تحریم‌ها برداشته شد؛ آیا اپل، گوگل و مایکروسافت به ایران می‌آیند؟

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
اپل در ایران

پس از ماه‌ها مذاکره بین ایران و گروه ۱+۵، گویا بالاخره موعد اجرای مفاد توافق هسته‌ای فرا رسیده. اما آیا با برچیده‌ شدن تحریم‌ها، امکان ورود شرکت‌های بزرگ تکنولوژی به بازار ایران فراهم شده؟ آیا در ماه‌ها‌ی آینده شاهد حضور رسمی اپل، گوگل، مایکروسافت یا جنرال ‌الکتریک در ایران خواهیم بود؟ اگر شما هم می‌خواهید از جدیدترین وضعیت حضور شرکت‌های خارجی در ایران مطلع شوید، در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید.

    ‌‌‌    ‌‌‌

با برداشته شدن تحریم‌های ایران، بزرگان دنیای تکنولوژی مثل اپل و مایکروسافت و غول‌های نفتی مانند رویال داچ شِل و شرکت‌های عظیم صنعتی چون جنرال الکتریک و بویینگ برای حضور در بازار ایران خود را آماده می‌کنند. برچیده شدن تحریم‌ها به ایران کمک می‌کند تا صادرات نفت خود را افزایش داده و سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتری را جذب کند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده‌ی آمریکا هم گفته که به محض اجرای توافق و برداشته شدن تحریم‌ها، به شعبه‌‌های بین‌المللی شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد تا فرصت‌های حضور در ایران را بررسی کنند. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۲، کنگره‌ی آمریکا قانونی را مبنی بر ممنوعیت حضور شعبه‌های شرکت‌های آمریکایی در ایران وضع کرده بود.

اپل

اما شاید برای بسیاری از جوانان علاقه‌مند به حوزه‌ی تکنولوژی، حضور و فعالیت رسمی شرکت‌هایی مثل اپل، گوگل یا مایکروسافت در ایران از جذابیت بیشتری برخوردار باشد. چند هفته‌ی پیش وب‌سایت وال‌استریت ژورنال از برنامه‌ریزی‌ شرکت‌های اپل، جنرال الکتریک و HP برای حضور در ایران خبر داد. شعبه‌ی سوییسی شرکت HP برای فروش مستقیم محصولات خود در بازار ایران رایزنی‌هایی انجام داده است. گویا شرکت اپل هم به فکر راه‌انداختن فروشگاه‌های اختصاصی خود در ایران است.

اما صف طولانی شرکت‌های خارجی برای ورود به ایران، تنها به شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تکنولوژی‌های مصرفی ختم نمی‌شود. شرکت‌های نفتی شل و توتال که اروپایی هستند، احتمالا مسیر ساده‌تری را برای حضور در ایران در پیش خواهند داشت.

جنرال الکتریک، در زمان تحریم و در چارچوب برخی معافیت‌های انسان‌دوستانه، برخی تجهیزات پزشکی را به بازار ایران وارد می‌کرد. از این رو این شرکت با توجه به تجربه‌ی فعلی‌اش می‌تواند خیلی زود کسب‌وکار خود را در بازار ایران رونق بدهد.

‌‌‌    ‌‌‌

با اجرایی شدن برجام و برچیده شدن تحریم‌ها، شرکت‌های تکنولوژی این فرصت را دارند تا دفاتر رسمی خود را در ایران باز کنند. دیدن فروشگاه‌های رسمی اپل استور یا مایکروسافت در خیابان‌های شهرهای ایران، به‌طور حتم برای طرفداران محصولات این شرکت‌ها هیجان‌انگیز است؛ اما این اتفاق لزوما به‌معنای بهبود بازار کار و رشد اقتصادی است؟ نظر شما در مورد حضور احتمالی این شرکت‌ها در ایران چیست؟ آیا این گشایش، در نهایت به رشد بازار کسب‌وکار در ایران می‌انجامد؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

    ‌‌‌

منبع: Investors ،Wall Street Journal

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۴ دیدگاه
  1. Mb

    بیشر دوستان یه جوری اپل اپل مکنن انگار اگه تحریمها برداشته بشه قابلیتی بهش اضافه میشه این اپل که میگین دیقا بعد تحریم ها میخواد چیکار کنه؟
    ول کنین این حرفارو
    هه اپل؟

  2. Ahmadreza

    فقط قیمت محصولاتشون میاد پایین.با این حال ما هنوز با خرید از اون ها داریم ارزمون رو خارج می کنیم.تا زمانی که تولید داخلی نداشته باشیم پیشرفتی در کار نیست.

  3. مرد بی باک

    تا قانون کپی رایت در ایران به صورت واقعی اجرا نشه این شرکتها تکنولوژی و پوشاک و مواد غذایی و دارویی وصنعتی و ….. در ایران تمایل چندانی برای سرمایه گذاری در ایران را نخواهند داشت.نمیدونم چرا هیچ یک از دولتها در ایران تمایلی برای اجرای قانون کپی رایت ندارند.اجرای این قانون باعث ایجاد اشتغال مولد و دانش بنیان و واشتغال قشر دانشگاهی و تحصیل کرده و خلاق میشود.

  4. محمدرضا

    سلام

    بنظرم قیمت محصولات زیاد تغییری نمیکنه

    چون اگر ماشین های خارجی یا موبایل های این شرکت ها رو با قیمت پایین به فروش برسونن

    دیگه محصولات داخلی هرچقدر هم اضی کننده باشند ، ضرر میکنن

    درسته که محصولات داخلی ضعیف تر هستند ولی فکر نمیکنم اجازه بدن این ضرر ها برسه به این شرکت های داخلی

  5. hassan

    شرکتای مخابراتی مثل AT&T هم امکان وارد شدن به ایران رو دارن؟

  6. A-min

    عالی میشه!کاش بلک بری هم بیاد به خدا مردیم از محدودیت و این همه اختلاف با کشور هایی دیگه اخه چرا من که بلک بری دارم نتونم گوشیمو تو کشور خودم آپدیت کنم؟

  7. مجيد

    بیخود شکمتون رو برای حضور مستقیم اپل و باز کردن اپل استور رسمی در ایران صابون نزنید . اپل تو کشور چین که اینهمه جمعیت داره و اوضاع اقتصادیشون از ما خیلی بهتره و محصولات اپل رو خیلی زیاد میخرن تازه ٢ ساله که فروشگاه رسمی زده .

  8. امیر

    به نطر من خیلی خوبه که این شرکت ها به ایران بیان و مردم با خیال راحت و اطمینان از پشتیبانی خرید کنند ولی خب فراموش نکنیم که این شرکت ها تمام فروشنده های دیگر رو حذف شده می خوان به عنوان مثال اپل تنها فروشگاه های خود را قبول دارد و دیگر فروشگاه ها رو قبول ندارد پس این به معنی جمع شدن بسیاری از فروشگاه های خصوصی است

  9. سجاد

    تا دلار نشه زیر هزار تومن هیچ چیزی نمیتونم بخرم!
    یه مقاله هم در مورد این قیمت دلار بنویسین !

  10. زمان

    هر وقت ترازِ ترازوی کالاهای متوسط رو به پایین تولیدات جهانی به حالت مازاد رسید، ایران تحریم میشود تا آنها غالب بشوند و ملت محترم مصرف گرا آنها را از ورطه نابودی نجات بدهند موردی که در چند سال اخیر تجربه نمودیم البته نه همه مردم … و هروقت ترازِ ترازوی کالاهای متوسط رو به بالا به مازاد رسید باز هم ایرانیان مصرف گرا با برداشتن تحریم های با برنامه به کمک جهانیان فراخوانده می شوند تا شرکتهای جهانی ورشکسته نگردند موردی که در سالیان آتی تجربه خواهیم نمود البته باز هم نه همه مردم! تا بعد که چه پیش آید و ما چگونه بتوانبم به کمک جامعه جهانی بشتابیم…این قصه پر غصه سر دراز دارد…

    1. Masoud

      عالی بود. حرف حساب رو شما زدی.

  11. امیررضا

    با سلام خدمت دوستان عزیز.
    من برنامه نویس اندروید هستم.
    اگه پای گوگل به ایران بشه دو تا اتفاق خواهد افتاد:
    ۱-بیش از پنج الی شش هزار برنامه ایرانی در مدت حدود یک الی دو سال واردگوگل پلی میشن(چون تا حالا امکان ورود توسعه دهنگان ایرانی اندروید به گوگل پلی نبوده) و شما می تونید تصور کنید که چه سودی نصیب ما خواهد شد.
    ۲-قدرت ظلم کافه بازار کم خواهد شد. نرخ سودی که الان بازار داره میگیره حدود سی درصد برای بازار از درآمد برنامه و یازده درصد برای دولت از فروش برنامه هست. و فروش هر برنامه هم چیزی حدود میانگین پونصدهزار الی یک میلیون تومان هست.و فرض کنید اگه این دو مبلغ هم ازش کم بشه چی برا ما میمونه که تمام زحمت برنامه رو کشیدیم؟
    حالا اگه گوگل پلی باز بشه بازار مجبوره یا درصد خودش و دولت رو کم کنه یا کاسه کوزشو جمع کنه چون من یکی بشخصه دیگه برنامه ای توش نمیزارم:)
    این یک نمونه بسیار سادست که چه اتفاقی خواهد افتاد.

  12. اکسیر

    باسلام در الان دیگه میشه بدون چیز پی ان و تغیر ای پی اپل آید ساخت ؟

    1. سجاد

      تاوقتی اسم کشور ایران جز لیست کشور های مورد ساپورت توی لیست اپل نیاد نمیشه و دردسرش پابرجاست. اضافه شدن لیست هم به معنیه وجود appstore برای ایران هست که بعد بشه کشور ایران رو از لیست انتخا کنی. وجود اپ استور برای ایران هم مسلتزم را اندازی ساز و کار پرداخت آنلاین به اپل هست یعنی برنامه ۲ دلاری رو شما باید بتونی یا دلار بدی براش یا مثل هر کشوری که ساپورت میشه شما هم ریال پرداخت کنی براش
      حالا با این تفاسیر من فکر نمیکنم اگه همین الانم اپل تصمیم به حضور در ایران بگیره تا ۲ سال دیگه خبری بشه.((اگه تصمیم بگیره))

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه