سرعت دانلود بود که معمولا بسته به سرور کمی پایین تر از سرعت اینترنته
        ۱۶ مگ حداکثر سرعت دانلودش ۲ مگ بر ثانیه هست

      2. saeid

        اونچه که دوستمونINFINITEنوشتند به هیچ وجه دور از دسترس نیست بر اساس سرعت یا پهنای باند ۱۶مگابیت که باید تقسیم بر ۸ شود که سرعت حدود ۲مگابایب در اختیار کاربر قرار دهد سرعت۱.۶مگابایت کاملا منطقی است به دلیل نویز و دوری از مرکز مخابراتی و ….

    3. عطاءالله ایروانی

      دوست عزیز ، به نظرم … شما از فعل معکوس استفاده می‌کنید ، اینطور نیست ؟

    4. farid

      شما منظور اصلی مقاله رو متوجه نشدی !
      وقتی محدودیت حجمی داشته باشی و مجبوری برای خرید ترافیک هزینه کنی، داشتن سرعت بالا برای دانلود مزیت محسوب نمیشه و اتفاقن باعث میشه هر چه زود تر ترافیکت رو مصرف کنی و در نتیجه دوباره ترافیک رو شارژ کنی و درواقع پول بیشتری خرج کنی که میره تو جیب اپراتور یا تامین کننده اینترنت .
      حالا بماند که محسابه میزان ترافیک مصرفی توسط اونها خودش داستان جدایی داره

    5. LastProGamer

      فک کنم اشتباه متوجه شدید، گفتند اینترنت نامحدود با سرعت ۱۲۸،۲۵۶،۵۱۲. بله شخصا ۳Mbyte از ایرانسل دانلود شبانه دارم و بصرفه هم هست، اما بجز این طرح های ساعتی و شبانه اصلا به صرفه نیست. در مورد ۱۶ مگی هم که گفتید به نسبت bit, byte توجه کنید.بعد از این مقاله متوجه شدم چرا اپراتور ها به تعویض رایگان سیمکارت اصرار دارند????

  8. بهنام

    سلام
    واقعا از مقالتون متشکرم … بسیار متن عالی و حرف دل خیلی ها
    انصافا خیلی پول اینترنت میدیم من که خودم برنامه نویسم ماهی ۴۰۰ تومن پول اینترنت میدم یعنی دیگه نمیدونم چی کار کنم این هزینه بیاد پایین . این اوپراتور ها همون پول رو از ما میگیرن ، ولی در حالی که حجم اطلاعات واقعا زیاد شده ، الان یه سایت که باز میکنی ۲۰ تا چندتا فلش اجرا میشه که کلی حجم ترافیک رو مصرف میکنه ،…باید به اینترنت رسیدگی بشه خیلی شورش در اومده ،…خیلی گرونه..

  9. محمدعلي بهراميان

    اینجا ایرانه خانم ، موتور یه هواپیمارو تمیز می کنن ، میگن هواپیما ساختیم . اینترنت edge رو خوش رنگ و لعاب می کنن میگن اینترنت ۴g ساختیم .

  10. سجاد

    حرف شما در مورد ارایه دهنده های سرویس اینترنت کاملا درسته و همچنین اوپراتور ها که سرعت متوسط ۳g رو با نام ۴g به ما ارایه میدهند اما چند نکته هست که نباید اشتباه جا بیفته! اولا که قیمت ها و نوع تعرفه ها توسط سازمان تنظیم مقررات رادیویی تعیین میشه و هیچ کسی حق تخطی نداره مثلا جدیدا اگر به نوع تعرفه ها و سرویسها شرکت های ارایه دهنده ADSL سر بزنید میبینید که حتی طبق قانون جدید زمان استفاده مجانی هم حذف شده از سرویس های حجمی و فقط توی حجم ۲ و ۴ گیگ در ماه زمان مجانی وجود داره و پیشنهاد میدهند که اون طرح رو بخرید و بعد حجم اضافه بخرید! خب با یه حساب سرانگشتی مبلغ تمام شده برای مشتری که قبلا ۲۰ گیگ با زمان نامحدود میگرفته و الان باید با خرید حجم اضافه به ۲۰ گیگ برسه تقریبا ۶۰ تا ۷۰ درصد بیشتر در میاد!!! اینها مشکل در قانون گذار هستش و اینکه ما هیچ چیزی به نام حمایت از حقوق مصرف کننده نداریم اینجا… اما تعرفه اینترنت همراه که توسط سیم کارت قابل دسترسی هستش تقریبا من با قیمت آمریکا مقایسه کردم با نسبت اختلاف سطح درآمد ما و نرخ برابری ارز … وضعمون چندان هم بد نیست و شاید یکمی جا داشته باشه ارزونتر بشه
    اما نکته ای میخوام با اشاره به اون حرف شما در این مقاله را رد کنم مزیت استفاه از سرعت بالاتر در هر شرایطی است! فرض کنید شما با اینترنت موبایلی میخواهید انتقال وجه به صورت فوری انجام دهید، فرض کنید یکی از دوستان یک ویدیو به شما پیشنهاد میدهد که در همان لحظه به صورت تحت وب ببینید، فرض کنید مدرکی را باید ایمیل کنیدو… در این موارد شما حسرت داشتن سرعت بالاتر را میخورید که حداقل زمان را از دست ندهید و دیگه این ربطی به حجم نداره چون اون حجم در هر صورت استفاده خواهد شد و مهم اینه که برای هر مراجعه به کار اینترنتی شما چقدر معطل خواهید شد.

  11. Adel

    بخدا که حرف دل ما رو زدید

  12. علی

    مشکل اصلی ما ایرانی ها اینه که هیچی نمیدونیم ولی نظر میدیم!
    مثلا میان میگن سرعت ۳جی توی کره ۵۰ مگ هست 😐
    اصلا ۳جی قابلیت همچین چیزی رو نداره.حرف منو هم باور نکنید.بریم ویکی پدیا چک کنید.
    نهایت سرعت ۳.۵ جی در حالت تئوری ۵۶ میگابیت بر ثانیه هست که توی عمل به عدد ۲۸ بیشتر نرسیدن.که اونم برای اینکه به سرعت دانلود برسید باید تقسیم بر ۸ کنید.(تبدیل مگابیت به مگابایت)که میشه حدود ۳.۵ مگابایت.
    t-mobile با هزینه ماهی ۷۰ دلار به شما پیشنهاد پلن نامحدود در همه چی میده.اما باز این نکته رو نوشته
    Customers who use more data than 97% of our customers (currently over 26 GB per month) will have their usage prioritized below other traffic and may notice slower speeds
    یعنی اگه بیشتر از ۲۶ گیگ استفاده کنی سرعتت کم میشه.اگه دلار ۳۵۰۰ حساب کنیم میشه ماهی ۲۴۵ هزار تومن.اونم توی امریکا!
    ” زیرساخت ۴G در ایران وجود ندارد” معنیش با نبود طرح های خوب فرق داره.
    هیچ کجای دنیا اینترنت نامحدود وجود نداره.همه جا یه سقفی داره.(ضمن این که کپی رایت هم هست!)
    همه اینا رو گفتم که توی رویا نباشید.کشور ما زیرساخت هاشو نداره.ولی به این زودی ها هم نخواهد داشت.
    متاسفانه ما یه کشور فقیر هستیم(با توجه میانگین درآمدمون و ارزش پولمون)پس نباید انتظار نامعقول داشته باشیم.نباید هم خودمونو با امریکا و ژاپن و کره مقایسه میکنیم.خیلی بیجا میکنیم.
    ما خودمونو باید در حالت سطح بالا با ترکیه مقایسه کنیم(که اونم اشتباه هست)
    البته من خودم به هیچ وجه از وضعیت نت موجود راضی نیستم.ولی میدونم دارم کجا زندگی میکنم.
    همه چیز باید به هم بیاد 😉

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه