شما بگویید؛ خودروی چینی یا ایرانی؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

حدود ۵ سال است که خودروهای چینی به ‌صورت عمده وارد بازار ایران شده‌اند. از بدو ورود این خودرو‌ها به ایران، همواره این موضوع که خودروی چینی بهتر است یا ایرانی میان عموم مردم بی‌پاسخ ‌مانده است. تعداد قابل ‌توجهی از مردم می‌گویند که خودرو‌های چینی از کیفیت ساخت بالا‌تری برخوردارند و عده‌ای دیگر بر این باورند که خودروهای تولید داخل از قیمت و هزینه‌های ثانویه‌ی پایین‌تری بهره می‌برند. گفتنی است که در خلاء وجود خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب، خودرو‌های چینی توانسته‌اند جایی برای خود در بازار خودروی ایران دست‌وپا کنند و مردم هم استقبال نسبتا خوبی از آن‌ها کرده‌اند. در مطلب «شما بگویید» این هفته قصد داریم محاسن و معایب هرکدام از این خودروها را به بحث بگذاریم. شما با کدام موافق‌تر هستید: خودروی چینی یا ایرانی؟

گوش کنید: خودروی چینی بخریم یا نخریم؟

نظر ما را بخواهید، به‌طورکلی محاسن و معایب زیادی را می‌توان برای خودرو‌های چینی و ایرانی مورد بررسی قرار داد. برای مثال خودروهای ایرانی در مقایسه با مدل‌های چینی، از قیمت اولیه‌ی پایین‌تر و هزینه‌ی نگهداری کمتری برخوردارند. از سوی دیگر، ازنظر شرایط خدمات پس از فروش و سرویس‌های قابل ارایه به مشتریان، خودرو‌های چینی در شرایط نسبتا بهتری قرار دارند. در ضمن به‌طورکلی خودرو‌های چینی ازنظر کیفیت تولید، مواد به‌کاررفته در ساخت داشبورد، طراحی داخلی و از همه مهم‌تر، معماری و توان خروجی موتور، از خودروهای ایرانی بهتر هستند. این موضوع در مدل‌هایی مثل «جک J5» و «بسترن B50F» کاملا محسوس است. تنوع بیشتر خودروهای چینی را هم نباید فراموش کرد.

آنچه تفاوت عمده‌ی خودرو‌های چینی و ایرانی را رقم می‌زند، قیمتشان است. جایی که اختلاف قیمت‌های ۲۰ یا ۳۰ میلیونی، بسیاری از مردم را مجاب به خرید خودروی ایرانی می‌کند. در واقع قیمت پایین‌تر لوازم‌ یدکی و جانبی خودرو‌های ایرانی و هزینه‌ی نگهداری کمتر آن‌ها در مقایسه‌ با مدل‌های چینی، کسانی که محدودیت بودجه دارند را مجاب به خرید خودرو‌های ایرانی می‌کند. از سوی دیگر، برای کسانی که محدودیت بودجه‌ی خاصی نداشته و بیشتر به طراحی ظاهری و کیفیت ساخت بالا‌تر اهمیت می‌دهند، مدل‌های چینی گزینه‌ی مناسب‌تری به ‌حساب می‌آیند.

شما چه محاسن و معایب دیگری سراغ دارید؟ تجربه‌ی شخصی‌ خود از رانندگی با خودرو‌های چینی و ایرانی و یا اطلاعات فنی خود از این خودرو‌ها را با ما در میان بگذارید. درنهایت با در نظر گرفتن تمام موارد ذکرشده، خودروی ایرانی را ترجیح می‌دهید یا چینی؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲۲ دیدگاه
  1. نوید

    با سلام.
    میخام یه نگاهی به قیمت بالای خودرو تو ایران بندازیم.
    برای خرید همه نوع ماشین چینی باید هزینه گمرک هم پرداخت بشه و به این دلیل ماشینهای چینی گرون تر از اون چیزی در میان که واقعا هستن. به دلیل افزایش قیمت خودروهای چینی و همچنین بودجه محدود بسیاری از ایرانیها، امکان خرید خودروی گرونتر چینی وجود ندارد و مردم به خرید خودروهای ایرانی روی میارند. البته ایرانخوردو و سایپا هم کم نمیگذارند و تا جایی که امکان دارد خودروهای خودشون را گرانتر عرضه میکنند. نمونه اش همین رنو کوئید که تازه میخاد تو ایران تولید بشه. تو برزیل و هند رنو کوئید با قیمتی معادل ۱۱ ملیون داره به فروش میرسه اما تو ایران قراره با قیمت ۳۰ ملیون به فروش برسه. الان میگن ۳۰ ملیون اما بعد از تولیدش حتما قیمتی بیشتر از ۳۰ ملیون خواهد داشت.
    خلاصه از همه لحاظ قیمتها داره میره بالاتر و این به نفع خودروسازان و بقیه عوامل هست.
    با تشکر

  2. مهدی

    x60 من به مراتب از بهترین ماشینهای داخلی بهتره. باز دم چین گرم

  3. علی خلیلی

    این که کلی بخوایم بگیم ماشین چینی بهتره یا ایرانی به نظرم اصلا درست نیست. هم رده های قیمتی مختلف رو باید تو نظر سنجی دخیل کرد و هم کمپانی های مختلف رو به چالش کشید. بیاید یه مقایسه شونه به شونه داشته باشیم. ال ۹۰ اتومات الان قیمتی در حدود ۴۹ میلیون داره که یک ماشین ایرانیه. در مقابل جک جی ۵ اتومات چینی رو داریم که قیمتی در حدود ۶۰ میلیون داره و یه اختلاف ۱۰-۱۲ میلیونی با ال ۹۰ اتومات داره.
    از لحاظ ظاهری مسلما ال ۹۰ در مقابل جک جی ۵ مثل یه جوک میمونه. ظاهر زیبای جک جی ۵ دل هر کسی رو میبره ولی در مقابل ظاهر به شدت قدیمی و زشت ال ۹۰ حرفی رو برای گفتن باقی نمیزاره. آپشن های جی۵ در حد مطلوبی قرار داره. دو تا ایربگ، سنسور باد لاستیک ها، سیستم تهویه مطبوع، صندلی برقی ۸ جهته راننده، سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، سنسور دنده عقب، کلید های کنترل موزیک و تنظیم صدا روی فرمان، تنظیم نور چراغ ها از داخل کابین و… امکاناتی هست که با این قیمت واقعا بی نظیره و تو کمتر ماشینی پیدا میشه. از اون طرف ال ۹۰ نهایت آپشنش همون سنسور دنده عقبشه!
    از لحاظ ایمنی هم که جک جی ۵ از کمپانی معتبر چینی تونسته ۵ ستاره ایمنی رو کسب کنه که به نظرم ال ۹۰ تو اون آزمایش شرکت کنه نمیتونه رقابتی با جی ۵ داشته باشه.
    کیفیت ساخت داشبورد و روکش صندلی ها رو هم که کافیه یه نگاه به عکس ها بندازید که گویای همه چیز هست. حالا قدرت موتور و شاسی و زیبایی کابین داخلی جک جی ۵ رو در مقابل ال ۹۰ بزارید، واقعا ال ۹۰ حرفی برای گفتن داره؟
    حالا شاید برخی بگن محصولات چینی کیفیت ندارن. اولا که محصولات ایرانی هم چندان کیفیتشون بالا نیست. همون پراید واسه ثابت کردن این حرف کافیه. اما جک جزء کمپانی های خوش آوازه چینیه و کیفیت ماشیناش هم بار ها و بار ها ثابت شده.
    حالا شما بگید حاضرید ۵۰ میلیون پول بدید و ال ۹۰ اتومات بخرید یا ۱۰ میلیون بزارید روش سوار جک بشید؟

    1. matador

      ۱۰۰% با نظر شما موافقم تازه با ۵۰ تومن یک j5 دنده معمولی صفر میشه خرید!

      1. حسین

        نظرت چیه اگه بدونی جک جی ۵ دنده ای منقرض شد و به تاریخ پیوست؟! :))) (توقف تولید شد!)

        من ۴ ماهی میشه دنا دارم راضی هم هستم از انتخابم

    2. علی

      من با شما موافقم

  4. حمید

    هیچکدام

    1. دایان

      هیچکدام

  5. اصلان

    بسم تعالی
    سلام
    به نظر من بین بد و بدتر باید بدو انتخاب کرد که اینجا خودرو های ایرانی بدن و خودرو های چینی بدتر .
    البته این رو هم باید گفت که قیمت خودرو های ایرانی نسبت به خودرو های چینی خیلی گرونه .
    خودرو های ایرانی نه طرح دارن نه آپشن ولی باز هم باید از تولید داخل همایت کرد.(البته با همایت تولید داخل هم چیزی عوض نمیشه ۱۰۰ سال هم که بگذره پراید همون پراید ،پژو هم همون پژو… )

  6. محمدمهدی مرادی

    سلام
    یه سوال داشتم از آقای گرانمایه
    گیربکس تندر۹۰ اتومات ساخت کدوم کشور هست؟ گیربکس تندر دستی چطور؟
    لطفا کسی میدونه جواب بده
    مرسی

  7. matador

    پدر من جک j5 اتوماتیک داره به شدت راضیه منم چند بار نشستم دیدم عالیه . هم قطعات به کار رفتش با کیفیته هم آپشن های به روزی داره هم ظاهر شیکی داره
    در ضمن کرمان موتور هم که جزء شرکت های خوب از لحاظ خدمات پس از فروشته پشتشه
    در بدترین حالت ماشین های چینی از بهترین های ایرانی بهتره!
    در جواب اون دوستمون که درباره x60 گفته بود تو سربالایی نمیتونه بره باید بگم یکی از دوستان من ۴ ساله این ماشینو داره تا الان بالای ۱۰۰۰ بار رفته شمال تو جاده چالوس یک بار هم همین چین اتفاقی که شما میگین واسش پیش نیومده
    من قطعا یه مدت دیگه ۲۰۶ رو میفروشم چینی میخرم

  8. سعید

    به نظر من این که کدوم خودرو به نظر و سلیقه خریدار بستگی داره
    اما تفاوت ها ، محاصن و معایب هر کدوم رو از دیدگاه خودم میگم

    – محاصن خودروهای ایرانی
    ۱. فراوانی قطعات و مکانیک ( مخصوصا پراید )
    ۲. حمایت از تولید ملی و قشر کارگر
    ۳. جلوگیری از خروج ارز

    – محاصن خودرو خارجی
    ۱. زیبایی و طراحی مدرن
    ۲. امکانات به روزتر نسبت به خودرو های ایرانی
    ۳. کیفیت برخی از کارخانه های خودرو سازی چین واقعا خوبه و در بازار جهانی توان رقابت رو داره ( مخصوصا MG )

    – معایب خودروهای ایرانی
    ۱. کیفیت قطعات پایین و خدمات ضعیف
    ۲. تنوع طرح و رنگ بسیار کم
    ۳. ایمنی ضعیف و آلایندگی بالا

    – معایب خودروهای چینی
    ۱. مشیری سخت پیذا میشه و عملا بد فروشه
    ۲. زمان فروش بسیار کم میخرن و ضرر زیاد داره
    ۳.احتمال داره برای قطعات و یا گرفتن خدمات معتل بشی مخصوصا اگر ساکن شهر های کوچک تر باشید

    1. farshid

      فراوانی قطعات واسه همون پراید وجود نداره من دنبال قفل کمربند سمت راننده گشتم تو رشت پیدا نشد حتی رفتم یکی از نمایندگی ها سایپا اونا هم نداشتن گفتن این قطعه کمیابه اونم بخاطر این که ماشینم مدل ۹۰ هست قفل کمربندت تکی هست و باید تو صندلی بره (U شکل نیست) اگه میخوایش باید از تهران سفارش بدیم واست بیارن

  9. حسین

    خودرو های چینی هم تنوع بیشتری دارن هم آپشن های بیشتر خودرو های داخلی رو بخوای مقایسه کنی باید با خودرو های ۱۵/۲۰ سال پیش چین مقایسه کنی …
    ولی خدایی ما به چی میگیم آپشن اونا به چی میگن !!!!
    مثلا تو ایران به جا لیوانی جلو پراید میگن آپشن جدید یا به ال ای دی دور فندکش میگن ی آپشن جدید…
    ولی با توجه به اینکه بعضی از مردم توان خرج های بعد از خرید ماشین های چینی رو ندارن ( بخاطر نبود پشتیبانی خوب و خدمات پس از فروش) مجبور به خرید خودرو های ایرانی میشن…

  10. حامد

    با سلام
    فکر می کنم که این مقایسه اصلا درست نیست … هیچکدوم از خودروهای ایرانی و خارجی در شان یک شهروند ایرانی نیست و واقعا بی کیفیت هستن و این رو هم باید گفت که قیمت محصولات داخلی واقعا ناعادلانه و چند برابر قیمت واقعی محصول هستش ….. طبیعی هست که مردم زمانی که در سطح معیشت پایینی هستن که اغلب همینطورن و سطح درآمد پایینه اولین ملاک انتخابشون در وهله اول قیمت هست ….. به نظرم هر دو بد هستن و اگه فضا برای فعالیت شرکت های معتبر خارجی باز بشه به کشور و رقابت بین شرکت ها به وجود بیاد دیگه شرکت هایی مثل ایران خودرو و سایپا قطعا ورشکسته میشن مگر اینکه بخوان محصول با کیفت و قیمت مناسب و در خور رقابت تولید کنن ….. واقعا پراید ۵ میلیون بیشتر نمی ارزه …..

  11. علی

    کلا جز مناطق آزاد که قیمت خودرو ها منصفانه است ، قیمت خودرو با پلاک ملی در ایران در تمام شرایط ناعادلانه است.
    برای مثال شما خودروی با کیفیت مثه هیوندای یا کیا یا تویوتا بگیرین کلی پول تعرفه ناعادلانه گمرک رو باس بدیم.
    تو این وضعیت اکثرا که در مناطق آزاد نیستن یا مثل من هستن ولی نیاز به سفر به کل کشور دارن و از نظر اقتصادی قدرت خرید خودروهای واردانی رو ندارند مجبورن خودروهای بی کیفیت ایرانی رو بخرن.
    وقتی یه مقایسه خیلی ساده بکنین خودروهای چینی از نظر کیفیت خیلی بهتر از خودروهای ایرانی اند . بماند که شرکت های سایپا و ایران خودرو خیلی از قطعاتشون رو با کیفیت خیلی پایین از چین میارن در صورتی که همون قطعه با کیفیتش هست. راحت بگم شما باس سوالتون رو تصحیح کنید که آیا خودروی چینی با کیفیت که در ایران مونتاژ میشن بهترن یا خودروهای چینی با قطعات بی کیفیت که ایران خودرو و سایپا مونتاژ میکنند .
    از نظر قیمت که در یک سطح اند
    از نظر امکانات خودروی چینی خیلی بهتر از خودروی ایرانیه
    از نظر خدمات پس از فروش متاسفانه نمایندگی های خودروهای چینی کمه و تو این مورد ایران خودرو اوضاعش بهتره اما کلا وجود نمایندگی های خودروهای ایرانی زیاد چیز مهمی نیست چون باز هم شما واسه تعمیرات بصرفست که ماشین رو ببری یه تعمیرگاه خصوصی . چون خدمات پس از فروششون هم مثله تولید خودروشون بی کیفیته
    اما مشکل جدی اکثر خودروهای چینی ( حداقل اونایی که من خبرشون رو دارم ) گیربکس ضعیفشونه اکثرا تو این قسمت هنوز به پیشرفت لازم نرسیدن.

    یه جمع بندی کلی بکنیم خودروهای چینی خیلی بهترند.

  12. behnam

    به نظر من خودرو های چینی چه از لحاظ ظاهر چه از لحاظ کیفیت موتور وهمچنین کیفیت داشبورد وطراحی اتاق از خودرو های ایرانی خیلی سرترن.
    بزرگترین مشکلی که فعلا وجودداره نبود قطعات فنی کار وخدمات پس از فروش این خودرو هاست اگر تاجرای قبل از اینکه این خودرو هارو وارد کنن زمینه شو واسه وارد کردن فراهم می کردن چه بس مردم با اختلاف قیمت گاها۱۰الی۲۰تومن هم خودروی چینی میخریدن ولی الان میدونن خودرو چینی به محض استارت خودرون اگه قراربه فروش خودرو گرفته بشه حداقل ۵میلیون باید زیر قیمت فروخته بشه فقط خود نمایندگی های میتوننن به قیمتی که خودشون میخوان بفروشن ولی مردم این امکان و ندارن ولی خودرو های ایرانی بعضا توی بازار از خود نمایندگی گرون ترن.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه