تلاش اسپیس‌ایکس برای رفع نگرانی منجمان از درخشش ماهواره‌های استارلینک

۲۲ آذر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
ماهواره‌های استارلینک

بهار گذشته بود که اسپیس‌ایکس اولین مجموعه از ماهواره‌های استارلینک را روانه مدار زمین کرد. ماهواره‌هایی که با هدف پوشش جهانی اینترنت پرسرعت در مدار زمین قرار گرفتند. پس از قرار گرفتن ماهواره‌ها در مدار بود که ناظران متوجه درخشش غیرمنتظره آن‌ها شدند.

این مسئله باعث نگرانی منجمان شد و حتی کار به جایی رسید که اتحادیه بین‌المللی نجوم در این باره بیانیه‌ای را صادر کرد. اسپیس‌ایکس قصد دارد در شرایط ایده‌آل و در صورت کسب مجوزهای لازم ۴۲ هزار ماهواره را در مدار زمین قرار دهد. ماهواره‌هایی که اگر درخشش‌شان مشابه نمونه‌های اولیه باشد باعث تغییر منظره آسمان شب خواهند شد.

اکنون اسپیس‌ایکس برنامه‌هایی برای حل این مشکل دارد و متخصصان این شرکت در تلاش هستند تا راه حلی را برای این مشکل پیدا کنند. طبق گفته یکی از مسئولان اسپیس‌ایکس در پرتاب مجموعه بعدی ماهواره‌های استارلینک تغییراتی روی پوشش یکی از ماهواره‌ها انجام خواهد شد. اسپیس‌ایکس قصد دارد تا با تغییر لایه سطحی این ماهواره ضریب بازتاب آن را کاهش دهد تا ماهواره در آسمان زمین کم‌نورتر دیده شود.

طبق گفته Gwynne Shotwell، یکی از مسئولان اسپیس‌ایکس، این شرکت پیش‌بینی نمی‌کرد ضریب بازتاب بالای ماهواره‌های استارلینک باعث ایجاد مشکلی در این ابعاد شود. اما بلافاصله پس از دریافت گزارش‌هایی در این زمینه این شرکت تلاش خود را برای حل این مشکل آغاز کرد.

او همچنین گفته: «نجوم (و رصد آسمان شب) یکی از معدود چیزهایی است که باعث علاقه کودکان به فضا می‌شود». با این تفاسیر به نظر می‌رسد مسئولان اسپیس‌ایکس تلاشی جدی را در زمینه حل مشکل درخشش شدید ماهواره‌های استارلینک آغاز کرده‌اند.

شرکت اسپیس‌ایکس،‌ با مدیریت ایلان ماسک، تا کنون ۱۲۰ ماهواره استارلینک را به مدار زمین ارسال کرده است. در ادامه پروژه استارلینک نیز اسپیس‌ایکس قصد دارد تا در سال ۲۰۲۰ در هر دو یا سه هفته ۶۰ ماهواره جدید را به فضا پرتاب کند. طبق اعلام مدیران این شرکت پوشش جهانی اینترنت استارلینک از اواسط سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد.

عکس کاور: تصویری از زنجیره ماهواره‌های استارلینک. تصویری که پس از پرتاب اولین سری از ماهواره‌ها ثبت شد و توجه اخترشناسان را به درخشش زیاد این ماهواره‌ها جلب کرد.

Credit: Marco Langbroe

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه