شما بگویید؛ خودروی چینی یا ایرانی؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

حدود ۵ سال است که خودروهای چینی به ‌صورت عمده وارد بازار ایران شده‌اند. از بدو ورود این خودرو‌ها به ایران، همواره این موضوع که خودروی چینی بهتر است یا ایرانی میان عموم مردم بی‌پاسخ ‌مانده است. تعداد قابل ‌توجهی از مردم می‌گویند که خودرو‌های چینی از کیفیت ساخت بالا‌تری برخوردارند و عده‌ای دیگر بر این باورند که خودروهای تولید داخل از قیمت و هزینه‌های ثانویه‌ی پایین‌تری بهره می‌برند. گفتنی است که در خلاء وجود خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب، خودرو‌های چینی توانسته‌اند جایی برای خود در بازار خودروی ایران دست‌وپا کنند و مردم هم استقبال نسبتا خوبی از آن‌ها کرده‌اند. در مطلب «شما بگویید» این هفته قصد داریم محاسن و معایب هرکدام از این خودروها را به بحث بگذاریم. شما با کدام موافق‌تر هستید: خودروی چینی یا ایرانی؟

گوش کنید: خودروی چینی بخریم یا نخریم؟

نظر ما را بخواهید، به‌طورکلی محاسن و معایب زیادی را می‌توان برای خودرو‌های چینی و ایرانی مورد بررسی قرار داد. برای مثال خودروهای ایرانی در مقایسه با مدل‌های چینی، از قیمت اولیه‌ی پایین‌تر و هزینه‌ی نگهداری کمتری برخوردارند. از سوی دیگر، ازنظر شرایط خدمات پس از فروش و سرویس‌های قابل ارایه به مشتریان، خودرو‌های چینی در شرایط نسبتا بهتری قرار دارند. در ضمن به‌طورکلی خودرو‌های چینی ازنظر کیفیت تولید، مواد به‌کاررفته در ساخت داشبورد، طراحی داخلی و از همه مهم‌تر، معماری و توان خروجی موتور، از خودروهای ایرانی بهتر هستند. این موضوع در مدل‌هایی مثل «جک J5» و «بسترن B50F» کاملا محسوس است. تنوع بیشتر خودروهای چینی را هم نباید فراموش کرد.

آنچه تفاوت عمده‌ی خودرو‌های چینی و ایرانی را رقم می‌زند، قیمتشان است. جایی که اختلاف قیمت‌های ۲۰ یا ۳۰ میلیونی، بسیاری از مردم را مجاب به خرید خودروی ایرانی می‌کند. در واقع قیمت پایین‌تر لوازم‌ یدکی و جانبی خودرو‌های ایرانی و هزینه‌ی نگهداری کمتر آن‌ها در مقایسه‌ با مدل‌های چینی، کسانی که محدودیت بودجه دارند را مجاب به خرید خودرو‌های ایرانی می‌کند. از سوی دیگر، برای کسانی که محدودیت بودجه‌ی خاصی نداشته و بیشتر به طراحی ظاهری و کیفیت ساخت بالا‌تر اهمیت می‌دهند، مدل‌های چینی گزینه‌ی مناسب‌تری به ‌حساب می‌آیند.

شما چه محاسن و معایب دیگری سراغ دارید؟ تجربه‌ی شخصی‌ خود از رانندگی با خودرو‌های چینی و ایرانی و یا اطلاعات فنی خود از این خودرو‌ها را با ما در میان بگذارید. درنهایت با در نظر گرفتن تمام موارد ذکرشده، خودروی ایرانی را ترجیح می‌دهید یا چینی؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲۲ دیدگاه
  1. سان.

    مگه خودروی ایرانی هم داریم؟؟؟؟
    اگه داشتیم الان مشکل قطعات نداشتیم!!!

  2. Alireza

    قطعا خودروی چینی!
    خودروهای ایرانی علاوه بر کیفیت از لحاظ تکنولوژی، طراحی و امکانات ۲۰ سال از خودرو‌های چینی عقب‌تر هستند…
    مطمئن باشید برندهای تاپ چینی تا چند سال آینده تنه به تنه‌ی خودروسازهای کره خواهند زد.

  3. Jimy

    شما بگویید!!
    سایت خرید اینترنتی چینی یا ایرانی؟

    1. حسین

      بیگ لایک :)))

  4. داوود

    واقعا جای تاسفه که باید بین بـــــــــــــــد و بــــــــــــــدتـــــــــــــــــر یکی رو انتخاب کنیم،نه بین خوب و بهتر!!!
    این همه برند معروف و با کیفیت مثل هیوندای و تویوتا و کیا و … باید واسه اغلب مردم ما خواب و خیال باشه
    تاسف…تاسف…تاسف…

  5. یاسر ط

    به نظر من خرید خودرو ایرانی و چینی فرق آنچنانی نداره!! هردو مثل هندوانه سربسته هستن…
    خودروی ایرانی شانس اینکه خوب و سالم کار کنه برای خریدار خیلی کمتر از خودروهای چینیه. دلیلش هم مشخصه کاملا!!؟ ایرانخودرو و سایپا فقط به فکره فروش هستن و اصلا براشون مهم نیست که مردم چی سوار میشن و اینم با مقایسه امکانات و آپشن های خودروهای داخلی با خودروهای کشورهای مختلف بدست میارید… چیزی ک ما داریم به عنوان آپشن بابتش پول میدیم جزو آپشن ب حساب نمیاد!! مثلا ایربگ سرنشینان جلو یه آپشنه اینجا!!
    ولی توی خودروهای خارجی ایربگ تا یه تعداد مشخص آپشن نیست و همه خودروها دارنش و از اون تعداد مشخص ب بالا میشه آپشن اضافه یا مثلا سیستم صوتی…
    بگذریم از مقایسه. من خودم امروزه حاضرم یکم پول بیشتری بدم و یه ماشین چینی بخرم تا اینکه یه ماشین داخلی به اسم صفر بخرم و بعد متوجه بشم تولید ۲سال قبله و از انبارشون بهم انداختن یا اینکه به ۵ کیلومتر نرسیده موتورش قفل کنه.. حداقل نبود قطعات ماشین چینی رو میشه تحمل کرد
    از اینها که بگذریم ماشین چینی ظاهرش امروزی تره
    مخصوصا B50f…

  6. مصطفی

    با این که همه میدونیم که کیفیت خودروهای ایرانی قابل قبول نیست و شرکت های سایپا و ایران خودرو سعی و تلاشی برای پیشرفت نمیکنن اینم تو پرانتز بگم: (داداش یکی از دوستام از طراحان سایپاست و میگفت که طراحان سایپا چندین طرح برای مدیرعامل بردن ولی مدیرعامل گفته وقتی با پراید داریم اینقدر سود میکنیم دیوونه ایم ماشین جدید بزنیم!!!)
    ولی به شخصه برای این که به صنعت خودمون کمک کنم و باعث بیکاری هموطنامون نشم …. ایرانی میخرم. هرچند بعضی از خودروهای چینی باکیفیت ترن.
    به امید روزی که خودروهای باکیفیت بسازیم!!

  7. میلاد

    به نظرم نیازی به طرح این سوال نیست چراکه ما خودرو صفر داخلی رو به اجبار میخریم یعنی وقتی توان مالی کافی برای خرید یک خودرو خارجی(چینی) رو نداریم میریم خودرو داخلی میخریم.
    مثلا با ۵۰ میلیون گزینه هامون به خودرو چینی محدود میشه و خودرو داخلی تو این رنج قیمت وجود نداره!
    با ۳۰ میلیون هم خودرو چینی وجود نداره و به اجبار باید خودرو داخلی خریداری کنیم!

    اما در بازه ۳۰ تا ۴۰ میلیون چند گزینه مشترک بین خودرو داخلی و چینی هست که در اون صورت ملاک انتخاب خودرو و ویژگی هاش و کیفیتش هست

    مثلا بین پژو ۲۰۶ و mvm 315 ملاک انتخاب ویژگی ها و کیفیت و خدمات پس از فروش هست که در نهایت منجربه انتخاب میشه

    در کل منظور من این بود که در بازار داخلی آنقدر خودرو چینی و داخلی با قیمت های مشابه وجود نداره که بخوایم ملاک رو مبدا تولید قرار بدیم و در کل خرید خودرو داخلی یک اجبار و تحمیل هست و خرید خودرو چینی هم به نوعی اجبار!(چون در بازه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون خودرویی غیر از ساخت چین نیست!!)

  8. سام

    یجوری صحبت میکنید انگار خودرو های تولید داخل قطعاتش ساخت امریکا .المان .ایتالیا و…. هستش .یه چرخ ماشین به اصطلاح چینی ارزش داره به تولیدات داخل واقعا لگنی بیش نیستن.شما در خصوص برند MG یا برلیانس یا FAW تحقیق کنید بعد متوجه میشید خودرو چینی بهتره یا تولید داخل

  9. حمید

    من خودم MVM550دارم خیلی عالی قدرت موتور شتاب بدنه کاپوتش دودستی به زور میشه باز کردازبس ورقش عالیه کلا ماشین چینی ازچینی سواربایدپرسید

  10. رضا کمالی

    خودروی ایرانی مثله سرطان میمونه، تا وقتی داریش و پول هم داری باید خرجش کنی و هر مدت کلی از وقتت رو هدر بدی و عصبی بشی و توی مکانیکی ها دست به دامن این و اون بشی و آخرش هم مجبور میشی بفروشیش و یه خودرو خوب بخری!
    متاسفانه یا خوشبختانه من هیچ وقت خودرو چینی استفاده نکردم که در موردش نظر بدم اما این حقیقت رو که خودروی ایرانی بسیار گران قیمت ( نسبت به کارایی و کیفیت) و بی کیفیت است هیچ شکی نیست!

  11. آرش

    درواقع مقایسه بین ماشین های چینی-ایرانی و چینی وارداتیه،فقط ایرانی ها ارزون تره چون آپشن نداره چینی ها به خاطر ظاهر آنها گرون تره اما طول عمر مفید و خوشبینانه هر دو ۲ساله!من در کل ارجیح میدم بجای گاری های ایرانی و چینی یک ماشین آلمانی ۱۵ سال پیش و حتی سوار بشم،در کل آلایندگی آنها(با وجود ۱۵ سال کارکرد) مساویه خودروهای چینی و ایرانیه.موتور ماشین های چینی و ایرانی هم بر گرفته از تکلونوژی اروپای ۲۰ سال پیشه فقط یکم تغییر دادن مثل کاری که ایرانخودرو میکنه،کاربراتو به انژکتور تبدیل میکنه و …. .

  12. Amin

    چینی داریم تا چینی
    بین چینیا اگه MG چینی حساب کنیم اول MG بعد JAC بعد FAW اینا ماشینای خوبین ولی قیمتشون بالاس که انتخابای دیگه ایم تو رنج قیمتشون هس مخصوصا MG،بقیه چینیا آشغالا
    تو رنج قیمت زیر ۵۰ ماشین ایرانی بهتره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما