از رابطه‌ی امواج موبایل با سرطان تا گردشگری فضایی؛ بهترین خبرهای علمی هفته (۱۰ خرداد ۹۵)

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

هفته‌ی گذشته خبرهای مختلفی در دنیای دانش منتشر کردیم. شاید مهم‌ترین آن‌ها ارتباط امواج گوشی‌های همراه با ابتلا به سرطان بود. خبرهای دیگری مثل اتوبوسی که از بالای ترافیک حرکت می‌کند و کشف آجرهای سازنده‌ی حیات در یک دنباله‌دار هم جذاب بودند. بهترین خبرها و مقالات هفته‌ی گذشته را بخوانید.

آیا امواج گوشی‌ همراه باعث سرطان می‌شوند؟

دیروز نتیجه‌ی بزرگترین و گران‌ترین پژوهش درباره‌ی ارتباط استفاده از گوشی‌های همراه با ابتلا به سرطان منتشر شد. این پژوهش بزرگ ۲۵ میلیون دلاری را دولت آمریکا تامین مالی کرده است. دانشمندان دخیل در این تحقیق، به دنبال کشف رابطه‌ی قرارگیری مداوم در معرض امواج گوشی‌های همراه و ابتلا به سرطان در حیوانات بودند. نتیجه‌ی آزمایش بدین ترتیب بود که وقتی موش‌های آزمایشگاهی نر برای تمام عمرشان در معرض تشعشع قرار می‌گرفتند، احتمال ابتلا به سرطان‌های نادر‌ در آن‌ها افزایش می‌یافت. البته میزان افزایش خیلی زیاد نیست، ولی به هر حال رابطه‌ای منطقی بین امواج موبایل و ابتلا به سرطان در موش‌ها وجود دارد. این پژوهش باعث مطرح شدن دوباره‌ی مناقشه و جنجال درباره‌ی ایمنی امواج موبایل شده است.

cellphone-and-cancer

[ویدیو] این اتوبوس چینی خارق‌العاده مشکل ترافیک را حل می‌کند

گیر کردن در ترافیک سنگین یکی از آزاردهنده‌ترین جنبه‌های زندگی شهری در عصر مدرن است. به همین دلیل، کارشناسان مرتبط همیشه به دنبال ایده‌های جدید برای مقابله با این مشکل هستند. حالا مهندسان پرجمعیت‌ترین کشور جهان یعنی چین راهی پیدا کرده‌اند تا بتوانند بر مشکل رفت و آمد شهری در ترافیک‌های سنگین غلبه کنند.

ad_207509010-e1464193839990

[ویدیو] ساخت رباتی که درد را احساس می‌کند

یکی از مفیدترین ویژگی‌های ربات‌ها این است که آنها درد را احساس نمی‌کنند. به همین دلیل، ما بدون هیچ مشکل و نگرانی آنها را در محیط‌های خطرناک به کار می‌گماریم یا وظایفی را به آنها می‌سپاریم که اندکی ناخوشایند هستند یا قطعاً منجر به مرگ انسان می‌شوند. اما بااین‌حال، دو محقق آلمانی معتقدند که در برخی موارد، احساس درد و واکنش به آن می‌تواند قابلیت مفیدی برای ربات‌ها باشد.

Mjc1NzM5NA

کشف آجرهای سازنده‌ی حیات روی یک دنباله‌دار

روزتا (Rosetta)، فضاپیمای آژانس فضایی اروپا، روی یک دنباله‌دار نوعی آمینو اسید پیدا کرده است. این نشان می‌دهد که یک دنباله‌دار تشکیل شده از یخ و خاک می‌تواند عامل اصلی پیدایش حیات باشد. بنابراین، شاید یک دنباله‌دار یخ‌زده اجزای تشکیل‌دهنده‌ی حیات را به زمین آورده باشد. دانشمندان معتقدند که نوع خاصی از آمینو اسید در ابتدای تشکیل زمین منجر به پیدایش حیات شده است. به همین دلیل مدت‌هاست که دانشمندان به دنبال دنباله‌داری می‌گردند که این آمینو اسید را داشته باشد.

rosetta_and_its_target_comet-1200x800

ما آدم‌های عادی چطور می‌توانیم به فضا سفر کنیم؟

اگر گشتی در اینترنت بزنید، می‌توانید آژانس‌های مسافرتی زیادی ببینید که شما را به جاهای مختلف ایران یا دنیا می‌برند. از تور اسالم به خلخال بگیرید تا مسافرتی به چند کشور اروپایی. ولی خیلی‌ها هستند که رویای گردشگری فضایی دارند. قرار نیست در گردشگری فضایی حتما به مریخ برویم و در کویرهای آن پیاده‌روی کنیم. کافیست کمی از سطح زمین دور شویم، با چشم گردی زمین و سیاهی فضا را ببینیم و بازگردیم. دهه‌هاست که در آرزوی چنین چیزی هستیم. دست کم از آغاز عصر فضا، نویسنده‌های علمی-تخیلی زیادی فکر کرده‌اند که چه می‌شد اگر فقط با پرداخت چند هزار دلار می‌توانستیم به فضا برویم و برگردیم. این‌طوری دیگر همه می‌توانستند برای تعطیلات آخر هفته آپشن سفر به فضا را هم داشته باشند. در ادامه چند شرکت فضایی خصوصی را معرفی می‌کنیم که می‌خواهند گردشگری فضایی را به ارزان‌ترین شکل ممکن برای ما به ارمغان آورند.

space-tourism

ساخت باتری‌های لیتیوم-هوایی انعطاف‌پذیر برای گجت‌های پوشیدنی

اگر شما هم از گجت‌های پوشیدنی که این روزها به وفور در بازار به فروش می‌رود، استفاده می‌کنید می‌دانید که این گجت‌ها مثل بازوبندهای تست قند خون، مچ‌بندهای ناظر ضربان قلب و فشار خون و انواع دیگر، موج بعدی دستگاه‌های الکترونیکی هستند. اما صرفا اختراع آنها کافی نیست. محققان باید بتوانند باتری‌های آنها را هم طراحی کنند و این باتری‌ها باید انعطاف‌پذیر یا کشسان باشند.

cc_Battery_16x9

سخنرانی‌های برتر TED؛ چگونه سخنران بهتری باشیم؟

آیا تاحالا برایتان پیش آمده که در کنفرانس یا سر کلاس دانشگاه، سخنرانی یا ارایه‌ای داشته باشید، اما متاسفانه کسی به شما گوش ندهد. آقای «جولین ترژر» (Julian Treasure) در زمینه‌ی صدا و سخنرانی مطالعات زیادی داشته و شاید بهتر از هر کس دیگری بتواند راهکارهای درستی را برای داشتن یک سخنرانی خوب به ما پیشنهاد بدهد.

سخنرانی-TED

تصویر نجومی منتخب هفته: دره‌ی بزرگ مریخ

این شب‌ها می‌توان سیاره‌ی مریخ را مثل ستاره‌ای سرخ رنگ و خیلی پرنور در آسمان شب مشاهده کرد. فردا این سیاره در نزدیک‌ترین فاصله‌اش از زمین، طی ۱۱ سال گذشته قرار می‌گیرد. با این حال حتی اگر از درون تلسکوپی قدرتمند هم به آن نگاه کنید نمی‌توانید چنین نمای حیرت‌انگیزی ببینید. این عکس را فضاپیمای «وایکینگ» در دهه‌ی ۱۹۷۰ از فاصله‌ی نزدیک به مریخ گرفته است. عوارض سطح مریخ در این عکس به خوبی دیده می‌شوند. از جمله بزرگترین دره‌ی منظومه‌ی شمسی که با نام «والس مارینریس» (Valles Marineris) شناخته می‌شود. این دره حدود ۳۰۰۰ کیلومتر طول، ۶۰۰ کیلومتر عرض و ۸ کیلومتر عمق دارد. در مقایسه باید گفت که «گرند کنیون» در آریزونای آمریکا، ۸۰۰ کیلومتر طول، ۳۰ کیلومتر عرض و ۱.۸ کیلومتر عمق دارد. مشخص نیست این دره چگونه ایجاد شده، ولی یک فرضیه می‌گوید که این دره از میلیاردها سال پیش و زمانی که سیاره شروع به سرد شدن کرد تشکیل شده است.

Mars-1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه