ترفندهایی برای افزایش سرعت شارژ گوشی

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
سرعت شارژ

در شرایط مختلف، کاربران انتظار دارند که سرعت شارژ گجت خود را تا حد ممکن افزایش بدهند تا در این زمینه با اتلاف وقت مواجه نشوند. اگرچه میزان شارژ گجت با زمانی که به برق متصل است و عوامل دیگر ارتباط مستقیمی دارد، ولی در این میان می‌توان ترفندهایی را مطرح کرد که با بهره‌گیری از آن‌ها سرعت شارژ انواع گجت‌ها افزایش می‌یابد.

مبانی فرایند شارژ

با زبان ساده، مقدار نیرویی که روانه‌ی باتری می‌شود و آن را شارژ می‌کند، با واحد وات اندازه‌گیری می‌شود. برای محاسبه میزان وات، باید مقدار ولتاژ که با واحد ولت اندازه‌گیری می‌شود، در شدت جریان برق که با واحد آمپر یا میلی‌آمپر اندازه‌گیری می‌شود، ضرب شود. برای بررسی شارژرها، شاید تمام این موارد مورد توجه قرار بگیرند ولی در نهایت بسیاری از کاربران به دنبال میزان وات شارژر موردنظر هستند.

سرعت شارژ

به‌عنوان مثال، آیفون XS همراه با شارژر ۵ واتی عرضه می‌شود و این یعنی هنگام وصل کردن گوشی به شارژر، ۵ وات انرژی نصیب شما می‌شود. با این حال، این گوشی از شارژ با نهایت قدرت ۱۸ وات هم پشتیبانی می‌کند که این یعنی اگر شارژر ۱۸ وات خریداری کنید، سرعت شارژ این گوشی هم تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

اهمیت انتخاب شارژر

برای اینکه بتوانید سرعت شارژ گجت‌های خود را افزایش دهید، باید قدرتمندترین شارژر متناسب با گجت خود را خریداری کنید. به‌عنوان مثال اگر برای آیفون‌های مدل ۲۰۱۷ یا جدیدتر به جای شارژر ۵ واتی از شارژر ۱۸ واتی استفاده کنید، به‌راحتی می‌توانید تأثیر این اقدام را مشاهده کنید و آیفون شما در مدت‌زمان کوتاه‌تری شارژ می‌شود.

در این زمینه بهتر است به یک مثال دیگر هم اشاره کنیم؛ پورت‌های USB-C مک‌بوک پرو از توان خروجی ۱۰ واتی بهره می‌برند و این یعنی اگر به جای اتصال آیفون به شارژ پیش‌فرض، این گوشی را به یک مک‌بوک‌پرو وصل کنید، آیفون شما سریع‌تر شارژ می‌شود. البته در لپ‌تاپ‌های قدیمی معمولاً چنین قدرتی نصیبتان نمی‌شود.

سرعت شارژ

در همین حین، گوشی‌هایی مانند پیکسل ۳ و پیکسل ۳ ایکس‌ال همراه شارژر ۱۸ واتی عرضه می‌شوند و از آنجایی که حداکثر توان شارژ آن‌ها همین مقدار است، بهره‌گیری از شارژر سریع‌تر مزیتی برای این گوشی‌ها به همراه ندارد.

شارژرهای مربوط به گجت‌های بزرگ‌تر، از مقدار وات بیشتری پشتیبانی می‌کنند و به همین خاطر نباید انتظار داشته باشید که با وصل کردن شارژر موبایل به لپ‌تاپ خود، انتظار شارژ شدن آن را داشته باشید ولی البته عکس این موضوع احتمالاً می‌تواند سرعت شارژ گوشی را افزایش بدهد. جدیدترین استانداردهای USB، از جمله USB-C، ما را به آینده‌ای که تمام گجت‌ها از پورت یکسانی بهره می‌برند، نزدیک‌تر می‌کند ولی هنوز به‌طور کامل به چنین مرحله‌ای نرسیده‌ایم.

بیشتر بخوانید: ۵ نکته مهم برای افزایش عمر باتری گوشی

در رابطه با شارژ بی‌سیم باید بگوییم که در بیشتر موارد سرعت این فناوری پایین‌تر شارژ سیمی است و همین موضوع عمدتا برای شارژرهای USB موجود در اتومبیل‌ها هم صدق می‌کند. در هر صورت به خاطر داشته باشید که اگر عجله دارید و می‌خواهید سرعت شارژ گجت خود را تا حد ممکن افزایش بدهید، ابتدا از حداکثر توان شارژ گجت خود خبرداری شوید و آن را به شارژری وصل کنید که بتواند این حداکثر توان را پوشش دهد.

آیا این موضوع بدین معناست که می‌توانید تقریباً از هر نوع شارژری استفاده کنید؟ خب، جواب این سؤال هم بله و هم خیر است. همانطور که گفتیم، شما می‌توانید با استفاده از شارژر آیپد و مک‌بوک، آیفون خود را شارژ کنید ولی در مورد استفاده از شارژرهای مختلف ساخت شرکت‌های گوناگون-به‌خصوص آن‌هایی که مبتنی بر فناوری‌های قدیمی هستند- محتاطانه عمل کنید زیرا این شارژرها می‌توانند به گجت شما آسیب برسانند و حتی منجر به آتش‌سوزی شوند.

سرعت شارژ

در رابطه با محصولات جدیدتر لزومی به نگرانی چندانی وجود ندارد؛ USB-C و نسخه سوم USB از امکاناتی بهره می‌برند که می‌توانند جلوی شارژ شدن بیش از حد و بروز حوادث را بگیرند. به همین خاطر اگر از شارژرها و کابل‌های ساخت برندهای شناخته شده استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد به مشکل جدی برنمی‌خورید.

در ضمن بهتر است به نوع تکنولوژی شارژ سریع که گجت شما از آن پشتیبانی می‌کند، توجه کنید. به‌عنوان مثال، گوشی‌های وان‌پلاس از نوعی فناوری شارژ سریع بسیار قدرتمند پشتیبانی می‌کنند که برای بهره‌گیری از تمام قدرت آن، باید از شارژر مبتنی بر این فناوری استفاده کنید. البته بهره‌گیری از دیگر شارژرها منجر به انفجار گوشی نمی‌شود، ولی در هر صورت توان حداکثری موردنظر هم ارائه نمی‌دهد.

سرعت شارژ

در زمینه‌ی شارژ سریع فناوری‌های زیادی وجود دارد و شاید پر تعداد بودن آن‌ها منجر سردرگمی کاربران شود. اما در هر صورت نکته‌ای که اهمیت دارد، حداکثر توان دریافت شارژ گوشی موردنظر است که با یک جستجوی ساده به‌راحتی می‌توانید این عدد را به دست بیاورید و در نهایت بهترین شارژر مناسب این توان را پیدا کنید.

خاموش کردن گجت

وضعیت گجت‌ها حین شارژ شدن در سرعت این فرایند تأثیرگذار است. اگر مثلاً حین انجام بازی، گوشی خود را به شارژر وصل کنید، مطمئناً سرعت شارژ هم کاهش می‌یابد و در مواقعی که گجت خاموش باشد، شاهد افزایش سرعت شارژ خواهیم بود. اگر حتی برای استفاده از گجت خود عجله دارید، با خاموش کردن آن برای چند دقیقه، شارژ بیشتری روانه‌ی گجت می‌شود.

سرعت شارژ

اگر هم به هر دلیلی نمی‌توانید آن‌ها را خاموش کنید، کارهایی را انجام دهید تا فعالیت‌های گجت مذکور کاهش پیدا کند. به‌عنوان مثال می‌توانیم به غیرفعال‌سازی بلوتوث، پایین آوردن میزان صدا، کاهش روشنایی نمایشگر و عدم اجرای اپلیکیشن‌های پرمصرف اشاره کنیم. البته این کارها مثلاً طی دوره زمانی ۱۰ دقیقه‌ای تأثیر قابل توجهی ندارد ولی در طولانی مدت می‌تواند تأثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: ۵ نکته مهم برای افزایش عمر باتری گوشی

منبع: Gizmodo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه