شما بگویید؛ خودروی چینی یا ایرانی؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

حدود ۵ سال است که خودروهای چینی به ‌صورت عمده وارد بازار ایران شده‌اند. از بدو ورود این خودرو‌ها به ایران، همواره این موضوع که خودروی چینی بهتر است یا ایرانی میان عموم مردم بی‌پاسخ ‌مانده است. تعداد قابل ‌توجهی از مردم می‌گویند که خودرو‌های چینی از کیفیت ساخت بالا‌تری برخوردارند و عده‌ای دیگر بر این باورند که خودروهای تولید داخل از قیمت و هزینه‌های ثانویه‌ی پایین‌تری بهره می‌برند. گفتنی است که در خلاء وجود خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب، خودرو‌های چینی توانسته‌اند جایی برای خود در بازار خودروی ایران دست‌وپا کنند و مردم هم استقبال نسبتا خوبی از آن‌ها کرده‌اند. در مطلب «شما بگویید» این هفته قصد داریم محاسن و معایب هرکدام از این خودروها را به بحث بگذاریم. شما با کدام موافق‌تر هستید: خودروی چینی یا ایرانی؟

گوش کنید: خودروی چینی بخریم یا نخریم؟

نظر ما را بخواهید، به‌طورکلی محاسن و معایب زیادی را می‌توان برای خودرو‌های چینی و ایرانی مورد بررسی قرار داد. برای مثال خودروهای ایرانی در مقایسه با مدل‌های چینی، از قیمت اولیه‌ی پایین‌تر و هزینه‌ی نگهداری کمتری برخوردارند. از سوی دیگر، ازنظر شرایط خدمات پس از فروش و سرویس‌های قابل ارایه به مشتریان، خودرو‌های چینی در شرایط نسبتا بهتری قرار دارند. در ضمن به‌طورکلی خودرو‌های چینی ازنظر کیفیت تولید، مواد به‌کاررفته در ساخت داشبورد، طراحی داخلی و از همه مهم‌تر، معماری و توان خروجی موتور، از خودروهای ایرانی بهتر هستند. این موضوع در مدل‌هایی مثل «جک J5» و «بسترن B50F» کاملا محسوس است. تنوع بیشتر خودروهای چینی را هم نباید فراموش کرد.

آنچه تفاوت عمده‌ی خودرو‌های چینی و ایرانی را رقم می‌زند، قیمتشان است. جایی که اختلاف قیمت‌های ۲۰ یا ۳۰ میلیونی، بسیاری از مردم را مجاب به خرید خودروی ایرانی می‌کند. در واقع قیمت پایین‌تر لوازم‌ یدکی و جانبی خودرو‌های ایرانی و هزینه‌ی نگهداری کمتر آن‌ها در مقایسه‌ با مدل‌های چینی، کسانی که محدودیت بودجه دارند را مجاب به خرید خودرو‌های ایرانی می‌کند. از سوی دیگر، برای کسانی که محدودیت بودجه‌ی خاصی نداشته و بیشتر به طراحی ظاهری و کیفیت ساخت بالا‌تر اهمیت می‌دهند، مدل‌های چینی گزینه‌ی مناسب‌تری به ‌حساب می‌آیند.

شما چه محاسن و معایب دیگری سراغ دارید؟ تجربه‌ی شخصی‌ خود از رانندگی با خودرو‌های چینی و ایرانی و یا اطلاعات فنی خود از این خودرو‌ها را با ما در میان بگذارید. درنهایت با در نظر گرفتن تمام موارد ذکرشده، خودروی ایرانی را ترجیح می‌دهید یا چینی؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲۲ دیدگاه
  1. علی

    برلیانس از همه ماشینهای رنج زیر شصت میلیون سرتر و بهتره

  2. امین

    من تمام ماشینای ایرانو دوره کردم ال نود سمند و انواع پژو الان یک ساله برلیانس دارم واقعا بی اذیت نرم و عالیه اونی که از چینی بد میگه تا حالا سوار نشده فقط یاد داریم بد بگیم همین برلیانسو تو استرالیا شیلی و روسیه جز بهترین ماشیناست….ایرانی یعنی هر روز در نمایندگی بودن واسه تعمیر همینو بس…

  3. بهروز

    هر کدوم مزایا و معایب خودش رو داره.تو ماشین های مونتاژ داخل محصولات رنو خوبن و بی دردسر و بهرحال تکنولوژی اروپایی رو دارن.چینی ها با تمام زرق و برقی که ماشین هاشون داره اصالت ندارن یعنی چی.یعنی ماشین رو میبینی نمی دونی چری هستش یا تیگو یا ام وی ام .هر قسمتاز ماشینشون رو از جایی کپی کردن حالا شاید یکی بگه چه اشکالی داره خوب .نرمه قشنگه آپشن داره….اما واقعا برخی از این آپشن ها به مرور زمان کارایی ندارن.اینا هر سال رخ ماشینو عوض میکنن بدون افزایش کارایی بدرد بخور.آخه شاسی بلند دیفرانسیل جلو یعنی چی…بعدش یه ماشین تو ۵ الی ۶ سال خودشو نشون میده که عمر برخی از ماشین های چینی هنوز دو سال نشده.
    ماشین خوب باید فروشش هم خوب باشه غیر از ایران کجا اینا رو میخرن.برید امارات میبینید که با انواع ترفند و تسهیلات کسی نمیخره.با اینکه مفت هم میدن به نسبت ایران.
    میخام اینو بگم آخرش معمولا ماشین شناسا سراغ ماشین چینی نمیرن برا خرید.ترجیح میدن تویوتا ۵ سال کار کرد بگیرن و جک صفر نخرن.چرا که شما ماشین ۱۰۰ ملیونی چینی هم بخری باز سوار ماشین چینی هستی.
    هنوز مردم به محصولات چینی به دیده شک نگاه میکنن مگه اینکه صنعت خودرو چین در سالهای آینده خلاف اینو ثابت کنه.
    درآخر اینکه اگه پراید و سمند و ۴۰۵ و ۲۰۶ رو بزاریم کنار تو ایران ماشین بی دردسر که ارزش خرید داره نسبت به چینی ها الان رنو ساندرو -تندر اتومات هستش.ماشین هایی که زیبایی فدای کیفیت فنی شده و تو ایران این بدرد بخوره.و کسی از شون شکایت الکی نداره.
    توصیه من به کسایی که میخان بالای ۵۰ تومن پول ماشین بدن اینه که ماشین کار کرده ژاپنی یا کره ای بخرن اما صفر چینی نه.
    تو سایت های خارجی تست این ماشین چینی های ۶۰ الی ۸۰ ملیونی رو نگاه کنین.خندتون میگیره.

  4. حسین

    با سلام
    ماشین های چینی ظاهرشان و آپشن هایشان بیشتر از ماشینای ایرانی است
    ولی قطعاتشان به سختی گیر میاد – قیمت قطعات خیلی بالاست – افت قیمتشان بسیار بالاست – خدمات پس از فروش در نمایندگی بسیار ضعیف است و در بیرون هم خیلی کم است
    نظر من بین ایرانی و چینی هیچکدام
    الاغ سوار شویم بهتر است.

  5. ALi

    این انتخابی که شما میگین، یه چیزی بین بد و بدتر هست فک کنم که هیچ کدومش درخور ایرانی ها نیست. کیفیت حرفه اوله…

    1. پویا

      شاید خودرو های چینی امکانات جالبی دارند ولی اون چیزی که مهم است اون زیبایی که در خود های داخلی است در چینی ها نیست(دقت کنید با توجه به قیمت)

  6. حامد

    ایرانیم چینیه دیگه سخت نگیرید

  7. محمد

    من هیچی نمیگم خودتون قضاوت کنید من سال ۹۰برای حمایت از تولید داخل یه ۴۰۵صفر خریدم تا قبل از شیش ماه ینی تا قبل از شهریور قبل تموم شدن گارانتی از بس سرسیلندر سوزوند و روغن کم کرد خود ایرانخودرو گفت مادیگه نمیتونیم کاری براتون بکنیم بعد اون ماشینو فروختم باز برای حمایت مجدد یه دونه دیگه با مدل پایین تر گرفتم اون هم همینطور بود حالا خودتون بگید

  8. حسین

    به نظرم ایرانی و چینی که مقایسه کردید کاملا در سطح همدیگه هستن
    قبلا به صورت افراطی از ماشینم (دنا) طرفداری میکردم و رقبارو افراطی تخریب میکردم ولی الان واقع بین تر شدم
    به نظرم جفتشون کاملا در سطح همدیگه هستن ولی ایرانی ماله کشور خودته همه قطعاتش راحت و ارزون پیدا میشه ولی چینی…
    نکته مهم بعدی اکثر مردم رو این اعتقاد هستن ماشین چینی ارزش خرید از دست رو نداره و نمیخرن همونطور هم که مشاهده میشه چینی ها به شدت سخت فروش و مخضوضا با افت قیمت بالا معامله میشن
    کسی چینی خریده تو دلشو خالی نمیکنم که بگم اشتباه کرده
    ولی اگه کسی هنوز انتخابشو نکرده پیشنهادم انتخاب خودم دنا هستش
    موفق باشید

  9. saber

    برلیانس H330 نشستم واقعا خیلی خوبه
    هم کیفیت خیلی خوبی داره
    هم هندلینگش خیلی خوبه
    هم نرمه

  10. بنده ی خدا

    ماشین فقط ایرانی ! هم حمایت از کشوره هم نسبت به خودرو های چینی به صرفه تر ه و قطعاتش پیدا میشه. شما برید دنا رو ببینید؛موتور باکیفیت،سیستماتی،لوکس و… پراید هم ماشین بدی نیس هم ارزونه هم امکاناتی مثل ایربگ،زنون،یورو۴ و… رو داره.

  11. متین

    برلیانس بهتر یا رنو ساندرو؟

    1. سامان

      ۱۰۰% ساندرو

  12. محمد

    من یه mvm 315 new دارم که حدودا ۲ سالی میشه باهاش رانند گی میکنم.از لحاظ کیفیت واقعا عالیه.
    تا حالا یه بار زیر پام خاموش نشده.بغیر از معاینه فنی روی ۵ هزارتا و ۱۰ هزارتا و ۲۰ هزارتا که لازم بوده ببرم نمایندگی هیچ مشکلی دیگه ای نداشته.وقتی هم که آبندی شد عملکرش خیلی بهتر از قبل شد.قیمتشم ۴۵ تومن هست ، که یه جورایی میشه گفت قیمت خیلی بالایی نیست.
    به هر حال به نظر من ماشینای چینی هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ زیبایی از ماشینای ایرانی خیلی بهترن و تفاوت قیمتشون هم به خاطر اپشن های متعددی هست که روشون هست.در نهایت ممنون از مقاله خوبتون.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه